Jak napisać plan marketingowy.pdf

(374 KB) Pobierz
Planowanie strategiczne w firmie
Planowanie
strategiczne w firmie
Autor: Neville Lake
TĀumaczenie: MichaĀ Lipa
ISBN: 83-7361-816-3
Format: B5, stron: 192
Myľl strategicznie i zaplanuj strategiķ dla swojej firmy
¤ Poznaj swoich klientw i konkurencjķ
¤ Zaplanuj strategie dopasowane do sytuacji rynkowej
¤ ZdobĴdł przewagķ nad swoimi konkurentami
Planowanie strategiczne jest najczķľciej definiowane jako podejmowanie decyzji
pozwalajĴcych pokonaě drogķ pomiķdzy obecnym miejscem firmy lub organizacji
a etapem, w ktrym powinna znalełě siķ w przyszĀoľci. Strategia dziaĀania dla
organizacji to wprowadzanie tych decyzji w Ńycie Ð powinna byě ľwiadomym
wykorzystywaniem nadarzajĴcych siķ moŃliwoľci, jednakŃe zbyt czķsto jej definicje,
modele i algorytmy planowania sĴ tworzone przez teoretykw na potrzeby wielkich
korporacji. Tak ustalane zasady nie sprawdzajĴ siķ w mniejszych firmach, gdzie
potrzebne jest inne, bardziej praktyczne podejľcie.
KsiĴŃka âPlanowanie strategiczne w firmieÒ to podrķcznik planowania strategicznego,
napisany przez prawdziwego praktyka -- menedŃera z ogromnym doľwiadczeniem
zdobytym w najlepiej dziaĀajĴcych firmach na ľwiecie. Przedstawia wszystkie etapy
procesu planowania strategicznego. Omawia pojķcia zwiĴzane z myľleniem
strategicznym, opisuje narzķdzia sĀuŃĴce do zbierania informacji, techniki przydatne
w podejmowaniu decyzji i schematy pomocne w przekĀadaniu wyciĴgniķtych wnioskw
na plany dziaĀania.
¤ Analiza firmy, jej klientw i konkurencji
¤ Struktura firmy i jej wpĀyw na strategiķ dziaĀania
¤ Metody planowania dziaĀaĺ strategicznych
¤ Analiza SWOT, portfelowa, cyklu Ńycia oraz koncentracji wysiĀkw
¤ Tworzenie i wdraŃanie planu dziaĀaĺ
Gdy wykonasz ěwiczenia, zbierzesz informacje, dokonasz analizy, przeprowadzisz
warsztaty i przygotujesz plan wdroŃenia, bķdziesz miaĀ w rķku receptķ na sukces firmy.
6017150.005.png 6017150.006.png 6017150.007.png 6017150.008.png 6017150.001.png 6017150.002.png
Spis treci
Podzikowania........................................................................................................ 5
O Autorze................................................................................................................. 7
Przedmowa............................................................................................................... 9
1. Mylenie strategiczne ...........................................................................................13
Pytania najwaniejsze ...........................................................................................................15
Kluczowe pytania taktyczne ............................................................................................... 24
2. Zrozumienie kontekstu strategicznego .......................................................... 29
Analiza klientów.................................................................................................................... 31
Analiza potencjalnych klientów ........................................................................................ 44
Analiza konkurentów .......................................................................................................... 49
Analiza kluczowych czynników sukcesu
(za pomoc" techniki cech wyróniaj"cych)....................................................................55
Analiza otoczenia..................................................................................................................57
Analiza barier wej&cia ...........................................................................................................59
Analiza dost(pno&ci..............................................................................................................60
3. Zrozumienie własnej firmy................................................................................ 63
Analiza kultury......................................................................................................................64
Macierz umiej(tno&ci (analiza talentów) ...........................................................................68
Analiza wyników finansowych............................................................................................69
Analiza wyników procesów (z wykorzystaniem analizy luki optymalno&ci) .............. 70
Analiza ryzyka ...................................................................................................................... 72
Analiza zasobów na podstawie wyników...........................................................................73
Analiza przyczynowo-skutkowa..........................................................................................75
4
Planowanie strategiczne w firmie
Analiza wzgl(dna (porównawcza)...................................................................................... 77
Analiza bezwzgl(dna (z wykorzystaniem schematu) ...................................................... 79
Analiza gotowo&ci do zmian ...............................................................................................81
4. Podejmowanie decyzji......................................................................................... 83
Ułatwienia ............................................................................................................................. 84
Osiem technik........................................................................................................................86
Analiza scenariuszy.............................................................................................................. 87
Analiza przyszło&ci rynkowej ..............................................................................................91
Analiza cyklu ycia................................................................................................................93
Analiza portfelowa................................................................................................................95
Analiza SWOT...................................................................................................................... 97
Analiza koncentracji wysiłków........................................................................................... 99
Kr"g zada6............................................................................................................................104
Analiza zmian......................................................................................................................106
5. Planowanie działa(.............................................................................................109
Tematy wi""ce ....................................................................................................................109
Warsztaty planistyczne....................................................................................................... 119
6. Pisanie planu........................................................................................................127
Pisanie dla rónych odbiorców .........................................................................................127
Poka i powiedz ................................................................................................................... 136
7. Wdro,enie.............................................................................................................145
Silna determinacja...............................................................................................................146
Dobre umotywowanie ........................................................................................................146
Przygotowania .....................................................................................................................147
Wła&ciwi ludzie....................................................................................................................148
Wła&ciwy plan działa6 ........................................................................................................149
Szybkie sukcesy....................................................................................................................150
Komunikacja........................................................................................................................ 151
„Zakotwiczanie” zmian......................................................................................................152
8. Sztuczki i pułapki................................................................................................155
Sztuczka pierwsza: utrzymywanie perspektywy .............................................................. 156
Sztuczka druga: utrzymywanie kontaktu z rzeczywisto&ci"..........................................159
Sztuczka trzecia: spogl"danie na &wiat oczami innych..................................................160
Pułapka pierwsza: zbyt szybkie odnajdywanie rozwi"za6.............................................162
Pułapka druga: stosowanie konwencjonalnego my&lenia ............................................. 163
Pułapka trzecia: brak skupienia si( na wynikach............................................................ 165
A Arkusze pomocnicze...........................................................................................169
Skorowidz..............................................................................................................185
Zrozumienie własnej firmy
Pocztkiem mdroci jest nazywanie rzeczy
po imieniu.
przysłowie chiskie
Organizacje s zdumiewajco złoone. Ta złoono jest czsto niedoceniana, a jej
efekty s zazwyczaj błdnie rozumiane. Zastanówmy si na przykład nad parti sza-
chów. Ile moliwych ruchów mona wykona w czasie jednej rozgrywki? Setki? Tysice?
Moe miliony?
Odpowied+ jest oszałamiajca: to 10 108 . Jest to 10 ze 108 zerami, albo — innymi słowy
— czas, jaki upłynł od momentu wielkiego wybuchu do dzisiaj — wyraony w se-
kundach.
Pomyl teraz o swojej organizacji. O ile bardziej skomplikowana od partii szachów jest
Twoja firma? Tak naprawd, o ile bardziej skomplikowana od partii szachów jest praca
kadego z Twoich pracowników?
Twoja firma charakteryzuje si pewnym poziomem złoonoci, który dodatkowo
wzrasta, gdy nawizuje ona kontakty z innymi organizacjami, wpływa na nie i ulega
ich wpływom w ramach całego zestawu warunków i okolicznoci uzalenionych od
wielu rónych zmiennych. Trudno zrozumie, co naprawd si dzieje. Kierownictwo
moe łatwo straci kontakt z rzeczywistoci i rozeznanie, gdzie zarabia si i traci pie-
nidze. Im wiksza organizacja, tym trudniej mie pewno, e wyobraenia szefów na
temat działalnoci firmy s aktualne i właciwe.
Spróbuj przeprowadzi prosty test. We+ jaki nieskomplikowany proces, realizowany
codziennie niezliczon ilo razy przez pracowników Twojej firmy. Popro dyrektora
odpowiedzialnego za dany dział o narysowanie mapy procesu, przedstawiajcej jego
przebieg. O to samo popro kierownika. Wybierz dowolnego pracownika z pierwszej
linii, wykonujcego codziennie to zadanie i równie popro go o sporzdzenie takiej
6017150.003.png
64
Planowanie strategiczne w firmie
mapy. Na dodatek przyjrzyj si sam realizacji zadania i spróbuj narysowa własny
schemat. Jakie s szanse, e wszystkie mapy bd takie same? Jakie jest prawdopodo-
bie5stwo, e dyrektorzy doznaj szoku, gdy zobacz, w jaki sposób zadanie jest w rze-
czywistoci wykonywane?
Zniekształcenie procesu to tylko jeden z przykładów zdolnoci Twojej organizacji do
rozwoju i zmian dokonujcych si w mało zrozumiały sposób. To samo dzieje si
w innych obszarach Twojej działalnoci. Zazwyczaj procesy te s niewidoczne, ponie-
wa wikszo systemów pomiarowych została zaprojektowana w celu ledzenia obiegu
pienidzy w firmie na potrzeby rachunkowoci (co jest interesujce i wane). W wielu
przypadkach jednak przepływy pienine nie s zbyt dobrym wska+nikiem tego, co
naprawd dzieje si na poziomie praktycznym i co moe si wydarzy w przyszłoci.
W poprzednim rozdziale badalimy ogólny kontekst, w którym działa firma, wykorzy-
stujc nastpujce narzdzia:
analiz klientów;
analiz potencjalnych klientów;
analiz konkurentów;
analiz kluczowych czynników sukcesu (za pomoc techniki cech wyróniajcych);
analiz otoczenia;
analiz barier wejcia;
analiz dostpnoci.
W niniejszym rozdziale omówiłem kilka narzdzi, które pomog Ci zrozumie, jak
naprawd działa Twoja firma. Oto one:
analiza kultury;
macierz umiejtnoci (analiza talentów);
analiza wyników finansowych;
analiza wyników procesów (z wykorzystaniem analizy luki optymalnoci);
analiza ryzyka;
analiza zasobów na podstawie wyników;
analiza przyczynowo-skutkowa;
analiza wzgldna (porównawcza);
analiza bezwzgldna (z wykorzystaniem schematu);
analiza gotowoci do zmian.
Analiza kultury
Co moesz bez trudu zidentyfikowa, ale nie potrafisz tego precyzyjnie zdefiniowa? Co ma
kada wielka firma, czego nie maj „płotki” w jej brany? Co zmienia firm! w sekt!?
To kultura.
6017150.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin