Wundtyzm - Artykul.pdf

(213 KB) Pobierz
WUNDTYZM.
Wundt wynalazł metodę dopuszczającą powtarzalność badań, metodę eksperymentalną
pokazującą zależność między tym, co się w człowieku dzieje a jak się on zachowuje. Była to
psychologia atomistyczna - psychika jest złożona z atomów: wrażeń, uczuć, spostrzeżeń,
doznań zmysłowych (będzie wypełniała dom, jakim jest ludzkie ciało i będzie zapełniała
psychikę). Ta psychologia jest najbardziej analityczna. Otoczenie jest bazą, z której przez
zmysły odbieramy to, co nas otacza. Dzieje się tak, ponieważ najpierw uruchamiane są
zmysły - człowiek nie może żyć bez kontaktu z otoczeniem (receptory ma także wewnątrz).
Spostrzeżenia dadzą nam informacje o tym, co widzimy - jedno drugim jest determinowane.
Atomy tworzą strukturę psychiczną (inną u każdego).
Już małe dziecko wie, że kiedy mama widzi bałagan to się denerwuje i następuje zły osąd
oraz wszystkie jego konsekwencje. Wzajemne oddziaływanie na siebie i związki atomów
psychicznych jako podstawa rozumienia struktury psychicznej jest do dzisiaj czymś, co
będzie charakteryzować każde dynamiczne podejście do ludzkiej psychiki. ,,Jak zobaczyć
siebie stojąc obok siebie” - uważał, że na skutek tych powiązań tworzą się
w świadomości konstelacje asocjacyjne (wzajemne związki), tworzą się psychiczne skutki
tych wzajemnych powiązań w ten sposób, że owe spostrzeżenia, uczucia, wola i pamięć
razem są ze sobą związane (była to podstawa świadomości). Twierdził, że wtedy może być
świadomy, kiedy powstanie poznanie bezpośrednie.
Ludzka świadomość jest nie do końca wyjaśniona. Badania nad ludzką świadomością
stanowią ogromną tajemnicę, dlatego w jednoznaczny sposób nie można powiedzieć, kto ma
racje. Tak naprawdę to ciągle do końca nie wiadomo, czym jest ludzka świadomość. Uważa
się, że świadomość to swoisty rodzaj poznania bezpośredniego, ale możemy bazować jedynie
na własnym postrzeganiu. Poznaniem bezpośrednim będą, więc nasze spostrzeżenia, uczucia,
wola i to, czego się podejmujemy - jest to metoda introspekcyjna. Introspekcja to wchodzenie
w samoświadomość - zawsze będzie indywidualna jako samopoznanie siebie.
Podstawą aktywności człowieka jest kreatywność (twórczość) wtedy, kiedy chcielibyśmy
zobaczyć, kto rozwija się lepiej, a kto gorzej. Będzie to zależeć od tego na ile te konstelacje
będą uaktywnione przez człowieka,
i w którą stronę będą one skierowane. Gdyby ta teoria ostała się dłużej (podważono ją po
niespełna 10 latach), to może zdolni uczniowie nie musieliby się nudzić, bo ta zasada
indywidualnych cech została zatracona. Nasze szkolnictwo dzisiaj nie jest przygotowane do
pracy z uczniem. Zasługą Wundta było spostrzeżenie, że wtedy, kiedy dochodzi do połączeń
poszczególnych atomów powstają obrazy psychiczne, które nie muszą już pochodzić z
zewnątrz. Na skutek połączeń tych atomów pojawiać się będą obrazy, które człowiek sam
wytworzy na zasadzie skojarzeń (zasadzie wyobraźni).
Następstwem indywidualnego obrazu świata są asocjacje. Jeżeli człowiek tworzy
indywidualne asocjacje to, gdyby został malarzem to swoje obrazy może zawrzeć na płótnie,
ale tylko on prawdopodobnie będzie je właściwie interpretował. Konsekwentnie do badania
używana była metoda obserwacji, czyli badanie
i analizowanie wytworów ludzkich. Oznaczało to bardzo humanistyczne podejście - takie,
które widzi człowieka w ciągłym związku z jego otoczeniem, ale też pozwala na wyobrażenie
sobie, że każdy człowiek jest indywiduum. W niej właśnie wiązanie asocjacji i badanie
wpływu kultury oraz otoczenia mogły modyfikować owe asocjacje.
Wundtowi zarzucano, że taka wizja psychiki jest wizją pozorną, ponieważ zajmuje się
procesami a właściwie wyobrażeniami a istotą psychiki jest przede wszystkie treść tego, co
się w tym człowieku dzieje. Zdaniem opozycjonistów ten sposób rozumowania psychiki jest
do niczego, jeśli nie wiemy jak człowiek wykorzystuje te konstelacje do swoich wyborów i
zachowań (to, że wiemy, że tak jest nic nie daje). Na pierwsze miejsce wśród opozycjonistów
wysunął się Franz Brentano.
PSYCHOLOGIA BRENTANO:
socjolog i filozof niemiecki, miał wpływ na kształtowanie się fenomenologii Edmunda
Husserla. Jego poglądy były bliskie reizmowi. Najważniejszym dziełem była Psychologia z
empirycznego punktu widzenia Brentano był zwolennikiem empiryzmu i na doświadczeniu
opierał swoje poglądy filozoficzne – zwłaszcza na doświadczeniu introspekcyjnym. Brentano
uważał, że wspólną cechą aktów psychicznych jest intencjonalność – skierowanie ku
określonym przedmiotom. Zjawiska psychiczne dzielił Brentano na przedstawienia, sądy
(którym można w przeciwieństwie do przedstawień przypisać prawdę lub fałsz) oraz "akty
miłości i niechęci". Odpowiadają im trzy działy filozofii: estetyka, logika i etyka oraz trzy
ideały: piękno, prawda i dobro .Intencjonalność to jedno z podstawowych pojęć
fenomenologii Edmunda Husserla, odnoszące się do świadomości i oznaczające, iż zawsze
jest ona świadomością czegoś. Świadomość jest jednocześnie ujmowaniem przedmiotu,
myśleniem o nim oraz nadawaniem mu sensu, ponieważ przedmiot ujawnia się wyłącznie
dzięki intencjonalnemu projektowi skierowanej ku niemu świadomości. Kategorie
intencjonalności Husserl przejął od Franza Brentano.W psychologii intencjonalność określa
akt, stan lub zachowanie zamierzone świadomie.
Trzy rodzaje aktów psychologicznych:
- przedstawienia: fakty, które nie mogą być wartościowane, np.poczucie piękna.
- sądy: porównania, orzekania, przypomnienia, mogą być prawdziwe lub fałszywe;
najprawdopodobniejszym sądem jest ten, który obcuje z naturą, prawdą.
- akty czyste: miłość i nienawiść, łączenie uczucia i woli, subiektywny stosunek intencjonalny
osoby, która przeżywa dany akt psych.
Metoda badania wg. Brentano:
introspekcja: dotyczy aktów psych., ich obserwacja, odpowiedź na pytanie jak czujemy.
Brentano dał początek fenomenologii, czyli obserwowaniu świata takiego jakim się jawi, przy
jednoczesnym odrzuceniu założeń.
PSYCHOLOGIA POSTACI :
szkoła psychologiczna podkreślająca ważność badania subiektywnego sposobu, w jaki dany
obiekt pojawia się w umyśle ludzi, zamiast poddania badaniom wyłącznie obiektywnych,
fizycznych cech tego obiektu. Psychologia postaci (Gestalt) lub inaczej gestaltyzm to
kierunek w psychologii przeciwstawiający się koncepcji życia psychicznego jako kompleksu
elementów składowych - zjawisk elementarnych. W zamian za to proponuje koncepcję
opowiadającą się za tym, aby życie psychiczne traktować jako twór złożony z pewnych
wyłaniających się całości. Pierwotnie teoria Gestalt stanowiła zaproponowaną przed II wojną
światową w Niemczech teorię percepcji, alternatywną do innych znanych i akceptowanych na
początku XX w.
Gestaltyści zajmowali się koncepcją Rubina: całość składa się z figur , tak że figury są
wyodrębniane przez człowieka indywidualnie. U zdrowego człowieka wyodrębnianie figur z
tła jest procesem ciągłym, który char. Całe nasze życie. Cykl wyodrębniania figur z tła:
Uświadomienie, pobudzenie, działanie, kontakt. Cykl ten przebiega nieustannie.
KUST LEWIN : psych. topologiczna, myślało tym jak przenieść ludzką inteligencję na język
elektroniczny. Całość psychiki zbudowana jest z trzech sfer:
Centralna , częściowa , perfekcyjna. Napięcia między nimi powodują aktywizację całego
organizmu.
Zachowanie człowieka nie jest bezcelowe, zawsze dąży do równowagi. Teoria ta przyczyniła
się
do
rozwoju
psy
chologii
poznawczej .
9 nakazów terapii Gestalt 1. Żyj teraz. Zajmuj się tym, co
jest teraz a nie przeszłością lub przyszłością.
2. Żyj tutaj. Radź sobie z tym, co jest obecne, a nie z tym, co nieobecne.
3. Przestań cos sobie wyobrażać. Doświadczaj tego, co realne.
4. Powstrzymaj niepotrzebne myślenie. Raczej smakuj i spostrzegaj.
5. Raczej wyrażaj (express0, niż manipuluj, wyjaśniaj, oceniaj, czy osądzaj
6.Oddawaj się nieprzyjemności i bólowi dokładnie tak samo jak przyjemności. Nie ograniczaj
swojej świadomości
7.Nie akceptuj żadnego innego „muszę” i „powinienem” niż twoje własne.
8.Weź
pełna
odpowiedzialność
za
swoje
czyny,
uczucia
i
myśli.
9.Poddaj się byciu takim, jakim jesteś.
BEHAWIORYZM : (behave- zachowanie)
jest to kierunek psychologiczny, który rozwinął się w XX wieku, przede wszystkim w USA.
Naukowe jest tylko to, co jest sprawdzalne i co może być powtórzone (owe szkiełko i oko).
Behawioryzm jest próbą zastosowania ścisłych, znanych z nauk przyrodniczych metod
badawczych do badania ludzkiej psychiki. Behawioryzm doprowadził do ulepszenia
metodologii nauk psychologicznych, kładąc nacisk na statystyczne zależności między
obiektywnie mierzalnymi bodźcami i reakcjami. W swej złagodzonej postaci w dużym
stopniu współtworzył współczesną teorię uczenia się, psychologię poznawczą oraz
psychologię społeczną. Teoria uwzględniająca człowieka i jego podstawowe działania,
zachowania (teoria amerykańska). Teoria behawiorystyczna = Teoria uczenia się.
Teoria ta ma korzenie rosyjskie. Teoria Rosjanina Pawłowa w dużej mierze wpłynęła na jej
powstanie. Przedstawiciele behawioryzmu: Watson, Skinner, Tolman.
J. Watson był zauroczony odkryciami Pawłowa. To on używa po raz pierwszy słowa
„behawioryzm”, w takim sensie w jakim myśli się do dziś w psychologii. Watson wprowadza
powiedzenie Psychologii S -> R (bodziec – reakcja). Jest to model zachowania człowieka.
Określone bodźce wywołują jakieś reakcje. Książka Watsona, mówi o tym jak zmanipulować
człowieka by na dane bodźce miał określone reakcje. Niektóre reakcje są pożądane, a niektóre
nie z punktu widzenia społeczeństwa. Należałoby zatem wzmocnić pożądany bodziec aby
wzmocnić pożądaną reakcję a zgasić niepożądaną. Bodziec zatem może być narzędziem
wykorzystywanym do otrzymania określonej reakcji.
S -> R może spowodować nauczenie człowieka określonych reakcji, a oduczenia reakcji
niepożądanych. Wg. Watsona człowiek może posiąść taką osobowość jaką chce na drodze
uczenia się. Behawiorystyczne zmienianie osobowości człowieka polega na tym by bodźce
negatywne zamienić na neutralne. Reakcje pożądane powinny być „nagradzane”,
wzmocnione. Natomiast reakcje niepożądane, powinny być gaszone.
Funkcjonowanie człowieka i kształtowanie jego osobowości jest wg behawiorystów bardzo
proste (Np. z żebraka można zrobić poprzez naukę lorda).
WATSON wymyślił sposób na wyjście z perypetii. Ukuł powiedzenie: „Najważniejsze jest,
aby zbadać jak nasze otoczenie wpływa na zachowanie”. Behawioryzm obcuje w naszych
głowach po dzień dzisiejszy. Jaki jest człowiek? Ocenia się to po zachowaniu. Rola
czynników zewnętrznych jest szczególnie ważna. Różnorodne sposoby uczenia się.
Zachowanie podlega prawu: determinizmu, odpowiedzialności człowieka. Zachowanie
człowieka wytwór obiektywnego świata może go zmieniać, kształtować, można i badać
rodzinę i właścicieli. W takich poglądach można człowieka ulepszać. Powstała w ten sposób
analiza funkcjonalna związku przyczynowo-skutkowego. Dany wpływ: pośredni,
bezpośredni. Zmienne pośredniczące: uboczne, zakłócające. Kilka typów uczenia się:
1. Instrumentalne - jest to taka manipulacja czynu zewnętrznego poprzez manipulacje, Np.
przez nagrodę lub karę można wówczas uzyskać następujący skutek. System nagród i kar.
2. Sprawcze - przede wszystkim wzmacnia się wyniki określonych zachowań.
3. Modelowanie - wynika od innego człowieka z jego zachowania na skutek określonych
wzmocnień (uczący przejmuje jego zachowanie). Uczący musi postrzegać modela jako
autorytet. Sposób percepcji autorytetu nie jest taki sam w różnych etapach rozwojowych.
Jako forma przejmowania tych zachowań musi zmieścić się w kategoriach ważnych dla
danego uczenia się. 4. Naśladownictwo -
bardzo blisko modelowania. Wzorzec naśladowawczy musi spełnić inną rolę. Potrzebuję
takiego pozytywnego kształtu relacji. Kształt relacji nie musi być pozytywny. Wzorce
naśladowcze będą wynikały z relacji z rówieśnikami. To będzie zależało od tego jak
człowiek w tej relacji się poczuje. 5.
Impreating - jest to powtarzanie, drukowanie tych samych bodźców kompozycji będzie
wywoływało
u człowieka pewne relacje.
Środki jakimi można wzmacniać / hamować dane zachowanie - na zasadzie kija i marchewki
tj. nagród i kar.
B.F. Skinner- pierwsza jego książka „Zachowanie organizmów” 1938. Był on niezwykłym
naukowcem. Zakładał, że nie istnieje takie coś jak osobowość człowieka. Uważał, że nie
istnieją pojęcia wolności i godności („Poza wolnością i godnością”). Wolność- pozbycie się z
otoczenia bodźców niepożądanych. Człowiek pozbywa się tych bodźców poprzez unikanie
ich. Całkowite pozbawienie tych bodźców wiąże się z wyalienowaniem ze społeczeństwa,
ponieważ w społeczeństwie zawsze istnieją jakieś obowiązki. Godność wg Skinnera to
oczekiwanie na nagrodę (wzmocnienie pozytywne) (np. ratujemy kogoś, aby stać się samym
dla siebie szlachetnym). Wzmocnienie negatywne- kara.
Skinner w swojej pracy nad zachowaniem sprawczym zwrócił uwagę na to, że to będzie
zależało od tego typu, który system zastosujemy. Wielokrotność wzmocnień przyczyniła się
do teorii nawyku - zautomatyzowania się związku między bodźcem. Zautomatyzowany
sposób regulowania. Czasami może nie być bodźca ale jak człowiek go sobie przypomni to
znów jest. Normalne / nienormalne zachowanie - nawyki adaptacyjne: nawyki
dezoadaptacyjne. Świadczy sztywność reakcji o chorobie nawyku odchylenia.
1. Nie uczą się te osoby na własnych błędach. Po pewnym cierpieniu robią to samo. Brak
uczuć wyższych i brak przewidywania skutków swoich zachowań. Sztywność w zakresie
reakcji (echa dezoadaptacyjnego nawyku).
2. Autodestrukcyjność - szkodliwy dla osoby - jak czymś sobie szkodzę to nie mogę się dalej
rozwijać, czasami przyjmuje fizyczną postać.
3. Nie przystosowanie do wymagań społecznych.
Skinner stworzył określone sposoby sterowania zachowania”
- sterowanie nagrodą
a) stosowanie stałych odstępów czasowych (np. stypendium, pensja pracownicza)
b) stałe proporcje (np. za określoną ocenę w szkole, określona stała nagroda)
c) procedura zmiennych odstępów czasowych (w różnych odstępach czasowych otrzymujemy
nagrodę, nie wiemy kiedy dostaniemy nagrodę, ale zawsze otrzymujemy ją dopiero po
wykonaniu danego zadania, np. przypowieść o pannach mądrych i głupich)
d) procedura zmiennych proporcji
- sterowanie karą
może powodować rodzaje blokady, widzimy bodźce jako zagrażające. Kara jest skuteczna na
krótką metę. Można karać tylko wtedy gdy kara ta jest zasłużona.
Istnieje również reakcja awersyjna do reakcji S -> R. Osoba poddająca się tej reakcji musi być
świadoma. Określone zachowanie powoduje określony bodziec.
Tolman opublikował książkę „Teoria społecznego uczenia się”. Pojawiła się dyspozycyjność
naszej psychiki - tu behawioryzm padł. U Tolmana najważniejsze są sądy i interpretacje.
Wystąpił z krytyką behawioryzmu J.B. Watsona, zaproponował własną teorię motywacji i
wprowadził do psychologii uczenia się pojęcie popędu. Wprowadził do psychologii koncepcję
behawioryzmu celowościowego, według której powinna zajmować się badaniem całego
działania totalnego organizmu z punktu widzenia celu, do którego dąży jednostka. Poglądy
psychologiczne Tolmana wywarły znaczny wpływ na rozwój współczesnej psychologii
zwierząt, psychologii motywacji i psychologii uczenia się.
PSYCHOLOGIA POZNAWCZA ( EWOLUCYJNA )
Twórcy: Ellis, Bandura, Walters, Meichenbaum, Back.
Ellis wykonał szczególnie interesującą pracę. Przyłączył się do Tolmana i dzięki temu
zajmował się potem ludźmi chorymi. Reprezentacje psychiczne są zapisami fizycznymi
wszystkich naszych zachowań - doświadczeń. Przetwarzanie ich form jest bardziej skuteczne
i optymalne. Będziemy automatycznie skłaniani do owej optymalizacji. Nas otacza
nieskończenie wiele informacji, człowiek musi wybierać. Można szybciej niwelować błędy.
Psychologia poznawcza - zaburzenie jest konsekwencją fałszywych sądów. Osoby chore mają
fałszywe przekonanie o sobie lub o świecie. Wymiary zdrowia i choroby według Ellisa:
1. Umiejętność dbania o własne dobro (dotyczą osób dorosłych).
2. Dobre przystosowanie społeczne, towarzyskość z wyboru umiarkowania, dobre relacje z
bliskimi, rozwinięty altruizm.
3. Autonomiczność - odpowiedzialność za własne życie, osoba, która akceptuje innych i
życie.
4. Tolerancja - inni mają prawo.
5. Akceptacja dwuznaczności i niepewności - tylko w szkole można mieć pewność i
jednoznaczność.
6. Giętkość myślenia - elastyczność, taka dyspozycja, w której będziemy mogli zmieniać
swoje sądy.
7. Myślenie naukowe.
8. Zaangażowanie - stanowienie celów i realizowanie ich.
9. Podejmowanie ryzyka.
10. Hedonistyczne nastawienie do życia - przyjemność tylko taka, która nie szkodzi.
11. Samoakceptacja.
12. Brak perfekcjonizmu i utopijnych poglądów.
13. Przyjmowanie odpowiedzialności za własne trudności.
Myślenie patogenne:
1. Należy być kochanym i aprobowanym.
2. Pewne zachowania są złe, nikczemne, ludzie są niegodni i powinni być karani.
3. Tragiczne są niepowodzenia - w ogóle nie jesteśmy w stanie zaakceptować niepowodzenia.
Potem będziemy się ich bać. Charakter lękotwórczy. Płacą okup za owe myślenie, że
tragiczne są niepowodzenia. Jeżeli nie będzie tego, to nie będziemy odporni psychicznie.
Niepowodzenia są naturalne.
4. Szczęście zależy od sfer zewnętrznych.
5. Gdy przeżywamy lęk należy się na tym skupiać, a nie na rozwiązaniu.
6. Łatwiej jest unikać trudności niż wziąć za nie odpowiedzialność.
7. Trzeba mieć podporę - często credo życiowe.
8. Powinno się być najlepszymi - myślenie algorytmiczne jest zawodne. Będziemy poprawiać
innych i siebie - jest to zrywaniem relacji.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin