W. KALINOWSKI, C. KRASSOWSKI I J. A. MIŁOBĘDZKI, Z PROBLEMATYKI BUDOWNICTWA DREWNIANEGO EPOKI.pdf

(2039 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Ryc. 1. Ciesielstwo. Drzeworyt Josta Ammana
z r. 1568.
WOJCIECH KALINOWSKI, CZESŁAW KRASSOWSKI I JERZY A. MIŁOB Ħ DZKI
Z PROBLEMATYKI BUDOWNICTWA DREWNIANEGO EPOKI
ODRODZENIA
Budownictwo drewniane od murowanego rozgra-
niczano na ogół do Ļę ostro w studiach nad architektur Ģ
podsk Ģ . Przedstawiano je cz ħ sto jako odr ħ bn Ģ gał ĢŅ
sztuki, a wyra Ņ ne analogie form obu budownictw
interpretowano jako przykłady wzajemnych zapo Ň y-
cze ı i oddziaływa ı . Wysuwanie na plan pierwszy ma-
teriału, niew Ģ tpliwie istotne przy rozpatrywaniu kon-
strukcji in Ň ynierskich, mo Ň na zakwestionowa ę w stu-
diach.dzieł architektury. Materiał budowlany nie zaw-
sze decyduje o formie i układzie przestrzennym bu-
dynku. Wydaje si ħ bowiem, Ň e ka Ň dy budynek jest rea-
lizacj Ģ okre Ļ lonego programu, b ħ d Ģ cego wyrazem kon-
kretnych potrzeb 1 . Realizacja ta, wymagaj Ģ ca znacz-
nych nakładów inwestycyjnych, jest wielostronnie wa-
runkowana i warunkuj Ģ ca. Wysuwanie materiału bu-
dowlanego — jednego z wielu momentów warunku-
j Ģ cych — jako podstawowego kryterium, dziel Ģ cego
budownictwo na drewniane i murowane, a architektur ħ
na ludow Ģ i monumentaln Ģ , nie wydaje si ħ słuszne. Czy
nie nale Ň ałoby raczej szuka ę zasadniczych podziałów dzieł
architektonicznych w oparciu o zró Ň nicowanie programów
u Ň ytkowych i plastycznych, a w drewnie widzie ę tylko
jedno, z posiadaj Ģ cych specyficzne własno Ļ ci
technologiczne tworzyw, w którym s Ģ one
realizowane? Pogł ħ bianie powy Ň szych problemów
przekracza ramy i zakres artykułu; dotycz Ģ one
bezpo Ļ rednio bardziej zagadnie ı roboczych, wyłania-
j Ģ cych si ħ w trakcie studiów, ni Ň ich dotychczasowych
osi Ģ gni ħę . Najistotniejszym osi Ģ gni ħ ciem studiów nad '
drewnianym budownictwem w Polsce jest chyba
stwierdzenie, i Ň formy jego nale ŇĢ do rodzimych zdo-
byczy i tradycji oraz, Ň e tu dopatrywa ę by si ħ moi-na
ludowego nurtu naszego budownictwa.
motywowano, s Ģ równie powszechne w budownictwie
murowanym jak i drewnianym, a znajomo Ļę kon-
strukcji ciesielskich stała na takim poziomie, Ň e dłu-
go Ļę drewna nie była ograniczeniem mo Ň liwo Ļ ci roz-
wi Ģ zania budynku. Zob. ryc. 2-3 i por. plany ko Ļ cioła
murowanego i drewnianego zestawione przez O. So-
snowskiego, Uwagi o gotyckim budownictwie drzew-nem
w Polsce, Biuletyn H. S. i K. III (1935), s. 172.
1 Np. typ małego ko Ļ cioła parafialnego, wyst ħ pu-
j Ģ cy nieprzerwanie od wczesnego Ļ redniowiecza a Ň do
wieku XIX, powszechnie przyj ħ ty w budownictwie
drewnianym, jest realizacj Ģ programu b ħ d Ģ cego wy-
nikiem ustalonych potrzeb liturgicznych. O rozmiarach
Jego decydowały prawdopodobnie potrzeby parafii,
któr Ģ obsługiwał i trudno je ł Ģ czy ę z mo Ň liwo Ļ ciami
konstrukcyjnymi drewna, gdy Ň wymiary, którymi to
34
869203994.015.png 869203994.016.png 869203994.017.png
Z PROBLEMATYKI BUDOWNICTWA DREWNIANEGO
wznoszonego w czasach nowo Ň ytnych, mog Ģ si ħ opie
ra ę w znacznej mierze o bezpo Ļ redni Ģ obserwacj ħ ba-
danych obiektów — a wi ħ c s Ģ co najmniej pokrewne
pod tym wzgl ħ dem wi ħ kszo Ļ ci studiów wchodz Ģ cych
w zakres historii sztuki. Natomiast w studiach nad
dawniejszym _ Ļ wieckim budownictwem drewnianym
dominuj Ģ c Ģ rol ħ odgrywa obserwacja po Ļ rednia-
zbli Ň a je to zatem raczej do ogółu studiów historycz
nych, których podstaw Ģ jest oparta_na Ņ ródłach po
Ļ rednia obserwacja badanych zjawisk. I istotnie
w pierwszych polskich 1 pracach historycznych nad
Ļ wieckim budownictwem drewnianym w Polsce sze
roko wykorzystywano Ņ ródła pisane 6 . Zasadnicz Ģ
trudno Ļę takich, opartych o przekazy po Ļ rednie stu
diów stanowi konieczno Ļę nie tylko historycznej, ale
i architektonicznej krytyki i interpretacji Ņ ródeł. Wy-
maga to b Ģ d Ņ wszechstronnych umiej ħ tno Ļ ci studiu
j Ģ cego, b Ģ d Ņ Ļ cisłej współpracy przedstawicieli ró Ň
nych dyscyplin. Jaskrawym przejawem tych trudno Ļ ci
jest to, Ň e w studiach historycznych nad budowni
ctwem drewnianym pocz ħ to z czasem ahistorycznie
rekonstruowa ę dawniejsze formy na podstawie anali
zy formalnej budynków wznoszonych w wieku XIX
i XX, nie uwzgl ħ dniaj Ģ c nawet wpływu literatury fa
chowej oraz normuj Ģ cych budownictwo akcji ustawo
dawczych 7 . Natomiast w opartych o Ņ ródła pisane
pracach maj Ģ cych obrazowa ę dzieje wsi polskiej, poza
do Ļę ogólnikowymi w tym zakresie pracami history
ków kultury, pomijano na ogół zagadnienie form,
układów i konstrukcji budownictwa.
Drewno w Polsce było materiałem powszechnym
1 łatwo dost ħ pnym. Obróbka jego była zawsze naj-
mniej pracochłonna i, co niekiedy mogło by ę istotne;
zawsze najta ı sza?. Mogło to wpłyn Ģę nieraz na u Ň y-
cie drewna nawet przy wyj Ģ tkowych u nas trudno Ļ -
ciach jego zdobycia. St Ģ d przede wszystkim w budow-
nictwie drewnianym mogły znajdowa ę swój wyraz
cz ħĻ ciej potrze by—mas ludowych, ni Ň klas posiadaj Ģ -
cych i dlatego drewno było typowym materiałem bu-
downictwa słu ŇĢ cego tym potrzebom. Niemniej jednak
wydaje si ħ , Ň e mechaniczne uto Ň samianie budynku
drewnianego z ludowym i tradycyjnym przez bezkry-
tyczne ł Ģ czenie go z prasłowia ı skim ciesielstwem s
przy wykluczeniu wpływów obcych, mo Ň e tylko za-
ciemnia ę pełni ħ i wyrazisto Ļę obrazu z uszczerbkiem
dla prawdy jego ludowo Ļ ci. Znane przykłady wskazuj Ģ
na realizacj ħ w drewnie form nale ŇĢ cych raczej do
kr ħ gu ekskluzywnej sztuki, a wysuwaj Ģ , zarówno
w niektórych dawniejszych 1 jak~ i najnowszych pra-
cach 5 zwi Ģ zek budownictwa drewnianego z działal-
no Ļ ci Ģ zawodowego rzemie Ļ lnika budowlanego. St Ģ d
dla unikni ħ cia nieporozumie ı nale Ň y rozpatrywa ę je
nie wycinkowo, ale szerzej, na tle całokształtu budow-
nictwa badanego okresu.
W program artykułu wchodzi jedynie dyskusyjne
zwrócenie uwagi na to zagadnienie. Obecny stan bada ı
nie pozwala jeszcze na rozwi Ģ zanie wszystkich zagadnie ı
zwi Ģ zanych z ibudownictwem epoki Odrodzenia w Polsce
wykonanym w materiale drzewnym, jak równie Ň na
przedstawienie obrazu całokształtu tego budownictwa.
Ƥ
Budownictwo drewniane czasów Odrodzenia znane
jest przede wszystkim z obiektów sakralnych, na
niektórych terenach zachowanych w wi ħ kszych sku-
pieniach.Przykłady budownictwa Ļ wieckiego s Ģ nie-
liczne. Ta przewaga zachowanych budynków sakiral-
nych nie znamionuje wył Ģ cznie omawianego okresu,
lecz cechuje równie Ň i materiał rzeczowy pochodz Ģ cy z
czasów pó Ņ niejszych, a Ň po koniec XVIII stulecia. St Ģ d
studia drewnianego budownictwa sakralnego,
i
W dotychczasowych opracowaniach zakładano na
ogół jednolito Ļ ci rzemiosła ciesielskiego w Polsce. Tym-
czasem w Ļ wietle ostatnich bada ı zarysowuje si ħ tu
wyra Ņ ne zró Ň nicowanie: ciesielstwo uprawiane było b Ģ d Ņ
zawodowo, b Ģ d Ņ niezawodowo, przez rzemie Ļ lni-ków
Ň nym poziomie kwalifikacji. Usamodzielnie-nie„ si ħ
rzemiosła przypada w najwi ħ kszych-o Ļ rodkach.
pa ı stwowych i ko Ļ cielnych zapewne ju Ň na wiek X-
*
Ɠ
»
cowite desenie jakiego Ļ przedchrze Ļ cija ı skiego sty-
lu...".
4 Budownictwo drzewiane. Przyjaciel Ludu, Lesz-
no 1838.
6 Piwocki K., O historycznej genezie polskiej sztu-
ki ludowej, Wrocław 1953, Pa ı stwowy Instytut Sztuki,
Studia z historii sztuki polskiej I.
6 Goł ħ biowski Ł., Domy i dwory, Warszawa 1630;
Wójcicki K. W., Zarysy domowe 1, Warszawa 1842,
s. 147 i nast.
7
2
Interesuj Ģ ce Ļ wiatło na zagadnienie warto Ļ ci
pracy ciesielskiej rzuca wysoko Ļę pogłównego ustalo
na w r. 1590: .....Mularze mistrzowie po złotych 2. To
warzysze mułarscy po 15 groszy, od Ň on y dzieci ich
po 2 grosze, od czeladai oboiey płci po groszy iedne-
mu, Cie Ļ le mistrzowie po 20 groszy, towarzysze ich po
8 groszy, od Ň on y dzieci po 2 grosze, od czeladzi iako
y pierwey...", Bielski J., Interregnum po Ļ mierci króla
Stefana Bathorego..., wyd. F. M. Sobieszcza ı skiego,
Warszawa 1850, s. 131—132.
8 Idee tych pogl Ģ dów oddaje najlepiej K. Łap-
czy ı ski w artykule Lato pod Pieninami i w Tatrach,
Tygodnik Ilustrowany V (1862), s. 16S<, który tak pisze
o izbie górali tatrza ı skich: .....zajmowałem królewsk Ģ
komnat ħ Ziemowdta. Była to du Ň a izba o dwóch ok-
nach, o heblowanych Ļ cianach i z takim Ň e sufitem.
Belki i podpieraj Ģ cy je gruby siestrzan, heblowane by-
ły podobnie Ň , a prócz tego wyrzynane w bardzo pra-
Akcje ustawodawcze s Ģ powszechne w XVII—
XIX wieku, niemniej jednak zarysowuj Ģ si ħ ju Ň
wcze Ļ niej jak np. u A. Gostomskiego. Gospodarstwo
(1588), w której to pracy zalecenia dotycz Ģ ce zabudo
wania wsi maj Ģ nie tylko charakter ustawodawczy,
ale niektóre z nich, jak np. polecenie budowy pieców
do suszenia prz ħ dziwa poza obr ħ bem wsi, s Ģ zbie Ň ne
z obowi Ģ zuj Ģ c Ģ na niektórych naszych terenach usta
w Ģ pa ı stwow Ģ z XVIII—XIX wieku.
35
869203994.018.png 869203994.001.png 869203994.002.png
W. KALINOWSKl,' CZ. KRASSOWSKI, J. A. MIŁOB Ħ DZKI
Ryc. 2.' Libusza, ko Ļ ciół par. z r. 1513. Rzut poziomy — skala 1 : 250.
(Pom. Zakładu Architektury Polskiej Politechniki Warszawskiej).
Ryc. 3. Ptkanów, ko Ļ ciół par. z w. XV. Rzut poziomy
skala 1 :250. (Wg Szyszko Bohusza).
36
869203994.003.png 869203994.004.png 869203994.005.png
Z PROBLEMATYKI BUDOWNICTWA DREWNIANEGO
XI *, we wsiach — pó Ņ niej V ń ródła z
XV-go w. przynosz Ģ liczne wiadomo Ļ ci
o zawodowym ciesielstwie w miastach,
z którego twórczo Ļ ci Ģ nale Ň y ł Ģ czy ę
najstarsze zachowane zabytki budow-
nictwa drewnianego. Dla pó Ņ niejszych
okresów problem ludowo Ļ ci ciesiel-
stwa zawodowego został wyczerpuj Ģ co
na Ļ wietlony przez Ksawerego Prorockie-
go 10 . Nale Ň y tu zwróci ę uwag ħ , na inte-
resuj Ģ c Ģ wypowied Ņ Józefa Dutkiewi-
cza 11 , która kwestionuje ludowe tre Ļ ci
najstarszych ko Ļ ciołów drewnianych,
podkre Ļ laj Ģ c ich zwi Ģ zek z fundacjami
szlacheckimi i powszechn Ģ ideologi Ģ
religijn Ģ słu ŇĢ c Ģ okre Ļ lonym war-
stwom społecznym.
Zwi Ģ zek najstarszych ko Ļ ciołów"
drewnianych z miejskim ciesielstwem
zawodowym nie budzi w Ģ tpliwo Ļ ci.
ĺ wiadcz Ģ o tym podpisy budowniczych,
archiwalia 12 , wreszcie ogólny charakter
konstrukcji i detalu. Nie ma bowiem
podlstaw, by (przypuszcza ę ist-nienie
dwóch kierunków ciesielstwa w
budownictwie monumentalnym: jednego
— wykonuj Ģ cego budynki w cało Ļ ci
drewniane, drugiego — niektóre drew-
niane elementy budynków murowa-
nych. Oba rodzaje budynków posiada-
Ryc. 4. D ħ bcze, ko Ļ ciół Ļ w. Katarzyny z XV —XVI w. (Fot. ze zbiorów
Zakładu Architektury Polskiej Politechniki Warszawskiej).
Ryc. 5. Grabie ı , ko Ļ ciół Ļ w. Trójcy, pocz. w. XVI. (Fot. ze zbiorów
Urz ħ du Konserwatorskiego w Poznaniu).
8 Domniemani cie Ļ le ksi ĢŇħ cy,
twórcy m. im. ówczesnego budownic-
twa obronnego, jak równie Ň wykonaw-
cy ciesiołki budownictwa murowane-
go wieku XI—XII, niektórzy mo Ň e ob-
cego pochodzenia (rzemie Ļ lnicy klasz-
torni).
9 W Ņ ródłach zawodowi cie Ļ le chło-
pi wyst ħ puj Ģ dopiero w wieku XVI;
por. problem ten u Rutkowskiego J.,
Historia gospodarcza Polski, I, Pozna ı
1947, s. 192.
10 Jw.
1 Zdobnictwo w budownictwie
drewnianym. Rze Ņ ba i malarstwo
Ļ cienne. Referat wygłoszony 24 kwiet
nia 1953 r. na konserwatorskim zje Ņ
dzie szkoleniowym w Niedzicy.
2 Np. podpis mistrza Jana z Czcho
wa na portalu drewnianego ko Ļ cioła w
Skrzysizowde k. Tarnowa (Kopera F.
i Lepszy L., Ko Ļ cioły drewniane Gali
cji Zachodniej, Kraków 19.15, s. 47), czy
wzmianka w wizytacji z roku 1689 o
cie Ļ li Millerze ze Starego Miasta, bu
duj Ģ cym w roku 1614 ko Ļ ciół w Micha-
. licach k. Namysłowa (Die Bau- und
Kunstdenkmaler des Kreises Namslau,
Oppete 1939, s. 110).
37
869203994.006.png 869203994.007.png 869203994.008.png
Z PROBLEMATYKI BUDÓWNICTWA DREWNIANEGO
Ryc. 6. Grabie ı , ko Ļ ciół Ļ w.
Trójcy, pocz. XVI w. W ħ giel
z krytym czopem.
Ryc. 7. Gniezno. Góra Lecha. Fragment w ħ gła budynku z okresu
wczesno Ļ redniowiecznego. (Fot. Kierownictwa Prac Wykopaliskowych
w Gnie Ņ nie).
j Ģ analogiczne rozwi Ģ zania wspólnych elementów,
jak np. konstrukcji dachów, hełmów, stropów, it/p. 1 '.
Miejskie ciesielstwo zawodowe w Polsce, podobnie
jak i inne rzemiosła budowlane, podlegało pow-
szechnym feudalnym formom organizacyjnym. Ukon-
st ytuo wanie si ħ cechó w ciesielskich na terenie
Polski przypada na wiek XV—XVI". W tym-czasie,
jak wynika z przekazów dotycz Ģ cych wła Ļ cicieli i fun-
datorów budynków, cie Ļ le cechowi zaspokajali przede
wszystkim potrzeby budowlane miast, a na wsi praco-
wali na zlecenie feudałów duchownych i Ļ wieckich.
Ówczesne ciesielstwo zawodowe zwi Ģ zane Ļ ci Ļ le z uni-
wersaiistyczn Ģ kultur Ģ materialn Ģ miast reprezento-
wało wiedz ħ techniczn Ģ mniej wi ħ cej jednolit Ģ w całej
Europie ĺ rodkowej. Bli Ň sze badania mog Ģ wskaza ę na
jej lokalne zró Ň nicowanie, niemniej jednak nie mogło
ono by ę zasadnicze, gdy Ň jak stwierdził 'Marian Fried-
berg: „.. cechy rzemie Ļ lnicze w zwi Ģ zku ze sw Ģ
orga-
13 Sosnowski, jw.
14
Mistrzowie ciesielscy w tak wa Ň nym o Ļ rodku,
jak Kraków wyst ħ puj Ģ od pocz Ģ tku wieku XV,
ale
o organizacji ich brak wiadomo Ļ ci. Pierwsze ciesiel-
skie statuty cechowe pochodz Ģ w tym mie Ļ cie dopie-
ro z roku 1512 (Pta Ļ nik J., Cracovia artificum 1, 1300—
1500, Kraków 1917, s. 16*); W wieku XVI i pó Ņ niej
powstaj Ģ te Ň cechy w miastach prowincjonalnych:
Bochni, Grodzisku Wielkopolskim, Kaliszu, Kazimie-
rzu Krakowskim, Ko Ļ cianie, Kro Ļ nie, Lublinie, Mi ħ -
dzyrzeczu, Pilznie, Przemy Ļ lu, Sandomierzu, Tarno-
wie, Warszawie, Wieliczce i Wschowie (wg materia-
łów Słownika Historycznego Sztuk Plastycznych
w Pa ı stwowym Instytucie Sztuki).
Ryc. 8. Brzoza, ko Ļ ciół par. z XV w. Wn ħ trze.
38
869203994.009.png 869203994.010.png 869203994.011.png 869203994.012.png 869203994.013.png 869203994.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin