Test do badania kompetencji matematycznych dzieci.doc

(53 KB) Pobierz
Test do badania kompetencji matematycznych dzieci

Test do badania kompetencji matematycznych dzieci

6 letnich

                                                                                                 

    Test służy do badania poziomu kompetencji matematycznych dzieci 6 – letnich przed rozpoczęciem nauki na sposób szkolny. W tym celu posłużyłam się sprawdzianem nauczycielskim nr 1, 2, 3, 4.

Pierwszy zestaw zadań kontrolnych, czyli Sprawdzian nr 1 jest sprawdzianem czynnościowym przeprowadzonym z każdym dzieckiem indywidualnie. Ma on na celu sprawdzenie umiejętności z zakresu:

1.     Położenia przedmiotów w stosunku do innych przedmiotów lub układu odniesienia.

2.     Określenia kierunku.

3.     Określenie wielkości przedmiotów (długości, grubości, szerokości, wysokości).

4.     Położenia przedmiotów w stosunku do innych przedmiotów lub układu odniesienia.

5.     Położenia przedmiotów w stosunku do innych przedmiotów lub układu odniesienia.

6.     Określenia kierunku.

7.     Określenie wielkości przedmiotów (długości, grubości, szerokości, wysokości).

8.     Mierzenie za pomocą dowolnie obranej miary ( długości, szerokości, wysokości, pojemności, ciężaru).

9.     Posługiwanie się nazwami dni tygodnia, pór roku.

10. Położenia przedmiotów w stosunku do innych przedmiotów lub układu odniesienia.

11. Określenia kierunku.

12. Określenie wielkości przedmiotów (długości, grubości, szerokości, wysokości).

13. Mierzenie za pomocą dowolnie obranej miary ( długości, szerokości, wysokości, pojemności, ciężaru).

14. Posługiwanie się nazwami dni tygodnia, pór roku.

 

Tabela 1 : Punktacja możliwa do zdobycia przez jedno dziecko

                  w Sprawdzianie 1.

 

Zadania

1      

3 a  

3 b

3 c

3 d

4 a

4 b

4 c

5 a

5b

5 c

Punktacja

0-8

0-4

0-6

0-1

0-5

0-3

0-3

0-2

0-2

0-3

0-7

0-2

 

Drugi zestaw zadań kontrolnych czyli Sprawdzian nr 2 jest również sprawdzianem czynnościowym, przeprowadzonym z każdym dzieckiem indywidualnie. Ma on na celu sprawdzenie wiadomości, które dotyczyły:

1.      Pojęcia geometryczne.

2.      Pojęcia zbioru.

3.      Klasyfikowanie przedmiotów ze względu na dwie cechy.

4.      Podzbiór zbioru.

 

Tabela 2: Punktacja możliwa do zdobycia przez jedno dziecko  

                w Sprawdzianie 2.

 

Zadania  

1 a

1 b

1 c

2 a

2 b

2 c

2 d

3

4

Punktacja

0-1

0-1

0-1

0-2

0-1

0-2

0-2

0-3

0-3

 

       Trzeci zestaw zadań kontrolnych czyli Sprawdzian nr 3 jest opracowany na podstawie taksonomii celów kształcenia ustalonej przez B. Niemierko. Ma on na celu sprawdzenie wiadomości z zakresu zapamiętywania i zrozumienia.

Wiadomości te dotyczyły:

       „A” 1.  Odczytywanie liczb.

2.     Porządkowanie liczb od najmniejszej do największej.

3.     Odczytywanie znaków.

4.     Odczytywanie zapisu.

       „B” 1.  Układanie zapisów z użyciem znaków <, >, =.

2.     Zamalowanie liczby w szeregu określającej ilość elementów.

3.     Rysowanie kresek – tyle ile wskazuje liczba.

4.     Dorysowanie lub skreślenie według wskazującej liczby.

5.     Wstawienie znaku <, >, =,między liczbami.

6.     Liczenie elementów, układanie zapisu z użyciem znaków matematycznych.

7.     Dodawanie i odejmowanie – zapis działania.

Zadania zawierały działania w zakresie pierwszej dziesiątki.

 

Tabela 3: Punktacja możliwa do zdobycia w Sprawdzianie 3 na poziomie I-

                 Wiadomości, w kategorii „A” i „B” .

 

Kategoria „A”

Nr  zadania

  1

2

3

4 a

4 b

4 c

4 d

4 e

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin