Podstawowe osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach.doc

(63 KB) Pobierz

Podstawowe osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach

Rozdział dotyczy podstawowych osiągnięć, do jakich dochodzi rozwijający się człowiek pod koniec każdego okresu swojego życia.

Pięć stadiów rozwoju dzieci i młodzieży:

1)      Niemowlęctwo – przełom 1. i 2. roku życia,

2)      Wiek przedszkolny trzylatek,

3)      Młodszy wiek szkolny – 6-7 lat,

4)      Wiek dorastania – 11-12 lat,

5)      Wiek młodzieńczy – do ok. 17., 18. roku życia,

Należy zdawać sobie sprawę z istnienia różnic indywidualnych w tempie i zakresie rozwoju.

1.      Niemowlęctwo

 

·         Wg periodyzacji przyjętej w psychologii wiek niemowlęcy obejmuje 1. rok życia. Jednak dopiero w wieku 18 miesięcy w pełni urzeczywistniają się rozpoczęte zmiany.

·         Aktywność noworodka sprowadza się jedynie do nieskoordynowanych ruchów – ruchów błędnych oraz reakcji odruchowo-bezwarunkowych, np. ssanie, odruch chwytny, odruch źreniczny.

·         Pierwsze cztery tygodnie życia – okres przygotowawczy nazywany okresem noworodkowym - pierwszym zadaniem rozwojowym noworodka jest przystosowanie się do życia poza organizmem matki (np. przejście na samodzielne pobieranie tlenu).

·         2-3 miesiąc – wzrasta pole widzenia dziecka.

·         Ok. 8 miesięcy – umiejętność swobodnego siedzenia, pozwala na uwolnienie rąk i stwarza warunki rozwoju manipulacji.

·         Główne osiągnięcia dziecka pod koniec wieku niemowlęcego w zakresie rozwoju ruchowego:

¾     pionizacja ciała,

¾     zdolność do samodzielnego przemieszczania się,

¾     zdolność do dowolnego chwytania i wypuszczania przedmiotów,

¾     opanowanie specyficznego ludzkiego chwytu pęsetkowego,

·         Główne osiągnięcia w zakresie czynności poznawczych:

¾     w toku kontaktów dziecka z otoczeniem rozwija się myślenie senseroczno-motoryczne,

¾     koordynacja schematów poznawczych pozwala na pojawienie się intencjonalności działania. Intencjonalność nadaje czynnościom manipulacyjnym charakter specyficznej manipulacji – dostosowanej do właściwości przedmiotu,

¾     początki pośredniczenia działań – wykonywanie czynności o charakterze pomocniczym, umożliwiających realizację celu zasadniczego,

¾     rozumienie stałości przedmiotu – dziecko, poprzez integrację różnych doznań uzyskiwanych w kontakcie z jednym i tym samym obiektem, dostrzega przedmiot jako złożoną, wieloaspektową jedność. Obiektywizacja dokonuje się stopniowo,

¾     odkrycie własnej odrębności fizycznej,

¾     w wieku 18 miesięcy – początki interioryzacji myślenia. Dzięki powstawaniu wyobrażeń dziecko staje się zdolne do wyprzedzania swych czynności praktycznych. Piegat: jest to zakończenie procesu narodzin inteligencji.

·         Osiągnięcia w zakresie rozwoju mowy:

¾     zdolność rozumienia słów,

¾     usprawnienie aparatu artykulacyjnego – gaworzenie,

¾     początki mowy właściwej,

·         Kontakty z otoczeniem społecznym:

¾     pod koniec wieku niemowlęcego dziecko wykazuje zainteresowanie bodźcami społecznymi i odróżnia osoby znane od obcych,

¾     w ostatnim kwartale 1. roku staje się zdolne do bezpośredniego naśladowania demonstrowanych mu czynności i wykonywania prostych poleceń,

¾     pierwsze próby wywierania wpływu na otoczenie społeczne,

¾     odzwierciedlanie emocjonalne pewnych doświadczeń,

¾     pod koniec wieku niemowlęcego stosunkowo wysoki poziom jakościowego zróżnicowania emocji,

¾     przejawy trwałego przywiązania dziecka do określonych osób - rodzenie się uczuć o charakterze społecznym.

 

2.      Wiek poniemowlęcy

 

·         2. i 3. rok życia – nadal podstawowe znaczenie dla rozwoju umysłowego dziecka ma jego praktyczne działanie.

¾     umiejętność swobodnego poruszania się w przestrzeni co pozwala na samodzielną eksplorację otoczenia,

¾     doskonalą się ruchy manipulacyjne,

¾     trzylatek osiąga zdolność koordynacji wzrokowo-ruchowej w stopniu pozwalającym na wykonywanie prostych czynności konstrukcyjnych,

¾     początki rysowania – stadium bazgrot,

¾     pod koniec wieku poniemowlęcego dziecko posługuje się prostymi narzędziami: ołówkiem, łyżką, grzebieniem i osiąga umiejętność samodzielnego wykonywania pewnych codziennych czynności, jak jedzenie, picie z filiżanki.

¾     dziecko opanowuje funkcje społeczne przedmiotów,

¾     uzyskuje elementarny poziom samodzielności w zaspakajaniu swych potrzeb,

¾     pełna interioryzacja myślenia, oznaczająca możliwość jego wykraczania poza aktualną sytuację – dokonywanie na obszarze wyobrażeniowym,

¾     zdolność naśladowania odroczonego,

¾     początki zabaw tematycznych,

¾     zdolność przewidywania wyników własnych czynności, elementarne planowanie działań,

¾     odkrycie własnej odrębności psychicznej – powstanie „ja psychicznego”,

¾     poczucie własnej woli umożliwia odkrycie woli innych ludzi,

¾     zdolność rozumienia nakazów i zakazów,

¾     stopniowe uniezależnienie się mowy od aktualnych czynności sytuacyjnych – początki mowy kontekstowej,

¾     opanowanie podstaw języka,

¾     zdolność nawiązywania słownych kontaktów z otoczeniem,

¾     dążenie do wymiany informacji,

¾     zdolność utrzymywania kontaktów z rówieśnikami,

¾     zabawy równoległe,

¾     różnicowanie się reakcji emocjonalnych,

¾     elementarny poziom autonomii

 

3.      Wiek przedszkolny

 

·         Osiągnięcia:

¾     automatyzacja podstawowych czynności życia codziennego,

¾     osiągnięcie pełnej komunikatywności mowy kontekstowej, poprawności artykulacyjnej i gramatycznej,

¾     postęp w zakresie umiejętności rysowania, rysunki znajdują się w stadium wzbogaconego i udoskonalonego schematu,

¾     wyodrębnienie się czynności poznawczych od działań praktycznych,

¾     koordynacja drobnych mięśni ręki, warunkująca gotowość do nauki pisania,

¾     osiągnięcie poziomu analizy i syntezy spostrzeżeniowej pozwalającego na graficzne odwzorowanie nie skomplikowanych figur geometrycznych,

¾     zdolność do podejmowania zadań,

¾     początki panowania nad reakcjami emocjonalnymi,

¾     powstawanie zdolności do współdziałania,

¾     umiejętność zabawy zespołowej,

¾     dowolność procesów umysłowych,

¾     wiek pytań*

¾     myślenie pojęciowe – wiedza zyskuje pewien stopień ogólności i integracji,

¾     organizowanie informacji wokół schematów poznawczych,

¾     umiejętność odzwierciedlania w zabawie złożonych sytuacji społecznych,

¾     wiedza na temat podstawowych ról społecznych,

¾     obraz własnej osoby zawiera liczne informacje na własny temat, w tym pierwsze sądy wartościujące, stanowiące jednak odzwierciedlenie opinii dorosłych,

¾     pojawienie się pierwszych standardów stanu idealnego, istniejących pod postacią przyjętych od dorosłych poglądów,

¾     przyswojenie sobie pewnych reguł postępowania,

¾     początki odwracalności operacji umysłowych,

·         Najważniejsze osiągnięcia tego okresu:

¾     pojawienie się zdolności do sprawowania nad własnym zachowaniem kontroli zgodnie z wymaganiami dorosłych oraz umiejętności współdziałania z rówieśnikami. Włączenie się struktur poznawczych w regulowanie zachowania, dotąd starowanego wyłącznie przez mechanizmy popędowo-emocjonalne,

¾     dziecko osiąga gotowość do podjęcia nauki w szkole – dojrzałość szkolna,

 

4.      Młodszy wiek szkolny

 

·         Istotnym motorem rozwoju są radykalne zmiany, jakie zachodzą w sytuacji życiowej jednostki. Rozpoczyna się systematyczne zdobywanie wiedzy.

¾     rozwój dowolności procesów umysłowych i działania,

¾     zdolność koncentrowania uwagi,

¾     umiejętność dokonywania celowej, planowej i systematycznej obserwacji,

¾     potrafi w sposób zamierzony uczyć się i odtwarzać materiał,

¾     zdolność świadomego i kontrolowanego rozwiązywania problemów,

¾     panowanie nad sposobem wypowiadania się,

¾     znaczny stopień kontrolowania reakcji emocjonalnych,

¾     następuje zmniejszenie ukierunkowującego wpływu emocji na działanie,

¾     Piaget: myślenie w młodszym wieku szkolnym znajduje się w fazie kształtowania się operacji konkretnych, pod koniec tego okresu czynności umysłowe charakteryzuje pełna odwracalność,

¾     pojawia się zdolność do zapamiętania logicznego,

¾     opanowanie mowy pisanej,

¾     wzrost świadomości językowej,

¾     pojawia się umiejętność dokonywania analizy kombinatoryjnej,

¾     dziecko potrafi operować pojęciami abstrakcyjnymi,

¾     zdolność do decentracji – uwzględnienie różnych aspektów tych samych rzeczy,

¾     zdolność do przyjmowania punktu widzenia innych ludzi,

¾     wychodzenie ze stadium moralności heteronomicznej,

¾     o...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin