Wykład 1.
1. Rozwój emocjonalny
Emocje:
· subiektywne doświadczane,
· procesy odzwierciedlające, subiektywne znaczenie bodźców działających na człowieka i jego stosunek do nich (emocja strachu informuje nas o zagrożeniu),
· bodźce są pożądane lub niepożądane z punktu widzenia potrzeb (piramida Maslowa),
2. Komponenty (składniki) emocji
· intensywność – natężenie emocji
· znak – kierunek emocji - przyjemne/nieprzyjemne, pozytywne/negatywne
· treść – wyodrębnienie poszczególnych emocji
*uczucia – bardziej stałe, ustosunkowane do pewnych przedmiotów (kochać, lubić – dłużej)
*emocje – chwilowe, zmieniają się szybko w czasie
3. Źródła emocji
a) pierwotne źródło emocjonalne (wrodzone) związane ze stanem zaspokojenia potrzeb fizjologicznych, doznania zmysłowe
b) wtórne bodźce emocjonalne, nabierają wartości w procesie uwarunkowania, kojarzenie np. zapachu ciasta w cukierni, jak ciasto u babci
c) poznanie źródła emocji , niezgodność oczekiwań z napływającymi informacjami
d) źródła wewnętrzne, wyobrażenia, marzenia, wspomnienia
4. Kierunki rozwoju emocjonalnego od dzieciństwa do adolescencji
Różnicowanie emocji
Wiek
Noworodek
uogólnione pobudzenie układu nerwowego
1 msc
reakcja ujemna – niezadowolenie
reakcja dodatnia – zadowolenie
3-6 msc
różnicowanie emocji
negatywnych: gniew wstręt strach
2-3 rok
np.: zazdrość, zakłopotanie, wstyd
kolejne okresy życia
różnicowanie coraz większej ilości odcieni emocjonalnych
· Rozwój samoświadomości emocji
· Zmiany w zakresie ekspresji emocji:
¾ kontrola ekspansji (odpowiedzialność za swoje emocje)
¾ socjalizacja sposobów ekspansji (w stosunku do drugiej osoby, nazywamy emocje, adresujemy, precyzujemy, umiejętnie nazywamy, niezręczne wypowiedzi=brak kontroli nad emocjami)
· Wzrost trwałości reakcji emocjonalnych
· Wzrost stałości reagowania emocjonalnego – trwałe ustosunkowania
· Rozpoznawanie emocji innych
· Specyfika emocjonalności okresu adolescencji (12-22 roku życia) związana z:
¾ przemianami fizjologicznymi (nasilenie pobudzenie pobudzenia układu nerwowego)
¾ myśleniem formalnym (uwaga na formalnej stronie zadania, a nie na przedmiotach)
emocje dotyczą również przyszłości, wyobrażeń, zamiarów
źródłem emocji: konfrontacja oczekiwań z realiami
„jak jest” a „jak powinno być”
a) początkowa faza dorastania 12-16 lat
¾ labilność emocji (szybkie zmiany)
¾ uczucia ambiwalentne
¾ nadmierna ekspresja lub tłumienie
a) rozwój uczuć społecznych – źródłem interakcji z innymi
¾ związki rówieśnicze
¾ przyjaźnie
¾ paczki (kliki)
¾ grupy
¾ pierwsze miłości
1
karolina.s1604