13 III 2013 biomedyka.odt

(22 KB) Pobierz

13 III 2013

 

dojrzewanie płciowe dziewcząt:

 

u dziewcząt proces wzrasatania kończy się ok. 16 r.ż

 

ostateczna wysokość – skorelowana z somatotypem

ektomorficzny typ budowy – późniejsze dojrzewanie płciowe i wyższy zwrost

 

to czas zmiejszonego zainteresowania aktywnością ruchową.

 

 

Dojrzewanie płciowe chłopców:

 

 

okres dojrzewania trwa 5 -6 lat. Dwufazowość tego okresu trudniej zróżnicować niż u dziwcząt.

 

13,5 r,ż – wiek pierwszej polucji (odp. Menarche u mężczyzn)

 

punkt graniczny szczyt przyrostu wysokości ciała.

 

Pierwsze objawy – wynik gwałtownej aktywności hormonalnej gonad (testosteron)

 

Początek rozwoju narządów płciowych – niezauważalny dla otoczenia.

 

                      rozwój jąder – trwa ok. 6 lat (przyspieszenie 13 – 14 r.ż)

                      powiększenie worka mosznowego

                      rozwój prącia od ok.13 r.ż – trwa ok 2 lat – uzależniony jest od stężenia testosteronu, wielkość zmienna indywidualnie)

                      pierwsza polucja nie jest równoznaczna z możliwością zapłodnienia. Spermatogeza jest kontrolowana przez testosteron oraz FSH.

                      Większy niż u dziewcząt "skok" wysokości ciala trwa kilka lat – szczyt 13.5 – 14 lat, wzrastanie stopy poprzedza wydłużenie uda i podudzia.

                      Powiększenie szerokości barków i klatki piersiowej (antrogeny)

                      przyrost masy ciała (ok. 10 kg rocznie – w szczycie)

                      wysokość ciala – roczny przyrost może przekroczyć 12 cm (testosteron, hGH)

- owłosienie pachwowe

                      dwa lata po rozpoczęciu rozwoju jąder

                      1,5 roku po pojawieniu się owłosienia łonowego

- pełny rozwój owłosienia łonowego – 15 – 16 r.ż

- zarost na twarzy 13- 14 r.ż

- ciemnienie owłosienia głowy

                      szybki wzrost chrząstki tarczowej krtani i wydłużenia strun głosowych – zmiana barwy głosu tzw. mutacja między 13 a 15 r.ż

                      trądzik młodzienczy (acne juvenile)

 

 

 

duże zróżnicowania wieku rozwojowego u chłopców

w klasie VI – VII może spotkać wszystkie studia dojrzewania płciowego

 

odrębności okresu pokwitania u chłopców

 

                      zwiększenie intensywności procesów wzrastania i dojrzewania, zwłaszcza większy pokwitaniowy skok wysokości ciała

                      odmienny rytm wzrasatania – późniejszy szczyt szybkości wzrastania

                      odmienny rytm wzrastania – późniejszy szczyt szybkości wzrastania

                      częste odchylenia sekwencji i chronologii objawów pokwitania

                      odmienna dynamika zmian komponentów ciała – większy przyrost masy mięśniowej i tkanki kostnej, mniejszy – tkanki tłuszczowej

                      większy zakres zmienności w występowaniou cech dojrzewania płciowego

                      częstsze występowanie dysmorfofobii, szczególnie u późno dojrzewających chłopców

 

 

dojrzewanie plciowe

 

okres dojrzewania to czas integracji impulsów seksualnych

 

                      czas zdobywania samodzielności, niezależności i poszukiwania swego miejsca w społeczeństwie

                      okres przeksztalcenia psychiki zarówno w sferze emocjonalno – motywacyjnej, jak i poznawczej oraz funkcjonowania społecznego

 

występujące w tym czasie trudności dotyczą m.in nadawania sensu własnemu życiu.

 

Czas kształtowania się potrzeb

                      biologicznych

                      psychicznych

 

a wśród nich potrzeb:

                      poznawczych

                      kontaktu emocjonalnego

                      sensu życia

                      autonomii

                      seksualnych

 

Potrzeba seksualna wyraża się potrzebą więzi i rozładowania napięcia

Pierwsza dominuje u dziewcząt.

 

Im wcześniejsze jest pokwitanie tym większe napięcie seksualne.

 

Wybór rozładowania napięcia nie jest zawsze świadomy.

 

Rola i znaczenie środowiska, rodziców, wychowawców, wzorców, zachowań, itp.

 

Napięcie seksualne jest jedną z przemian okresu pokwitania.

 

Najczęściej podawanym motywem podjęcia pierwszego stosunku jest:

                      u chłopców – ciekawość lub oczekiwanie sprostania "dojrzałości"

                      u dziewcząt – uczucie (miłość)

zawsze pozostawia trwały ślad w psychice.

 

Okres młodzieńczy

 

Uzyskanie dojrzalości płciowej jest równoznaczne z wkroczeniem w okres młodzieńczy.

 

 

Okres młodzieńczy – charakterystyka biologiczna

 

Człowiek przygotowany jest do najważniejszej biologicznej funkcji do rozrodu

wkracza w najbardziej okres działalności zawodowej

 

w ontogenezie stabilne są cechy morfologiczne, bardziej liabilne – cechy funkcjonalne

 

                      kończą się procesy różnicowania większości tkanek

                      ustalają się proporcje ciała

                      pułap rozwoju osiągają czynności fizjologiczne i biologiczne

                      ustala się ostatecznie wysokość ciała

                      rozwija się jeszcze siła

                      stabilizacja większości cech somatycznych

                      równowaga procesów anabolicznych i katabolicznych

 

 

Elementy psychoruchowego rozwoju dziecka

 

wśród procesów psychicznych wyróżnia się procesy

                      poznawcze

                      emocjonalne

                      motywacyjne

 

wśród właściwości psychicznych wymienia się

                      temperament

                      charakter

                      zdolności

                      zainteresowania

                      skłonności

 

wśród procesów poznawczych wyróżnia się

                      procesy orienrtacyjne

                      pamięć

                      wyobrażnię

                      myślenie

                      mowę

 

wszystkie elementy decydują o poziomie rozwoju umysłowego dziecka

 

harmonijny rozwój dziecka charakteryzuje się równomiernym nabywaniem umiejętności typowych dla określonego okresu rozwojowego na wszystkich sferach rozwoju psychicznego.

 

Stymulacja rozwojowa będzie skuteczna wtedy, gdy kategoria bodźców będzie dobrana prawidłowo do stadium rozwoju dziecka.

 

 

Dla kształtowania prawidłowego rozwoju psychicznego dziecka dotychczas nie znaleziono lepszego od rodziny środowiska wychowawczego.

 

 

Okres noworodkowy

 

trzymany pionowo – podczas dotknięcia stopą – prostuje nóżki, niekiedy tułów.

Pod koniec 1-go miesiąca potrafi na kilka sekund "fiksować" spojrzenie na kolorowy przedmiot.

 

Pierwsze miesiące – jedzenie i spanie (okres oralny)

                      2mc – potrafi unieść głowę (45st) reaguje na dźwięk

                      3mc – w pozycji na brzuchu "trzyma" głowę przez ok 1min wygasa reakcja podporowa wodzi oczami chwyta grzechotkę uśmiecha się coraz częściej "gurzenie"

                      4mc – utrzymuje głowę w osi kręgosłupa bawi się własnymi rączkami podtrzymuje na kilka sekund pozycje pionową różnicuje mimikę i głos matki

                      6mc – opiera się na wyprostowanych rączkach dłonie są otwarte w czasie snu rączki obok głowy chwyta całą dłonią zabawki łączy sylaby (da – da – da) uczy się żuć

                      7mc – leżąc na wznak bawi się swoimi nogami aktywnie zmienia położenie ciała i samodzielnie siedzi podtrzymane "odbija się" nogami chwyta zabawki oburącz potrafi bawić się w "a kuku" gaworzy – zwiększa zakres sylab

                      8mc – zmienia swoje położenie potrafi obrócić się wokół własnej osi kilka sekund samodzielnie siedzi śledzi czynności matki koncentruje uwagę na przedmiocie rezerwa wobec innych zmienia natężenie głosu interesuje się odbiciem w lustrze

                      9mc – podparte na ramionach pełza siedzi samodzielnie kilka sekund upuszcza przedmiot celowo – zabawa różnicuje sytuacje przestrzenne zabawa w chowanego – rozumie podwójne sylaby – ba -ba, ma- ma

                      10mc – podpiera się na dłoniach i na kolanach samodzielnie sie podnosi i siada siedzi pewnie stoi ok 30 sek – trzyma sie przedmiotów wyrzuca zabawki z łóżeczka powtarza proste gesty potrafi wskazać niektóre przedmioty

                      11mc – raczkowanie pewnie stoi pierwsze kroki – trzymany samo je np. herbatniki rozumie wypowiadane zakazy, ale je zapomina

                      12mc – stawia pierwsze kroki chętnie raczkuje reaguje na proste polecenia udział w prostych zabawach rozumie treść prostych zadań

Interakcje między rozwojem ruchowym i emocjonalnym zależą od stymulacji aktywności niemowlęcia przez matkę.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin