PALIWA Teoria.pdf

(25 KB) Pobierz
PALIWA
Parametry paliw.
1. Punkt anilinowy – minimalna temperatura rozpuszczania aniliny w oleju w stosunku 1:1. Pozwala określić
pochodzenie ropy. (anilina to barwnik)
2. Gęstość :
- bezwzgl ę dna jest masą jednostki objętości
- wzgl ę dna , stosowana na codzień to stosunek dwóch mas : masy badanego produktu do masy
wody o takiej samej objętości i temperaturze t1 m
d = g---------
t2 m w
USA 60 o C = 15,6 o C , EUROPA 15 o C , POLSKA 20 o C
-
o
API to gęstość stosowana przez amerykanów
15,6(60 o F) 141,5 H 2 O ma 10 o API przy 4 o C
d = -----------------------
przelicznik 15,6 131,5+ o API
z o API
141,5
o API= -------------- - 131,5
15,6
przelicznik d
na o API 15,6
Gęstość często się myli z ciężarem właściwym . Jedynie gdy olej ma 15 o C a woda 4 o C to jest to
równoważne.
a=0,00065 15 t 15
d =d + a(t-15) przelicznik dla d przy temp t na d
15 15 15
15,6 15 15
Amerykanie piszą d 60 o F = d = d = d przy ilościach w siłowni nie ma znacze-
At 15,6 15 4 nia którą przyjmiemy.
3.
Lepkość :
bezwzględna – znormalizowana w układzie IS. Rozróżnia się 1.dynamiczną
2.kinematyczna cSt
·
·
wzgl ę dna 1. o E
2. sec RI i RII
3. SSU (Saybolta) lub modyfikowana dla paliw ciężkich SSF
mm 2
( lepkość kinematyczna to stosunek lepkości dynamicznej do gęstości [cSt] [--------- ] )
Lepkość określa : trwałość filmu olejowego s
przyczepność filmu olejowego
pompowalność
prawidłowo dobrana zapewnia prawidłowość smarowania czy rozpylenia paliw.
4.
Wskaźnik lepkości – Indeks wiskozowy ( dawniej )
Oleje zmieniają swoją lepkość w zależności od temperatury. Ze wzrostem temperatury tracą i odwrotnie.W
zależności od złoża zachowują się różnie.
Ropy Pensylwańskie b.wolno
Ropy Kalifornijskie b.szybko zmieniają swoją lepkość
Obecnie produkowane ropy mają wskaźniki
wychodzące poza ten zakres.
Wskaźnik lepkości dla pensylwańskich = 100
Wskaźnik lepkości dla kalifornijskich = 0
5. Liczba oktanowa – określa odporność paliwa na samozapłon ( stukanie ).
6. Zwłoka zapłonu określa ją liczba cetanowa – określa zdolność zapłonu mierzoną czasem od momentu
wtrysku.
Dwie palne mieszaniny węglowodorów :
- cetan który zapala się bez zwłoki l.cetanowa 100
- metylonaftalina o liczbie cetanowej 0
im wyższy udział cetanu tym L.C. wyższa
Im mniejsze obroty tym L.C. może być niższa :
L.C. 65 – 60 dla szybkoobrotowych
L.C. >35 dla średnioobrotowych
L.C.>25 dla wolnoobrotowych sil. okr.
L.C. obniża dodatek oleju do paliwa. Przy wolnoobrotowych niezauważalne ale przy szybkoobrotowych bardzo
istotne.
7. Liczba kwasowa - liczba mg KOH potrzebna do zobojętnienia niezwiązanych kwasów znajdujących się
w 1g badanego produktu. Wyróżniamy :
·
kwasy słabe – wysokodrobinowe będące kwasami organicznymi
·
kwasy mocne – niskodrobinowe nieorganiczne
WAN – (waste acid number ) kwasy słabe , powstają w starym utleniającym się oleju. Nie są szkodliwe dla
silnika.
SAN – (strong acid number ) liczba kwasów mocnych , stężenie kwasów mocnych agresywnych w stosunku do
materiałów silnika pochodzących z kwaśnych produktów spalania.
O tym czy kwaśne produkty przechodzą do oleju decydują i pierścienie i tuleja, a w wodzikowym szczelność
dławicy.
TAN to suma WAN i SAN
Kwasy słabe są praktycznie nierozpuszczalne w wodzie.
Kwasy mocne są rozpuszczalne w wodzie.
Stosując dodatek wody w procesie wirowania można je wypłukać.
W analizie podaje się liczbę kwasową wyciągu wodnego.
TAN SAN = WAN
8. TBN – ( total base number )liczba zasadowa.Jest to liczba mg KOH równoważna wszystkim składnikom
zasadowym zawartym w 1g badanego produktu.Oleje czysto mineralne są olejami obojętnymi.Zasadowość
mogą uzyskać przez wprowadzenie związków alkalicznych do oleju. Wprowadza się je min jako dodatki
myjące.
Dopóki jest TBN to nie pojawią się żadne liczby kwasowe.
9. Temperatura krzepnięcia ( płynięcia ) – temperatura w której produkt naftowy zmniejszy tak swą ruchliwość
że po przechyleniu probówki o 45 o menisk nie ulegnie przesunięciu w ciągu 1 minuty.Zależy od stężenia
parafin w oleju i od lepkości oleju.
10. Lepkość.
Lepkość paliwa rośnie ze wzrostem ciśnienia co jest istotne przy ciśnieniach wtrysku. Za pompami
paliwowymi jest wyższe ciśnienie. Przy kłopotach z wysoką temperaturą spalin można próbować
podnieść temp. podgrzewu.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin