Autoprezentacja - Artykul.pdf
(
178 KB
)
Pobierz
Autoprezentacja: formy, style i skuteczność interpersonalna (Andrzej Szmajke)
AUTOPREZENTACJA TO CELOWE DZIAŁANIA ZMIERZAJĄCE DO WYTWORZENIA W OTOCZENIU SPOŁECZNYM
(AUDYTORIUM) POŻĄDANEGO PRZEZ JEDNOSTKĘ WIZERUNKU WŁASNEJ OSOBY. REALIZOWANE JEST PRZEZ
KONTROLOWANIE INFORMACJI O SOBIE, INNYCH LUDZIACH, POGLĄDACH, REZULTATACH I MOTYWACH AKTYWNOŚCI,
PLANACH I ZAMIERZENIACH, UJAWNIAJĄCYCH PRZEZ PODMIOT AUDYTORIUM, OBECNEMU REALNIE LUB SYMBOLICZNIE.
Motywy podejmowania zachowań autoprezentacyjnych:
1. Dążenie do maksymalizacji blina su zysków i kosztów w relacjach społecznych
2. Podwyższenie i/lub ochrona poczucia własnej wartości autoprezentera
3. Tworzenie i podtrzymywanie określonej tożsamości
Środkiem autoprezentacji
może być każde zachowanie, zarówno werbalne, jak i niewerbalne, a także
odpowiednie kształtowanie swego otoczenia fizycznego i społecznego oraz ujawnianie innym ludziom
informacji na ten temat.
Konkretne działanie autoprezentacyjne może być „obliczone” na krótki dystans czasowy; dla
ustalenia „definicji i charakteru relacji”, jak i mieć charakter bardziej „długofalowy” i strategiczny (np.
działania zmierzające do zmian wyglądu ciała).
DZIAŁANIE AUTOPREZENTACYJNE JAKO SPECYFICZNA FORMA (TECHNIKA) WYWIERANIA WPŁYWU SPOŁECZNEGO
:
kontrolując informacje, jakie docierają do otoczenia, autoprezentera stara się sprawić odpowiednie
wrażenie na odbiorcy, które ma skłonić partnera interakcji do zachowania pożądanego przez aktora.
Autoprezentacja rozpatrywana z perspektywy kontaktów społecznych zmierza, więc do zwiększenia
kontroli autoprezentera nad zachowaniem partnera, a odbywa się przez kreowanie odpowiedniego
wizerunku własnej osoby.
Działania autoprezentacyjne są zazwyczaj realizowane w trybie automatycznym. Natomiast planowo i
świadomie, gdy cele do jakich dąży autoprezentera podczas danej interakcji, są dlań bardzo doniosłe,
sytuacja jest nowa i mało znana aktorowi, a także, gdy automatyczna realizacja działań
autoprezentacyjnych została zakłócona.
AUTOPREZENTACJA JAKO „WSZECHOBECNA CECHA ZACHOWAŃ SPOŁECZNYCH” (Schlenker):
zachowania
autoprezentacyjne sprzyjają sprawnemu przebiegowi interakcji międzyludzkich, ułatwiają bowiem
szybkie porozumienie partnerów co do jej charakteru, wzajemnych oczekiwań co do roli w interakcji,
życzeń i pragnień dotyczących wzajemnego traktowania się przez uczestników interakcji.
Zachowania auto. Polegają najczęściej na ujawnianiu zasadniczo prawdziwych informacji o własnej
osobie w sposób, który ma doprowadzić partnera interakcji do określonych konkluzji o
autoprezenterze.
Strategiczność autoprezentacji
polega, więc najczęściej na selektywnym ujawnianiu innym
określonych fragmentów swojego „ja”, dostosowanym do aktualnych warunków. Rzadko dochodzi do
prób tworzenia publicznego wizerunku, który jest sprzeczny z „prawdziwym ja”.
Nie tylko „ja” wpływa na sposób autoprezentacji, ale także dokonanie określonej auto. Zwrotnie
modyfikuje „ja” – rzadko mamy do czynienia z rzeczywistym autop. kłamstwem. Jeśli do tego
dochodzi, to najczęściej wywołuje to następcze zmiany „ja”, w których wyniku rozbieżność jest
niwelowana.
STYLE AUTOPREZENTACJI: NAJCZĘŚCIEJ SPOTYKANE PUBLICZNE WIZERUNKI.
TAKSONOMIA STYLÓW AUTO. JONESA I PITTMAN
•
INGRACJACJA
– wizerunek os sympatycznej, miłej, posiadającej cechy „nagradzające” dla
partnera interakcji;
•
GROŻENIE / ZASTRASZANIE
– wizerunek os groźnej, niebezpiecznej, zdolnej do „sprawiania
kłopotów” partnerowi interakcji, jeśli ten nie będzie spełniał jego oczekiwań;
•
AUTOPROMOCJA
– wizerunek os sprawnej, kompetentnej, posiadającej wiele uzdolnień
przydatnych do sprawnego realizowania zadań;
•
DEMONSTROWANIE DOSKONAŁOŚCI MORALNEJ
– wizerunek os doskonałej moralnie, „męczennika”
poświęcającego się „dla sprawy”, wzorca postępowania, „jedynego sprawiedliwego”;
•
DEMONSTROWANIE SŁABOŚCI I ZALEŻNOŚCI OD INNYCH
– wizerunek os niezaradnej, niezdolnej do
samodzielnego radzenia sobie z zadaniami i wymogami, wymagającej opieki i „specjalnego”
traktowania przez innych.
AUTOPREZENTACJE ZDOBYWCZO – ATRYBUTYWNE I OBRONNO – UKRYWAJĄCE.
Zdobywczo – asertywne
Obronno – ukrywające
Demonstracja roszczenia do posiadania
pozytywnie wartościowanych cech
(samochwalstwo również).
Podejmowanie ryzyka autoprez. z pewnością
osiągnięcia sukcesu i uznania.
Ludzie prezentujący ten styl przyjmują osobista
odpowiedzialność za rezultaty ważnych działań,
ponieważ oczekują sukcesu i dążą do uzyskania
prestiżu oraz zaufania, wynikającego z
odniesienia sukcesu.
Są skoncentrowani na rozwijaniu swoich
zdolności i innych cech ułatwiających
prezentowanie się w sposób pozytywny i godny
pochwały.
Są zdolni do podejmowani złożonych,
strategicznych działań autoprez dla
podwyższenia swojej reputacji.
Osoby cechujące się wysoką samooceną.
Ludzie prezentujący ten styl dążą do uniknięcia
autoprezentacyjnego ryzyka, aby
zminimalizować szansę przeżycia upokorzenia i
zakłopotania.
Odrzucają podejmowania osobistej
odpowiedzialności za rezultaty działań, aby
uniknąć negatywnych konsekwencji ewentualnej
porażki.
Są skoncentrowani na przeciwdziałaniu swoim
wadom, słabościom oraz innym celom, które
mogą prowadzić do prezentowania się innym w
sposób negatywny i przynoszący ujmę.
Unikają podejmowania złożonych, strategicznych
działań autoprez, co jest konsekwencją ich
ostrożności i dążenia do minimalizowania ryzyka.
Niska samoocena.
Pasywność, zahamowanie, ukrywanie informacji
o sobie.
Aktywność, optymizm, otwarte ujawnianie
informacji o sobie w warunkach publicznych.
Obecność audytorium, jako szansa na
zaprezentowanie siebie z jak najlepszej strony.
Obecność audytorium, jako zagrożenie, że może
podczas niej ujawnić swoją niekorzystną stronę.
„Zdobywczość” lub „obronność” kierowania wrażeniem wyniki przede wszystkim z oceny
subiektywnego prawdopodobieństwa dokonania skutecznej autoprezentacji. Kiedy aktor sądzi, że
prawdopodobieństwo takie jest wysokie, będzie podejmował autoprez „zdobywczą. „Zdobywczość” i
„obronność” autoprezentacji jest nie tylko cechą osoby, ale także sytuacji.
„OCZAROWANI ADUTORIUM” LUB TWORZENIE WIZERUNKU ZGODNEGO Z „JA IDELANYM”
Oczarowanie
tworzenie
Autoprezentacja ukierunkowana na pozyskanie
nagród musi uwzględniać kryteria
wartościowania stosowane przez dane
audytorium i dlatego wizerunek ukazywany
publicznie jest dostosowywany do jego wartości i
kryteriów.
Istotą działań aktora jest próba „oczarowania
audytorium”, przedstawienie siebie w sposób
maksymalnie spójny z oczekiwaniami i
życzeniami widzów.
Wymaga to od aktora wcześniejszego
rozszyfrowania oczekiwań, systemu wartości i
kryteriów oceniania danego audytorium.
Autoprezentacja ukierunkowana na umocnienie
poczucia własnej wartości polega na
przedstawieniu wizerunku „przesuniętego” w
kierunku idealnego wyobrażenia własnej osoby;
aktor ujawnia raczej swoje „ja idealne” niż „ja
realne”.
Taka auoprez kierowana jest dążeniem do
„sprawienia generalnego wrażenia na innych”, a
nie tylko na określonym audytorium – poprzez
ujawienie „dobrych cech”, a owe dobre cechy są
definiowane przez osobiste wartości i kryteria
aktora.
Ten styl wiąże się z mniejszą wrażliwością na
wymogi i naciski zewnętrzne niż autoprezentacja
„oczarowanie audytorium”, a z większą
międzysytuacyjną stabilnością ukazywania
wizerunku.
„transfer audytorium” – konsekwencje i
implikacje autoprezentacji doświadczonych
przez aktora przed jednym audytorium
prowadzą do zmian zachowania w obecności
innego audytorium.
Osoby, które szybko i sprawnie odczytują oczekiwania innych, zdobywają orientację w ich systemie
wartości, kryteriach oceniania wydają się bardziej predysponowane do plastycznej autpprezentacji
zmieniającej się w zależności od audytorium i jego właściwości. U mniej sprawnych społecznie
bardziej prawdopodobne wydaje się preferowanie stabilnej transsytuacyjnie autoprezentacji
polegającej na ujawnianiu autowizerunku zbliżonego do „ja idealnego”.
AUTOPREZENTACJA „KOMPENSACYJNA”
Autoprezentacja godnościowa
Kompensacyjna
Polega na takim ujawnianiu siebie, który
Aktor przeciwdziała swojej dotychczasowej
potwierdza reputację, jaką jednostka posiada u
określonego audytorium.
Autoprezenter potwierdza, to co o nim myślą
inni.
Posługują się nią ludzie o niskiej samoocenie.
reputacji, bo jej nie akceptuje.
Polega na przekazywaniu publiczności
pozytywnych informacji o sobie, ale tylko takich,
które nie pozostają w sprzeczności z danymi,
jakie audytorium skądinąd posiada o aktorze.
Posługują się nią os o wysokiej samoocenie, gdy
zostanie ona zagrożona.
Autoprezentacja kompensacyjna jest uznawana za skuteczny i relatywnie bezpieczny sposób
kierowania wrażeniem, aktore nie zaprzecza bowiem posiadanej reputacji, lecz wzbogaca ją nowymi
informacjami.
AUTOPREZENTACJA POŚREDNIA : „PŁAWIENIE SIĘ W CUDZEJ CHWALE”
Pośrednie formy autoprez bazują na psychologicznym mechanizmie skojarzenia i prawie generalizacji
ewaluatywnej. Zgodnie z nimi jednostka dąży do tego, aby zintensyfikować siłę skojarzeń własnej
osoby z obiektami wartościowymi pozytywnie, a minimalizować skojarzenia z obiektami
wartościowanymi negatywnie, oceny bowiem różnych obiektów spostrzeganych jako „bliskie”
upodobniają się do siebie, nawet wtedy, gdy kryterium ich bliskości jest trywialne czy przypadkowe.
Skłonność do podkreślania swoich związków ze zwycięzcami.
Ludzie podkreślają swoje związki i koneksje z atrakcyjnymi obiektami, a dystansują się od obiektów
nieatrakcyjnych, ale także „wybielają” obiekty, z którymi łączą ich ewidentne związki i koneksje.
W warunkach nie stwarzających zagrożenia dobrego imienia, autoprez przez skojarzenie posługują się
osoby o niskiej samoocenie i poczuciem braku osobistej kontroli nad zdarzeniami.
APLAUZ
– polega na podkreślaniu, powiększaniu, „nadmuchiwaniu” czy innym zniekształcaniu
związków jednostki ze zdarzeniami ocenianymi jako sukcesu czy osiągnięcia. Schlenker: wyjaśnienia
maksymalizujące pożądane, korzystne dla aktora konsekwencje pozytywnie wartościowanych
zdarzeń. Ma dwie formy:
1.
Tytułowanie
– polega na maksymalizowaniu osobistej odpowiedzialności za pozytywnie
wartościowanie zdarzenie
2.
Uwydatnianie
– polega na maksymalizowaniu pozytywnego znaczenie danego wydarzenia
czy jego skutków.
WOJCISZKE
5 warunków sprzyjających zachowaniom autoprezentacyjnym:
1. Skłonność do zabiegów autoprez jest tym większa, im silniej wierzymy, że sposób
spostrzegania nas przez innych ludzi decyduje o osiągnięciu naszych celów.
2. Im bardziej zależy nam na celu kontrolowanym przez innych ludzi.
3. Im bardziej zależy nam na aprobacie innych.
4. Im większa jest rozbieżność miedzy pożądanym a rzeczywistym obrazem naszej osoby, jaki
mają inni.
5. Skłonność do zabiegów autoprez jest nasilona u osób o dużej skłonności do obserwacyjnej
samokontroli zachowania i samoświadomości publicznej.
OBRONNE TAKTYKI AUTOPREZENTACJI.
To zachowania ukierunkowane na ochronę, utrzymanie lub obronę zaatakowanej lub zagrożonej
tożsamości i wartości naszej osoby. Zachowanie te motywowane są pragnieniem uniknięcia
autoprezentacyjnej porażki i charakteryzują raczej osoby o niskiej samoocenie.
Samoutrudnianie
wymówki
suplikacja
usprawiedliwienia
przeprosiny
Samo utrudnianie
– angażowanie się w działania, które obniżają nasze szanse sukcesu, ale zwalniają z
osobistej odpowiedzialności za porażkę, a w dodatku nasilają osobistą chwałę w przypadku sukcesu.
Lęk przedegzaminacyjny
Hipochondria
Przejawiane w pewnym sposobie spostrzegania i interpretacji sytuacji – skłonności do
spostrzegania zadań jako trudnych, a warunków ich rozwiązywania jako niesprzyjających.
Suplikacja
– prezentowanie własnej bezradności, w nadziei na uzyskanie pomocy od innych dzięki
odwołaniu się do normy odpowiedzialności społecznej nakazującej pomagać tym, których losy od las
zależą.
Wymówki
– zaprzeczanie intencji wyrządzenia szkody i/lub przekonywanie, że nie miało się kontroli
nad przebiegiem zachowanie, które szkodę wyrządziło.
Usprawiedliwienia
– akceptowanie własnej odpowiedzialności przy jednoczesnych próbach
redefinicji czynu, jako mało szkodliwego lub dotyczącego w istocie czegoś innego niż szkoda.
Zaprzeczanie szkodliwości czynu
Zaprzeczanie krzywdzie ofiary lub przekonywanie, że w istocie zasłużyła sobie na swój los.
Odwoływanie się do powszechności postępku i usprawiedliwień porównawczych.
Plik z chomika:
himen303
Inne pliki z tego folderu:
Asertywnosc - Artykul.pdf
(195 KB)
Autoprezentacja - Artykul.pdf
(178 KB)
Glos czlowieka zblizajacego sie do smierci - Artykul.pdf
(58 KB)
Korzeniowski Kacper - Jestem pewny siebie.pdf
(333 KB)
McGinnis Alan - Sztuka Przyjazni.pdf
(642 KB)
Inne foldery tego chomika:
Audiobooks
Aura_Czakry
Business
Channeling
Duchowosc_Religia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin