1940-03-07_nr5.pdf

(181 KB) Pobierz
DZIENNIK USTAW
RZECZYPOSPOLITEJ
POLSKIEJ
Nr 5
Angers, dnia 7 marca 1940 r.
DEKRETY PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ:
11 —-z dnia 17 lutego 1940 r. o Kontroli Państwowej
12 — z dnia 6 marca 1940 r. w sprawie zmiany i zawieszenia mocy obowiązującej niektórych przepisów
str.
II
Poz.
Poz.
rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 7 października 1932 r. o służbie wojskowej
podoficerów i szeregowców
str.
14
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
13 — z dnia 15 lutego 1940 r. w sprawie przedsiębiorstwa „ Państwowo Wytwórnio Uzbrojenia w
Warszawie" (P.W.U.)
Poz.
str.
15
11
DEKRET PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
Z DNIA 17 LUTEGO 1940 R.
o Kontroli Państwowej.
stwową nie usuwa odpowiedzialności ministrów i
kontrolowanych władz i urzędów.
Na podstawie art. 79 ust. (2) ustawy konstytu-
cyjnej stanowię, co następuje :
Art. 1.
Kontrola Państwowa jest władzą, w czynnoś-
ciach swoich opartą na zasadach kolegialności
(art. 20—22), z ministerstwami równorzędną, od
rządu niezależną, podległą bezpośrednio Prezy-
dentowi Rzeczypospolitej.
Art. 5.
Kontrola Państwowa wykonywa :
1) kontrolę faktyczną ;
2) kontrolę następną.
Art. 6.
(1) Kontrola Państwowa wykonywa kontrolę fak-
tyczną według swego uznania we wszystkich dzie-
dzinach administracji i gospodarki Państwa.
(2) Kontrola ta obejmuje : badanie umów i wszel-
kich zobowiązań, rewizję kas, rachunkowości, re-
wizję składów, magazynów, inwentarzy i w ogóle
majątku państwowego oraz sprawdzanie na miej-
scu wszelkich robót i dostaw, z punktu widzenia
celowości i pod względem gospodarczym.
Art. 2.
Kontrola Państwowa powołana jest do rewizji
dochodów i wydatków Państwa oraz jego stanu
majątkowego.
Art. 3.
W miarę uznania rządu Kontrola Państwowa
może być również powołana do rewizji finansowej
gospodarki ciał samorządowych oraz instytucyj,
zakładów, fundacyj, stowarzyszeń i spółek, działa-
jących przy udziale finansowym Skarbu
Art. 7.
(1) Kontrola następna polega na sprawdzaniu ra-
chunków pod względem : formalnym, cyfrowym i
co do istoty dokonanych czynności. Kontrola ta
ma być dokonywana w czasie jak najrychlejszym
po dokonaniu wydatków i pobraniu dochodów. W
tym celu Kontrola Państwowa oraz władze i urzę-
dy są obowiązane ściśle przestrzegać przepisów i in-
strukcji wydanych w tym względzie.
(2) Uwagi o wykonaniu budżetu za okres ubiegły
Najwyższa Izba Kontroli przedstawia jednocześnie
Państwa
lub pod jego gwarancją.
Art. 4.
(1) Spełniając swe zadania Kontrola Państwowa
bada, czy czynności gospodarcze i finansowe władz
i urzędów państwowych oraz instytucji wymienio-
nych w art. 3 były legalne, wykonane z należytą
oszczędnością i celowe pod względem gospodarczym.
(2) Kontrola dokonywana przez Kontrolę Pań-
1016783533.002.png
Poz. 5, 12 i 7
— 6 —
Dziennik Ustaw Nr 3
Prezydentowi Rzeczypospolitej oraz Radzie Narodo-
wej Rzeczypospolitej Polskiej powołanej dekretem
Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 9 grudnia 1939 r.
(Dz.U.R.P. Nr 104, poz. 1008), najpóźniej w sześć
miesięcy od dnia otrzymania od Ministerstwa Skarbu
ogólnego zamknięcia rachunków z całej gospodarki
państwowej, udzielając odpisu powyższych uwag
Prezesowi Rady Ministrów i Ministrowi Skarbu.
porozumieniu z Kontrolą Państwową i Minister-
stwem Skarbu. Ministerstwa i władze centralne
oraz instytucje podległe kontroli w myśl art. 3
wydając, zmieniając lub uchylając rozporządzenia
administracyjne w granicach ustalonych z Kontrolą
Państwową instrukcji i przepisów, obowiązane są
jednocześnie zawiadomić o tym Kontrolę Pań-
stwową.
Art. 13.
(1) W razie stwierdzenia nieprawidłowej rachun-
kowości lub kasowości, braku w gotówce lub w
materiałach, roztrwonienia majątku, złej lub ruj-
nującej gospodarki i w ogóle działań nacechowanych
brakiem troski o dobro publiczne, a połączonych
ze stratą lub mogących wywołać stratę dla Skarbu
Państwa — Kontrola Państwowa zawiadamia o
tym właściwą władzę w celu usunięcia nadużyć,
wad i braków oraz ma prawo zażądać zawieszenia
w czynnościach odnośnych funkcjonariuszów i pociąg-
nięcia winnych do odpowiedzialności osobistej i
materialnej.
(2) W wypadku wykrycia i ustalenia przy kontroli
straty dla Skarbu Państwa Kontrola Państwowa
obowiązana jest do żądania ich pokrycia i zabez-
pieczenia oraz do czuwania nad wykonaniem tego
żądania.
Art. 8.
(1) Najpóźniej w sześć miesięcy po upływie okre-
su budżetowego Najwyższa Izba Kontroli przed-
stawia Prezydentowi Rzeczypospolitej oraz Radzie
Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej (art. 7)
sprawozdanie z czynności kontroli dokonanych w
tymże okresie budżetowym. Prezes Najwyższej Izby
Kontroli przesyła odpis tego sprawozdania Prezesowi
Rady Ministrów i Ministrowi Skarbu do wiadomości.
(2) Niezależnie od uwag o wykonaniu budżetu za
okres ubiegły (art. 7) i sprawozdania o swych czyn-
nościach rewizyjnych (art. 8) Najwyższa Izba Kon-
troli ma prawo, w wypadkach szczególniejszej wagi
lub niecierpiących zwłoki, przedstawiać Prezydentowi
Rzeczypospolitej oraz Radzie Narodowej Rzeczy-
pospolitej Polskiej (art. 7 ust. 2) sprawozdanie i
wnioski z poszczególnych wyników kontroli, przy
równoczesnym udzieleniu odpisów do wiadomości
Prezesa Rady Ministrów i Ministra Skarbu.
Art. 14.
W skład Kontroli Państwowej wchodzą :
1) Prezes Najwyższej Izby Kontroli oraz Wice-
prezes ;
2) Najwyższa Izba Kontroli.
Art. 9.
(1) Delegatom Kontroli Państwowej przysługuje
prawo badania na miejscu ksiąg, rachunków, aktów
i wszelkich dokumentów.
(2) Władze i urzędy państwowe oraz instytucje
wymienione w art. 3 obowiązane są dawać delegatom
Kontroli Państwowej wszelkie potrzebne wyjaś-
nienia tak ustnie jak i na piśmie.
Art. 15.
(1) Prezesa Najwyższej Izby Kontroli mianuje
Prezydent Rzeczypospolitej (art. 13 ust. (2) pkt c
ustawy konstytucyjnej).
(2) Prezes Najwyższej Izby Kontroli składa przy-
sięgę na ręce Prezydenta Rzeczypospolitej.
Art. 10.
Przepisy o sposobie wykonywania kontroli obej-
mują instrukcje, które wydaje Prezes Najwyższej
Izby Kontroli w porozumieniu z odpowiednimi
ministrami, władzami centralnymi oraz instytu-
cjami wymienionymi w art. 3, zgodnie z zasadami
uchwalonymi przez Kolegium Najwyższej Izby
Kontroli (art. 22).
Art. 16.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli jest odpowie-
dzialny za prawidłowy bieg spraw w Kontroli Pań-
stwowej. Do niego należy wydawanie wszelkich
zarządzeń administracyjnych i organizacyjnych
w zakresie kompetencji Kontroli Państwowej.
Art. 11.
(1) Władze i urzędy państwowe oraz instytucje
wymienione w art. 3 obowiązane są ściśle stosować
się do przepisów i zarządzeń wydanych przez
Kontrolę Państwową w zakresie jej kompetencji.
(2) W razie niezastosowania się Kontrola Państ-
wowa zażąda od właściwej władzy przełożonej
wykonania swych zarządzeń oraz pociągnięcia win-
nych do odpowiedzialności dyscyplinarnej.
Art. 17.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli jest równorzędny
ministrom. Prezes Najwyższej Izby Kontroli ma
prawo zabierać głos na posiedzeniach Rady Naro-
dowej Rzeczypospolitej Polskiej (art. 7 ust. 2) w
sprawach Kontroli Państwowej, bądź osobiście, bądź
przez swoich zastępców lub delegatów, oraz na
żądanie Rady Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej
obowiązany jest udzielać informacyj i wyjaśnień.
Art. 12.
Władze i urzędy państwowe mogą wydawać
przepisy kasowe i rachunkowe nie inaczej jak w
Art. 18.
(1) Zastępcą Prezesa Najwyższej Izby Kontroli jest
Wiceprezes mianowany przez Prezydenta Rzeczy-
1016783533.003.png
— 13 —
Poz. 1 8 i 1 9
Dziennik Ustaw Nr 7
Art. 23.
pospolitej na wniosek Prezesa Najwyższej Izby
Kontroli.
(2) Wiceprezes jest równorzędny Podsekretarzom
Stanu.
Urzędników i pracowników pomocniczych Naj-
wyższej Izby Kontroli przyjmuje i zwalnia Prezes
Najwyższej Izby Kontroli.
Art. 19.
Najwyższa Izba Kontroli wykonywa rewizję
organów rządu oraz instytucji wymienionych w
art. 3 poddanych jej kontroli. Na czele Najwyższej
Izby Kontroli stoi Prezes Najwyższej Izby Kontroli.
Art. 24.
(1) Prezes Najwyższej Izby Kontroli przesyła
corocznie Ministrowi Skarbu preliminarz budżetowy
Kontroli Państwowej celem uzgodnienia go i włącze-
nia do budżetu państwowego.
(2) W razie, gdyby między Prezesem Najwyższej
Izby Kontroli a Ministrem Skarbu nie doszło do
porozumienia w przedmiocie preliminarza budże-
towego Kontroli Państwowej, rozstrzyga Prezydent
Rzeczypospolitej.
Art. 20.
(1) Kolegium stanowią Prezes Najwyższej Izby
Kontroli jako przewodniczący, Wiceprezes Naj-
wyższej Izby Kontroli oraz członkowie.
(2) W skład Kolegium mogą wchodzić osoby, które
ukończyły z dyplomem wyższe studia naukowe.
(3) Członków Kolegium mianuje i zwalnia Prezy-
dent Rzeczypospolitej na wniosek Prezesa Najwyższej
Izby Kontroli.
(4) Prezes Najwyższej Izby Kontroli ustala zakres
czynności członków Kolegium.
Art. 25.
(1) Prezes Najwyższej Izby Kontroli jest za
sprawowanie swego urzędu odpowiedzialny według
zasad ustalonych dla odpowiedzialności ministrów.
(2) Instancją dyscyplinarną dla pozostałych człon-
ków Kolegium Najwyższej Izby Kontroli jest ko-
misja złożona z trzech osób, wyznaczonych każdora-
zowo przez Prezydenta Rzeczypospolitej z pośród
osób nie będących w czynnej służbie państwowej.
Komisja ta opracuje regulamin swych prac. Funkcje
prokuratora dyscyplinarnego pełni osoba wyzna-
czona przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.
Art. 21.
Kolegium Najwyższej Izby Kontroli jest powołane
do stanowienia :
1) w przedmiocie ogólnych zamknięć rachunko-
wych ubiegłego okresu budżetowego ;
2) w sprawach rewizji faktycznej i następnej
oraz w przedmiocie poszczególnych zamknięć
rachunków ;
3) w przedmiocie ustalenia układu i treści spra-
wozdania Kontroli Państwowej za ubiegły okres
budżetowy oraz uwag o wykonaniu budżetu
(art. 7 i art. 8) ;
4) w przedmiocie ogólnych zasad kontroli i ogól-
nych przepisów rachunkowych i kasowych ;
5) we wszelkich sprawach poddanych pod obrady
Kolegium przez Prezesa Najwyższej Izby
Kontroli.
Art. 26.
(1) Prezes Najwyższej Izby Kontroli, Wiceprezes
• oraz inni członkowie Kolegium nie mogą być człon-
kami Rady Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej.
(2) Osoby te oraz wszyscy pracownicy Kontroli
Państwowej nie mogą równocześnie zajmować innych
urzędów, ani też uczestniczyć w zarządzie, radzie
nadzorczej lub zawiadowczej przedsiębiorstw obliczo-
nych na zysk.
(3) Zajęcia naukowe, literackie i inne, nie połączone
z uszczerbkiem dla służby, są dopuszczalne za zez-
woleniem Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.
(4) Osoby spokrewnione lub spowinowacone ze
sobą do trzeciego stopnia włącznie nie mogą być
jednocześnie członkami Kolegium.
Art. 22.
(1) Do ważności uchwał Kolegium niezbędna jest
obecność trzech osób wchodzących w jego skład, w
tym Prezesa lub Wiceprezesa.
(2) Uchwały zapadają większością głosów, w razie
równości rozstrzyga głos przewodniczącego.
(3) Kolegium ma prawo zapraszać w charakterze
rzeczoznawców osoby prywatne i wzywać urzędników
i funkcjonariuszy instytucji państwowych lub insty-
tucji podległych kontroli (art. 3) dla udzielania
wyjaśnień i informacyj.
(4) Rzeczoznawcy i reprezentanci władz i urzędów
nie mogą brać udziału w naradach, ani też być obecni
przy wydawaniu uchwał.
Art. 27.
Do urzędników Kontroli Państwowej stosują się
przepisy ustawy o państwowej służbie cywilnej, o ile
niniejszy dekret inaczej nie stanowi.
Art. 28.
Regulamin wewnętrznego ustroju Najwyższej Izby
Kontroli wydaje Prezes Najwyższej Izby Kontroli
w ramach obowiązującego ustawodawstwa.
1016783533.004.png
Dziennik Ustaw Nr 5
— 14 —
Poz. 11 i 12
Art. 29.
Wykonanie niniejszego, dekretu powierza się
Prezesowi Rady Ministrów i Prezesowi Najwyższej
Izby Kontroli.
wiązywać ustawa z dnia 3 czerwca 1921 r. o Kontroli
Państwowej. (Dz.U.R.P. Nr 51, poz. 314).
Prezydent Rzeczypospolitej :
Władysław
Raczkiewicz
Art. 30.
Dekret niniejszy, wydany na czas wyjątkowych
okoliczności, wywołanych wojną, wchodzi w życie
z dniem ogłoszenia. Z tym dniem przestaje obo-
Prezes Rady Ministrów : Sikorski
Prezes Najwyższej Izby Kontroli:
Tadeusz
Tomaszewski
12
DEKRET PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
Z DNIA 6 MARCA 1940 R.
w sprawie zmiany i zawieszenia mocy obowiązującej niektórych przepisów rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej
z dnia 7 października 1932 r. o służbie wojskowej podoficerów i szeregowców.
Na podstawie art. 63 ust. (1) ustawy konsty-
tucyjnej stanowię, co następuje :
Art. 155. Ze względu na stosunek do służby
wojskowej korpus osobowy podoficerów dzieli się
na grupy:
a) podoficerów zawodowych,
b) podoficerów rezerwy i pospolitego ruszenia.
Art. 156. (1) Ze względu na przydział podoficerów
do poszczególnych działów służby korpus osobowy
podoficerów dzieli się na grupy :
I. podoficerów liniowych,
II. podoficerów specjalistów,
III. podoficerów administracyjnych.
(2) Grupy te dzielą się na podgrupy w zależności
od wymagań służby.
Art. 157.
Art. 1.
Na czas trwania wojny zawiesza się moc obo-
wiązującą następujących przepisów rozporządzenia
Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 7 października
1932 r. o służbie wojskowej podoficerów i szeregow-
ców (Dz.U.R.P. Nr 89, poz. 747), zmienionego
rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej z
dnia 28 grudnia 1934 r. (Dz. U.R.P. Nr 110, poz. 976),
dekretem Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 26
czerwca 1936 r. (Dz.U.R.P. Nr 55, poz. 399) oraz
dekretem Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 14
kwietnia 1939 r. (Dz.U.R.P. Nr 35, poz. 221) :
(1) Ustanawia się następujące stopnie
Art. 6 lit. b) pkt 1 i 3, art. 10 ust. l,Iit. b), art.
art, 14, 15, 16, art. art. 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26,
27, 28, art. 42, art. art. 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58,
59, 60, art. art. 64, 65 ust. 2 i 3, 66, 70, 71,
Rozdział VII. Służba nadterminowych, art. 90, 91,
93, 94, 95, 96, 98, 99, 105 ust. 1 lit. a), art. art. 106,
107, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126,
131, Rozdział IX. Służba podchorążych, Rozdział X.
Postanowienia przejściowe.
podoficerskie:
a) kapral,
b) plutonowy,
c) sierżant,
d) starszy sierżant,
e) aspirant,
f) chorąży.
(2) Stopnie podoficerskie — prócz stopnia aspiranta
— nadaje się w kolejności ustalonej w ust. (1).
Art. 158. (1) Aspirantem może być mianowany
tylko żołnierz, który
Art. 2.
W rozporządzeniu Prezydenta Rzeczypospolitej
z dnia 7 października 1932 r. o służbie wojskowej
podoficerów i szeregowców wprowadza się następujące
zmiany:
1) Po art. 153 dodaje się nowy rozdział ozna-
czony jako rozdział IX-a o następującym brzmie-
niu :
„Rozdział IX-a. Służba wojskowa podoficerów w
czasie wojny.
Art. 154. Podoficerowie tworzą w wojsku odrębny
korpus osobowy. Korpus osobowy podoficerów
stanowi jednolitą całość, niezależnie od stosunku
do służby wojskowej, przydziału i stopnia.
ukończył
z
pomyślnym
wynikiem szkołę podchorążych.
(2) Warunki przyjęcia do szkoły podchorążych jak
również mianowania aspirantem określa Minister
Spraw Wojskowych.
Art. 159. Podoficerów mianuje :
a) na stopnie chorążych i aspirantów — Mi-
nister Spraw Wojskowych,
b.) na pozostałe stopnie — dowódca (rów-
norzędny) o uprawnieniach dowódcy pułku.
Art. 160. (1) Do grupy podoficerów zawodowych
zalicza dowódca (równorzędny) o uprawnieniach
dowódcy dywizji.
1016783533.005.png
— 15 —
Poz. 1 1 i 12
Dziennik Ustaw Nr 5
(2) Warunkiem zaliczenia jest złożenie przez pod-
oficera zobowiązania do służby wojskowej w cha-
rakterze podoficera zawodowego przez czas wojny
oraz przez co najmniej cztery lata po zawarciu
pokoju".
2) Zmienia się dotychczasową numerację art.
art. od 154 do 156 włącznie na „art. art. 161, 162,
163", a art. 157, 158 na „art. art. 164, 165".
później wydanymi przepisami oraz dekretem ni-
niejszym.
Art. 4.
Wykonanie niniejszego dekretu powierza się
Ministrowi Spraw Wojskowych.
Art. 5.
Dekret niniejszy wchodzi w życie z dniem ogło-
szenia.
Art. 3.
Upoważnia się Ministra Spraw Wojskowych do
ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Pre-
zydenta Rzeczypospolitej z dnia 7 października
1932 r. o służbie wojskowej podoficerów i szere-
gowców z uwzględnieniem zmian wprowadzonych
Prezydent Rzeczypospolitej :
Władysław
Raczkiewicz
Prezes Rady Ministrów
i Minister Spraw Wojskowych:
Sikorski
13
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
Z DNIA 15 LUTEGO 1940 R.
w sprawie przedsiębiorstwa „Państwowe Wytwórnie Uzbrojenia w Warszawie" (P.W.U.).
wórnie Uzbrojenia w Warszawie" (P.W.U.).
Na podstawie art. 2 i 33 rozporządzenia Pre-
zydenta Rzeczypospolitej z dnia 17 marca 1927
r. o wydzielaniu z administracji państwowej prze-
dsiębiorstw państwowych przemysłowych, hand-
lowych i górniczych oraz o ich komercjalizacji (Dz.
U.R.P. Nr 25, poz. 195) oraz na podstawie § 3
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia
1927 r. o wydzieleniu z ogólnej administracji
państwowej Państwowej Wytwórni Prochu i Ma-
teriałów Kruszących w Zagożdżonie w powiecie
kozienickim oraz Państwowej Fabryki Karabinów
w Warszawie, Państwowej Fabryki Broni Ręcznej
w Radomiu, Państwowej Wytwórni Amunicji
Działowej i Karabinowej w Skarżysku tudzież
Państwowej Fabryki Sprawdzianów w Warszawie
(Dz. U.R.P. Nr 43, poz. 382) zarządza się, co
następuje:
§ 2.
Minister Skarbu powoła dla spraw tego przed-
siębiorstwa kuratora i określi specjalnym zarzą-
dzeniem zakres i warunki jego czynności.
§ 3.
Wykonanie niniejszego rozporządzenia powierza
się Ministrowi Skarbu.
§ 4.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z
dniem ogłoszenia.
§ I-
Na czas trwania wyjątkowych okoliczności wy-
wołanych wojną zawiesza się działalność władz
statutowych przedsiębiorstwa „Państwowe Wyt-
Prezes Rady Ministrów
i Minister Spraw Wojskowych : Sikorski
Minister Skarbu : Henryk Strasburger
1016783533.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin