Ontogeneza- proces rozwoju organizmu od momentu zapłodnienia komórki jajowej przez plemnik do chwili śmierci osobnika.
Aspekty jakościowe- to wzrastanie, różnicowanie, dojrzewanie i postęp.
a) Wzrastanie-powiększanie ciała:
- rozrost- zwiększanie się wymiarów i masy tkanek
- rozplem- mnożenie się liczy komórek i kopiowania DNA.
b) Różnicowanie- doskonalenie struktury(budowy)
- przebudowa struktur komórek i tkanek(cytogeneza i histogeneza)
- grupowanie się tkanek w określone układy i narządy(organogeneza)
- dostrajanie układów i narządów, formatowanie się kształtów i proporcji organizmu(typogeneza)
c) Dojrzewanie- doskonalenie się funkcji
- specjalizacja- kształtowanie się funkcji narządów i układów
- integracja- dostrajanie się funkcji w ramach całego organizmu.
d) postęp- doskonalenie organizacji organizmu jako system.
Aspekty ilościowe- wyznaczone przez znaczną liczbę genów działających w jednym kierunku tworząc kombinacje:
a) kinetyka rozwoju- poziom na jakim przebiega rozwój danego osobnika
b) dynamika rozwoju- wielkość przyrostów danej cechy w jednostce czasu, inaczej tempa rozwoju
c) rozmach- wielkość zmian względem wyjściowej urodzeniowej lub max wielkości cechy,
d) rytmiczność rozwoju- różne tempo rozwoju w okresach ontogenezy.
Norma rozwojowa- biologiczny układ odniesienia służący do oceny rozwoju fizycznego populacji lub najczęściej pojedynczych osobników wchodzących w skład owej populacji. Jej zakres jest w każdym przypadku wyznaczony metodami statystycznymi i zależy od celu. Rodzaje:
a) populacyjne- np.: miasto, wieś czy regionalne normy rozwoju fizycznego
b) grupowe- uwzględniające cechy rodziców
c) konstruowane na wybranej pod względem warunków socjalno-ekonomicznych populacji
d) uwzględniające- somatotypy osobnika(budowy ciała)
Trend sekularny- międzypokoleniowa tendencja zmian zachodzących w rozwoju biologicznym pod wpływem czynników cywilizacji. Elementy składowe:
a) akceleracja- przyśpieszenie rozwoju i dojrzewania biologicznego
b) zmiana kolejności niektórych etapów rozwojowych
c) retardacja- opóźnienie procesów starzenia
Przejawy:
- zwyżka wysokości ciała,
- powiększenie się wielu innych wymiarów ciała,
- wcześniejsze dojrzewanie płciowe,
- wcześniejsze wyżynanie się zębów,
- wcześniejsze kostnienie szkieletu,
- wcześniejsza zapadalność na szereg chorób wieku dziecięcego.
Skutki:
a) występuje zwiększenie rozbieżności między wiekiem kalendarzowym i rozwojowym,
b) przyśpieszonemu rozwojowi fizycznemu i dojrzewaniu płciowemu nie towarzyszy przyśpieszenie dojrzałości społecznej,
c) w medycynie podkreśla się większą wrażliwość ustroju na wpływ czynników środowiskowych,
d) następuje dezintegracja morfologiczno-funkcjonalna.
Przyczyny:
a) warunki bytowe i ekonomiczne populacji
b) poprawa warunków życiowych i higienicznych
c) opieka lekarska, ochrona zdrowia
d) zmiany czynników kulturowych środowisk zamieszkania
e) wpływ warunków geofizycznych i promieniowania cieplnego.
Klasyfikacja czynników wpływających na rozwój:
a) endogenne genetyczne(determinanty rozwoju)
b) endogenne paragenetyczne(symulatory rozwoju)
c) egzogenne(biogeograficzne- modyfikatory rozwoju)
d) tryb i styl życia
Wpływ czynników endogennych-genetycznych:
-Genotyp określa potencjalne możliwości rozwoju. Geny, wpływ płci, zespół dziedziczonych cech, przynależność do rasy.
Wpływ czynników endogennych-paragenetycznych:
-wiek rodziców, wpływ metabolizmu organizmu danej matki a rozwój śródmaciczny implantowanego płodu, wpływ nie przekazanego przez matkę zestawu genów, czas między ciążami.
Wpływ czynników endogennych-niegenetycznych:
- tryb i styl życia matki w czasie ciąży, dziedziczenie cytoplazmatyczne.
Wpływ czynników biogeograficznych:
-zaliczamy tu faunę i florę, zasoby mineralne i wodne w otoczeniu, klimat, ukształtowanie terenu.
Wpływ czynników społeczno-ekonomicznych:
- dochody rodziców, dzietność rodziny, pochodzenie społeczne, tradycje zwyczaje kultura, poziom wykształcenia rodziców, formy żywienia, przeżycia psychiczne, środowisko.
Dymorfizm płciowy- określa dwukierunkowe przeobrażenia cech człowieka w zależności od płci.Wiek rozwojowy- to miara dojrzałości biologicznej organizmu, określa stopień zaawansowania w rozwoju niektórych cech lub układów ustroju fizycznego dziecka. Znajomość w rozwoju dziecka określa czy jest ono biologicznie młodsze czy starsze niżby wykazywał wiek kalendarzowy. Metody badań:
- tabel liczbowych, -siatek centylowych, -metoda graficzna, -morfologiczna, -wskaźników proporcji.
Budowa ciała- zespół i wzajemne powiązanie części składowych organizmu. Zespół powiązanych ze sobą cech fizycznych stanowiących podstawę kwalifikacji gatunków lub osobowości. Klasyfikacja:
a) według C. Sigaud:
- trawienny
- oddechowy
- mięśniowy
- mózgowy
b) według E. Kretschmer:
- pikiczny
- leptosomiczny
- atletyczny
c) według H. Sheldona:
- endomorf
- mezomorf
- ektomorf
monisia012