praca z dzieckiem zdolnym 2.docx

(65 KB) Pobierz

H

1.5

s. 1

Rady pedagogiczne w przedszkolu

U050307

Warsztat pracy nauczyciela

Metody pracy z dziećmi

Praca z dzieckiem zdolnym

Barbara Maria Rokicka

Artykuł Barbary Rokickiej pod tytułem Praca z dzieckiem zdolnym to

komplet materiałów do przygotowania wewnętrznego szkolenia dla

rady pedagogicznej w przedszkolu. Integralną częścią artykułu jest

prezentacja (załączniki nr 1–11) – nie dołączona do materiałów promocyjnych

(kolorowa prezentacja w wersji papierowej i elektronicznej

znajduje się w publikacji Rady pedagogiczne w przedszkolu. Materiały

do organizowania i prowadzenia rad, Wydawnictwo Raabe, Warszawa

2005–2007).

Szkolenie to ma uwrażliwić nauczycieli i dyrektora przedszkola na

potrzeby dzieci szczególnie uzdolnionych. Podczas szkolenia jego

uczestnicy dowiedzą się, jak rozpoznać takie dzieci i jak stymulować

ich rozwój.

Bywa, że dzieci szczególnie uzdolnione wykazują nadpobudliwość

intelektualną czy ruchową. Dzięki szkoleniu nauczyciele zrozumieją,

że czasem pod postacią ruchliwego brzdąca zasypującego nauczycielkę

gradem wymyślnych pytań lub posługującego się własnym językiem,

kryje się wybitny umysł!

H

1.5

s. 1

Rady pedagogiczne w przedszkolu

U050307

Warsztat pracy nauczyciela

Metody pracy z dziećmi

Cel ogólny szkolenia

Przygotowanie nauczycieli do diagnozowania dziecka zdolnego oraz zapoznanie

ich z metodami i zasadami stymulowania jego rozwoju.

Cele szczegółowe

Po szkoleniu dyrektor potrafi:

n wspomagać nauczycieli w pracy z dzieckiem zdolnym,

n przygotować ich do diagnozy pedagogicznej dziecka uzdolnionego,

n zmotywować ich do podjęcia działań mających na celu przekształcenie przedszkola

w ośrodek działań twórczych.

Po szkoleniu nauczyciele mają wyższe kompetencje w zakresie rozwiązywania

zadań wymagających pomysłowości i wyobraźni. Potrafią:

n scharakteryzować sylwetkę dziecka zdolnego,

n rozpoznać dziecko zdolne w grupie,

n zastosować metody stymulujące twórczą aktywność dziecka,

n opanować zasady twórczego myślenia.

Praca z dzieckiem zdolnym

Barbara Maria Rokicka

Nauczyciel przedszkola z wieloletnim doświadczeniem, doradca metodyczny

wychowania przedszkolnego, autorka innowacji programowej, ekspert w zakresie

awansu zawodowego nauczycieli. Prowadzi zajęcia warsztatowe z dyrektorami

i nauczycielami przedszkoli.

H

1.5

s. 2

Warsztat pracy nauczyciela

Metody pracy z dziećmi

Rady pedagogiczne w przedszkolu

U050307

Spis treści

Wszystko, co trzeba wiedzieć na temat pracy z dzieckiem zdolnym

1. Zagadnienia, które należy poznać ....................................................................... 3

1.1. Twórczość – definicje ....................................................................................... 3

1.2. Twórczość dziecięca ......................................................................................... 4

1.3. Kryteria twórczości .......................................................................................... 6

1.4. Pojęcie zdolności ............................................................................................... 8

1.5. Stymulowanie rozwoju dzieci uzdolnionych .............................................. 12

1.6. Przedszkole jako ośrodek edukacji do twórczości ...................................... 14

2. Literatura, którą warto przeczytać ........................................................................ 21

Szkolenie

3. Cele do realizacji ..................................................................................................... 24

4. Metody, które można wykorzystać, by osiągnąć cele ....................................... 24

5. Jak zorganizować szkolenie .................................................................................. 24

6. Szczegółowy scenariusz szkolenia ...................................................................... 26

7. Opis ćwiczeń warsztatowych realizowanych podczas szkolenia .................. 27

8. Materiały do przeprowadzenia szkolenia .......................................................... 31

8.1. Plansze prezentacyjne dla uczestników i prowadzącego zajęcia .............. 31

8.2. Materiały dla uczestników .............................................................................. 31

H

1.5

s. 3

Rady pedagogiczne w przedszkolu

U050307

Warsztat pracy nauczyciela

Metody pracy z dziećmi

Wszystko, co trzeba wiedzieć na temat pracy

z dzieckiem zdolnym

1. Zagadnienia, które należy poznać

1.1. Twórczość – definicje

Twórczość jest pojęciem wieloznacznym. Świadczy o tym fakt, że słowa tego używa

się w różnych kontekstach: twórczością nazwiemy całokształt aktywności uznanego

artysty, mówimy też o twórczej samorealizacji lub twórczym rozwiązywaniu problemów.

Według klasycznej definicji Morrisa I. Steina z 1953 r. twórczość to proces prowadzący

do nowego wytworu, który jest akceptowany jako użyteczny lub do przyjęcia

dla pewnej grupy w pewnym okresie1. Teoria ta zakłada, że ten sam wytwór może

funkcjonować jako dzieło twórcze lub nie – w zależności od tego, kto dokonuje jego

oceny. Morris I. Stein duży nacisk kładzie na społeczne znaczenie dzieł twórczych.

Abraham Maslow wprowadził pojęcie twórczości jako sposobu życia, który nazwał

samorealizacją2. Człowiek, który: ciągle się rozwija, jest szczęśliwy, akceptuje samego

siebie, doświadcza rzeczywistości w sposób spontaniczny, nie jest skrępowany troską

o cudze opinie, pozwala sobie na oryginalność w tym, co robi – zasługuje na miano

osoby twórczej mimo braku wytworów o uznanej społecznie wartości. Samorealizacja

jest zatem procesem twórczym warunkującym kreatywny rozwój człowieka oraz

jego talentów twórczych w konkretnej dziedzinie.

Niektórzy badacze wyróżniają dwa rodzaje twórczości:

n twórczość obiektywną (pierwotną) będącą źródłem nowych odkryć i polegającą

na tworzeniu rzeczy lub idei oryginalnych i niepowtarzalnych, które odbiegają

od tych wcześniej stworzonych;

n twórczość subiektywną (wtórną) polegającą na odkrywaniu prawd i rzeczy oraz

tworzeniu przedmiotów już istniejących, o których twórca nie jest poinformowany

i które tylko dla niego mają charakter nowy i oryginalny3.

Coraz częściej jako synonimu słowa „twórczość” używa się terminu „kreatywność

(z łac. creare – stworzyć, rodzić). Kreatywność rozumiemy jako proces, który się rozwija.

Zamiennie określa ono twórczość jako cechę jednostki i charakteryzuje sposób

jej postępowania4.

Naukowcy przekonują, że wszyscy jesteśmy twórczy, tylko w różnym stopniu. T. Kocowski

twierdzi wręcz, że ta cecha jest jednym z ważniejszych warunków rozwoju

naszego gatunku: Całą ewolucję można zatem rozważać jako proces poznawczy prowadzący

H

1.5

s. 4

Warsztat pracy nauczyciela

Metody pracy z dziećmi

Rady pedagogiczne w przedszkolu

U050307

do dysponowania przez organizmy coraz większą pulą informacji o własnościach i procesach

środowiska. Informacja ta jest wykorzystywana nie tylko do bieżącego sterowania aktywnością

w stale zmieniających się sytuacjach, lecz także do przebudowy struktur i funkcji organizmów,

pozwalającej przystosować się im do trwałych zmian środowiska, a nawet sprostać przyszłym

możliwym zmianom5.

Obecnie przyjmuje się, że twórczość jest zjawiskiem bardzo złożonym. Obejmuje

strukturę osobowości (jest przecież także pewną cechą), jest zależna od motywacji,

emocji oraz procesów poznawczych i wpływów środowiska. Jak wiadomo, pewne

cechy można ćwiczyć i ten fakt leży u podstaw treningu twórczości.

1.2. Twórczość dziecięca

Dzieciństwo to czas intensywnego rozwoju dziecięcej wyobraźni i twórczych zabaw.

Rozwój małych dzieci ma charakter twórczy. Każda sytuacja jest dla dziecka nowa,

nieznana – spełnione jest więc pierwsze kryterium twórczości. Maluchy nieustannie

odkrywają i badają otaczającą je rzeczywistość. Można powiedzieć, że każde dziecko

działa w sposób twórczy, że cała jego aktywność jest procesem twórczym. Ma także

swoistą, bardzo ważną z punktu widzenia rozwoju wartość, związaną z pojęciem

samorealizacji.

Zasadnicza różnica między twórczością dorosłych a twórczością dzieci polega na tym,

że twórczość dziecięca ma charakter subiektywny i tym samym nie ma większego

znaczenia z punktu widzenia społecznego. W wyniku kreatywnych działań dziecka

nie powstają wytwory mające wielką rangę społeczną. Biorąc jednak pod uwagę perspektywę

czasową, nie można nie doceniać potrzeby rozwijania potencjału twórczego

małego człowieka, bo w wieku dorosłym przełoży się to na działania (w różnych

dziedzinach życia), które będą ważne społecznie. Z tego powodu twórczość dziecięca

powinna być stymulowana.

Bazą twórczości wyższej jest twórcza aktywność rozwojowa. Do drugiego roku życia

rozwój poznawczy małych dzieci ma charakter twórczości o cechach subiektywnych.

Zdolności malucha przejawiają się wzmożoną aktywnością zabawową w sferze ruchowej,

wizualnej i dźwiękowej. Inteligencja rozwija się spontanicznie.

W trzecim roku życia dziecko zdradza pierwsze oznaki niezależności. Jest to okres

dynamicznego rozwoju poznawczego, zadawania dociekliwych pytań, poszukiwań.

Szybko rozwija się język dziecka, pojawiają się symptomy uzdolnień kierunkowych.

Aktywność plastyczna ma w tym okresie charakter spontaniczny.

Kreatywne dziecko to twórczy, otwarty i szybko przystosowujący się do zmieniającej

się rzeczywistości „dorosły”.

Ważne!

H

1.5

s. 5

Rady pedagogiczne w przedszkolu

U050307

Warsztat pracy nauczyciela

Metody pracy z dziećmi

Twórczość dziecka między drugim a czwartym rokiem życia określana jest jako

ekspresja woli. Między piątym a siódmym rokiem życia człowiek powoli zdobywa

kompetencje związane z wiadomościami i umiejętnościami. Daje mu to możliwość

poszukiwania własnych rozwiązań. Wzrasta jego niezależność. Dziecko chętnie

uczestniczy w zabawach tematycznych. Początkowo są one związane z myśleniem

animistycznym – dzieci podejmują odtwórcze zabawy tematyczne, które stopniowo

przechodzą w zabawy twórcze (dzieci kreują sytuacje i postaci, których do tej pory

nie widziały).

Przejawem aktywności twórczej w tym okresie jest także fantazjowanie (marzenia na

jawie). Dzieci bawią się z fikcyjnymi towarzyszami, wymyślają im imiona, przypisują

cechy. Charakterystyczny jest tu subiektywizm – wyobrażone role są wspanialsze,

a postaci bardziej bohaterskie.

Niewinne kłamstwa to również przejaw tego samego zjawiska. Często są one związane

ze zdolnościami literackimi. Inną formą ekspresji zdolności twórczych jest humor

dziecięcy, który może się przejawiać wymyślaniem sytuacji humorystycznych,

scenek, nazw.

Bardziej kontrolowana forma dziecięcej twórczości wiąże się z wyobraźnią. Twórcza

oryginalność nie mogłaby istnieć bez tej szczególnej dyspozycji psychicznej, która

jest definiowana jako zdolność człowieka do tworzenia wyobrażeń opartych na

aktualnych i wcześniejszych doświadczeniach zmysłowych oraz wiedzy. Przejawia

się ona również w zdolności dostrzegania nowych jakości w rzeczach znanych oraz

wykraczaniu poza dostarczone informacje. Wyobraźnia jest podstawą tworzenia

pozytywnych zmian w otoczeniu i samym sobie, dlatego sprzyja rozwojowi twórczości.

W przeprowadzonym eksperymencie dydaktycznym (opisanym w książce Synektyka,

a zdolności twórcze) W. Limont wprowadza dzieci w świat twórczych ćwiczeń

wyobraźni.

Pojęcie „wyobraźnia” opisuje w następujący sposób: Czy wiecie, w jaki sposób widzimy

świat? Zapewne większość z was odpowie, iż za pomocą oczu, i będzie miała rację. Ale czy lub

w jaki sposób można zobaczyć coś, czego aktualnie (teraz) nie ma lub czego nigdy nie było?

Czy można zobaczyć cokolwiek, zamykając oczy?

Zamknijcie oczy. Czy któreś z was coś widzi? A teraz proponuję wam interesującą zabawę.

Proszę, zamknijcie oczy, teraz nic nie widzicie, ale kiedy uruchomicie swoje wewnętrzne

oczy – a każdy je posiada – możecie zobaczyć dużo wspaniałych rzeczy. Nie widzicie?

Możemy spróbować. Mając zamknięte oczy, popróbujcie zobaczyć stół czy krasnoludka,

a teraz coś, czego nikt nigdy nie widział, ponieważ to coś nie istnieje. Spróbujcie zobaczyć,

za pomocą waszych wewnętrznych oczu, np. Dziwolążka Roślinnego, który zmienia barwy

i kształty w zależności od swojego nastroju. Każde z was może sobie wyobrazić, zobaczyć

swoimi wewnętrznymi oczyma swojego własnego Dziwolążka Roślinnego, zupełnie różnego

od Dziwolążka kolegów. Każde z was może stworzyć w wyobraźni własnego Dziwolążka.

H

1.5

s. 6

Warsztat pracy nauczyciela

Metody pracy z dziećmi

Rady pedagogiczne w przedszkolu

U050307

Zobaczyć swoimi wewnętrznymi oczyma coś, co nie istnieje w rzeczywistości, tylko w waszej

wyobraźni.

Wasze wewnętrzne oczy umożliwiają wam zobaczenie tego, co wprawdzie kiedyś widzieliście,

ale przekształciliście – mniej lub bardziej – w swojej wyobraźni. Dzięki waszym wewnętrznym

oczom możecie zobaczyć różne przedmioty, sytuacje i zdarzenia, których nigdy w takiej postaci

nie widziałyście. Możecie być w sytuacjach, w których jeszcze nigdy nie byłyście. Innymi

słowy: dzięki waszym wewnętrznym oczom możecie widzieć, przeżywać i czuć wszystko to,

co się wam zamarzy. Prawda, że posiadanie wewnętrznych oczu jest wspaniałą rzeczą?6

1.3. Kryteria twórczości

J.P. Guilford7 utożsamia twórczość z zespołem cech, w którego skład wchodzą:

n uzdolnienia specjalne,

n osobowość,

n postawy,

n motywacja,

n zainteresowania.

Za decydujące w procesie twórczego myślenia Guilford uznał następujące cechy:

n zdolność dostrzegania istotnych problemów;

n __________płynność, oryginalność i giętkość myślenia;

n pomysłowość;

n zdolność dokonywania analizy i syntezy;

n pamięć;

n zdolność poprawnego oceniania i przekonstruowywania zagadnień.

W tej koncepcji zasadnicze jest rozróżnienie myślenia konwergencyjnego (zbieżnego)

i dywergencyjnego (rozbieżnego).

Myślenie konwergencyjne polega na dążeniu do wyboru jednego właściwego rozwiązania

danego problemu. Testy IQ zasadniczo badają ten typ inteligencji.

Osoby twórcze potrafią jednak wykraczać poza przyjęte schematy myślowe i mimo

to dochodzić do nietypowych rozwiązań. Ta umiejętność nosi nazwę myślenia dywergencyjnego

i pozwala znaleźć wiele rozwiązań tego samego problemu. Guilford

próbował zdefiniować jakiś mierzalny parametr tego rodzaju twórczości, lecz nie

udało się to ani jemu, ani innym badaczom.

Badacze starają się mimo wszystko wyróżnić pewne cechy charakterystyczne dla

ludzi o wysokim stopniu myślenia dywergencyjnego. Tymi cechami są:

n płynność koncepcyjna, czyli łatwość wytwarzania pomysłów – jej wskaźnikiem

jest liczba idei, zadań lub skojarzeń, które badana osoba jest w stanie wymyślić;

H

1.5

s. 7

Rady pedagogiczne w przedszkolu

U050307

Warsztat pracy nauczyciela

Metody pracy z dziećmi

n zróżnicowanie i giętkość, czyli gotowość do zmiany kierunku myślenia – operacyjnym

wskaźnikiem tej zdolności jest różnorodność odpowiedzi, których udziela

badany poproszony o wymyślenie sposobów wykorzystania jakiegoś konkretnego

przedmiotu;

n oryginalność, czyli zdolność do wytwarzania rozwiązań nietypowych, niepowtarzalnych,

na które nie wpadli inni (oryginalność jest cechą trudniejszą do zmierzenia,

ale nie jest to niemożliwe);

n staranność – jej miarą jest ilość pracy włożonej w ekspresję pomysłu, np. liczba

słów poświęconych na jego opis lub liczba szczegółów wykorzystana w opisie.

Inni badacze kreatywności wyróżniają dodatkowe cechy myślenia twórczego:

n dopracowanie pomysłów – umiejętność sformułowania idei, rozbudowania jej

i przetwarzania w konkretne rozwiązania;

n wyczuwanie problemu – zdolność docierania do jego sedna oraz identyfikowania

trudności, jakich nastręcza jego rozwiązanie;

n przedefiniowanie problemu ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin