Głębia ostrości(1).pdf
(
830 KB
)
Pobierz
Jak kontrolować głębię ostrości
Głębia ostrości. Dlaczego nie wszystkie zdjęcia muszą być ostre jak brzytwa
Dlaczego nie wszystkie zdjęcia muszą być
ostre jak brzytwa?
czyli
Jak kontrolować głębię ostrości
Tekst i fotografie
Sławomir Gawryluk
slawomir.gawryluk@gmail.com
Strona 1/17
Głębia ostrości. Dlaczego nie wszystkie zdjęcia muszą być ostre jak brzytwa
Zamiast wstępu
Praktycznie każdy dzień wita Cię coraz to nowszymi cudami techniki
fotograficznej. Firmy prześcigają się w coraz to nowszych konstrukcjach
aparatów cyfrowych. Producenci kreują coraz nowsze potrzeby fotografów i
dodając do swoich aparatów bardziej lub mniej przydatne gadżety, zyskują
pozorną przewagę na tle konkurencji.
Obserwując ten swoisty wyścig technologiczno-marketingowy zapominasz być
może, że zdjęcia tak naprawdę nie powstają w aparacie za XXXX zł, ale w
Twojej głowie. Aparat jest tylko narzędziem w Twoim ręku. Narzędziem,
którym należy się posługiwać
świadomie i mądrze
.
Naciskając spust migawki, powinieneś oczekiwać efektu, jaki sobie wcześniej
założyłeś. Nie powinno być tak, że zdjęcie jest dla Ciebie niespodzianką,
niezależnie czy to dobrą czy złą. Wydawać by się mogło, że kontrola nad tym,
jaki będzie końcowy efekt naciśnięcia spustu migawki jest niemożliwa, a co
najmniej trudna. Na szczęście wcale tak nie jest.
Aby móc świadomie kontrolować proces powstawania zdjęcia na błonie
światłoczułej czy na matrycy cyfrowej, wystarczy poznać kilka niezmiennych
prawd o cechach zdjęć, które wpływają na proces ich powstawania.
Jedną z takich cech, które możesz kontrolować świadomie jest głębia ostrości
(GO).
Strona 2/17
Głębia ostrości. Dlaczego nie wszystkie zdjęcia muszą być ostre jak brzytwa
Czy zdjęcie powinno być ostre?
Większość początkujących fotoamatorów bez chwili namysłu odpowie, że tak.
To prawda, ale tylko połowiczna. Każde zdjęcie powinno być przynajmniej w
pewnym zakresie ostre, co oznacza w praktyce, że dyskwalifikujemy tylko
zdjęcia, na których nie znajdziemy ani jednego ostrego elementu.
Skoro już zrobiliśmy założenie, że może zdarzyć się sytuacja, kiedy na jednym
zdjęciu mamy część obiektów ostrych, a część nie, to sama nasuwa się na myśl
definicja Głębi Ostrości.
Przytoczę ją za Wikipedią:
Głębia ostrości (dawniej "głębokość ostrości") – parametr stosowany w
optyce i fotografii do określania zakresu odległości, w którym obiekty
obserwowane przez urządzenie optyczne sprawiają wrażenie ostrych
Fot 1. Tylko pierwsza kostka domina jest ostra
Strona 3/17
Głębia ostrości. Dlaczego nie wszystkie zdjęcia muszą być ostre jak brzytwa
Mówiąc jeszcze prościej jest to
obszar w pewnej odległości od aparatu, w
którym obraz rejestrowany jest ostry
. Patrząc na fotografię 1 jest to obszar, w
którym znajduje się pierwsza kostka domina.
Obraz idealnie ostry jest wtedy, kiedy punkt światła odbitego od przedmiotu
jest zarejestrowany również jako punkt. Pomijając wnikliwą analizę
powstawania tego zjawiska, wspomnę tylko tyle, że obiektyw potrafi
zarejestrować idealnie ostry obraz tylko obiektów znajdujących się w jednej
odległości od obiektywu (leżących na jednej płaszczyźnie). Każdy punkt
światła odbitego przed lub za płaszczyzną ostrości jest rejestrowany jako małe
kółeczko. Takie kółeczka, które są w rzeczywistości rozmytym obrazem
punktów, nazywamy
krążkami rozproszenia
.
Rys.1. Krązki rozproszenia
W zależności od tego czy obiekty znajdują się bliżej płaszczyzny ostrości czy
dalej, to krążki rozproszenia są mniejsze lub większe. W pewnej odległości są
jeszcze na tyle małe, że przypominają punkty i traktujemy obraz jako ostry.
Gdy jednak ich wielkość osiągnie wartość krytyczną (np. 0,036mm dla formatu
małoobrazkowego) wtedy określa się, że obraz jest nie ostry (jest poza głębią
ostrości).
Strona 4/17
Głębia ostrości. Dlaczego nie wszystkie zdjęcia muszą być ostre jak brzytwa
Wartość krytyczna nie jest uniwersalna i nie należy jej traktować
ostatecznie. Sposób odbioru zdjęcia jako ostre zależy przecież także
od wielkości zdjęcia i od odległości, z jakiej się je ogląda.
Istotna może być też informacja, że w przybliżeniu wielkość GO przed
obiektem jest zwykle 2 razy mniejsza niż za obiektem, co oznacza, że
ustawiając ostrość aparatu na obiekt, znajdzie się on w 1/3 odległości od
początku GO.
Rys. 2. Zakres głębi ostrości
Strona 5/17
Plik z chomika:
Ketras
Inne pliki z tego folderu:
Adobe Lightroom 4.pdf
(3284 KB)
Adobe Photoshop Lightroom 3 Oficjalny podrecznik phl3op.pdf
(6281 KB)
Adobe Photoshop Lightroom 4 Podrecznik dla fotografow.pdf
(4300 KB)
Bill Hurter - Fotografia ślubna w praktyce.pdf
(1117 KB)
Canon EOS 40D - Instrukcja obsługi.pdf
(9115 KB)
Inne foldery tego chomika:
Angielski
ArchiCAD 18
Autocad
dla tomka
Fstoppers How To Become a Professional Wedding Photographer
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin