Bartoszewicz Iwona - Autoportret partii politycznych na podstawie sloganow wyborczych.pdf
(
37 KB
)
Pobierz
25268812 UNPDF
I
WONA
B
ARTOSZEWICZ
Autoportret partii politycznych
na podstawie sloganów wyborczych
u˙ytych w kampanii przed wyborami
do Sejmu i Senatu RP w 1991 r.
Celem niniejszej pracy było ustalenie za pomoca
˛
semantyczno-formalnej analizy
sloganów wyborczych, jak poszczególne ugrupowania polityczne tworza˛ swój
autoportret na potrzeby kampanii wyborczej. Zbadano 86 haseł ró˙nych partii
umieszczonych w materiałach propagandowych (informatory, plakaty, ogłosze-
nia prasowe). Najwi
˛
ksza
˛
cz
˛
´´ zebranego materiału (44) tworza
˛
slogany Unii
Demokratycznej (UD). W porównaniu z tym liczba haseł u˙ytych przez jej prze-
ciwników politycznych, które udało nam si
˛
odszuka´, jest skromniejsza i wyno-
si: 7 – Porozumienie Centrum (PC), 8 – Kongres Liberalno-Demokratyczny
(KLD), 6 – Ruch Chrze´cija´sko-Społeczny „Przymierze” (Przymierze), 6 –
Ruch „Ponad Podziałami” (PP), 4 – Wyborcza Akcja Katolicka (WAK), 4 – So-
jusz Lewicy Demokratycznej (SLD), 2 – Spółdzielcy (Sp), 2 – Polska Partia
Przyjaciół Piwa (PPPP), 2 – Porozumienie Ludowe (PL), 1 – Solidarno´´, 1 –
Kongres Rzeczpospolitej Samorza
˛
dnej (KRS), 1 – Solidarno´´ Pracy (SP), 1 –
Stronnictwo Demokratyczne (SD), 1 – Unia Polityki Realnej (UPR). Wszystkie
slogany zbierane były podczas kampanii wyborczej prowadzonej we Wrocławiu.
Przy ograniczonej liczbie dost˛pnych nam materiałów nie zawsze było mo˙liwe
dokładne ustalenie taktyki propagandowej ka˙dego z wymienionych ugrupowa´.
Zebrane slogany dały si
˛
uporza
˛
dkowa´ w 6 wyra´nych grup tematycznych.
Grupa 1.
Mamy program polityczny
Przez program polityczny rozumiemy ogólnie opisany rodzaj działa´ polity-
cznych, których efekty mo˙na b˛dzie obserwowa´ w bli˙ej nie okre´lonej przy-
szło´ci. W tym sensie kompletny program polityczny prezentuje UD. Znaleziono
23 slogany tego rodzaju, np.:
Jak dokona´ przełomu w budownictwie mieszkaniowym? Naszych kandyda-
tów pytaj o odpowied´.
92
IWONA BARTOSZEWICZ
Jak da´ szans˛ przedsi˛biorstwom pa´stwowym? Naszych kandydatów pytaj
o odpowied´.
Jak chroni´ biednych, słabszych, pokrzywdzonych? Naszych kandydatów py-
taj o odpowied´.
Jak uratowa´ ´rodowisko człowieka? Naszych kandydatów pytaj o odpo-
wied´.
Inne partie ograniczaja
˛
si
˛
zwykle do jednego hasła, np.:
KLD:
Wybieramy Polsk˛ politycznie, gospodarczo silna˛ i niepodległa˛.
PC:
Silna gmina, silny region, silne pa´stwo.
WAK:
Wiara, wolno´´, własno´´.
Grupa 2.
Głosujcie na nas!
Wszystkie hasła polityczne nakłaniaja
˛
odbiorc
˛
/wyborc
˛
do podj
˛
cia konkret-
nych działa´ , ale nie wszystkie wyra˙aja
˛
to w sposób tak bezpo´redni, jak przed-
stawiciele tej grupy, np.:
UD:
Jestem za!; Głosuj na kandydatów Unii Demokratycznej.
KLD:
Warto głosowa´ na Kongres.
PC:
Dzi˛kujemy Pa´stwu za poparcie. Do zobaczenia przy urnach wybor-
czych.
PP:
Uwierz, przyjd´, wybierz.
A oto inne slogany wyborcze, zgodnie z intencja
˛
autorów charakteryzuja
˛
ce
poszczególne ugrupowania lub ich przedstawicieli:
UD:
Jeste´my za Polska˛!
;
Unia Demokratyczna to unia dla Polski.
SLD:
Głosuj na lewic˛ – nie obronisz si˛ sam.
Inny slogan SLD:
Nie głosuja˛c na lewic˛ wspierasz Plan Balcerowicza,
uwa˙amy za szczegól-
nie ciekawy, poniewa˙ nie realizuje on typowego dla tej grupy schematu: je´li
wybierzesz nas, spowodujemy zmiany na lepsze.
Godny uwagi jest jeszcze jeden slogan UD:
Unia Demokratyczna liczy na Ciebie, na Twoja˛ ma˛dro´´, serce, zaanga˙owanie
,
poniewa˙ wyra´niej ni˙ inne apeluje do uczu´ wyborcy za pomoca
˛
argumentów
pozornie racjonalnych. Kto zatem b
˛
dzie głosował na UD, dowiedzie swej ma
˛
dro´ci,
uczuciowo´ci i zaanga˙owania. Po bli˙szym przyjrzeniu si
˛
temu hasłu stwierdza-
my, ˙e daje si
˛
ono zinterpretowa´ tak˙e w inny sposób: kto odda głos na inne
ugrupowanie, jest głupi, pozbawiony uczu´ i niezaanga˙owany.
Grupa 3.
W´ród nas znajdziesz autorytety
Przeci
˛
tnemu obywatelowi, nie zaanga˙owanemu politycznie w sposób
szczególny, co mo˙na powiedzie´ o wi
˛
kszej cz
˛
´ci społecze´stwa, było niezwy-
kle trudno zorientowa´ si
˛
w skomplikowanym budza
˛
cym si
˛
polskim ˙yciu
politycznym. Programy partii politycznych oraz ich liderzy byli w r. 1991 na
ogół nie znani z wyja˛tkiem kilku przypadków. Znajduje to swój wyraz w nast˛-
puja
˛
cych sloganach:
Autoportret partii politycznych
93
UD:
Unia Demokratyczna Tadeusza Mazowieckiego
;
Unia Demokratyczna to
partia Mazowieckiego, Kuronia i Frasyniuka.
KLD:
Ludzie Bieleckiego.
Solidarno´´:
Ła˛czy nas Solidarno´´.
Ugrupowanie polityczne daje si˛ zidentyfikowa´ nie tylko na podstawie na-
zwisk reprezentuja˛cych je wybitnych polityków, ale tak˙e na podstawie jego
zasług. Wi
˛
kszo´´ partii tego nie czyni z ró˙nych powodów. Jedne dlatego, ˙e
nie maja
˛
przeszło´ci politycznej, inne, maja
˛
c okre´lona
˛
przeszło´´, wola
˛
si
˛
na
nia
˛
nie powoływa´. Sa
˛
wreszcie i takie, które motywu historycznego nie wła
˛
czy-
ły do swojej taktyki propagandowej.
Grupa 4.
Jeste´my wiarygodni dzi˛ki osi˛gni˛ciom naszych kandydatów
T˛ grup˛ tworza˛ hasła podkre´laja˛ce wiarygodno´´ danej partii, np.:
UD:
Z Unia˛ s i e˛ uda!
;
Obstawiaj tylko pewne pole.
KLD:
Nie bój si˛ jutra
;
Wybierz sprawdzonych kandydatów
;
Liberałowie
umieja˛ wygrywa´. Wygraj z nami.
PC:
Szanowny Wyborco! Ka˙dy z nas co´ w ˙yciu zrobił; mo˙esz to zobaczy´.
Stałym elementem ka˙dej walki politycznej jest podkre´lanie, cz˛sto nad-
mierne, własnych walorów, czego potwierdzeniem sa˛ powy˙sze hasła wyborcze,
przy jednoczesnym pomniejszaniu zasług przeciwników. Jest to zjawisko natu-
ralne i zrozumiałe. Nie chodzi tu przecie˙ o obiektywizm, tylko o skuteczno´´.
Przy tzw. pozytywnej kampanii wyborczej krytyka konkuruja
˛
cych ugrupowa´
odbywa si
˛
w sposób zawoalowany, czego przykładem moga
˛
by´ przedstawicie-
le nast˛pnej grupy.
Grupa 5.
Nasze zdanie na temat zastanej sytuacji i naszych przeciwników
Teksty pewnej cz
˛
´ci plakatów UD skonstruowane sa
˛
w ten sposób, ˙e obok
nazwiska kandydata znajdujemy krótki tekst maja
˛
cy charakter cytatu, np.:
Tadeusz Mazowiecki: ma˛drzej
;
Jacek Kuro´: z sercem
;
Olga Krzy˙anowska:
wysłuchajmy swoich racji
;
Władysław Frasyniuk: nie dajmy si˛ zwariowa´
;
Ro-
muald Siepsiak: rza˛dzi´ znaczy słu˙y´.
Przytoczone tu hasła moga˛ by´ uznane za przykład ukrytej krytyki polityki
prowadzonej przez stron
˛
przeciwna
˛
. A oto inne slogany tego rodzaju:
PC:
˙
eby było normalnie.
PP:
Goły polityk nie ma wyobra´ni.
WAK:
My nie obiecujemy, my realizujemy.
PPPP:
Trzeba wypi´ to piwo.
PL:
Do´´ eksperymentów na narodzie.
W tej sytuacji nie dziwi fakt, ˙e nie znajdziemy tutaj ani jednego hasła Kon-
gresu Liberalno-Demokratycznego, b
˛
da
˛
cego w owym czasie u władzy.
Grupa 6.
Akt wyborczy
W´ród haseł wyborczych trzech ugrupowa´, UD, PC i SLD, znalazły si
˛
i takie, które w sposób konkretny pokazuja˛, jak mo˙na je wybra´. Oto jeden
typowy przykład:
94
IWONA BARTOSZEWICZ
PC:
Postaw znak x przy nazwiskach naszych dwóch kandydatów.
Uwa˙amy, ˙e mamy tu do czynienia ze specjalna
˛
fomra
˛
sloganu wyborczego,
poniewa˙ mowa tu nie o wybieraniu w ogóle, ale o oddawaniu głosu na konkret-
nego kandydata. Równocze´nie zaliczone do tej grupy hasła przez swoja
˛
praktyczna
˛
wymow˛ ró˙nia˛ si˛ wyra´nie od przedstawicieli wcze´niej omówionych grup.
Wypowiedzi polityczne, a do nich nale˙a˛ slogany wyborcze, maja˛ charakter
wyra´nie retoryczny, dlatego dla wzmocnienia efektu stosowane sa
˛
czasami pew-
ne figury retoryczne
1
:
1) chiazm:
KLD:
Liberałowie umieja˛ wygrywa´. Wygraj z nami
;
2) powtórzenie:
PC:
Silna gmina, silny region, silne pa´stwo
;
3) paralelizm syntaktyczny:
SP:
Oni maja˛ władz˛, a my mamy Solidarno´´ Pracy,
PP: U
wierz, przyjd´, wybierz,
KLD:
Jest czas Liberałów, czas decyzji, czas gry o przyszło´´
;
4) parafraza frazeologizmów:
SD: Nie obiecujemy gruszek na wierzbie, lecz własny wkład w odbudow˛
Polski niepodległej;
PPPP:
Trzeba wypi´ to piwo.
5) tryb rozkazuja
˛
cy.
Szczególnie cz
˛
sto stosowany jest tryb rozkazuja
˛
cy 2. osoby lp, za pomoca
˛
którego da˛˙y si˛ do zlikwidowania dystansu mi˛dzy autorami a odbiorcami slo-
ganów. Dzi˛ki takim formom, jak
wybierz!, nie bój si˛!,
wi˛´ powstaja˛ca mi˛dzy
obiema wzajemnie nie znaja
˛
cymi si
˛
stronami nabiera osobistego charakteru, np.:
KLD:
Wybierz sprawdzonych kandydatów
;
Nie bój si˛ jutra.
W innym wypadku zastosowano tryb rozkazuja
˛
cy 1. osoby lm sugeruja
˛
c peł-
na
˛
identyfikacj
˛
adresata z nadawca
˛
:
UD:
Nie dajmy si˛ zwariowa´.
Równie˙ stosuja˛c tryb oznajmuja˛cy orzeczenia w 1. osobie lm osia˛gamy po-
dobny efekt:
Solidarno´´:
Ła˛czy nas Solidarno´´.
SP:
Oni maja˛ władz˛, a my mamy Solidarno´´ Pracy.
A oto slogan, w którym oba tryby znalazły zastosowanie:
1
Przedstawiono tu wybór figur retoryczno-stylistycznych kieruja˛c si˛ cechami zebranego
materiału. Korzystano przy tym z nast˛puja˛cych publikacji: J. B r a l c z y k,
Strategie w j˛zyku
propagandy politycznej (o polskiej propagandzie partyjno-pa´stwowej w latach 1982–88),
[w:]
J˛zyk a kultura
, t. 4, red. J. Bartmi´ski, Z. Grzegorczykowa, Wrocław 1991; W. F l e i s c h e r,
G. M i c h e l,
Stilistik der deutschen Gegenwartssprache
, Leipzig 1979; E. K l i n, H. K o c h,
Übungsbuch zur deutschen Stilistik
, Warszawa 1979; H. L a n s b e r g,
Handbuch der literari-
schen Rhetorik. Eine Grundlegung der Literaturwissenschaft
, München 1971; E. M i o d o ´-
s k a - B r o o k e s, A. K u l a w i k, M. T a t a r a,
Zarys poetyki
, Warszawa 1978; J. Z i o-
m e k,
Retoryka opisowa
, Wrocław 1990.
Autoportret partii politycznych
95
SLD:
Głosuj na lewic˛ – nie obronisz si˛ sam
.
Godnym uwagi przykładem jest nast
˛
pne hasło maja
˛
ce form
˛
równowa˙nika
zdania, nosza
˛
cego wyra´ne cechy semantyczne trybu rozkazuja
˛
cego:
PPPP:
Bubel do Sejmu!
I wreszcie slogan, w którym znaczenie imperatywne zr˛cznie ukryto pod ele-
gancka˛ forma˛ podzi˛kowania:
PC:
Dzi˛kujemy Pa´stwu za poparcie
2
.
Zadaniem wszelkich działa´ propagandowych jest stworzenie pozytywnego
obrazu danego ugrupowania w celu pozyskania mo˙liwie szerokiego kr
˛
gu zwo-
lenników. Oczywi´cie taki obraz w szczegółach mo˙e nie by´ wyczerpuja
˛
cy
i szczery, a powstaje jedynie dora´nie, jako element pomagaja˛cy danej partii
w osia˛gni˛ciu pewnego celu politycznego, którym jest np. zwyci˛stwo w wybo-
rach. Spróbujmy zatem na podstawie zebranego materiału zrekonstruowa´ auto-
portrety niektórych ugrupowa´, które przysta
˛
piły do wyborów w 1991 r. Obraz
ten jest w pewnej cz
˛
´ci niepełny, poniewa˙ nie udało nam si
˛
dotrze´ do wszy-
stkich haseł wyborczych.
Unia Demokratyczna: niezawodna, ma kompletny polityczno-gospodarczo-
społeczny program, ma trze´wych, ma˛drych, wiarygodnych, obiektywnych, wra-
˙liwych kandydatów, w´ród których sa
˛
liczne znane i uznane osobisto´ci, rozu-
mieja
˛
ce swoja
˛
prac
˛
jako słu˙b
˛
. UD liczy na głosy ma
˛
drych, wra˙liwych i zaan-
ga˙owanych wyborców.
Kongres Liberalno-Demokratyczny: ma program polityczny, jest partia
˛
Jana
Krzysztofa Bieleckiego, ma wypróbowanych, odnosza˛cych sukcesy kandydatów.
Porozumienie Centrum: ma program polityczny, ma uczciwych, odpowie-
dzialnych, kompetentnych kandydatów, jest za szeroko poj
˛
ta
˛
normalizacja
˛
.
Porozumienie Ponad Podziałami: ma program gospodarczy, ma wypróbowa-
nych, odnosza
˛
cych sukcesy kandydatów.
Wyborcza Akcja Katolicka: ma program gospodarczo-polityczny, podkre´la
rol˛ chrze´cija´skiego ´wiatopogla˛du, jej kandydaci sa˛ niezawodni.
Sojusz Lewicy Demokratycznej: b˛dzie broni´ rza˛dzonych przed rza˛dza˛cymi,
jest przeciw planowi Balcerowicza.
Przymierze: ma rozbudowany polityczno-gospodarczo-społeczny program.
Spółdzielcy: walcza
˛
o stworzenie warunków do rozwoju spółdzielczo´ci, kan-
dydaci maja
˛
gospodarczo-społeczny program, sa
˛
niezale˙ni finansowo i politycz-
nie, bezkompromisowi i odpowiedzialni, dystansuja˛ si˛ od rza˛dza˛cej elity.
Z powy˙szego zestawienia wynika, ˙e nie jest mo˙liwe wyrobienie sobie
jasnego pogla
˛
du na mo˙liwo´ci poszczególnych ugrupowa´ opieraja
˛
c si
˛
tylko
2
Wszystkie opisane tutaj metody i ´rodki sa˛ powszechnie stosowane nie tylko w reklamie polity-
cznej, ale tak˙e gospodarczej. Zob. np.: W. D i e c k m a n n,
Wortschatz und Wortgebrauch der poli-
tischen Werbung
, Marburg 1963; L. K r a u s s, H. R ü h l,
Werbung in Wirtschaft und Politik
, Frank-
furt [1970]; J. M ö c k e l m a n n, S. Z a n d e r,
Form und Funktion der Werbeslogans. Untersu-
chung der Sprache und werbepsychologischen Methoden in den Slogans
, Göppingen [1975].
Plik z chomika:
himen303
Inne pliki z tego folderu:
Dyoniziak Ryszard - Sadaze a manipulowanie społeczenstwem.pdf
(567 KB)
Awdiejew Aleksy - Wartościowanie wymuszone a szacunek dla odbiorcy w dyskursie politycznym.pdf
(40 KB)
Bartoszewicz Iwona - Autoportret partii politycznych na podstawie sloganow wyborczych.pdf
(37 KB)
Co to jest kultura polityczna - Artykul.pdf
(45 KB)
Dolega Halina - Slowa polityczne w swiadomosci dzieciecej.pdf
(55 KB)
Inne foldery tego chomika:
Rodzina
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin