WYWIAD_I_BADANIE_LEKARSKIE.DOC

(164 KB) Pobierz

 

 

Wywiad i badanie lekarskie

 

 

 

 

 

I.                   Wywiad powinien być zebrany bardzo wnikliwie.

 

II.                Nawiązanie kontaktu z dzieckiem podczas badania lekarskiego.

 

III.             Stosunek lekarza do dziecka i rodziców powinien cechować się życzliwością, serdecznością i delikatnością oraz wyrozumiałością.

 

IV.            Obserwacja zachowania się dziecka, ułożenia ciała, wyrazu twarzy, pierwsze spostrzeżenia dotyczące objawów chorobowych, rozwoju somatycznego i psychicznego.

 

 

 

Doświadczony lekarz odstępuje niekiedy od ogólnie przyjętej kolejności

w badaniu przedmiotowym, mając na względzie zachowanie kontaktu z dzieckiem

( np. badanie jamy ustno – gardłowej ).

Niezwykle ważne jest, ażeby dziecko podczas badania było rozebrane.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wywiad

 

 

 

              Właściwie zebrany wywiad ma w procesie diagnozowania niekwestionowaną wartość. Dane przekazywane przez rodziców lub opiekunów dziecka powinny być uzupełnione lub skonfrontowane z informacjami zawartymi w książeczce zdrowia dziecka, karcie informacyjnej o leczeniu w szpitalu.

 

Pierwszych informacji dostarczają zazwyczaj rodzice dziecka.

 

I.                   Najpierw staramy się uzyskać informacje o obecnym zachorowaniu. Pytamy,  które objawy choroby były dominujące ?, jakie towarzyszyły im inne objawy ?, jakie były okoliczności ich wystąpienia ?, przebieg i ewentualne leczenie ?.

 

II.                Stawiamy pytania uzupełniające dotyczące objawów choroby                           i dolegliwości ze strony poszczególnych układów i narządów. W przypadku dzieci starszych niektóre pytania kierujemy bezpośrednio do nich.

 

III.             Informacje o okresie przed zachorowaniem, przebiegu ciąży, porodu i okresu noworodkowego, rozwoju psychoruchowego i somatycznego, żywienia dziecka, jego trybu życia, przebytych chorób, szczepień ochronnych, zapobiegania krzywicy.

 

IV.            Zbieramy wywiad rodzinny oraz o warunkach bytowych i środowiskowych. Wywiad rodzinny powinien być ukierunkowany na obciążenia dziedziczne            i choroby rodzeństwa. Dużo uwagi poświęcamy informacji o przebiegu ciąży, porodu i okresu noworodkowego ( ocena w skali Agar, przebyte stany zagrożenia życia noworodka ), występowaniu w rodzinie wad i chorób uwarunkowanych genetycznie, chorób matki w okresie ciąży, chorób odzwierzęcych, przyjmowania leków i środków toksycznych, nałogów, żywienia w czasie ciąży.

 

V.               Ważnych informacji może nam dostarczyć wywiad o przebytych chorobach. Chorobach tym także zakaźnych, zabiegach, urazach, kontaktach z chorymi zakaźnie, szczepieniach ochronnych.

 

VI.      Pytania o rozwój psychiczny

 

VII.     Pytania o rozwój psychoruchowy i somatyczny

Masa ciała i wzrost w poprzednich okresach życia dziecka, tempo wzrostu i

przyrost masy ciała, rozwój mowy, ząbkowanie, dojrzewanie płciowe,

zwracamy uwagę na postępy w nauce i trudności wychowawcze.

 

 

Badanie przedmiotowe

 

 

-         oglądanie

-         dotykanie

-         opukiwanie

-         osłuchiwanie

 

W badaniu oceniamy  :

 

1.     stan ogólny

2.     zachowanie się dziecka

3.     budowę ciała

4.     rozwój somatyczny i psychoruchowy

5.     odżywienie

6.     skórę

7.     węzły chłonne.

8.     głowę

9.     szyję

10. klatkę piersiową

11. brzuch

12. narządy moczowo – płciowe

13. układ kostno – stawowy

14. układ nerwowy

 

ü     Ocena stanu ogólnego jest bardzo istotna.

Ciężki stan dziecka  = ( zagrożenie życia, sinica, nasilona duszność, znaczna

bladość powłok, uogólnione obrzęki, utrata przytomności, drgawki, bezdech, itp. )

Stan dziecka jest dobry lub zadowalający : lekarz może przystąpić do systematycznego badania dziecka.

 

 

Ocenie rozwoju somatycznego i stanu odżywienia służy :

1.                             pomiar masy ciała

 

2.                             pomiar wzrostu

 

3.                             pomiar grubości fałdów skórno – tłuszczowych

 

4.                             ocena budowy ciała, symetrii i proporcji, ułożenie dziecka oraz postawa ciała

 

 

 

ü     Ocena skóry :

 

-         dziecko należy rozebrać

 

-         zapewnić odpowiednie oświetlenie

 

-         zapewnić odpowiednią temperaturę pomieszczenia

 

Oceniamy jej :

1.     zabarwienie

 

2.     wilgotność

 

3.     ocieplenie

 

4.     elastyczność.

 

 

 

Nadmierna bladość, sinica, zażółcenie powłok mogą stanowić istotny objaw chorobowy. To samo dotyczy nadmiernej wilgotności lub suchości

i szorstkości skóry, wybroczyn, obrzęków, cech zapalenia, odmy podskórnej.

 

 

 

 

 

ü     Ocena węzłów chłonnych – badamy węzły chłonne potyliczne, zauszne, podżuchwowe, łokciowe, pachwinowe. Oceniamy ich wielkość, spoistość, ruchomość względem podłoża, bolesność.

 

 

 

 

Badanie ogólne obejmuje również mierzenie temperatury ciała. U małych dzieci temperaturę ciała mierzy się w odbytnicy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Badanie przedmiotowe szczegółowe

 

 

 

 

ü     Głowa

 

Ocena :

 

-         kształtu czaszki

 

-         wielkości czaszki

 

-         obwodu czaszki ( dotyczy to zwłaszcza dzieci, u których istnieje podejrzenie wodogłowia i małogłowia )

 

-         wielkości i napięcia ciemiączka

 

-         szerokości szwów czaszkowych.

 

-         występowanie lub nie występowanie objawu czynnej krzywicy, jakim jest rozmiękania potylicy ( craniotabes )  ( w krzywicy zarastanie ciemiączka może być opóźnione. W wodogłowiu wymiary ciemiączka są zwiększone, a szwy czaszkowe poszerzają się. W odwodnieniu ciemiączko jest zapadnięte )

 

 

ü     Oczy

 

Oceniamy szpary powiekowe, rozstawienie i ustawienie oraz osadzenie gałek ocznych, wielkość i reakcję źrenic na światło. Ponadto badamy rogówki, twardówki, określając ich zabarwienie ( np. zażółcenie ), oraz spojówki i brzegi powiek. Sprawdzamy czy niemowlę wodzi oczami za przedmiotami. Zwracamy uwagę na ewentualną obecność fałdu nakątnego, zeza, oczopląsu.

 

 

ü     Nos

 

Badanie polega na sprawdzeniu drożności i obecności wydzieliny w przewodach nosowych. U dzieci starszych oceniamy powonienie.

 

 

 

 

 

 

 

ü     Małżowiny uszne

 

-         wydzielinę w przewodach słuchowych zewnętrznych

 

-         ucisk na skrawki uszne

 

-         badanie okolicy przyusznej i wyrostka sutkowatego kości skroniowej

 

-         badanie otoskopowe

 

-         próby błędnikowe

 

-         badanie słuchu.

 

 

 

ü     Jama ustno – gardłowa 

 

-         oglądanie warg, przedsionka, uzębienia, błony śluzowej jamy ustnej, ujść ślinianek, języka ( wielkość i stan brodawek ), podniebienia twardego                    i miękkiego oraz gardzieli

 

-         oglądanie migdałków podniebiennych ( wielkość, zabarwienie, wydzielina, naloty, krypty ).

 

 

 

ü     Szyja

 

-         oglądanie szyi ( płetwistość szyi, kręcz karku, znaczne powiększenie gruczołu tarczowego )

 

-         badanie mięśnia mostkowo – obojczykowo – sutkowego

 

-         badanie gruczołu tarczowego

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin