Regulacja instalacji LPG nie wyposa�onej w silniki krokowe i komputer steruj�cy. Najpierw kr�tkie wyja�nienie poj�cia: co to jest Lambda? G��wnym parametrem okre�laj�cym mieszank� paliwowo powietrzn� jest lambda - stosunek ilo�ci powietrza dostarczonego w mieszance do ilo�ci powietrza potrzebnego do teoretycznie ca�kowitego spalenia zawartego w niej paliwa. Idealne proporcje to oczywi�cie lambda=1, ale silnik spalinowy osi�ga maksimum sprawno�ci (ok. 40%) przy lambda=1,15 a maksimum mocy przy lambda=0,85. Bogata mieszanka to wi�ksza moc, ubo�sza mieszanka to najwi�ksza ekonomika jazdy, ale tylko w pewnych granicach. Zbyt uboga i zbyt bogata mieszanka po prostu si� nie pal�. Zakres stabilnej pracy silnika dla obrot�w biegu ja�owego to lambda od 0,75 do 1,3. Stabilna praca silnika przy maksymalnych, pod obci��eniem, to lambda od 0,7 do nawet 3! Podstawowy warunek: silnik musi absolutnie poprawnie pracowa� na benzynie, mie� dobrze ustawione obroty biegu ja�owego, sprawny uk�ad zap�onowy, czysty filtr powietrza i �ADNYCH nieszczelno�ci w korektorze ss�cym! Przed rozpocz�ciem regulacji silnik musi si� zagrza� - najlepiej poczeka� a� w��cz� si� wentylatory. Prze��czamy silnik na gaz i rozpoczynamy regulacj�. S�u�� do tego dwie �rubki - jedna na reduktorze (regulacja ci�nienia gazu) oraz na przewodzie gazowym doprowadzaj�cym gaz do mieszalnika (zaw�r g��wny). Staraj�c si� utrzyma� silnik w po�owie obrot�w maksymalnych (ok. 3000 rpm) zakr�camy zaw�r g��wny dop�ki obroty zaczn� wyra�nie spada� - odkr�camy wtedy zaw�r g��wny o jeden pe�ny obr�t. Teraz lambda powinna wynosi� ok. 1. Zostawiamy teraz silnik na biegu ja�owym i odkr�camy �rubk� na reduktorze w lewo - zwi�kszamy ci�nienie. Kiedy dochodzimy do momentu, kiedy obroty wyra�nie zaczynaj� spada� (mieszanka zbyt bogata), lambda spada poni�ej 0,7 i przekraczamy granic� palno�ci: lewa granica. Teraz zakr�camy �rubk� w prawo zmniejszaj�c ci�nienie a� do zubo�enia mieszanki poza granic� palno�ci - lambda powy�ej 1,3: prawa granica. Liczba obrot�w �rubki regulacyjnej to zakres stabilnej pracy silnika, zwykle od 1 do 2 obrot�w. Szeroko�� tego obszaru jest zale�na od podci�nienia wytwarzanego w kolektorze przez mieszalnik - im jego przekr�j wi�kszy, tym w�szy obszar stabilno�ci i trudniejsza regulacja. Aby silnik by� w miar� oszcz�dny, ustawiamy �rubk� mniej wi�cej w po�owie obszaru stabilnej pracy silnika, ale troszeczk� w stron� prawej granicy. Lambda powinna teraz wynosi� ok. 1,05. Aby silnik mia� mo�liwie najlepsze osi�gi, trzeba �rubk� ustawi� blisko lewej granicy - lambda powinna wynosi� oko�o 0,8. Daje to lepsz� dynamik� ju� na ni�szych obrotach i �atwiejsze zapalanie silnika. Aby ostatecznie wyregulowa� instalacj�, najlepiej odby� jazdy testowe na prostym odcinku drogi, lekko pod g�rk�, sprawdzaj�c maksymalne osi�gi i przyspieszenie (mo�na korzysta� nawet ze stopera). Je�eli silnik wydaje si� za s�aby, odkr�camy zaw�r g��wny o 1/4 obrotu. Zbytnie odkr�cenie zaworu g��wnego tylko pogarsza osi�gi zwi�kszaj�c jednocze�nie zu�ycie LPG. Lepiej jest nieco przykr�ci� ni� zbytnio odkr�ci� zaw�r g��wny. �r�d�o opisu ze strony: http://daniels.lumena.waw.pl/suzuki/LPG_doc.htm - przeredagowane i opatrzone wyja�nieniami przez Rafa�a Adamczaka
alexwir2