STEROWANIE PRACĄ SILNIKA D13B2.pdf
(
336 KB
)
Pobierz
STEROWANIE PRACĄ SILNIKA
STEROWANIE PRACĄ SILNIKA
Wiadomości wstępne
Gaźnik
Silnik 1,3 dm3 75 KM modeli od 1991 do 1995
. Mieszanka paliwa z powietrzem jest
przygotowywana przez sterowany elektronicznie opadowy gaźnik dwuprzelotowy. Gaźnik jest
wyposażony w automatyczne urządzenie rozruchowe służące do uruchamiania zimnego silnika.
Dostosowanie składu mieszanki konieczne do regulacji współczynnika ג odbywa się za pomocą
dodatkowego przewodu powietrza między filtrem powietrza a kolektorem dolotowym. W dodatkowym
przewodzie powietrza znajduje się elektroniczny zawór sterujący, który otrzymuje sygnały z
urządzenia sterującego silnikiem. Urządzenie sterujące silnikiem znajduje się w podnóżku pasażera
za prawym pokryciem bocznym.
Zalecenia dotyczące bezpieczeństwa podczas obsługi
W układzie zasilania paliwem panuje wysokie ciśnienie. Przed odłączeniem przewodów należy
zmniejszyć ciśnienie paliwa (patrz „Zmniejszanie ciśnienia paliwa w obwodzie”). Przed odłączeniem
przewodu należy owinąć szmatę wokół miejsca połączenia. Aby uniknąć zranienia osób lub
zniszczenia układu wtryskowego lub zapłonu, należy stosować niżej podane zasady.
– Nie dotykać, ani nie odłączać przewodów wysokiego napięcia, gdy silnik pracuje lub gdy jest
obracany rozrusznikiem.
– Podłączać i odłączać przewody układu wtryskowego i zapłonowego, a także przewody przyrządów
pomiarowych, tylko po wyłączeniu zapłonu.
– Osoby z rozrusznikiem serca nie powinny wykonywać żadnych prac przy elektronicznym układzie
zapłonowym.
– Podczas sprawdzania ciśnienia sprężania nie powinno być wtryskiwane paliwo, dlatego należy
postępować zgodnie ze wskazówkami podanymi w punkcie „Sprawdzanie ciśnienia sprężania” w
rozdziale „Silnik”.
Uwaga
. Podczas wykonywania prac przy układzie wtrysku benzyny należy zachowywać ogólne
zasady bezpieczeństwa i utrzymania czystości (patrz rozdział „Obwody doprowadzenia paliwa i
powietrza”).
Gaźnik
Sprawdzanie prędkości obrotowej biegu jałowego i zawartości CO w spalinach
Do sprawdzania i regulacji jest potrzebny dostępny w handlu obrotomierz i przyrząd do pomiaru
zawartości CO.
Sprawdzanie i regulacja prędkości obrotowej biegu jałowego
● Uruchomić i nagrzać silnik, aż wentylator chłodnicy włączy i wyłączy się dwukrotnie.
● Wyłączyć wszystkie odbiorniki energii elektrycznej.
● Podłączyć obrotomierz zgodnie z instrukcją producenta.
● Sprawdzić prędkość obrotową biegu jałowego, właściwa wartość wynosi 800 ± 50 obr/min, w
samochodzie wyposażonym w automatyczną skrzynkę przekładniową – 1000 ± 50 obr/min.
● Zatrzymać silnik, uruchomić go ponownie i pozostawić przez około 2 minuty na biegu jałowy.
● zwiększyć prędkość obrotową silnika przez około 1 minutę do 3000.35000 obr/min i potem
zmniejszyć z powrotem do prędkości obrotowej biegu jałowego.
● Sprawdzić ponownie prędkość obrotową biegu jałowego. Jeśli zmierzona prędkość odbiega
znacznie od właściwej wartości, sprawdzić cięgna przepustnicy (patrz odpowiedni opis czynności). W
razie niewielkiego odchylenia wyregulować prędkość obrotową biegu jałowego.
● Wyregulować prędkość obrotową biegu jałowego do właściwej wartości, obracając śrubę
zderzakową (1, rys. H-2201) przepustnicy.
Uwaga
. W samochodach urządzeniem klimatyzującym śruba zderzakowa znajduje się przy cięgnach
przepustnicy.
● Zatrzymać silnik.
Sprawdzanie zawartości CO
● Podłączyć przyrząd pomiarowy zawartości CO do końcówki rury wylotowej zgodnie z instrukcją
producenta, wprowadzając sondę przyrządu co najmniej 40 cm w rurę wylotową.
● Uruchomić silnik i pozostawić na biegu jałowym przez około 2 minuty.
● Zwiększyć prędkość obrotową silnika przez około 1 minutę do 3000...3500 obr/min, a potem
zmniejszyć z powrotem do prędkości obrotowej biegu jałowego.
● Sprawdzać zawartość CO w spalinach. Właściwa wartość wynosi poniżej 0,2%.
● Zatrzymać silnik.
Regulacja zawartości CO
● Odłączyć przewód podciśnienia (1, rys. H-2202) od gaźnika i zamknąć otwór odpowiednim
kołpakiem (2).
● Odłączyć złącze 2-stykowe (1, rys. H-2203) od zaworu regulacyjnego powietrza (2).
● Odłączyć przewód (3) od zaworu regulacyjnego powietrza (2) i zamknąć otwór odpowiednim
kołpakiem (4).
● Odłączyć złącze wtykowe (1, rys. H-2204) sondy lambda (2).
● Uruchomić silnik i pozostawić na biegu jałowym prze około 2 minuty.
● Zwiększyć prędkość obrotową silnika przez około 1 minutę do 3000...3500 obr/min potem
zmniejszyć z powrotem do prędkości obrotowej biegu jałowego.
● Sprawdzić zawartość CO. Właściwa wartość wynosi 2,5 ± 0,5%. Wyregulować zawartość CO, jeśli
nie uzyskano właściwej wartości.
● Wyciągnąć kapturek zabezpieczający (1, rys. H-2205) śruby regulacyjnej CO.
● Wyregulować zawartość CO do właściwej wartości, obracając śrubę regulacyjną CO. Obracanie
śruby regulacyjnej CO:
– w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara: zmniejsza zawartość CO,
– w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara: zwiększa zawartość CO.
● Sprawdzić ponownie prędkość obrotową biegu jałowego i wyregulować w razie potrzeby.
Uwaga
. Prędkość obrotowa biegu jałowego i zawartość CO muszą być regulowane na przemian, aż
obie znajdą się w zakresach właściwych wartości.
● Zatrzymać silnik.
● Podłączyć złącze wtykowe sondy lambda.
● Wsunąć złącze i przewód na zawór regulacyjny powietrza.
● Podłączyć przewód podciśnienia do gaźnika.
● Skasować zawartość pamięci usterek w urządzeniu sterującym silnikiem. W tym celu wyjąć na
około 10 s bezpiecznik nr 20 świateł cofania (7,5 A) w głównej skrzynce bezpieczników.
● Uruchomić silnik i sprawdzić ponownie zawartość CO oraz prędkość obrotową biegu jałowego.
Właściwa zawartość CO wynosi poniżej 0,2%.
●
Urządzenie klimatyzujące
: sprawdzić prędkość obrotową biegu jałowego, gdy jest włączone
urządzenie klimatyzujące. Właściwa wartość: 800 ± 80 obr/min, w samochodzie z automatyczną
skrzynką przekładniową: 1000 ± 50 obr/min. Jeśli nie zostaną uzyskane właściwe wartości, należy
sprawdzić układ zwiększania prędkości obrotowej biegu jałowego.
Sprawdzanie cięgna przepustnicy
● Uruchomić i nagrzać silnik, aż wentylator chłodnicy włączy i wyłączy się dwukrotnie.
● Wyłączyć wszystkie odbiorniki energii elektrycznej.
● Podłączyć obrotomierz zgodnie z instrukcją producenta.
● Odłączyć przewód podciśnienia (1, rys. H-2206) od nastawnika przepustnicy (2), co powinno
spowodować zwiększenie prędkości obrotowej biegu jałowego.
● W przeciwnym razie sprawdzić, czy występuje podciśnienie na końcu przewodu.
Uwaga
. Występowanie podciśnienia można sprawdzić przez przyłożenie palca do końca przewodu
lub za pomocą przyrządu pomiarowego, w dostępnej w handlu pompie do wytworzenia podciśnienia.
Jeśli palec zostanie przyssany, w przewodzie jest podciśnienie.
●
Silnik 1,3 dm
3
. Jeśli podciśnienie nie występuje, sprawdzić przewód, czy nie jest porowaty,
popękany, niedrożny lub luźno osadzony.
● Sprawdzić podwyższoną prędkość obrotową biegu jałowego. Właściwa wartość wynosi 2200 ± 500
obr/min, w samochodzie z automatyczną skrzynką przekładniową: 1900 ± 500 obr/min.
● Jeśli prędkość obrotowa silnika różni się od właściwej wartości, wyregulować prędkość obrotową,
obracając śrubę regulacyjną (3, rys. H-2208).
● Zatrzymać silnik.
● Podłączyć przewód do siłownika podciśnieniowego nastawnika przepustnicy.
Sprawdzanie automatycznego urządzenia rozruchowego
● Wymontować filtr powietrza (patrz „Wymontowanie i zamontowanie filtru powietrza).
● Odłączyć złącze 2-stykowe od elementu grzejnego.
● Wcisnąć raz pedał przyśpieszenia do oporu i zwolnić, co powoduje zamknięcie przesłony
rozruchowej. Jeśli przesłona rozruchowa nie zamyka się całkowicie, gdy temperatura cieczy
chłodzącej nie przekracza +28oC, należy sprawdzić cięgło uruchamiające, czy porusza się bez oporu.
W razie potrzeby spryskać cięgło dostępnym w handlu środkiem do czyszczenia gaźników.
Uwaga
. Środek do czyszczenia gaźników jest żrący i należy nakładać okulary i rękawice ochronna.
● Uruchomić silnik na chwilę. Przesłona rozruchowa powinna się nieco otworzyć. Zatrzymać
niezwłocznie silnik.
Uwaga
. Nie pozostawiać silnika pracującego bez filtru powietrza.
● Jeśli przesłona rozruchowa nie otwiera się, sprawdzić cięgło uruchamiające przesłonę rozruchową,
czy porusza się bez oporu i działa właściwie. Jeśli cięgło jest sprawne, sprawdzić siłownik
pneumatyczny
pulldown
.
ELEMENTY AUTOMATYCZNEGO URZĄDZENIA
ROZRUCHOWEGO
1 – przesłona rozruchowa, 2 – łącznik, 3 – sprężyna
bimetalowa, 4 – obudowa urządzenia rozruchowego, 5
– dźwignia rozruchowa, 6 – dźwignia zabierakowa, 7 –
siłownik
pulldown
, 8 – element grzejny.
Plik z chomika:
mohosowa
Inne pliki z tego folderu:
Dane reulacujne silnika D13B2.pdf
(59 KB)
Honda Civic 1995.pdf
(1182 KB)
HONDA FOG LIGHTS INSTALLATION INSTRUCTION.pdf
(433 KB)
HONDAk2.gif
(78 KB)
Kilka prostych modyfikacji silnika D13B2.pdf
(281 KB)
Inne foldery tego chomika:
E-booki
Filmy
Galeria
Gry
Komputery
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin