18. Mityczna seria ewolucji konia (2009)(1).pdf

(141 KB) Pobierz
pp58 - kor 31_05_09
PRZEGLĄD PRASY KREACJONISTYCZNEJ
Mityczna seria ewolucji konia
moŜna rozbić na części składowe. Na przykład
zapis chińskiego słowa "Ŝycie" składa się z "ruch"
oraz "Pan", co oddaje staroŜytne przekonanie
Chińczyków, Ŝe Bóg jest stwórcą wszelkiego Ŝycia.
"Wierzyć" składa się takŜe z dwóch składników:
"osoba" oraz "słowo", co znaczy, Ŝe zaufanie do
słowa uwaŜa się za akt wiary. Wydaje się to nie
skomplikowane, ale nabiera nieoczekiwanej głębi,
jeśli umieści się je w kontekście biblijnym. W Ewan
gelii Łukasza 7:210 znajduje się historia rzymskie
go setnika. Jezus zauwaŜył, Ŝe wiara tego człowie
ka w Jego Słowo przewyŜszała to, co moŜna było
znaleźć w Izraelu.
Według badań pisany język chiński mógł
powstać ok. 2500 lat przed Chrystusem [1], co
ściśle odpowiada szacunkowemu czasowi wielkie
go rozproszenia się ludzkości spod wieŜy Babel,
jak wynika z biblijnych genealogii. [2] Kiedy cały
rodzaj ludzki został podzielony na grupy językowe i
rozproszony po całym obliczu Ziemi, dotyczyło to
takŜe staroŜytnych Chińczyków, posiadających
dokładne dane na temat wczesnej historii człowie
ka. Ich wiedza na temat stworzenia i wielkiego
Potopu musiała być świeŜa, gdyŜ prawdopodobnie
Ŝyli oni współcześnie z Noem, który Ŝył jeszcze 350
lat po Potopie (Ks. Rodzaju 9:28) i z pewnością
poznał rozmaite szczegóły stworzenia od swojego
ojca, Lamecha. A Lamech miał juŜ 56 lat, gdy
umierał Adam. W okresie, w którym średni wiek
człowieka wynosił 912 lat, 56latek musiał uchodzić
za względnie młodego człowieka (Ks. Rodzaju 5:1
11).
występuje w kaŜdym
podręczniku biologii
jako najlepiej udokumentowany i
zbadany przypadek ewoluowa
nia jednego schematu budowy
ciała w inny. Sława tego przykła
du rozpoczęła się w 1882 roku,
kiedy Othniel Marsh opublikował
rysunki skamieniałości pokazują
ce, jak współczesne konie wye
woluowały z mało do nich po
dobnych przodków. Dzisiaj spo
tykane rysunki i schematy róŜnią
się od tych, które rysował Marsh,
ale idea ich jest podobna.
Rozwój ten, jak mówią te
schematy, rozpoczął się od niewielkiego, 3050
cm wzrostu zwierzęcia o nazwie Hyracotherium
(dawniej mówiono o Eohippusie), które miało
cztery palce na przednich nogach i trzy na
tylnych, a skończył się na wielkim i silnym zwie
rzęciu stąpającym na jedynym u kaŜdej nogi
palcu. Formy pośrednie obejmowały trójpalcza
stego Mesohippusa, który jednak stąpał po
ziemi jednym palcem; jednopalczastych Mery
chippusa i Pliohippusa, i parę innych. Współczesny
koń, Equus, ma nie tylko odmienne zakończenia
nóg, ale takŜe inne rozmiary i udoskonaloną budo
wę zębów trzonowych.
Oczywiście, współczesne konie są bardzo
róŜnorodne, zaleŜnie od środowiska, w którym
przyszło im Ŝyć. Tę róŜnorodność zwiększają jesz
cze wysiłki hodowców, które doprowadziły do poja
wienia się koni tak małych, jak psy. Prawie wszyst
kie odmiany mogą się krzyŜować.
W tym samym okresie czasu, w którym nie
którzy potomkowie Hyracotherium mieli przekształ
cić się w normalne konie, inni trwali bez zmian.
Wygląda na to, Ŝe ewolucja nie zawsze wywołuje
zmiany. Ciśnienie selekcyjne, które działa tak moc
no, Ŝe tworzy wielkie modyfikacje pewnych form,
inne pozostawia bez zmian (jest to tzw. staza).
Najwyraźniej ewolucja nie działa bezwyjątkowo.
Teoria ewolucji wyjaśnia więc zarówno zmiany, jak
i ich brak (czyli kaŜdą moŜliwość), co dobrze o tej
teorii nie świadczy.
Dawniej, jeszcze za czasów Darwina, więk
szość ewolucjonistów wierzyła w ukierunkowaną
ewolucję. Sądzili oni, Ŝe jakieś czynniki (siły nad
przyrodzone jak Bóg lub jakieś siły wewnątrz orga
nizmów) pchają proces ewolucji w pewnym okre
ślonym z góry kierunku. Takie rozumienie ewolucji
zwane jest ortogenezą. Początkowo ortogenetycz
nie interpretowano i serię ewolucyjną konia. Ale
olbrzymia większość współczesnych nam ewolu
cjonistów uwaŜa podobnie jak sam Darwin, Ŝe
proces ewolucji nie jest ukierunkowany ani przez
Ŝaden kosmiczny czynnik, ani przez jakiś nieznany
mechanizm wewnątrz organizmu, Ŝe nic nim nie
kieruje o zmianach decydują, jak się to dzisiaj
przedstawia, przypadkowe mutacje (Darwin nic nie
wiedział o mutacjach, mówił ogólnie o zmienności) i
dobór naturalny, przystosowujący organizmy do
zmieniającego się środowiska. Schematy obrazują
ce serię ewolucyjną konia przestały sugerować
ortogenezę. Zaczęto na nich rysować takŜe ślepe
Szkielet rzekomego przodka konia z kopalni Messel koþo Darmstadt
zaułki ewolucji, wygasłe gałęzie rozwojowe jed
nym słowem nie linię, a darwinowskie drzewo.
Uznaje się obecnie, Ŝe ewolucja konia, jak
została utrwalona w zapisie kopalnym, nie przed
stawia Ŝadnego wzorca. Kolejno po sobie następu
jące formy występują jedynie w podręcznikach,
zapis kopalny jest duŜo bardziej złoŜony i niejedno
znaczny. Czasami skamieniałości róŜnych typów,
które miały Ŝyć w róŜnych okresach, występują
razem w tej samej warstwie geologicznej. W Ore
gonie odkryto trójpalczastego Neohippariona
(bardzo podobnego do Merychippusa) występują
cego razem z Pliohippusem. W Wielkiej Kotlinie,
rozległej krainie w zachodniej części USA, między
WyŜyną Kolorado i środkową częścią Gór Skali
stych, występuje w tej samej warstwie Pliohippus z
trójpalczastym Hipparionem. Ewolucjoniści nie
ukrywają tego, Ŝe tak jest, i starają się korygować
błędne wyobraŜenia, ale seria ewolucji konia nadal
występuje w podręcznikach.
KaŜde trzy skamieniałości moŜna ułoŜyć w
linię i opowiedzieć historyjkę, jak to przekształcały
się one ewolucyjnie jedna w drugą. Ale jeŜeli ułoŜy
my je inaczej, powstanie inna opowieść.
Hyracotherium zostało tak nazwane, gdyŜ
przypominało ssaki góralki (ang. hyrax). Góralki
moŜna oglądać w wielu ogrodach zoologicznych.
Nie przypominają konia. Ale większość form, z
których koń miał wyewoluować, moŜna śmiało
uznać za warianty konia. Jeśli wykluczymy trójpal
czaste skamieniałości, to schematy ewolucyjne
stają się zgodne z obrazem kreacjonistycznym, w
którym istnieje duŜa zmienność w ramach stworzo
nego rodzaju, zwanego czasami baraminem.
Ciekawe, Ŝe staroŜytny zapis Fengsu T'ung
yi (Pełne ujęcie zwyczajów) mówi, Ŝe wszyscy
ludzie na Ziemi pochodzą od "Nuue". (Niektórzy
przypuszczali, Ŝe jest to wersja biblijnego imienia
Noe, które znajdujemy w innych tekstach chiń
skich.) [3] Chińczycy znani byli z robienia dokład
nych zapisków od czasu dynastii Hsia w 2205
p.n.e. Według zbioru staroŜytnych rękopisów Shu
Jing (Księga Historii) wielu kolejnych władców Chin
podczas corocznego Poświęcenia Granicy głosiło
chwałę ShangDi, Pana na Niebiosach, stworzyciela
wszechświata i jedynego prawdziwego Boga. Tekst
ten mówił, Ŝe na samym pradawnym początku
istniał wielki bezkształtny i ciemny chaos, planety
nie krąŜyły i nie świeciło Słońce oraz KsięŜyc.
Dopiero, gdy przyszedł duchowy Władca, uczynił
niebiosa, ziemię i człowieka, a takŜe wszystkie
istoty posiadające władzę rozmnaŜania się.
Tekst ten brzmi bardzo podobnie do treści
pierwszych rozdziałów Księgi Rodzaju.
Przypisy:
[1] C.H. Kang and E.R. Nelson, The
Discovery of Genesis: How the Truths of Genesis
Were Found Hidden in the Chinese Language,
Concordia Publishing House, St. Louis, MO 1979,
s. xiii.
(John D. Morris, Ph.D., "The Mythical Horse
Series", Acts & Facts September 2008, vol. 37, no.
9, s. 13.)
Ślady stworzenia
w piśmie chińskim
[2] James J.S. Johnson, "How Young Is the
Earth? Applying Simple Math to Data Provided in
Genesis", Acts & Facts 2008, vol. 37, no. 10, s. 4
5.
P ismo chińskie uŜywa obrazków ide
ograficznych (w którym znaki odpo
wiadają poszczególnym pojęciom).
Rozwinęło się ono z pisma obrazkowego na staro
Ŝytnych kościach modlitewnych czegoś w rodzaju
hieroglifów języka chińskiego. Dlatego kaŜdy znak
[3] Patrz "Genesis According to the Miao
People", translated by Edgar A. Truax, Impact No.
214, Acts & Facts April 1991, vol. 20, No. 4. (Ava
Ford, M.D., "Uncovering creation truth in ancient
cultures", Acts & Facts November 2008, s. 45.)
11
„„ „ i d ź POD PR ĄD”
POD PR ĄD” nr 5/58/maj 2009
P rzykład ewolucji konia
POD PR ĄD”
116655587.001.png 116655587.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin