Korygowanie zaburzonych zachowań ucznia wychowanka - programy profilaktyki szkolnej i programy terapeutyczne dla uczniów..doc

(176 KB) Pobierz

Materiały dla uczestników Grantu ,, „Diagnozowanie i korygowanie zaburzonych zachowań uczniów i wychowanków”- Gdańsk 17,18,19 października 2008 roku

Moduł III

 

Korygowanie zaburzonych zachowań ucznia wychowanka – programy profilaktyki szkolnej i programy terapeutyczne dla uczniów.

 

 

Profilaktyka – w odniesieniu do dzieci i młodzieży powinna „wynikać ze świadomości zagrożeń prawidłowego procesu wychowawczego” (Gaś Z. B., 2003, s. 30) i gotowości do współdziałania w zmianie istniejącej sytuacji wychowawczej.
Działania profilaktyczne (zapobiegawcze, korekcyjne) tworzą więc warunki do sprawnej realizacji procesu wychowawczego. Profilaktyka uzależnień w szkole powinna znaleźć się w opracowanym przez placówkę oświatową Szkolnym Programie Profilaktyki (obowiązek opracowania i realizowania przez szkołę Programu Profilaktyki (Dz.U. Nr 51, poz. 458 z 2002 r.).
 

SPP to „projekt systemowych rozwiązań w środowisku szkolnym, uzupełniających wychowanie i ukierunkowanych na: wspomaganie ucznia w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu; ograniczanie i likwidowanie czynników ryzyka (jednostkowych, rodzinnych, rówieśniczych, szkolnych, środowiskowych), które zaburzają prawidłowy rozwój ucznia i dezorganizują jego zdrowy styl życia; inicjowanie i wzmacnianie czynników chroniących (jednostkowych, rodzinnych, rówieśniczych, szkolnych, środowiskowych), które sprzyjają prawidłowemu rozwojowi ucznia i jego zdrowemu życiu.”(Gaś Z. B., 2003, s. 168).
Elementy szkolnego programu profilaktyki 

 

 

WYCHOWAWCZY KONTEKST PROFILAKTYKI

 

LEPIEJ ZAPOBIEGAĆ NIŻ LECZYĆ”

Wychowanie

  

              - jest to proces wspomagania dziecka w rozwoju, ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w czterech obszarach:

                                                        fizycznym

                                                        psychicznym

                                                        społecznym

                                                        duchowym

 

Profilaktyka

 

              - jest to proces wspomagania człowieka, w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczanie  i likwidowanie czynników, które blokują prawidłowy rozwój i zaburzają zdrowy styl życia.

 

P R O F I L A K T Y K A       P I E R W S Z O R Z Ę D O W A

(realizowana w szkołach i placówkach na zasadzie np.: szczepionki,

człowiek jest zdrowy a my mu dajemy wiedzę)

to działania mające na celu:

              z jednej  strony      

                                                        promocję zdrowia i przedłużanie życia człowieka,

              zaś z drugiej

                                                        zapobieganie pojawianiu się problemów związanych

                                                        z zachowaniami dysfunkcyjnymi.

Szczególnie wyraźnie akcentuje się tutaj budowanie i rozwijanie różnorodnych umiejętności               radzenia sobie z wymogami życia, albowiem deficyty w tym zakresie są powszechnie spotykane w populacji osób dysfunkcjonalnych. Równie ważne jest dostarczanie  rzetelnych informacji, dostosowanych do specyfiki odbiorców.

P R O F I L A K T Y K A   D R U G O R Z Ę D O W A

(może wyrastać ze świadomości zagrożeń w środowisku szkolnym i pozaszkolnym. obowiązuje tu metoda przesiewowa, obejmuje niektóre dzieci z grupy ryzyka -  zastosowanie wczesnych programów profilaktycznych)

ma na celu

                                                        ujawnianie osób o najwyższym ryzyku dysfunkcyjności

oraz

                                                        pomaganie im w redukcji tego ryzyka

                                                        (a więc zapobieganie rozwojowi zaburzeń).

 

P R O F I L A K T Y K A   T R Z E C I O R Z Ę D O W A

( prowadzona tylko przez instytucje specjalistyczne)

 

rozumiana jest jako interwencja po wystąpieniu dysfunkcji.

Ma ona na celu:      

      

z jednej strony

-          przeciwdziałanie pogłębianiu się procesu chorobowego,

zaś z drugiej

-          umożliwienie osobie objętej terapią i rehabilitacją powrotu do społeczeństwa, prowadzenia z nim satysfakcjonującego i społecznie akceptowanego trybu życia, wolnego od patologii.

 

 

Szkolny Program Profilaktyki należy tworzyć na każdy etap edukacyjny

Tworzyć odpowiedni klimat

Zaczynać od tego co w szkole jest dobre

Wyjściowe uwarunkowania formalne do szkolnego programu profilaktyki

 

1.      Szkolny program wychowania – istotny dla określenia celu

i zadań szkolnego programu profilaktyki.

2.      Szkolny program nauczania – istotny dla określenia struktury i zawartości treściowej szkolnego programu profilaktyki.

3.      Szkolny program oceniania – istotny dla określenia planowanych metod i form realizacji szkolnego programu profilaktyki. 

Czynniki związane z kierownictwem szkoły

 

Kierownictwo szkoły sprzyja profilaktyce, gdy:

-          dyrektor jest kompetentny – ma wiedzę, umiejętności, doświadczenie w zakresie organizacji i zarządzania oraz podstaw profilaktyki,

-          dyrektor promuje doskonalących się nauczycieli,

-          sprzyja pozytywnym relacjom interpersonalnym,

-          zachęca młodzież do udziału w działaniach profilaktycznych,

-          wspiera finansowo i technicznie działania w zakresie profilaktyki. 

Szkolny specjalista sprzyja profilaktyce, gdy:

-          jest kompetentny w wychowaniu i profilaktyce

-          skutecznie współpracuje z rodzicami,

-          dostarcza konstruktywnych wzorców funkcjonowania intrapsychicznego, interpersonalnego i społecznego,

-          doskonali się osobowo i profesjonalnie,

-          propaguje treści i program profilaktyczny.

Czynniki związane z zespołem pedagogicznym szkoły

Nauczyciel sprzyja profilaktyce, gdy:

-          utrzymuje osobowe relacje z uczniem – szacunek, godność, podmiotowość, kontakt, komunikacja (bariery – m. in.: ocenianie, krytykowanie, moralizowanie, dawanie dobrych rad),

-          wzorcowo zachowuje się dostarcza konstruktywnych wzorów zachowania,

-          umie pozyskiwać uczniów i rodziców do udziału
w działaniach profilaktycznych,

-          doskonali się osobowo i profesjonalnie,

-          konstruktywnie współpracuje w zespole pedagogicznym szkoły.

 

Diagnoza problemów dzieci i młodzieży

 

Cel – oszacowanie przejawów funkcjonowania uczniów, nauczycieli i rodziców, które są ważne dla zrozumienia istoty problemu i zaprojektowania działań.

 

Kogo należy badać ?

Co chcemy się dowiedzieć ?

W jaki sposób chcemy zbierać informacje ?

Jakiego rodzaju informacje uzyskaliśmy ?

Co z tego wynika dla szkolnego programu profilaktyki ?

Wspólne grupy czynników:

Czynniki ryzyka

 

-          słaba więź ze szkołą , rodziną i Kościołem,

-          niepowodzenia szkolne,

-          przynależność do problemowych grup rówieśniczych,

-          spostrzeganie aprobaty rówieśników i dorosłych dla ZP.

 

 

Czynniki chroniące

 

-          czynne uczestnictwo w życiu szkoły, rodziny, Kościoła, instytucji prospołecznych

-          właściwe monitorowanie przez rodziców,

-          brak akceptacji dla zachowań odbiegających od norm,

 

 

Konstrukcja programów profilaktyki IO

Wzmacnianie czynników chroniących

 

Czynne uczestnictwo w życiu szkoły i społeczności lokalnej – (budowanie nowych więzi ze szkołą i instytucjami społecznymi).

 

Właściwe „monitorowanie” ze strony rodziców – (włączanie rodziców do aktywnego udziału w programach profilaktycznych).

 

Spostrzeganie dezaprobaty dla zachowań problemowych u rówieśników
i dorosłych – (edukacja „normatywna” – wzmacnianie norm i wartości przeciwnych ZP).

 

 

Konstrukcja programów profilaktyki IIO

Redukowanie czynników ryzyka

 

Niepowodzenia szkolne – (wyrównywanie szans, działania korekcyjne).

 

Przynależność do „problemowych” grup rówieśniczych – (praca klubowa
i „alternatywy” dla grup ryzyka).

 

Przejawianie zachowań problemowych – (działania interwencyjne: szkoła-dom-specjaliści, ew. terapia).

 

Współwystępowanie zachowań problemowych

 

Kumulowanie zachowań problemowych sprawia, że stanowią one funkcjonalną całość w życiu młodego człowieka 



Przedmiotem działań profilaktycznych są   raczej syndromy zachowań problemowych, a nie ich pojedyncze przejawy.

 

 

 

 

Konstrukcja programów profilaktyki IO IIO

Rozwijanie umiejętności życiowych

 

Zadania rozwojowe okresu dojrzewania – (uczenie umiejętności życiowych).

 

„Spożytkowanie buntu młodzieży w społecznie akceptowany sposób” – (tworzenie miejsc, klubów, zajęć pozalekcyjnych, angażowanie młodzieży (liderzy) itp.).

 

Uczenie umiejętności życiowych

      Rozwijanie umiejętności, które umożliwiają:

-          pozytywne przystosowanie,

-          radzenie sobie z zadaniami rozwojowymi,

-          radzenie sobie z wyzwaniami życia codziennego,

Uczenie:

      podejmowania decyzji,

      radzenia sobie ze stresem i lękiem,

      umiejętności społecznych,

      rozwijania samoświadomości,

      stawiania sobie celów życiowych i wartości,

      samokontroli.

 

Charakterystyka zachowań problemowych (ZP) młodzieży

 

Są niezgodne ze społecznymi oczekiwaniami, normami, standardami



  Dezaprobata społeczna

 

 

 

Stanowią ryzyko dla zdrowia, łączą się z psychopatologią i trudnościami
w podejmowaniu ról społecznych 

 



   Zagrożenia dla zdrowia i rozwoju

 

 

ZP „chodzą parami” czyli mają tendencję do kumulowania się


Syndromy zachowań problemowych

 

 

ZP ograniczają liczbę i częstość zachowań konwencjonalnych



  Utrudniają prawidłową socjalizację

 

Przykłady zachowań problemowych młodzieży:

 

      Używanie substancji psychoaktywnych,

      przedwczesna inicjacja seksualna,

      zachowania agresywne – przemoc, wyłudzanie,

      przestępstwa, udział w grupach przestępczych,

      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin