Podstawy_zarz-dzania_i_marketingu_-_wyk.2.docx

(18 KB) Pobierz

Podstawy zarządzania i marketingu – wykład 2 – 20.11.2010r.

MARKETING-MIX czyli 4P

- jest to zbiór dających się sterować taktycznych instrumentów, których kompozycję firma przygotowuje w celu uzyskania zamierzonej reakcji na rynku docelowym

                                                       Price

The marketing mix

 

      Place                                                             Product                                         

 

 

                                     Promotion

                                                        4P

MARKETING-MIX

Elementy (instrumenty) za pomocą których możemy oddziaływać na rynek.

Najbardziej popularna koncepcja marketingu mix to tzw. „4P”.

Product

Price

Place

Promotion

 

Product Produkt

Wszystko to, co może być zaoferowane rynkowi w celu zwrócenia uwagi, nabycia użytkownika lub konsumpcji i co jest w stanie zaspokoić potrzebę i pragnienie.

W miarę marketingu planując ofertę rynkową rozpatrujemy każdy produkt w kategoriach pięciu poziomów.

Podstawowy pożytek

Oznacza podstawową korzyść jaką nabywca w rzeczywistości kupuje.

Przykład: W hotelu nabywca zakupuje „odpoczynek i sen” = łóżko

Produkt – poziom 1

PODSTAWOWY POŻYTEK

Produkt – poziom 2

PODSTAWOWY POŻYTEK – PRODUKT W FORMIE PODSTAWOWEJ

To przekształcenie podstawowej korzyści w typowy niczym nie wyróżniający się produkt.

Przykład: Hotel – to budynek z pokojami do wynajęcia

Produkt – poziom 3

PODSTAWOWY POŻYTEK – PRODUKT W FORMIE PODSTAWOWEJ – PRODUKT OCZEKIWANY

To zbiór cech i warunków jakich oczekują nabywcy, decydując się kupić dany produkt.

Przykład: Goście hotelowi oczekują łóżka, czystej pościeli i np. śniadania wraz z poranną gazetą

Produkt – poziom 4

PODSTAWOWY POŻYTEK – PRODUKT W FORMIE PODSTAWOWEJ – PRODUKT OCZEKIWANY – PRODUKT ULEPSZONY

To taki produkt, który uwzględnia dodatkowe korzyści, wyróżniając się tym samym od konkurencji.

Przykład: Hotel może wyróżnić się oferując klientom SPA (łaźnię turecką), darmowy Internet.

Prawdziwa konkurencja o klienta, nie ma miejsca pomiędzy tym co jest produkowane w fabrykach, lecz między tym co firmy dodają do swoich produktów finalnych jako: opakowanie, doradztwo, korzystne warunki finansowe, terminy dostaw i inne elementy, które mają wartość dla nabywcy.

Każde ulepszenie produktu jest kosztowne, zatem należy sprawdzić czy nabywcy będą skłonni pokryć dodatkowe koszty.

Podnosząc cenę w wyniku ulepszania produktu, firmy narażone są na utratę tych klientów, którzy nadal zainteresowani są podstawową formą produktu w niższej cenie.

Ulepszone cechy produktu, mogą stać się korzyściami oczekiwanymi.

Produkt – poziom 5

PODSTAWOWY POŻYTEK – PRODUKT W FORMIE PODSTAWOWEJ – PRODUKT OCZEKIWANY – PRODUKT ULEPSZONY – PRODUKT POTENCJALNY

To wszelkie ulepszenia i przekształcenia jakim może podlegać produkt w przyszłości.

Produkt ulepszony pokazuje formę teraźniejszą, produkt potencjalny mówi o potencjalnych możliwościach rozwoju.

Przykład: W hotelu w cenę wliczona będzie jazda konna

PriceCena

Suma pieniędzy żądana za produkt albo suma wartości jakie konsument wymienia w zamian za posiadanie lub użytkowanie produktu.

Place – Dystrybucja

Wszelkie działania firmy sprawiające, że produkt staje się dostępny dla docelowych klientów.

Promotion – Promocja

Działania z zakresu komunikowania się z klientem przedstawiające klientom produkty wraz z ich zaletami.

Głównym celem tych działań jest skłonienie klientów do zakupu.

CENA

Jest jedynym z instrumentów marketingu-mix, który generuje przychody.

Charakteryzuje się wysoką elastycznością. Może być szybko zmieniona, w przeciwieństwie do pozostałych elementów marketingowych.

Polityka cen

- penetracja rynku

- skimming, czyli zbieranie śmietanki

Penetracja rynku

- ceny są umiarkowane albo niskie

- zakłada szybka akceptacje produktu i dynamiczny rozwój sprzedaży

- jest skuteczna gdy niskie ceny nie są odbierane jako oznaka gorszej jakości

- niska cena zniechęca konkurencję do pozostania lub wejścia na rynek

Skimming – spijanie śmietanki

- wysoka cena i wysoka jakość

- polega na tworzeniu silnej więzi pomiędzy klientem a produktem

Skimming – kiedy się sprawdzi?

- wysokie ceny będą odbierane jako oznaka wysokiej jakości produkty

- koszt uatrakcyjniania usługi będzie niższy niż uzyskany wzrost ceny

- nieliczna będzie wykwalifikowana kadra mogąca sprostać wymaganiom klientów

- istnieją możliwości powstrzymania wejścia na rynek konkurentów, zachęcających cenami

Metody ustalania ceny

- ceny orientowane na koszty

- ceny orientowane na konkurencję

- ceny orientowane na popyt

Ceny orientowane na koszty

- koszty jednostkowe wytworzenia produktu jako podstawa ustalenia cen

- konieczna jest analiza kosztów przy różnej wielkości produkcji

Cena uzależniona jest przede wszystkim od czynników wewnętrznych przedsiębiorstwa.

Ceny orientowane na konkurencję

- podstawą ustalania cen są ceny jakie stosuje konkurencja

- w zależności od pozycji przedsiębiorstwa na rynku oraz od produktu polega na

--- adaptacyjnym ustalaniu cen – dotyczy produktów homogenicznych

--- różnicowaniu cen – czyli na ustalaniu cen poniżej bądź powyżej cen oferowanych przez konkurentów

Ceny orientowane na popyt

- polega na obserwacji i analizie zależności jakie zachodzą pomiędzy popytem a ceną

- szczególne trudności wiążą się z ustaleniem popytu w odniesieniu do nowego i nieznanego produktu

Czynniki wpływające na wrażliwość nabywcy na cenę

- efekt wartości unikatowej – nabywcy są mniej wrażliwi na cenę im bardziej unikatowy jest produkt

- efekt świadomości istnienia substytutu – im mniejsza władza o substytutach tym mniejsza wrażliwość na cenę

- efekt trudnego porównania – klienci są mniej wrażliwi na cenę jeśli mają trudności z porównaniem jakości z substytutami

- efekt globalnych wydatków – nabywcy tym mniej są wrażliwi na cenę im mniejszą część ich dochodów stanowi wydatek na dany produkt

- efekt końcowego pożytku – nabywcy tym mniej są wrażliwi na cenę im mniejszy jest wydatek w stosunku do całkowitego kosztu zakupu dobra finalnego

- efekt relacji jakości do ceny – nabywcy tym mniej są wrażliwi na cenę, gdy zakładają, że produkt jest wyższej jakości, niesie ze sobą więcej prestiżu i jest bardziej ekskluzywny

Najczęściej popełniane błędy

- brak stałej aktualizacji cen konkurencji, a w konsekwencji niewykorzystanie okazji jakie stwarza rynek

- zbyt duże powiązanie z kosztami

- oderwanie od pozostałych elementów marketingu-mix

- niewystarczające zróżnicowanie w odniesieniu od poszczególnych produktów, segmentów i okoliczności rynku

PROMOCJA
- stanowi układ decyzji dotyczących sposobów przekazywania nabywcom informacji o ofercie i wynikających z niej korzyściach

INSTRUMENTY PROMOCYJNE (PROMOTION-MIX)

Reklama

- każda płatna forma nieosobistej prezentacji i promocji dóbr, usługi lub idei

Promocja sprzedaży

- każde działanie promocyjne polegające na stosowaniu zachęt ekonomicznych w celu pobudzenia sprzedaży dobra lub usług

Sprzedaż osobista

- osobista i bezpośrednia prezentacja oferty przez sprzedawcę potencjalnemu nabywcy

PROMOTION-MIX

Public relations

- wszelkie działania nie służące bezpośredniej promocji oferty, ale budowaniu rynkowego wizerunku firmy

Publicity

- wszelkie formy promocji, głównie o charakterze informacyjnym, których nadawcą (sponsorem) nie jest promowany podmiot rynkowy

PROMOTION-MIX

REKLAMA

PROMOCJA SPRZEDAŻY

SPRZEDAŻ OSOBISTA

PUBLIC RELATIONS

r. audiowizualna (radiowa, telewizyjna, kinowa)

 

r. drukowana

(prasa codzienna, czasopisma, materiały drukowane)

 

r. zewnętrzna

(outdoor)

 

r. w miejscu sprzedaży

(p-o-s)

 

r. internetowa

Promocja konsumencka:

- próbki, próby

- obniżki cen

- kupony

- konkursy, loterie

- nagrody

 

Promocja handlowa:

- dyskonta

- zasilanie finansowe

- prezenty, nagrody

- konkursy

- pokazy handlowe

Prezentacje oferty:

- demonstracje

- doradztwo, usługi dodatkowe

- telemarketing

- korespondencja handlowa

- spotkania handlowe

- targi i pokazy handlowe

Informacje o firmie konferencje prasowe

„wydarzenia”

Obchody, bankiety

Itp.

Sponsoring

Materiały drukowane i audiowizualne np. raporty roczne

Wydawnictwa firmowe

CECHY NARZĘDZI PROMOCJI

Reklama

Koszt: względnie niewielki koszt jednostkowy

Zalety: szeroka publiczność, ekspresywność, pełna kontrola

Wady: nieuniknione straty, trudność pomiaru efektów

Sprzedaż osobista

Koszt: duży jednostkowy

Zalety: elastyczna prezentacja, szybka reakcja odbiorcy

Wady: kosztowna, wymaga wysokich kwalifikacji             

Promocja sprzedaży

Koszt: może być wysoki, wywiera natychmiastowy efekt

Zalety: przyciąga uwagę

Wady: łatwa do naśladowania, potencjalna krótkookresowość efektów

Public relations i publicity

Koszt: relatywnie nieduży

Zalety: wiarygodność i zewnętrzne wsparcie

Wady: brak kontroli

Relatywne zastosowanie reklamy i sprzedaży osobistej

 

Reklama

Sprzedaż osobista

Liczba odbiorców

Duża

Mała

Ryzyko zakupu

Małe

Duże

Stopień złożoności produktu

Niewielki

Duży

Ilość informacji do przekazania nabywcom

Mała

Duża

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin