Klucz czerwiec 2012.pdf

(147 KB) Pobierz
Centralna Komisja Egzaminacyjna
EGZAMIN MATURALNY 2012
JĘZYK POLSKI
POZIOM PODSTAWOWY
Kryteria oceniania odpowiedzi
CZERWIEC 2012
983550337.048.png
2
Egzamin maturalny z języka polskiego
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom podstawowy
CZĘŚĆ I
Odpowiedzi maturzysty mogą przybierać różną formę językową, ale ich sens musi być
zgodny z tekstem. Oceniając pracę maturzysty, należy stosować wskazaną punktację.
Obszar standardów
Opis wymagań
Rozumienie czytanego tekstu: Różne odcienie geniuszu
(Na podstawie: Tadeusz Andrzej Zieliński Różne odcienie
geniuszu )
Korzystanie z informacji
Zadanie 1. (0–2)
Korzystanie z informacji
Odczytanie sensu akapitu (rozpoznanie argumentacji opinii
przedstawionej w tekście)
Przykładowa odpowiedź:
Osoby kwestionujące geniusz Chopina przypominają, że nie tworzył on skomplikowanych form
muzycznych oraz że komponował muzykę tylko na fortepian.
2 p. – za poprawne wymienienie dwóch argumentów.
1 p. – za poprawne wymienienie jednego argumentu.
Zadanie 2. (0–1)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie zasady kompozycyjnej tekstu
Przykładowa odpowiedź:
Odwołania do książki Arthura Hedley’a i książki Józefa i Krystyny Chomińskich pokazują,
że są znawcy, dla których w ocenie muzyki najważniejsze jest kryterium formalne.
1 p. – za poprawne wymienienie jednej funkcji odwołań do publikacji o Chopinie.
Zadanie 3. (0–1)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie znaczenia słowa, w którym zostało ono użyte
w tekście
Przykładowa odpowiedź:
W drugim.
1 p. – za poprawne wskazanie znaczenia słowa.
Zadanie 4. (0–1)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie zależności między językiem i kompozycją teksu
Przykładowa odpowiedź:
Mówi się tu o tradycyjnych kryteriach.
1 p. – za poprawne nazwanie schematu oceniania wielkości w muzyce.
983550337.052.png 983550337.053.png 983550337.054.png 983550337.001.png 983550337.002.png 983550337.003.png 983550337.004.png 983550337.005.png 983550337.006.png 983550337.007.png 983550337.008.png 983550337.009.png 983550337.010.png 983550337.011.png 983550337.012.png 983550337.013.png
 
Egzamin maturalny z języka polskiego
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom podstawowy
3
Zadanie 5. (0–1)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie tezy w tekście
Przykładowa odpowiedź:
Jest tezą.
1 p. – za poprawne rozpoznanie tezy tekstu.
Zadanie 6. (0–1)
Korzystanie z informacji
Odczytanie sensu akapitu
Przykładowa odpowiedź:
Chopin poszerzył skalę możliwości gry na fortepianie.
1 p. – za poprawne określenie jednej zasługi Chopina związanej z wykorzystaniem
fortepianu.
Zadanie 7. (0–1)
Korzystanie z informacji
Odczytanie intencji autora
Przykładowa odpowiedź:
Autor zestawia Chopina z innymi twórcami, aby pokazać, że należy on do największych artystów
świata (podobnie jak Szekspir i Michał Anioł).
1 p. – za poprawne określenie intencji autora.
Zadanie 8. (0–2)
Korzystanie z informacji
Odczytanie sensu akapitu
Przykładowa odpowiedź:
Pozostawiona przez Chopina swoboda interpretacji jego utworów z jednej strony tworzy
szansę istnienia różnych odmian tego samego utworu, co jest zaletą, z drugiej zaś może
spowodować interpretację sprzeczną z dziełem kompozytora, co jest wadą.
2 p. – za poprawne określenie wady i zalety swobody w interpretacji dzieł Chopina.
1 p. – za poprawne określenie wady lub zalety swobody w interpretacji dzieł Chopina.
Zadanie 9. (0–1)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie charakterystycznych cech stylu i języka tekstu
Przykładowa odpowiedź:
Np.: styl, interpretacja, fraza, utwór.
1 p. – za poprawne wypisanie czterech terminów.
983550337.014.png 983550337.015.png 983550337.016.png 983550337.017.png 983550337.018.png 983550337.019.png 983550337.020.png 983550337.021.png 983550337.022.png 983550337.023.png 983550337.024.png 983550337.025.png 983550337.026.png 983550337.027.png 983550337.028.png 983550337.029.png 983550337.030.png
 
4
Egzamin maturalny z języka polskiego
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom podstawowy
Zadanie 10. (0–1)
Korzystanie z informacji
Odczytanie sensu fragmentów (zdań, grupy zdań, akapitu)
Przykładowa odpowiedź:
O patriotycznym charakterze muzyki Chopina świadczą nawiązania do polskiej tradycji
ludowej oraz nawiązania do losów Polski.
1 p. – za poprawne określenie dwóch cech muzyki Chopina, które świadczą o jej narodowym
charakterze.
Zadanie 11. (0–3)
Korzystanie z informacji
Wyodrębnienie i sformułowanie wykorzystanych w tekście
argumentów
Przykładowa odpowiedź:
Geniusz Chopina potwierdza np. nowatorstwo jego utworów, bogactwo tematów, uczuć
i nastrojów oraz logika kompozycji.
3 p. – za poprawne określenie trzech cech muzyki Chopina potwierdzających jego geniusz.
2 p. – za poprawne określenie dwóch cech muzyki Chopina potwierdzających jego geniusz.
1 p. – za poprawne określenie jednej cechy muzyki Chopina potwierdzającej jego geniusz.
Zadanie 12. (0–3)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie zasady kompozycyjnej tekstu (argumentacyjnego
charakteru tekstu)
Przykładowa odpowiedź:
Na argumentacyjny charakter tekstu wskazują: postawienie tezy, użycie argumentów
(kontrargumentów), użycie przykładów.
3 p. – za poprawne określenie trzech cech wskazujących, że czytany tekst ma charakter
argumentacyjny.
2 p. – za poprawne określenie dwóch cech wskazujących, że czytany tekst ma charakter
argumentacyjny.
1 p. za poprawne określenie jednej cechy wskazującej, że czytany tekst ma charakter
argumentacyjny.
Zadanie 13. (0–2)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie zasady kompozycyjnej tekstu i jej funkcji
Przykładowa odpowiedź:
W akapicie 1. zdanie pytające wyraża ironię autora tekstu, natomiast w akapicie 2.
wprowadza nową myśl.
2 p. – za poprawne określenie funkcji dwóch zdań pytających.
1 p. – za poprawne określenie funkcji jednego zdania pytającego.
983550337.031.png 983550337.032.png 983550337.033.png 983550337.034.png 983550337.035.png 983550337.036.png 983550337.037.png 983550337.038.png 983550337.039.png 983550337.040.png 983550337.041.png 983550337.042.png 983550337.043.png 983550337.044.png 983550337.045.png
 
Egzamin maturalny z języka polskiego
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom podstawowy
5
CZĘŚĆ II
Tworzenie informacji
Napisanie własnego tekstu w związku z tekstem literackim
zamieszczonym w arkuszu
Temat 1. Zanalizuj wypowiedzi i zachowania bohaterów ukazane we fragmencie Lalki
Bolesława Prusa. W kontekście całej powieści wyjaśnij, co prezentowana scena
mówi o Stanisławie Wokulskim.
I. ROZWINIĘCIE TEMATU
Za rozwinięcie tematu można uzyskać maksymalnie 25 punktów.
1. Wstępne rozpoznanie i umiejscowienie fragmentu w powieści, np.:
1 p.
a. pobyt Wokulskiego w Zasławiu przed zaręczynami z Izabelą,
b. spotkanie arystokratów i Wokulskiego w Zasławiu,
c. konna przejażdżka hrabiny Wąsowskiej i Wokulskiego w czasie pobytu w Zasławiu.
2. Przedstawienie bohaterów fragmentu, np.:
2 p.
a. hrabina Wąsowska, młoda wdowa,
b. atrakcyjna, inteligentna kobieta,
c. Stanisław Wokulski, specjalny gość prezesowej Zasławskiej,
d. kupiec zaproszony do towarzystwa przedstawicieli wyższej sfery.
3. Określenie sądów i zachowań Wąsowskiej, np.:
7 p.
a. energiczna, pełna ekspresji,
b. okazuje zainteresowanie Wokulskim i prowokuje go,
c. szuka rozrywki,
d. znakomita aktorka, umiejętnie reżyseruje swoje zachowania,
e. bezpośrednia w sposobie zachowania i wypowiadanych sądach,
f. inteligentna,
g. wnikliwie analizuje osobowość Wokulskiego,
h. prowokuje Wokulskiego do refleksji o sobie (o nim samym) i o relacjach z Izabelą,
i. ironiczna i szydercza,
j. świadoma swojego kobiecego uroku,
k. miłość traktuje jak rozrywkę i należny sobie hołd ze strony mężczyzny,
l. pragnie spotkać mężczyznę nietuzinkowego, takiego mogłaby pokochać,
m. unika trwałych związków, które mogłyby ją rozczarować,
n. uważa mężczyzn za hipokrytów,
o. kobiecą mistyfikację uważa za konieczność wynikającą z konwenansów,
p. sądy Wąsowskiej o Wokulskim są sprzeczne.
4. Określenie sądów i zachowań Wokulskiego, np.: 6 p.
a. powściągliwy i opanowany mimo zainteresowania, jakie wzbudza w nim Wąsowska,
b. elegancki, swoją postawą wzbudza szacunek,
c. słucha uważnie sądów wygłaszanych przez Wąsowską,
d. krytyczny wobec poglądów Wąsowskiej,
e. uważa, że prawdziwa miłość potrzebuje czasu,
f. nie akceptuje kłamstwa i mistyfikacji,
g. dystansuje się od świata arystokracji,
h. szczery i bezkompromisowy,
i. gardzi obłudą,
j. próbuje wyobrazić sobie zachowanie Łęckiej w podobnej sytuacji,
k. uważa, że poglądy Wąsowskiej na miłość są sprzeczne.
983550337.046.png 983550337.047.png 983550337.049.png 983550337.050.png 983550337.051.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin