Monitoring w szkołach.pdf

(226 KB) Pobierz
MONITORING
W
SZKOŁACH
inż. Tomasz Malinowski
mgr inż. Rober Piwowar
KOMENDA MIEJSKA POLICJI
W KRAKOWIE
Strona 1 z 40
PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com
 
WSTĘP
Oddaję w Państwa ręce opracowanie na temat systemów telewizji dozorowej w szkołach
( systemy monitoringu CCTV ).
Chciałbym poprzez to opracowanie przekazać moje kilkunastoletnie doświadczenia w
służbie w Policji w połączeniu z praktyką w zakresie ochrony mienia w aspekcie
organizacyjnym i technicznym.
Mam nadzieję, że połączenie tych aspektów będzie początkiem do zaciekawienia
wszystkich zainteresowanych bezpieczeństwem.
Przekazując tę treść mam świadomość, że nie da się w kilku słowach zawrzeć wszystkich
elementów ochrony szkół z użyciem systemu monitoringu, ale mam nadzieję, że tematyka
ta zostanie mocno przybliżona i zrozumiana.
Zdaję sobie również sprawę, że z uwagi na ogromny „pęd” w rozwoju różnych systemów
monitoringów ciężko jest nadążyć osobom spoza kręgu projektantów czy instalatorów za
najnowszymi technologiami – pomimo tego słownictwo i zasady działania pozostają
niezmienione od kilku lat.
Przekazując to opracowanie - zróbmy wszystko, aby opracowanie to ewaluowało. Dzielmy
się doświadczeniami, uwagami. Zróbmy wszystko, aby życie wokół nas toczyło się
bezpiecznie i spokojnie.
Pamiętajmy monitoring nie uleczy negatywnych zachowań, nie usunie
negatywnych zjawisk i zdarzeń, nie zadziała sam w ochronie osób i
mienia – jest jedynie środkiem wspomagającym w podejmowanie
decyzji.
PATRZEĆ NIE ZNACZY WIDZIEĆ
-
NAUCZMY SIĘ PATRZEĆ I WIDZIEĆ,
NAUCZMY SIĘ NIE PATRZEĆ I WIDZIEĆ.
Strona 2 z 40
PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com
 
SPIS TREŚCI
WSTĘP...........................................................................................................................................2
SPIS TREŚCI..................................................................................................................................3
SPECYFIKA NIEKTÓRYCH ZAGROŻEŃ...................................................................................4
ASPEKTY PRAWNE, A PRAWA DZIECKA PRZY ZASTOSOWANIU SYSTEMÓW
MONITORINGU TV....................................................................................................................11
WYBRANE ASPEKTY PRAWNE MONITORINGÓW TV INSTALOWANYCH W
SZKOŁACH - PROCEDURY...................................................................................................13
CELE STOSOWANIA MONITORINGU.....................................................................................17
CELE ZASTOSOWANIA MONITORINGU W SZKOŁACH..................................................18
ETAPY TWORZENIA MONITORINGU.................................................................................19
ELEMENT PIERWSZY........................................................................................................19
ELEMENT DRUGI – REAKCJA NA ZJAWISKA NEGATYWNE.....................................23
POKONAĆ PROBLEM ORGANIZACYJNY.......................................................................24
ELEMENT TRZECI - POMIESZCZENIE............................................................................26
KONFIGURACJA SPRZĘTOWA............................................................................................26
CZEGO POWINNIŚMY WYMAGAĆ OD OFERENTA..........................................................35
ZARYS TWORZENIA SYSTEMU MONITORINGU CCTV – POWTÓRKA MATERIAŁU.....37
ZAWSZE UDZIELAMY ODPOWIEDZI NA TRUDNE PYTANIA I POMAGAMY..................40
Strona 3 z 40
PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com
 
SPECYFIKA NIEKTÓRYCH ZAGROŻEŃ.
W celu prawidłowej oceny zagrożeń należy w pierwszej kolejności wskazać występujące
zagrożenia. Czasami nie zdajemy sobie sprawy, że obserwowane przez nas zjawisko nosi
znamiona zagrożenia.
Zagrożenia jakie mogą wystąpić na ternach szkolnych obejmują bardzo szerokie
spektrum. Poniżej wyszczególnione zostaną niektóre z nich – najbardziej widoczne i
powszechne oraz te najbardziej groźne.
Poniższe charakterystyki stworzono dla celów opracowania, mogą być pomocne do
wytworzenia elementów procedur bezpieczeństwa w szkołach, do określania założeń
projektowych przez Inwestora – dla Projektanta.
Charakterystyka mienia szkolnego.
Mienie zlokalizowane na ternie szkolnym obejmuje zazwyczaj przedmioty ruchome i
nieruchome umieszczone wewnątrz i na zewnątrz budynku oraz budynki i roślinność.
Do mienia na zewnątrz budynku należy zaliczyć np. boisko wraz z sprzętem ( bramki,
słupy do siatki, kosze, ławki, powierzchnię boiska ), chodniki, ogrodzenie, bramki w
ogrodzeniu, bramę wjazdową, parkingi wraz z zaparkowanymi pojazdami itd. W otoczeniu
znajduje się również roślinność ( drzewa, krzewy, trawniki, klomby ).
Budynki szkolne to wszelkie budowle znajdujące się na terenie wygrodzonym i należącym
do szkoły. To budynki z salami dydaktycznymi, pomieszczeniami administracyjnymi,
gospodarczymi wraz z wyposażeniem instalowanym podczas procesu budowlanego i
remontowego tzn. ściany, tynki, warstwy malarskie, stolarka okienna i drzwiowa, instalacje
elektryczne CO wodno kanalizacyjne, podłogi wraz z wykładzinami.
Do mienia wewnątrz budynku należy zaliczyć wszelkie przedmioty ruchome stanowiące
wyposażenie np. ławki, tablice, stoły, biurka, krzesła, komputery, inny sprzęt elektroniczny,
elektryczny.
Strona 4 z 40
PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com
 
Charakterystyka osób.
Uczniowie . Możliwe jest wyodrębnienie kilku grup, dla potrzeb tego opracowania, pod
kątem możliwości bycia ofiarą.
Grupa pierwsza to uczniowie, którzy są sprawcami w danej chwili ( w innej chwili mogą
zostać ofiarami ). Typowym przykładem jest uczeń z „gangu” szkolnego. Jako członek
gangu dokonuje czynów zabronionych, innym razem inni członkowie gangu dokonują na
nim czynu zabronionego.
Tu należy się wyjaśnienie: o istnieniu gangu uświadamiamy sobie dopiero, gdy zostanie
dokonanych szereg przestępstw. W rzeczywistości, żeby uspokoić własne sumienie gang
nazywany jest często: „to tacy koledzy, którym zdarzyło się źle zrobić”. Gangi działają w
ukryciu, często zastraszają ( i to nie tylko uczniów ).
Druga grupa to uczniowie, którzy zawsze są sprawcami ( na terenie szkoły ).
Wyrafinowanie w działaniu, przemoc i siła fizyczna decydują o przewadze nad innymi.
Trzecia grupa to uczniowie, którzy zawsze są ofiarami – ofiara ciągła. Bezpieczny cel
działania sprawców.
Czwarta grupa to uczniowie, którzy nie będą ofiarami. Wyrafinowanie w działaniu,
sposobie rozumowania, a często siła fizyczna decydują o przewadze nad innymi.
Grono pedagogiczne. Możliwe jest wyodrębnienie kilku grup pod kątem podatności
podejmowania interwencji w przypadku zdarzenia. Myślę, że ocena i wyodrębnienie grup
leży po stronie osób zainteresowanych.
Oczywistym jest, że nauczyciel nie powinien bać się podejmować interwencji.
Rzeczywistość jest jednak inna – czasami okrutna.
Strona 5 z 40
PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin