Religia znana jako Thelema, zosta�a za�o�ona w 1904 roku przez angielskiego poet� i maga, Aleistera Crowleya (20.X.1875 - 1.XII.1947), kt�rego uwa�a si� za jej proroka. Ci, kt�rzy pod��aj� ?cie�k� Thelemy s� nazywani Thelemitami. Thelema podkr?la indywidualizm i unikalo?� ka�dego cz�owieka I jego Woli. Nazwa "religia" w wielu wypadkach nie pasuje do Thelemy, a je?li ju� to pasuje odrobin� niezgrabnie. Jest to bowiem w innym sensie filozofia I spos�b �ycia a tak�e seria praktyk I symboli zwanych powszechnie Magij�. Teologia Thelemy Poni�sze notatki na temat Thelemy, s� oparte przede wszystkim na dzie�ach Aleistera Crowleya. Notatki te, nie s� przeznaczone do interpretacji lub komentowania Ksi�gi Prawa poza granicami dzie� Proroka, a tak�e, nie reprezentuj� ostatecznej wypowiedzi o thelemicznej wierze. Teologia Thelemy zak�ada, �e ca�a manifestacja istnienia wynika z interakcji dw�ch Kosmicznych Podstaw: nieograniczonego rozszerzenia, wszystko przenikaj�cej Przestrzeni, Czas-Continuum; i atomu, indywidualnego wyra�enia Podstawy �ycia i M�dro?ci. Wzajemne oddzia�ywanie tych Podstaw, tworzy Podstaw� ?wiadomo?ci, kt�ra rz�dzi istnieniem. W Ksi�dze Prawa, te boskie Podstawy s� personifikowane przez tr�jc� staro�ytnych egipskich bosko?ci: Nuit, Bogini Nieograniczonej Przestrzeni; Hadit, Skrzydlaty W�� ?wiat�a; i Ra-Hoor-Khuit (Horus), solarny, Jastrzebio-G�owy Pan Kosmosu. Teologiczny system Thelemy wykorzystuje bog�w rozmaitych kultur i religii jako personifikacje specyficznych b�stw, archetyp�w i kosmicznych si�. Doktryna Thelemy utrzymuje, �e wszystkie rozmaite religie ludzko?ci s� oparte na uniwersalnych prawdach; badania por�wnawcze r�nych system�w religijnych s� wa�n� dyscyplin� dla wielu thelemit�w. Co do koncepcji indywidualnej duszy, Thelema kultywuje tradycyjn� Hermetyczna doktryn�, kt�ra g�osi, �e ka�da osoba posiada dusz� lub "?wietliste Cia�o", kt�re uk�ada si� w "warstwy" lub "pow�oki" otaczaj�c cia�o materialne. Ka�da jednostka jest postrzegana jako posiadaj�ca w�asnego, osobistego "Augoeidesa" lub "?wi�tego Anio�a Str�a", kt�rego z kolei mo�na postrzega� jako "wy�sz� ja?�" i, jako odr�bny, czuj�cy, boski byt. Co do koncepcji �ycia po ?mierci, �ycie samo w sobie jest postrzegane jako continuum wraz ze ?mierci�, jako integraln� cz�?ci� ca�o?ci. ?miertelne �ycie ko�czy si� wtedy, kiedy formalnie nie mo�e by� kontynuowane. Augoeides, jednak, jest nie?miertelny i nie podlega �yciu lub ?mierci. R�wnolegle z buddyjsk� doktryn�, ?wietliste Cia�o jest postrzegane jako poddaj�ce si� metapsychozie lub reinkarnacji. Generalnie, ?wietliste Cia�o postrzega si� jako wzrastaj�ce w m�dro?ci, ?wiadomo?ci i duchowej mocy przez cykle metapsychoz jednostek, kt�re po?wi�ci�y swe �ycie dla duchowego rozwoju; tak wi�c ich los po ?mierci ostatecznie mo�e by� zdeterminowany przez Wol� jednostki. Thelema wciela poj�cia cyklicznej ewolucji Kulturalnej ?wiadomo?ci jak r�wnie� Osobistej ?wiadomo?ci. Historia jest podzielona na serie "Eon�w", gdzie ka�dy z nich posiada w�asn�, dominuj�c� koncepcj� bosko?ci i w�asn� "formu��" zbawienia i post�pu. Obecny eon jest nazywany Eonem Horusa. Poprzednim eonem by� Eon Ozyrysa, a przed nim by� Eon Izydy. Neolityczny Eon Izydy jest postrzegany jako panowanie Matczynej idei bosko?ci, a jego formu�a obejmowa�a cze?� dla Matki Ziemi w podzi�ce za pokarm i schronienie, kt�re dostarcza�a. Klasyczny/?redniowieczny Eon Ozyrysa jest postrzegany jako dominacja Ojcowskich Zasad, a jego formu�a to samo-po?wi�cenie i pos�usze�stwo Bogu Ojcu. Obecny eon, Eon Horusa, jest postrzegany jako panowanie Zasad Dziecka, suwerennej indywidualno?ci; jego formu�a to wzrastanie w ?wiadomo?ci i mi�o?ci, ku samorealizacji. Nawi�zuj�c do thelemicznych doktryn, wyra�eniem boskiego Prawa w Eonie Horusa jest "Do what thou wilt". To "Prawo Thelemy", jak przyj�o je si� zwa�, nie mo�e by� interpretowane jako pozwolenie na oddawanie si� zachciankom, ale raczej jako boskie zalecenie na odkrywanie swej Prawdziwej Woli lub prawdziwego celu w �yciu i ich spe�nienia. Przyj�cie Prawa Thelemy jest jednoznaczne z odkrywaniem Prawdziwej Woli przez wszystkich thelemit�w. Osi�gni�cie "Wiedzy i Konwersacji ze ?wi�tym Anio�em Str�em", uwa�a si� za integraln� cz�?� tego procesu. Metody i praktyki jakimi si� tutaj pos�uguj� thelemici, s� liczne i urozmaicone i s� zgrupowane razem pod og�lnym poj�ciem "Magija". Nie ka�dy thelemita u�ywa wszystkich dost�pnych praktyk, jest tu sporo wolnej przestrzeni dla ka�dego indywidualnego praktykuj�cego, by wybra� te praktyki, kt�re zadawalaj� jego indywidualne potrzeby. Niekt�re praktyki, kt�re proponuje Thelema, s� takie same lub podobne do tych, kt�re mo�emy spotka� w wielkich religiach przesz�o?ci i tera?niejszo?ci. W sk�ad tych praktyk wchodz�: modlitwa, medytacja, studiowanie ?wi�tych tekst�w (zar�wno tych thelemicznych jak i innych religii), mantry, inicjacyjne i symboliczne rytua�y, �wiczenia duchowe, samodyscyplina itp. Jednak�e, niekt�re z naszych praktyk wywodz� si� z tradycyjnego okultyzmu, gdzie og�lnie s� znane jako: astrologia, dywinacja, numerologia, joga, alchemia tantryczna, i rozmowy z "anio�ami" lub "duchami". Wszystkie te techniki s� uwa�ane prze thelemit�w jako potencjalne ?rodki dla efektywnego otrzymywania duchowego wgl�du w natur� swego bytu i miejsca we wszech?wiecie. Doktryna Thelemy utrzymuje, �e ka�de dzia�anie nie ukierunkowane na odkrywanie swej Prawdziwej Woli, jest dzia�aniem czarno-magicznym. Uwa�a si�, i� dysharmonia i nier�wnowaga wywo�ana przez rezultaty tego typu poczyna�, wi��e si� z r�wnowa�n� odpowiedzi� ze strony wszech?wiata. Podobna koncepcja istnieje w Wschodnich systemach, gdzie nosi nazw� "karmy". W Thelemie nie wyst�puje �adne analogiczne poj�cie do judeochrze?cija�skiego poj�cia "diab�a" albo "Szatana". Jakkolwiek istniej pseudo-personifikacja pomieszania, rozproszenia, iluzji i egoistycznej ignorancji, kt�ra nazywana jest "Choronzonem". Thelemiczny Kalendarz Lata wed�ug Kalendarza Thelemicznego liczymy od Przesilenia Wiosennego w 1904 e.v czyli od roku otrzymania Ksi�gi Prawa. W�wczas przyj�to, �e 20 marca 1904 e.v. rozpocz�� si� nowy 0 (zerowy) rok. Zapis roku sk�ada si� z dw�ch cz�?ci. Pierwcza cz�?� oznaczana du�umi rzymski cyframi okre?la dwudziesto dwu letnie cykle, natomiast druga cz�?� oznaczana mniejszymi cyframi rzymskimi lub arabskimi oznacza liczb� lat biegn�c� od rozpocz�cia dwudziesto dwu letniego cyklu. Na przyk�ad: Rok 1996 e.v. (po 20 marca) przyjmuje posta� IViv lub IV4 Poniewa� 1904 + (4 x 22) + 4 = 1996 Cykl dwudziestu dwu lat jest przypisany do 22 Wielkich Arkan�w Tarota. Wielu Telemit�w do Wielkich Arkan�w przypisuje tak�e kolejne cykle. Daty i godziny w ci�gu roku cz�sto przedstawiane s� za pomoc� po�o�enia S�o�ca i Ksi�yca w Zodiaku. Takie okre?lanie precyzuje czas do oko�o dw�ch godzin. Na przyk�ad: 12 maja 1996 e.v. godzina 18:00 przyjmuje posta� IViv Sol 22� w Byku, Luna 29� w Rybach Podaj�c daty wed�ug oficjalnego kalendarza thelemici dodaj� ?e.v? jest to skr�t od �aci�skiego wyrazu ?era vulgaris? czyli ?wsp�lnej ery?. Thelemiczne ?wi�ta Oficjalne ?wi�ta wed�ug tradycji Thelemy s� przedstawione w Ksi�dze Prawa II, 36-41, natomiast odpowiadaj�ce im daty zamieszczone s� w komentarzach Crowleya. Oto one: Rytua�y �ywio��w i ?wi�to czas�w Obchodzone kiedy S�o�ce wchodzi w kardynalne znaki zodiaku czyli R�wnonoc Wiosenna, Przesilenie Letnie, R�wnonoc Jesienna i Przesilenie Zimowe. ?wi�to na cze?� pierwszej nocy Proroka i jego Niewiasty. Obchodzone co roku 12 sierpnia od dnia ?lubu (1903 e.v.) Proroka (Aleistera Crowleya) z Niewiast� (Rose Kelly). ?wi�to na cze?� trzech dni spisywania Ksi�gi Prawa. Obchodzone 8, 9 i 10 kwietnia w po�udnie ka�dego dnia. ?wi�to na cze?� Tahuti i dzieci�cia Proroka. Jest to szczeg�lne ?wi�to przeznaczone tylko dla inicjowanych. ?wi�to na cze?� Najwy�szego Rytua�u. Obchodzone 20 marca - Inwokacja Horusa ?wi�to na cze?� R�wnonocy Bog�w. Obchodzone podczas R�wnonocy Wiosennej a w niekt�rych ?wi�tyniach r�wnie� podczas R�wnonocy Jesiennej w spos�b znany Neofitom. Czci si� w�wczas pocz�tek Thelemy. ?wi�to to obchodzi si� w ?wi�tyniach przygotowanych wed�ug 0� = 0� ?wi�to na cze?� Ognia. Obchodzone w dniu osi�gni�cia dojrza�o?ci ch�opc�w ?wi�to na cze?� Wody. Obchodzone w dniu osi�gni�cia dojrza�o?ci dziewcz�t ?wi�to na cze?� �ycia. Obchodzone w dniu narodzin ?wi�to na cze?� ?mierci. Obchodzone w dniu ?mierci Thelemiczne Zwyczaje Thelemici cz�sto przybieraj� magiczne imi� lub "magiczne motto" jako znak zaanga�owania si� w Wielkie Dzie�o. Zwyczajowo pozdrawiaj� si� zwrotem "Do what thou wilt shall be the whole of the Law", na kt�re odpowiedzi� jest "Love is the law, love under will". Czasami te wyra�enia skracane s� do liczby 93, kt�ra oznacza zarazem "Wol�" i "Mi�o?�" w specyficznej thelemicznej numeracji. Wi�kszo?� Thelemit�w odprawia magiczne rytua�y r�nego typu w celu osi�gni�cia odpowiedniego stanu ?wiadomo?ci potrzebnego do ich pracy. Niekt�rzy odprawiaj� je sami, inni w grupach. Powszechnie odprawiane rytua�y to: Rytua�y Inicjacyjne, Msza Gnostycka i Ceremonia Eelezjusza.
vampirzyca86