Islam i jego współczesne oblicza.pdf

(425 KB) Pobierz
Islam i jego współczesne oblicza
UNIWERSYTET GDA Ń SKI
WYDZIAŁ NAUK SPOŁECZNYCH
PODYPLOMOWE STUDIUM POLITOLOGII
Mordehai1971
ISLAM
NARODZINY
I JEGO
WSPÓŁCZESNE
OBLICZA
Praca dyplomowa napisana
w Zakładzie Historii Najnowszej
i My ś li Politycznej XIX i XX w
pod kierunkiem dr C. D.
GDA Ń SK
2005
SPIS TRE Ś CI
WST Ę P …………………………………………………………...
s.3
ROZDZIAŁ I Narodziny i rozwój islamu ………………………
s. 6
1.1 Pochodzenie islamu ………………………………………….
1.2 ś ycie proroka Mahometa …………………………………...
s. 6
s. 11
ROZDZIAŁ II Prawa islamu i praktyki religijne ……………...
s. 18
2.1 Koran i praktyki religijne …………………………………..
2.2 Odłamy islamu ………………………………………………
2.3 Ś wi ę ci m ęŜ owie i szari’at ……………………………………
s. 18
s. 25
s. 29
ROZDZIAŁ III Ró Ŝ ne oblicza islamu – islam dzi ś i jutro …….
s. 35
3.1 Ś wiat którym rz ą dzi islam ………………………………….
3.2 Fundamentalizm islamski i geografia terroru …………….
s. 35
s. 64
ZAKO Ń CZENIE ………………………………………………...
s. 71
BIBLIOGRAFIA ………………………………………………...
s. 77
WYKRESY
1. Wiara w liczbach ………………………………………….
2. Muzułmanie i Arabowie …………………………………
s. 70
s. 76
2
WST Ę P
W XXI wieku rywalizują ze sobą na świecie trzy wielkie religie. KaŜda z nich
uznaje istnienie jednego wszechmocnego i wszechwiedzącego Boga. Zapewne pierwsze
potencjalne nieporozumienie dotyczące islamu dotyczy toŜsamości Boga. Wyznawcy
kaŜdej z trzech monoteistycznych religii nie tylko oddają cześć transcendentnemu
bóstwu, lecz takŜe wyznają tego samego Boga, choć pod róŜnymi imionami. W tradycji
Ŝydowskiej znany jest on jako Jahwe lub El, chrześcijanie nazywają go Bogiem,
muzułmanie zaś Allahem. Wiele tradycji judaizmu i chrześcijaństwa, relacji
traktujących o ich dziejach i proroctwach, zostało zebranych w tym samym źródle
informacji, jakimi są księgi wchodzące w skład Starego Testamentu. Islam uznaje
wiele z tych tradycji, uznaje takŜe istnienie tak waŜnych w chrześcijaństwie postaci jak
Jezus. Mahomet, załoŜyciel islamu, darzył czcią wielu Ŝydowskich patriarchów i
proroków, wierząc Ŝe byli oni jego poprzednikami i choć Ŝyli w dawnych czasach,
głosili tę samą naukę, mówiącą o konieczności posłuszeństwa wobec BoŜych praw.
śydzi i chrześcijanie określeni zostali mianem „ludu Księgi” (ahl al-kitab), co
sprowadza się do tego, Ŝe wyznawcy obu religii mogą, poddając się pewnym rygorom,
zachować swój kult. Muzułmanie jednak, z powodu tezy o sfałszowaniu Pisma, odnoszą
się sceptycznie do Starego i Nowego Testamentu. Niemniej wiele postaci i wydarzeń z
Biblii pojawia się w Koranie.
TakŜe dzieje islamu nie są powszechnie znane niemuzułmanom, a niedostatki
wiedzy są źródłem licznych uproszczeń, nieporozumień czy wręcz przeinaczeń. Dla
większości z nas przeszłość islamu to pozbawiony tła, dwuwymiarowy obraz.
Przyczyną tych nieporozumień jest pogmatwany charakter historii rozgrywającej się na
3
Środkowym Wschodzie, tam gdzie narodził się islam i gdzie zachował on swoją
prawdziwą siłę. Arabia korzysta z tego wątpliwego dobrodziejstwa, jakim jest połoŜenie
na kluczowym ze strategicznego i handlowego punktu widzenia skrzyŜowaniu między
Wschodem a Zachodem oraz Północą a Południem. Od niepamiętnych czasów ten kto
kontrolował obszary zachodniej Azji, mógł powiedzieć, Ŝe kontroluje cały świat,
panował bowiem nad szlakami łączącymi kraje basenu Morza Śródziemnego na
zachodzie, Kaukazu na północy, Afryki na południu, a takŜe Indii oraz olbrzymich
obszarów Azji Środkowej na północy i wschodzie. Zgodnie z tym schematem 1500 lat
muzułmańskiej historii to okres nieustannych walk i podbojów prowadzonych przez
moŜnych tego świata, przybywających z najrozmaitszych części naszego globu i
pragnących zwycięŜyć w bitwie, której stawką jest panowanie na Bliskim Wschodzie. O
teren ten walczyli Europejczycy, Persowie, Mongołowie, Afgańczycy, Turcy,
Abisyńczycy oraz, szczególnie w ostatnich latach, Amerykanie, zatroskani o
bezpieczeństwo kryjącego się w głębi tej pustynnej ziemi bogactwa, z którego w
czasach proroka Mahometa nikt nie zdawał sobie sprawy – ropy naftowej.
Jednym z najwaŜniejszych problemów, z jakim musi zmierzyć się kaŜdy, kto po
raz pierwszy styka się z islamem, jest to, Ŝe islam stanowi wiarę, która narzuca sposób
postępowania w kaŜdej dziedzinie Ŝycia, jest obecny we wszystkich aspektach
działalności muzułmanina. Jednocześnie naleŜy pamiętać, Ŝe upływ czasu sprzyja
zacieraniu granic między mitem a rzeczywistością, dlatego do wczesnej tradycji naleŜy
podchodzić z pewną ostroŜnością, co jednak niesie niebezpieczeństwo zraŜenia do
siebie fundamentalistycznych wyznawców. Wstrzemięźliwość i umiarkowanie naleŜy
wykazać takŜe w związku z muzułmańskim fundamentalizmem o bardzo agresywnym
charakterze, o którym od 11 września 2001 r. tak wiele mówi się w mediach.
Twierdzenie, zgodnie z którym islam ze swojej natury opiera się na agresywnej
4
doktrynie, jest równie powierzchowne, jak pogląd przeciwny. ChociaŜ większość
muzułmanów jest ludźmi usposobionymi pokojowo, to niektóre aspekty
muzułmańskiego myślenia i działania w dzisiejszym świecie mają wojowniczy i
krwawy charakter. Taka sama była zresztą postawa chrześcijańskich fanatyków oraz
Ŝydowskich zelotów.
Celem pracy jest przedstawienie narodzin islamu i jego rozwoju, prawa islamu
szari’atu i praktyk religijnych oraz współczesnej sytuacji w państwach islamu i
perspektyw stojących przed tymi państwami w świecie przyszłości. Chciałem
przedstawić świat arabski w perspektywie historycznej i jego relacje z Zachodem
W pisaniu rozdziału pierwszego i drugiego, a szczególnie przy opisywaniu
narodzin islamu, roli Koranu i szari’atu w Ŝyciu wyznawców tej religii oraz powstania
jej odłamów pomocne okazały się opracowania M. Cooka 1 , J. Bielawskiego 2 ,
J. Daneckiego 3 , M. Jordana 4 oraz praca zbiorowa pod red. E. Machut - Mendeckiej 5 .
Przy pisaniu rozdziału trzeciego, a głównie przy przedstawianiu współczesnego oblicza
państw islamu ich aktualnej sytuacji oraz geografii islamskiego terroru, oprócz
podanych wyŜej pozycji, korzystałem z artykułów uznanych dziennikarzy zajmujących
się problematyką świata arabskiego i ogólnie świata islamu, zamieszczanych w
magazynach popularnonaukowych 6 oraz publikowanych na stronach internetowych 7 .
M. Cook, Mahomet, Warszawa 1999 r.
2 J. Bielawski, Islam, Warszawa 1980 r.
3
J. Danecki, Arabowie, Warszawa 2001 r.; tenŜe, Podstawowe wiadomości o islamie, t. 1-2, warszawa
2002 r.
4
M. Jordan, Islam – historia religii i kultury, Warszawa 2004 r.
5 Oblicza współczesnego islamu, pod red. E. Machut – Mendeckiej, Warszawa 2003 r.
6
A. Cockburn, Jemen, [w:] National Geographic nr 4(7) 2000 r., s. 28-52; tenŜe; Libia, [w:] NG nr 11(14)
2000 r., s. 2-32; tenŜe, Somalia, [w:] NG nr 9(36) 2002 r., s. 34-42.; T. Dahlby, Indonezja, [w:] NG nr
3(18) 2001 r., s. 74-104; J. Di Giovanni, Iraccy szyici, [w:] NG nr 6(57) 2004 r., s. 2-32; M. Edwards,
Azja Środkowa, [w:] NG nr 2(29) 2002 r., s.46-64; E. Girardet, Afganistan, [w:] NG nr 12(27) 2001 r.,
s. 2-10; W. Laqueur, Geografia terroru, [w:] NG nr 11(62) 2004 r., s. 52-62;L. Raimondo, Afganistan,
[w:] NG nr 7(34) 2002 r., s. 22-46; P. Salopek, Sudan, [w:] NG nr 2(41) 2003 r., s. 14-44; M. Simons,
Kaszmir, [w:] NG nr 2(2) 1999 r., s.2-30; F. Viviano, Arabia Saudyjska, [w:] NG nr 10(49) 2003 r., s. 78-
107.
7
www.nationalgeographic.pl
5
1
Zgłoś jeśli naruszono regulamin