Fade in czyli jak pisać scenariusz filmowy.doc

(1861 KB) Pobierz
Od Wydawcy

Spis treści

Od Wydawcy              13

PODZIĘKOWANIA              15

Zostać scenarzystą              xvii

CZĘŚĆ I              1

PODSTAWY              1

ŚWIAT OPOWIEŚCI              1

ROZDZIAŁ 1              4

Jak zaimponować recenzentowi?              4

Co to za goście?              5

Wyrok: Tak albo nie              6

Czego szukają?              7

Poszedłbyś na to?              12

Tu ziemia              12

Filmowy sens i nonsens              13

Krótko i słodko              13

PISAĆ Z KLASĄ              14

Na zakończenie              15

ĆWICZENIA              16

Rozdział 2              16

FORMAT              16

Okładka              17

Strona tytułowa              17

Bindowanie              18

Lista postaci, cytaty, dedykacje              19

Papier              19

Czcionka i drukarka              19

Marginesy              20

Spacja              20

Numerowanie              20

Pierwsza strona              20

Nagłówki sceniczne               21

Wskazówki sceniczne              21

Postacie              22

Kwestie              22

Samotnik              25

Wskazówki aktorskie              26

Cięcia, przejścia, kontynuacje              27

Zakończenie              27

Wielkie litery              28

Odstępy              28

Praca kamery              28

Spacja w scenariuszu:              29

Przebitka               33

Retrospekcje              34

Rozmowy telefoniczne              35

Języki obce              37

Oprogramowanie              38

ĆWICZENIA              39

Rozdział 3              40

Problem, przesłanie, uczucie              40

Pisz sercem (uczucia)              41

Potrzebny konkret (temat)              41

Tłumacz, nie nauczaj (przesłanie)              43

Na zakończenie              44

Ćwiczenia              44

Rozdział 4              45

Świat opowieści              45

Przez lustro (rzeczywistość i fabuła)              46

Właściwy człowiek na właściwym miejscu (postać i świat)              47

Obcy w obcym świecie              48

Chichot na cmentarzu (kontrast i ironia)              49

Odbicie od ściany (interakcja ze światem)              52

Zobaczyć i powiedzieć (świat i jego prezentacja)              56

I ja tam byłem (badania i wiarygodność)              59

Na zakończenie              60

Ćwiczenia              60

Rozdział 5              61

BOHATER              61

Co było pierwsze: miód czy pszczoła?              61

Jak na filmie              62

Co on tu robi, do cholery? (funkcja bohatera)              63

Kwestia raz, dwa, trzy              64

Protagonista              65

Antagonista              67

Role drugoplanowe              67

Postacie epizodyczne              68

sytuacja (postać i kontekst)              69

Nie stój tak (akcja/reakcja)              70

Popatrz tylko! (Przyczyna i skutek)              71

Elementy bohaterów              71

Czegoś brak (pragnienia, motywy, cele)              74

To nie ja! (Granice samopoznania)              75

Dopaść ducha (niedokończone sprawy)              76

Iść czy zostać? (Konflikt wewnętrzny)              77

Nie wiesz, czego chcesz (potrzeba a pragnienie)              78

Biała kobieta, 30-40, lubi spacery w parku (cechy charakterystyczne)              79

Łuk czy skała (Łuk postaci a postać katalityczna)              80

Nieokiełznana siła (zmiana)              80

Niewzruszony (przekonania)              81

Do pióra (budowanie postaci)              82

Nazywam się Bond              84

Pisanie pod aktora              85

Wysoki, ciemnowłosy, przystojny (stereotypy)              86

Poznaj swoją postać              86

Dla osłody (co oznacza piesek, kotek, dziecko i kocyk)              87

Na zakończenie              88

Ćwiczenie              88

CZĘŚĆ II              90

STRUKTURA              90

ROZDZIAŁ 6              92

STRUKTURA – RYS HISTORYCZNY              92

O Strukturze              92

Arystoteles i Poetyka              93

Plotto i Thirty Six Dramatic Situations              96

Lajos Egri i The Art of Dramatic Writing              96

Joseph Campbell i Podróż bohatera              97

Formuła trzech aktów              99

Akt I              100

Akt II              102

Akt III              102

Struktura numeryczna              104

Akt Pierwszy              104

Akt DrugI              104

Akt Trzeci              105

Technologia a konstrukcja fabuły              105

Na zakończenie              106

ROZDZIAŁ 7              108

SIŁA I KONFLIKT              108

Niech moc będzie z tobą (siła i konflikt)              109

Kwintesencja historii – konflikt i władza              109

Konflikt i władza: zasada działania              110

Pragnienie + Przeszkody x Brak kompromisu = Konflikt              111

Co cię nie zabije, to cię wzmocni              112

Uczucia              113

Synchronizacja konfliktu i władzy              114

Dawid i Goliat              114

Koła wpływów              114

Wróg prywatny              115

Konflikt i władza: przypływy i odpływy              116

Rodzaje konfliktu              116

Postać kontra postać              116

Postać kontra „oni”              117

Postać kontra przyroda              117

Postać kontra los              117

Postać kontra ja              118

Kumulacja konfliktów              119

Podbijanie stawki              121

Pułapka              122

Motywacja              123

Powtórzenie              124

Inne aspekty konfliktu (konflikt i scena)              124

Główny konflikt...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin