Pedagogika emancypacyjna
Emancypacja- z łac. Emancipatio, oznaczało instytucję prawa rzymskiego umożliwiającą formalne wyzwolenie syna(także wnuka i kobiety) spod władzy ojcowskiej.
· Oznaczało także odejście z własności i dotyczyło zarówno ludzi jak i rzeczy
· Dzięki emancypacji możliwe było osiągnięcie samodzielności za życia ojca (forma wydziedziczenia zażycia, mogła być karą)
Dzisiaj termin emancypacji oznacza:
· Uwolnienie się od niezależności, ucisku, przesądów
· Równouprawnienie, usamodzielnienie, uniezależnienie
v Emancypować- znaczy; „dokonywać emancypacji”, czyli wyzwalać, oswobadzać, usamodzielniać.
v Emancypować się- to „zdobywać niezależność”, wyzwalać się, usamodzielniać się.
Dużą rolę odegrała szkoła frankfurcka dokonując kolejnego rozwoju emancypacji, a także zerwała z dawną filozofią krytykując np.: tezę o dyktaturze proletariatu w równej mierze co instytucje rozwiniętych państw kapitalistycznych.
5 charakteryzujących myśli szkoły frankfurckiej:
· „teoria krytyczna”- odzwierciedlała przekonanie filozofów o schorzeniu całej cywilizacji i o potrzebie jej globalnego przekształcenia.
Wybrani przedstawiciele pedagogiki emancypacyjnej:
I. PAULO FREIRE -Brazylijczyk (1921-1977)
· Ukończył studia prawnicze, uprawniające go do nauczania w szkole średniej
· Prawnik związków zawodowych, który stworzył zręby własnego programu alfabetyzacji dorosłych (kurs 30 h), gdyż kolonialna świadomość społeczeństwa i brak wykształcenia ograniczały rozwój zarówno jednostki jak i społeczeństwa
· Wypędzony z Brazylii, mieszkał w Chile, następnie w Genewie gdzie podjął pracę dla Światowej Rady Kościołów
· Po 15 latach powrócił do Brazylii, a od 1985r był honorowym przewodniczącym Międzynarodowego Stowarzyszenia Oświaty Dorosłych
· Główny nurt krytyki Freirego opiera się na niezgodzie na strukturę społeczeństwa, w którym garstka uciskających panuje nad rzeszą uciskanych
· „bankowe pojęcie wiedzy”- przelewanie przez mądrego, z założenia, nauczyciela, do pustej, z założenia, głowy ucznia biernej wiedzy do zapamiętania i odtwarzania na życzenie nauczyciela
· „budzenie świadomości”- jedna z centralnych kategorii filozofii edukacji Freirego
· Celem jest: aspekt humanizujący; aspekt procesu edukowania, uświadamiania, nadawania znaczeń i podejmowania zmian
II. IVAN ILLICH- Austriak (1926-2002)
· Wygnany z kraju z całą rodziną z powodu żydowskiego pochodzenia matki
· Władał biegle kilkunastoma językami
· Przyjął święcenia kapłańskie w kościele rzymskokatolickim
· Wyjechał do Nowego Jorku i został wikariuszem w irlandzko-puentorykańskiej parafii i zauważył liczne przenoszenia się ludzi do parafii irlandzkiej. Przyczyną tego było negatywne nastawienie katolików amerykańskich do napływających imigrantów
· W swych krytycznych artykułach na temat Kościoła i społeczeństwa amerykańskiego atakował narzucanie amerykańskich wartości emigrantom osiedlającym się w USA, a także oskarżał Kościół o nieuczciwość , brak wierności chrześcijańskim wartościom, biurokrację i szowinizm
· Założył w Puerto Rico Instytut Komunikacji Interkulturalnej
· Po wygnaniu założył nowy instytut Cuernaveca w Meksyku- kształtujący misjonarzy
· Był przeciwny misjom młodych ludzi
· Po kolejnych zarzutach i wezwaniu przez papieża zrezygnował ze służby kapłańskiej
· Podczas dyskusji z przyjacielem zrodził się późniejszy temat seminarium w Cuernaveca: „Alternatywy edukacji”. Dzięki temu seminarium stało się sławne wśród pedagogów
· Krytykował szkołę m.in. dlatego, że nie akceptował nadmiernego rozwoju jakichkolwiek instytucji, zarzucając im, że wtedy ich działanie jest szkodliwe dla człowieka
· Propagował z jednej strony likwidację rozrośniętych instytucji, a z drugiej strony każdemu człowiekowi samoograniczenie się, zmniejszenie swoich potrzeb i budowanie małych wspólnot bazowych, które nazywał „konwiwalnymi”(z łac. convivere- żyć z)
III. NOAM CHOMSKY- Amerykanin (ur.1928r)
· Profesor lingwistyki
· Wybitny językoznawca, twórca generatywnej koncepcji gramatyki ( uczenie się języka przez człowieka jest uwarunkowane genetycznie, a dziecko ma wrodzoną zdolność rozumienia formalnych zasad uniwersalnych)
· Otrzymał Nagrodę Kito- odpowiednik Nagrody Nobla dla nauk humanistycznych
· Radykalny krytyk edukacji w USA, dla niego edukacja jest jednym z narzędzi klasy panującej do utrzymania społeczeństwa w uległości
· Główny nurt jego krytyki politycznej dotyczy tworzenia przez demokratyczne państwa iluzji i mitów społecznych
· Szkoła przekazuje zakłamane informacje
· „edukacja oswajająca”- oznacza taki system oświaty, który dostosowuje jednostki do np. doktryn
· Nabywanie „paczkowanej” wiedzy w szkole
· Winą obarcza także nauczycieli, powinni oni mówić prawdę, a nie kłamać
· Klasa wykształcona to „klasa specjalistów” decydująca o wszystkim, a reszta to „stado” potrzebne tylko podczas wyborów
· Stara się mobilizować człowieka do większej odpowiedzialności i aktywności w tworzeniu swojego życia, swojej społeczności swojego państwa, ucieleśnienie ideału demokracji
Krytyka pedagogiki emancypacyjnej
· Utopijny optymizm pedagogiczny: Utopijny, bo osadzony na wierze, że większy obszar wolności człowieka i społeczeństwa będzie równoznaczny z postępem w perspektywie indywidualnej i historycznej
· Nie da się raz na zawsze wyzwolić, gdyż wyzwolenie się z jednej zależności prowadzi nieuchronnie do popadnięcia w inną zależność
· Celem jest: droga do emancypacji, a nie emancypacja sama w sobie
BORYC