Barthes Roland - Mit i znak.pdf

(250 KB) Pobierz
1
Roland Barthes: MIT I ZNAK
MIT JEST SŁOWEM
Język potrzebuje szczególnych warunków aby stać się mitem. Mit to system porozumiewania
się, przekazywania.
Mit ≠ przedmiot; pojęcie, idea. To forma, sposób znaczenia.
Mit nie określa przedmiotu jako przekazu, lecz sposób, w jaki go wypowiada.
Wszystko może być mitem; świat podsuwa nieskończenie wiele mitycznych możliwości.
Nie ma mitów wiecznych.
Mowa jest przekazem – on może składać się z pism i przedstawień, wypowiedzi pisanej,
fotografii, filmu, reportażu, widowiska, sportu, reklamy wszystko to może być podporą
mitycznej mowy.
Mowa mityczna – składa się z materii przepracowanej – staje się właściwym środkiem
porozumiewania. Wszystkie tworzywa mitu zakładają istnienie świadomości znaczeń –
można rozumować nimi niezależnie od tworzywa.
Język, wypowiedź, mowa = „każda jednostka czy całość znacząca – tak słowna jak
wzrokowa”
Mitem zajmuje się inna nauka semiologia
MIT JAKO SYSTEM SEMIOLOGICZNY
Semiologia jest nauką o formach bada znaczenia niezależnie od ich treści. Mitologia także
należy do semiologii (jako nauka formalna) i do ideologii (jako nauka historyczna) bada
formy idei.
Wszelka semiologia zakłada związek między dwoma terminami SIGNIFIANT (znaczenie)
i SIGNIFIÈ (znaczone). Związek ten stanowi różnoważność.
Istnieje:
1. Element znaczący
znak
2. Element znaczony
(forma skojarzenia 1. i 2. )
Znaczące – puste; znak – pełny, z sensem, treścią
Wg de Saussure’a:
SIGNIFIÈ
- obraz akustyczny
SIGNIFIANT - pojęcie
ZNAK – stosunek pojęcia i obrazu
DTP: Michał Pyka
989978765.005.png
2
Wg Freuda:
To, co psychiczne, jest nawarstwieniem różnoważności (wartości zastępczych).
Pierwszy termin to jawna treść ludzkiego zachowania; drugi – to treść ukryta lub
właściwa (np. substrat snu); trzeci – stosunek 1. i 2. sen.
Semiologia zachowuje jedność tylko na poziomie formy – nie treści. Jej teren jest
ograniczony; odnosi się tylko do jednego języka. Semiologia odczytuje lub rozszyfrowuje.
Mit => trójwymiarowy schemat: element znaczący + element znaczony = znak
Mit = system szczególny – tworzy się wychodząc od łańcucha semiologicznego.
To wtórny system semiologiczy.
Tworzywo mityczne – słowa ogarniane przez mit – sprowadzone zostaje do czystej funkcji
znaczącej. Jest dla mitu jedynie surowcem. Sprowadzone zostało do statusu języka.
Mit widzi jedynie całość znaków, znak globalny, końcowy termin pierwszego łańcucha
semiologicznego.
MIT – ma dwa systemy semiologiczne:
1. Język przedmiotowy – (system lingwistyczny, język lub podobne sposoby
przedstawień)
2. Metajęzyk – (sam mit = język wtórny)
Do znaczącego w micie można podejść z dwóch stron:
1. Jako do końcowego terminu systemu lingwistycznego
2. Jako do początkowego terminu systemu mitycznego
Znaczące = sens (w micie – Forma) Znaczone = pojęcie
Znak – w micie, to co znaczące zostało utworzone ze znaków języka.
JĘZYK
Znaczące
Znaczone
ZNAK
MIT
Forma
Pojęcie
ZNACZENIE
FORMA I POJĘCIE
Element znaczący mitu „jest równocześnie treścią i formą, pełny z jednej strony, pust z
drugiej.”
Jego sens zakłada lekturę.
Jako pełny zespół znaków lingwistycznych, sens mitu ma sobie właściwą wartość, stanowi
część jakiejś historii.
W sens wbudowane zostało znaczenie.
Sens jest pełny, zakłada wiedzę, przeszłość, pamięć, porównywalny porządek zdarzeń, idei
decyzji.
DTP: Michał Pyka
989978765.006.png 989978765.007.png 989978765.008.png 989978765.001.png 989978765.002.png
 
3
Stając się formą, sens oddala własną przypadkowość; opróżnia się, historia wyparowuje.
Forma nie niweczy sensu, ale go zubaża. Jednak sens znajduje swoją „realizację” w formie
mitu. Sens jest dla formy jakby „zapasem historii”, „uległym bogactwem”
Trzeba, by forma mogła zapuścić korzenie w sens i żywić się jego naturą; aby mogła się w
nim skryć. „Nieustanna gra w chowanego pomiędzy treścią a formą określa mit.” Forma mitu
nie jest symbolem.
Element znaczący – jeśli mu się przyjrzeć, całą historię, która rozgrywa się poza formą,
pochłonie pojęcie. Pojęcie jest zdeterminowane; jest historyczne i intencjonalne. Pojecie
przywraca łańcuch przyczyn i skutków, powodów i intencji.
Pojęcie nie jest abstrakcyjne – forma jest
Pojęcie jest wypełnione sytuacją
Przez pojęcie w mit wszczepia się całkiem nowa historia
(np. salutujący Murzyn forma ma sens nikły, zubożały; jako pojęcie francuskiego
imperializmu zostaję związane z całością świata: z historią Francji, z jej kolonialnymi
przygodami, obecnymi trudnościami. To, co wszczepie się w pojęcia, to nie rzeczywistość ile
pewna znajomość rzeczywistości.
Przechodząc do sensu, do formy obraz traci zwartość – by łatwiej przyjąć zawartość pojęcia.
Wiedza utworzona w pojęciu mitycznym jest utworzona z luźnych, zatartych skojarzeń.
Pojęcie ma charakter otwarty – nie jest oczyszczoną abstrakcyjną esencją, ale raczej
nieforemną, mglistą, nietrwałą kondensacją tu jedność i spójność opiera się głównie na
funkcji.
Podstawową cechą mitycznego pojęcia jest jego podporządkowanie (gramatyczna
przykładowość odnosi się do pewnej klasy uczniów, imperializm francuski obchodzi tylko
pewną grupę czytelników)
Pojęcie odpowiada dokładnie pewnej funkcji, określa się jako tendencja
( U Freuda: drugi człon systemu to ukryty sens, zawartość snu, czynności omyłkowej,
nerwicy. Podkreśla, że ukryty sens działania jest często sensem właściwym,
przyporządkowanym sytuacji pełnej – jest jak pojęcie mityczne, właściwą intencją
zachowania)
Element znaczony – może zawierać kilka znaczących. Pojęcie mityczne dysponuje
nieograniczoną ilością elementów znaczących.
Ilościowo – pojęcie jest uboższe od elementu znaczącego, często tylko odtwarza je ponownie.
Od formy do pojęcia, bogactwo i ubóstwo są odwrotnie proporcjonalne. Jakościowemu
ubóstwu formy odpowiada bogactwo pojęcia. Ilościowemu bogactwu form odpowiada mała
liczba pojęć. Powtarzalność – pojęcie w różnych formach – pozwala odczytać mit. Nie ma
stałego stosunku między ilością znaczonych a ilością znaczonych (w języku stosunek ten jest
proporcjonalny) W micie – pojęcie może się rozciągać na wiele elementów znaczących.
W pojęciach mitycznych – nie ma stałości (mogą się zmieniać, tworzyć, rozpadać lub znikać)
– są historyczne, historia może je unicestwić.
Mitologowi potrzebne jest pojęcie efemeryczne, związane z ograniczoną przypadkowością –
stąd nie sposób uniknąć neologizmów.
DTP: Michał Pyka
4
ZNACZENIE
W semiologii – 3 termin to zespolenie dwóch pierwszych (związek)
Znaczenie nie jest właściwym mitem. W micie dwa pierwsze terminy są wyraźne – jeden nie
ukrywa się za drugim, oba są tutaj obecne. Mit niczego nie ukrywa – jego funkcją jest
zniekształcenie, nie ukrywanie. Obecność formy jest dosłowna.
Element znaczący został w micie utworzony przez określony już sens, może się objawiać
jedynie przez jakieś tworzywo.
W przypadku mitu ustnego ta obecność jest linearna, w micie wzrokowym –
wielowymiarowa; obecność formy jest przestrzenna.
Pojęcie – opiera się nie na rozciągłości, ale na jego poprzedniej warstwie; jego rodzaj
obecności jest pamięciowy.
Stosunek scalający pojęcie mitu z sensem jest poddany stosunkowej deformacji (jak u Freuda
– ukryty sens zachowanie deformuje jego sens jawny; tak w micie pojęcie zniekształca sens.
Formę mitu utworzył już sens lingwistyczny. W języku element znaczony nie może już
niczego zniekształcać.
MIT – element znaczący ma dwa odbicia:
sens
– pełne
(Murzyn – żołnierz)
forma
– puste (Murzyn – żołnierz, salutujący
przed francuskim sztandarem)
Pojęcie zniekształca oblicze pełne – sens. Deformacja ta nie jest jednak zniesieniem. Tą
sprzeczność można wyrazić terminem alienacji.
Mit to system podwójny. Wytwarza się w nim wszechobecność: punktem wyjścia mitu jest
punkt dojścia.
sens
it
Znaczenie mity streszcza się w ciągłych odwróceniach sensu, elementu znaczącego i jego
formy, języka przedmiotowego i metajęzyka, świadomości znaczącej i świadomości
obrazowej.
Wszechobecność znaczącego w micie dokładnie odtwarza fizykę alibi (słowo to jest terminem
przestrzennym). W nim też występuje miejsce pełne i puste – związane stosunkiem
identyfikacji negatywnej ( „nie jestem tam, gdzie sądzicie że jestem; jestem tam, gdzie sądzicie
że mnie nie ma” Zwykłe alibi ma jednak kres.
Mit – to pewna wartość. Jego sankcją nie jest prawda – jest niczym alibi: wystarczy, że jego
element znaczący ma dwa oblicza, by zawsze dysponował jednym swobodnie: sens zawsze
jest obecny, aby przedstawiać formę; forma zawsze jest obecna, aby oddalać sens.
Sens
Forma
Sens
(nigdy nie ma sprzeczności między formą a sensem)
Wyniki odwróceń będą stałe np. szyba a za nią krajobraz i odwrotnie.
DTP: Michał Pyka
989978765.003.png 989978765.004.png
5
Sprzeczność ta może dziwić gdy zawiesimy dobrowolnie odwrócenia sensu i formy, kiedy
zaczniemy ujmować każde z nich jako różne przedmioty i zastosujemy wobec mitu statyczny
proceder odczytania, gdy sprzeciwimy się właściwej mitowi dynamice, czyli gdy przejdziemy
z pozycji czytelnika mit do stanowiska mitologa.
Dwoistość elementu znaczącego określa charakter znaczenia. „(...) mit jest słowem, które
definiuje jego intencja.” Podstawowa niejasność mitycznego słowa ma dla znaczenia dwie
konsekwencje: Przedstawia się ono jak: zawiadomienie o intencji i jako stwierdzenie faktu.
Mit ma charakter imperatywny, rozkazujący. Wyłania się z przypadkowości, wychodzi od
pojęcia historycznego. Szuka odbiorcy, który musi się pogodzić z jego intencjonalną siłą; mit
wzywa do przyjęcia swej zaborczej dwuznaczności.
To rozkazujące słowo jest jednocześnie słowem zastygłym. Gdy mnie dosięga – zamiera,
obraca się i odzyskuje ogólność: drętwieje, oczyszcza się, uniewinnia. Przywłaszczenie
pojęcia zostaje oddalone dosłownością sensu. Dochodzi do „zatrzymania” (imperializm
francuski skazuje salutującego Murzyna, by stał się jedynie instrumentem znaczącym).
Zastyga znaczenie raz użyte, tkwi jednak ciągle za faktem, któremu nadaje wygląd
zawiadomienia. Fakt jednak poraża intencje, uniewinniając – zamraża. Mit jest słowem
skradzionym i zwróconym słowo, które mit zwraca jest inne od skradzionego. Owa szybka
kradzież nadaje mitowi charakter przechodni.
Ostatni element znaczenia MOTYWACJA ZNACZENIA. W języku znak
jest pozbawiony motywacji. Mityczne znaczenie nigdy nie jest w pełni
arbitralne, zawsze jest w części umotywowane, musi zawierać w sobie analogie.
Motywacja jest potrzebna samej dwoistości mitu: mit gra na analogii sensu i
formy; nie ma mitu bez umotywowanej formy.
Forma może zawsze zaproponować odczytanie, może nadać znaczenie
absurdowi, a z absurdu uczynić mit (np. kiedy „zdrowy rozsądek” umityczni
surrealizm)
Brak motywacji nie stanowi trudności dla mitu – jest wystarczająco
zobiektywizowany, aby stać się czytelnym. Brak motywacji stanie się wtórną
motywacją – mit zostanie przywrócony !
Motywacja jest nieuchronna, ale cząstkowa. Nie jest „naturalna”; analogii
dostarcza formie historia. Analogia między sensem a pojęciem jest zawsze
częściowa: forma wiele analogii odrzuca, zatrzymuje tylko niektóre.
Mit najchętniej pracuje na obrazach niepełnych, gdzie sens został już raz
opracowany, gdzie gotowy czeka na przyjęcie znaczenia. (na karykaturach,
pastiszach i symbolach) motywacja zostaje wybrana z wielu możliwych.
DTP: Michał Pyka
Zgłoś jeśli naruszono regulamin