Rozwój emocjonalny - wykład.doc

(48 KB) Pobierz
1 Rozwój emocjonalny

Wykład 1.

 

1.      Rozwój emocjonalny

 

Emocje:

·         subiektywne doświadczane,

·         procesy odzwierciedlające, subiektywne znaczenie bodźców działających na człowieka i jego stosunek do nich (emocja strachu informuje nas o zagrożeniu),

·         bodźce są pożądane lub niepożądane z punktu widzenia potrzeb (piramida Maslowa),

 

2.      Komponenty (składniki) emocji

 

·         intensywność – natężenie emocji

·         znak – kierunek emocji -  przyjemne/nieprzyjemne, pozytywne/negatywne

·         treść – wyodrębnienie poszczególnych emocji

 

*uczucia – bardziej stałe, ustosunkowane do pewnych przedmiotów (kochać, lubić – dłużej)

*emocje – chwilowe, zmieniają się szybko w czasie

 

3.      Źródła emocji

 

a)      pierwotne źródło emocjonalne (wrodzone) związane ze stanem zaspokojenia potrzeb fizjologicznych, doznania zmysłowe

b)     wtórne bodźce emocjonalne, nabierają wartości w procesie uwarunkowania, kojarzenie np. zapachu ciasta w cukierni, jak ciasto u babci

c)      poznanie źródła emocji , niezgodność oczekiwań z napływającymi informacjami

d)     źródła wewnętrzne, wyobrażenia, marzenia, wspomnienia

 

4.      Kierunki rozwoju emocjonalnego od dzieciństwa do adolescencji

 

Różnicowanie emocji                                      

 

Wiek    

Różnicowanie emocji

Noworodek

uogólnione pobudzenie układu nerwowego

1 msc 

reakcja ujemna – niezadowolenie

reakcja dodatnia – zadowolenie

3-6 msc                                                                 

różnicowanie emocji

negatywnych: gniew wstręt strach

2-3 rok

np.: zazdrość, zakłopotanie, wstyd

kolejne okresy życia

różnicowanie coraz większej ilości odcieni emocjonalnych                 

 

·         Rozwój samoświadomości emocji

·         Zmiany w zakresie ekspresji emocji:

¾    kontrola ekspansji (odpowiedzialność za swoje emocje)

¾    socjalizacja sposobów ekspansji (w stosunku do drugiej osoby, nazywamy emocje, adresujemy, precyzujemy, umiejętnie nazywamy, niezręczne wypowiedzi=brak kontroli nad emocjami)

·         Wzrost trwałości reakcji emocjonalnych

·         Wzrost stałości reagowania emocjonalnego – trwałe ustosunkowania

·         Rozpoznawanie emocji innych

·         Specyfika emocjonalności okresu adolescencji (12-22 roku życia) związana z:

¾    przemianami fizjologicznymi (nasilenie pobudzenie pobudzenia układu nerwowego)

¾    myśleniem formalnym (uwaga na formalnej stronie zadania, a nie na przedmiotach)

                                        emocje dotyczą również przyszłości, wyobrażeń, zamiarów

                                        źródłem emocji: konfrontacja oczekiwań z realiami

                                        „jak jest” a „jak powinno być”

 

a)      początkowa faza dorastania 12-16 lat

¾    labilność emocji (szybkie zmiany)

¾    uczucia ambiwalentne

¾    nadmierna ekspresja lub tłumienie

a)      rozwój uczuć społecznych – źródłem interakcji z innymi

¾    związki rówieśnicze

¾    przyjaźnie

¾    paczki (kliki)

¾    grupy

¾    pierwsze miłości

 

 

                                            

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin