Spis treści
Od Wydawcy 13
PODZIĘKOWANIA 15
Zostać scenarzystą xvii
CZĘŚĆ I 1
PODSTAWY 1
ŚWIAT OPOWIEŚCI 1
ROZDZIAŁ 1 4
Jak zaimponować recenzentowi? 4
Co to za goście? 5
Wyrok: Tak albo nie 6
Czego szukają? 7
Poszedłbyś na to? 12
Tu ziemia 12
Filmowy sens i nonsens 13
Krótko i słodko 13
PISAĆ Z KLASĄ 14
Na zakończenie 15
ĆWICZENIA 16
Rozdział 2 16
FORMAT 16
Okładka 17
Strona tytułowa 17
Bindowanie 18
Lista postaci, cytaty, dedykacje 19
Papier 19
Czcionka i drukarka 19
Marginesy 20
Spacja 20
Numerowanie 20
Pierwsza strona 20
Nagłówki sceniczne 21
Wskazówki sceniczne 21
Postacie 22
Kwestie 22
Samotnik 25
Wskazówki aktorskie 26
Cięcia, przejścia, kontynuacje 27
Zakończenie 27
Wielkie litery 28
Odstępy 28
Praca kamery 28
Spacja w scenariuszu: 29
Przebitka 33
Retrospekcje 34
Rozmowy telefoniczne 35
Języki obce 37
Oprogramowanie 38
ĆWICZENIA 39
Rozdział 3 40
Problem, przesłanie, uczucie 40
Pisz sercem (uczucia) 41
Potrzebny konkret (temat) 41
Tłumacz, nie nauczaj (przesłanie) 43
Na zakończenie 44
Ćwiczenia 44
Rozdział 4 45
Świat opowieści 45
Przez lustro (rzeczywistość i fabuła) 46
Właściwy człowiek na właściwym miejscu (postać i świat) 47
Obcy w obcym świecie 48
Chichot na cmentarzu (kontrast i ironia) 49
Odbicie od ściany (interakcja ze światem) 52
Zobaczyć i powiedzieć (świat i jego prezentacja) 56
I ja tam byłem (badania i wiarygodność) 59
Na zakończenie 60
Ćwiczenia 60
Rozdział 5 61
BOHATER 61
Co było pierwsze: miód czy pszczoła? 61
Jak na filmie 62
Co on tu robi, do cholery? (funkcja bohatera) 63
Kwestia raz, dwa, trzy 64
Protagonista 65
Antagonista 67
Role drugoplanowe 67
Postacie epizodyczne 68
sytuacja (postać i kontekst) 69
Nie stój tak (akcja/reakcja) 70
Popatrz tylko! (Przyczyna i skutek) 71
Elementy bohaterów 71
Czegoś brak (pragnienia, motywy, cele) 74
To nie ja! (Granice samopoznania) 75
Dopaść ducha (niedokończone sprawy) 76
Iść czy zostać? (Konflikt wewnętrzny) 77
Nie wiesz, czego chcesz (potrzeba a pragnienie) 78
Biała kobieta, 30-40, lubi spacery w parku (cechy charakterystyczne) 79
Łuk czy skała (Łuk postaci a postać katalityczna) 80
Nieokiełznana siła (zmiana) 80
Niewzruszony (przekonania) 81
Do pióra (budowanie postaci) 82
Nazywam się Bond 84
Pisanie pod aktora 85
Wysoki, ciemnowłosy, przystojny (stereotypy) 86
Poznaj swoją postać 86
Dla osłody (co oznacza piesek, kotek, dziecko i kocyk) 87
Na zakończenie 88
Ćwiczenie 88
CZĘŚĆ II 90
STRUKTURA 90
ROZDZIAŁ 6 92
STRUKTURA – RYS HISTORYCZNY 92
O Strukturze 92
Arystoteles i Poetyka 93
Plotto i Thirty Six Dramatic Situations 96
Lajos Egri i The Art of Dramatic Writing 96
Joseph Campbell i Podróż bohatera 97
Formuła trzech aktów 99
Akt I 100
Akt II 102
Akt III 102
Struktura numeryczna 104
Akt Pierwszy 104
Akt DrugI 104
Akt Trzeci 105
Technologia a konstrukcja fabuły 105
Na zakończenie 106
ROZDZIAŁ 7 108
SIŁA I KONFLIKT 108
Niech moc będzie z tobą (siła i konflikt) 109
Kwintesencja historii – konflikt i władza 109
Konflikt i władza: zasada działania 110
Pragnienie + Przeszkody x Brak kompromisu = Konflikt 111
Co cię nie zabije, to cię wzmocni 112
Uczucia 113
Synchronizacja konfliktu i władzy 114
Dawid i Goliat 114
Koła wpływów 114
Wróg prywatny 115
Konflikt i władza: przypływy i odpływy 116
Rodzaje konfliktu 116
Postać kontra postać 116
Postać kontra „oni” 117
Postać kontra przyroda 117
Postać kontra los 117
Postać kontra ja 118
Kumulacja konfliktów 119
Podbijanie stawki 121
Pułapka 122
Motywacja 123
Powtórzenie 124
Inne aspekty konfliktu (konflikt i scena) 124
Główny konflikt...
zagatka