Ja jestem zmartwychwstaniem i życiem.txt

(8 KB) Pobierz
Ja jestem zmartwychwstaniem i �yciem

W jaki spos�b aposto�owie i uczniowie odkryli fakt zmartwychwstania Chrystusa i uwierzyli w niego? Najpierw byli �wiadkami strasznego dramatu m�ki i �mierci krzy�owej Jezusa, co niew�tpliwie by�o dla nich prawdziwym emocjonalnym i duchowym szokiem, przyczyn� utraty wszelkiej nadziei.

Kiedy dotar�y do nich pierwsze informacje o pustym grobie i zmartwychwstaniu, to s�owa te wydawa�y si� im czcz� gadanin� i nie dawali im wiary (�k 24,11). Z ewangelicznych opis�w dowiadujemy si�, �e uczniowie i aposto�owie w dw�ch etapach dochodzili do prawdy o zmartwychwstaniu Chrystusa. Najpierw odkryli pusty gr�b i porzucone p��tna, w kt�re po �mierci by�o zawini�te cia�o Jezusa, a nast�pnie mogli osobi�cie, r�wnie� przy pomocy swoich zmys��w, do�wiadczy� obecno�ci i spotyka� zmartwychwsta�ego Pana. 

Odkrycie pustego grobu oraz p��cien

Kiedy pierwszego dnia po szabacie (w niedziel�), wczesnym rankiem, aposto�owie dowiedzieli si� od Marii Magdaleny o znikni�ciu z grobu cia�a Jezusa, Piotr i Jan natychmiast tam pobiegli. Biegli oni obydwaj razem, lecz �w drugi ucze� (Jan) wyprzedzi� Piotra i przyby� pierwszy do grobu. A kiedy si� nachyli�, zobaczy� le��ce p��tna, jednak�e nie wszed� do �rodka. Nadszed� potem tak�e Szymon Piotr, id�cy za nim. Wszed� on do wn�trza grobu i ujrza� le��ce p��tna (othonia) oraz chust� (sodara), kt�ra by�a na Jego g�owie, le��c� nie razem z p��tnami, ale oddzielnie zwini�t� na jednym miejscu. Wtedy wszed� do wn�trza tak�e i �w drugi ucze�, kt�ry przyby� pierwszy do grobu. Ujrza� i uwierzy� (J 20, 4-8). 

Dla �w. Jana widok pustego grobu oraz p��cien, w kt�re zawini�to po �mierci cia�o ukrzy�owanego Jezusa, by� wystarczaj�co przekonywaj�cym znakiem zmartwychwstania. P��tna grobowe by�y nienaruszone, zawini�te tak, jak w czasie pogrzebu, gdy owija�y cia�o, ale w �rodku by�y puste, nie by�o w nich ju� cia�a Jezusa. Zdumiony aposto� zrozumia�, �e nikt cia�a nie wyjmowa� z grobowego ca�unu, ale musia�o ono w niewyt�umaczalny spos�b przenikn�� przez p��tno w momencie zmartwychwstania. Profesor G. Zaninotti, analizuj�c ewangeliczne opisy zmartwychwstania oraz badaj�c Ca�un Tury�ski i sposoby grzebania zmar�ych w czasach Chrystusa, przed stawi� przekonuj�ce t�umaczenie, �e cia�o Jezusa by�o zawini�te najpierw wzd�u�, w lnian� tkanin� o d�ugo�ci 4 m 36 cm i szeroko�ci 1 m 10 cm. Ten grobowy ca�un pe�ni� rol� prze�cierad�a i chusty (sodara), owija� g�ow� i ca�e cia�o Jezusa, jedn� po�ow� od spodu, a drug� z wierzchu. Tak przykryte cia�o zosta�o jeszcze zawini�te przez dwa p�aty p��tna (othonia) u�o�one w poprzek. 
Widok tych nienaruszonych grobowych p��cien, z kt�rych w tajemniczy spos�b �znikn�o� cia�o Jezusa, sprawi�, �e aposto� Jan uwierzy� w fakt zmartwychwstania, zanim osobi�cie spotka� si� z osob� zmartwychwsta�ego Chrystusa.

Ca�un (chusta, sodara), w kt�ry zawini�ta by�a g�owa i ca�e cia�o Jezusa, zachowa� si� do naszych czas�w. Przechowywany jest w katedrze tury�skiej. Ojciec �wi�ty Jan Pawe� II, powo�uj�c si� na wieloletnie wszechstronne badania naukowc�w z r�nych dziedzin wiedzy, powiedzia�: Przyjmuj�c argumenty wielu uczonych, �wi�ty Ca�un Tury�ski jest szczeg�lnym �wiadkiem Paschy: M�ki, �mierci i Zmartwychwstania. �wiadek milcz�cy, lecz jednocze�nie zaskakuj�co wymowny! (Turyn 13.04.1980); Dla cz�owieka wierz�cego istotne jest przede wszystkim to, �e Ca�un to zwierciad�o Ewangelii (...). Ka�dy cz�owiek wra�liwy, kontempluj�c go, doznaje wewn�trznego poruszenia i wstrz�su. Ca�un jest znakiem naprawd� niezwyk�ym, odsy�aj�cym do Jezusa, prawdziwego S�owa Ojca, i wzywaj�cym cz�owieka, by na�ladowa� w �yciu przyk�ad Tego, kt�ry odda� za nas samego siebie (Turyn 24.05.1998). Na tym grobowym p��tnie um�czone cia�o Jezusa zostawi�o niezwykle precyzyjne odbicie, kt�re jest negatywem fotografi cznym, natomiast plamy krwi s� w pozytywie. 

Ludzi nauki wprowadza w prawdziwe zdumienie fakt, �e odbicie Cz�owieka Ukrzy�owanego na ca�unie jest anatomicznie perfekcyjne, s� widoczne wszystkie rany spowodowane przez biczowanie, cierniem koronowanie, niesienie krzy�a, ukrzy�owanie. Na dodatek odbicie jest tr�jwymiarowe, a wsp�czesna nauka nie jest w stanie go odtworzy�. Wed�ug opinii naukowc�w odbicie Cz�owieka na ca�unie dokona�o si� na skutek tajemniczego wybuchu energii od wewn�trz, co spowodowa�o �przypalenie� powierzchni w��kien w przezroczystym kolorze ��tym i dlatego jest niezmywalne, nie mo�na go niczym wywabi�. Eksperci medycyny s�dowej, opieraj�c si� na znajomo�ci procesu krzepni�cia krwi, twierdz�, �e cia�o Jezusa zosta�o zawini�te w ca�un oko�o dwie i p� godziny po �mierci i pozosta�o w nim nie d�u�ej ni� 36 godzin. �wiadczy o tym fakt, �e nie pozostawi�o �adnych �lad�w po�miertnego rozk�adu. Co wi�cej, na ca�unie wida� nienaruszone skrzepy krwi i nie ma �lad�w odrywania od niego cia�a. Tak wi�c z ca�� pewno�ci� nikt cia�a z ca�unu nie wyjmowa�. W jaki wi�c spos�b przenikn�o przez lnian� tkanin�, nie naruszaj�c jego struktury? Sk�d pochodzi�o promieniowanie, kt�re spowodowa�o ten niesamowity, tr�jwymiarowy obraz ca�ego cia�a na ca�unie? Odpowiedzi na te pytania mo�e da� tylko wiara, kt�ra m�wi, �e dokona�o si� to wszystko w momencie zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. 

Spotkania ze Zmartwychwsta�ym 

Zmartwychwsta�y Pan ukaza� si� samym Jedenastu, gdy siedzieli za sto�em, i wyrzuca� im brak wiary i up�r, �e nie wierzyli tym, kt�rzy widzieli Go zmartwychwsta�ego (Mk 16,14). Jezus Chrystus ukazuje si� im w swoim uwielbionym ciele. Mog� Go zobaczy�, dotkn��, porozmawia�, wsp�lnie zje�� posi�ek. Widz�, �e jest to ten sam Jezus, kt�ry umar� na krzy�u i kt�rego cia�o pochowali w grobie. Zatrwo�onym i wyl�k�ym (aposto�om) zdawa�o si�, �e widz� ducha. Lecz On rzek� do nich: Czemu jeste�cie zmieszani i dlaczego w�tpliwo�ci budz� si� w waszych sercach? Popatrzcie na moje r�ce i nogi: to Ja jestem. Dotknijcie si� Mnie i przekonajcie: duch nie ma cia�a ani ko�ci, jak widzicie, �e Ja mam. Przy tych s�owach pokaza� im swoje r�ce i nogi. Lecz gdy oni z rado�ci jeszcze nie wierzyli i pe�ni byli zdumienia, rzek� do nich: Macie tu co� do jedzenia? Oni podali Mu kawa�ek pie czonej ryby. Wzi�� i jad� wobec nich (�k 24, 37-43). Pan Jezus wybra� na �wiadk�w swojego zmartwychwstania tylko te osoby, kt�re Go zna�y jeszcze przed Wielkanoc�. Widz�c Zmartwychwsta�ego, mog�y Go rozpozna� i stwierdzi�, �e to jest Pan (J 21,7), a p�niej �wiadczy� o tym fakcie, nie wahaj�c si� ponie�� m�cze�skiej �mierci za g�oszenie prawdy o zmartwychwstaniu Chrystusa. 

W swoim zmartwychwstaniu Chrystus w ca�ej pe�ni objawi� prawd�, �e jest prawdziwym Bogiem, drug� Osob� Tr�jcy �wi�tej. W Nim bowiem mieszka ca�a Pe�nia: B�stwo, na spos�b cia�a (Kol 2, 9). Jezus umar� i powr�ci� do �ycia, by zapanowa� tak nad umar�ymi, jak nad �ywymi (Rz 14, 9); Je�eli wi�c ustami swoimi wyznasz, �e Jezus jest Panem, i w sercu swoim uwierzysz, �e B�g Go wskrzesi� z martwych � osi�gniesz zbawienie (Rz 10, 9). 

Objawienie tajemnicy Bo�ego mi�osierdzia

Przez �mier� i zmartwychwstanie Chrystusa ca�a ludzko�� zosta�a ogarni�ta niesko�czonym mi�osierdziem, kt�re g�adzi wszystkie grzechy i przeprowadza ze �mierci do �ycia. Jezus obarczy� si� grzechami wszystkich ludzi, cierpi�c i umieraj�c wszed� w to wszystko, co oddziela cz�owieka od Boga, co niszczy jego prawdziwe �ycie i szcz�cie. Zmartwychwstaj�c, definitywnie przezwyci�y� wszelki grzech i �mier�: Zwyci�stwo poch�on�o �mier�. Gdzie� jest, o �mierci, twoje zwyci�stwo?... Bogu niech b�d� dzi�ki za to, �e da� nam odnie�� zwyci�stwo przez Pana naszego Jezusa Chrystusa (1 Kor 15, 54-55.57). 

Zmartwychwsta�y Chrystus, objawiaj�c tajemnic� swojego mi�osierdzia, m�wi� do s. Faustyny: Niechaj si� nie l�ka zbli�y� do mnie dusza s�aba, grzeszna, a cho�by mia�a wi�cej grzech�w ni� piasku na ziemi, utonie wszystko w otch�ani mi�osierdzia mojego (Dz 1059); Wystarczy przyst�pi� do st�p zast�pcy mojego i wyzna� mu n�dz� swoj�, a cud mi�osierdzia Bo�ego oka�e si� w ca�ej pe�ni. Cho�by dusza by�a jak trup rozk�adaj�cy si� i cho�by po ludzku ju� nie by�o wskrzeszenia i wszystko ju� stracone, nie tak jest po Bo�emu, cud mi�osierdzia Bo�ego wskrzesza t� dusz� w ca�ej pe�ni (Dz 1448). 

Rado�� �wi�t Zmartwychwstania staje si� naszym udzia�em tylko wtedy, gdy ca�kowicie zaufamy Chrystusowi i uwierzymy w Jego niesko�czone mi�osierdzie. Je�eli przez wiar� otworzymy Chrystusowi drzwi naszych serc, wtedy zmartwychwsta�y Pan b�dzie dokonywa� cudownej przemiany ca�ego naszego �ycia. Tylko wtedy zniknie nasza nerwowo��, zamartwianie si�, l�k przed przysz�o�ci�, bo b�dziemy do�wiadcza� niesko�czonego mi�osierdzia zmartwychwsta�ego Chrystusa i Jego moc� przezwyci�a� wszelkie s�abo�ci, pokusy, grzechy, a na ko�cu naszego ziemskiego �ycia zwyci�ymy �mier�. 

ks. Mieczys�aw Piotrowski TChr
Zgłoś jeśli naruszono regulamin