Klucz maj 2012.pdf

(146 KB) Pobierz
Centralna Komisja Egzaminacyjna
EGZAMIN MATURALNY 2012
JĘZYK POLSKI
POZIOM PODSTAWOWY
Kryteria oceniania odpowiedzi
MAJ 2012
983549304.048.png
2
Egzamin maturalny z języka polskiego
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom podstawowy
CZĘŚĆ I
Odpowiedzi maturzysty mogą przybierać różną formę językową, ale ich sens musi być
zgodny z tekstem. Oceniając pracę maturzysty, należy stosować wskazaną punktację.
Obszar standardów
Opis wymagań
Korzystanie z informacji
Rozumienie czytanego tekstu: Wikipedia, czyli jeszcze nigdy…
(Na podstawie: Stanisław Bajtlik, Wikipedia, czyli jeszcze
nigdy… )
Zadanie 1. (0–1)
Korzystanie z informacji
Wskazanie przyczyn i skutków
Przykładowa odpowiedź:
Tworzenie encyklopedii jest trudnym przedsięwzięciem ze względu na koszty, wymaganą
prostotę przekazu oraz szeroką wiedzę z różnych dziedzin.
1 p. – za poprawne wymienienie trzech powodów.
Zadanie 2. (0–1)
Korzystanie z informacji
Wyodrębnienie wykorzystanych w tekście argumentów
Przykładowa odpowiedź:
Użycie liczb w akapicie 5 ma na celu przyciągnięcie uwagi czytelnika oraz uświadomienie
mu skali przedsięwzięcia.
1 p. – za poprawne wymienienie dwóch powodów uzasadniających celowość użycia liczb
w akapicie 5.
Zadanie 3. (0–1)
Korzystanie z informacji
Uporządkowanie informacji
Przykładowa odpowiedź:
Wikipedia jest dziełem otwartym, powstaje szybko i może ją tworzyć każdy, natomiast
encyklopedia jest dziełem zamkniętym, powstaje przez wiele lat i tworzą ją wyłącznie
specjaliści z różnych dziedzin naukowych.
1 p. – za poprawne określenie trzech różnic między Wikipedią i tradycyjną encyklopedią.
983549304.059.png 983549304.060.png 983549304.061.png 983549304.001.png 983549304.002.png 983549304.003.png 983549304.004.png 983549304.005.png 983549304.006.png 983549304.007.png 983549304.008.png 983549304.009.png 983549304.010.png 983549304.011.png 983549304.012.png 983549304.013.png 983549304.014.png 983549304.015.png
 
Egzamin maturalny z języka polskiego
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom podstawowy
3
Zadanie 4. (0–1)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie kompozycji tekstu
Przykładowa odpowiedź:
Akapit 6. łączy dwie części akapitu; podsumowuje wcześniejsze rozważania, a zarazem
zapowiada nowy problem
1 p. – za poprawne określenie obu funkcji akapitu 6. w tekście.
Zadanie 5. (0–1)
Korzystanie z informacji
Wyodrębnienie wykorzystanych w tekście argumentów
Przykładowa odpowiedź:
Autor używa słowa „anarchiczny” w stosunku do tworzenia Wikipedii, ponieważ każdy może
edytować dowolne hasło. Hasła te podlegają rzetelnej dyskusji, nie są dziełem jednej osoby.
1 p. – za poprawne wybranie z tekstu dwu argumentów, którymi autor uzasadnił nazwanie
anarchicznym sposobu tworzenia Wikipedii.
Zadanie 6. (0–2)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie środków językowych pełniących określoną
funkcję
Przykładowa odpowiedź:
– słownictwo oceniające ( imponująca, bazgroły )
– zdanie pytające ( Tylko skąd laik ma wiedzieć, które hasło należy do jakiej kategorii?)
2 p. – za poprawne określenie dwóch środków językowych i zilustrowanie obu przykładami
z tekstu.
1 p. – za poprawne określenie jednego środka językowego i zilustrowanie go przykładem
z tekstu.
Zadanie 7. (0–2)
Odczytanie intencji autora
Korzystanie z informacji
Przykładowa odpowiedź:
Autor zgadza się z zarzutem, że dobór haseł w Wikipedii jest przypadkowy (są informacje
błahe, ale brak podstawowych) oraz że nie ma odpowiedniej ochrony haseł przed wandalami.
2 p. – za poprawne określenie dwóch zarzutów, z którymi autor się zgodził.
1 p. – za poprawne określenie jednego zarzutu, z którym się autor zgodził.
983549304.016.png 983549304.017.png 983549304.018.png 983549304.019.png 983549304.020.png 983549304.021.png 983549304.022.png 983549304.023.png 983549304.024.png 983549304.025.png 983549304.026.png 983549304.027.png 983549304.028.png 983549304.029.png 983549304.030.png 983549304.031.png
 
4
Egzamin maturalny z języka polskiego
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom podstawowy
Zadanie 8. (0–1)
Korzystanie z informacji
Wyodrębnienie tezy fragmentu tekstu (rozpoznanie funkcji
przykładu wykorzystanego w tekście)
Przykładowa odpowiedź:
Autor posłużył się tym przykładem, aby zobrazować zjawisko wandalizmu, dewastacji stron
dotyczących znanych osób lub spraw politycznych.
1 p. – za poprawne wyjaśnienie zjawiska, które zobrazował autor.
Zadanie 9. (0–1)
Korzystanie z informacji
Odczytanie idei fragmentu tekstu; wyodrębnienie argumentów
Przykładowa odpowiedź:
Według autora nie można ufać do końca hasłom zawartym w Wikipedii, należy traktować je
jako wskazówki i porównywać z profesjonalnym publikacjami.
1 p. – za poprawne odczytanie i przedstawienie
Zadanie 10. (0–1)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie charakterystycznych cech stylu i języka tekstu
Przykładowa odpowiedź:
W całym tekście autor obiektywnie opisuje fakty związane z Wikipedią, a w akapicie 10.
wyraża swoje zdanie.
1 p. – za poprawne określenie sposobu wypowiadania się autora w akapicie 10.
Zadanie 11. (0–2)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie wskazanego środka językowego i jego funkcji
w tekście
Przykładowa odpowiedź:
Metafora ilustruje przekonanie autora, że autorzy Wikipedii swój sukces zawdzięczają
istniejącym wcześniej encyklopediom a także sprawia, że tekst jest bardziej interesujący.
2 p. – za poprawne określenie dwóch funkcji metafory, którą posłużył się autor
1 p. – za poprawne określenie jednej funkcji metafory
983549304.032.png 983549304.033.png 983549304.034.png 983549304.035.png 983549304.036.png 983549304.037.png 983549304.038.png 983549304.039.png 983549304.040.png 983549304.041.png 983549304.042.png 983549304.043.png 983549304.044.png 983549304.045.png
 
Egzamin maturalny z języka polskiego
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom podstawowy
5
Zadanie 12. (0–2)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie zasady kompozycyjnej tekstu i jej funkcji
Przykładowa odpowiedź:
1. akapity 1., 2., 3.,
2. akapit 4.
3. akapit 5.
4. akapity 6.,7., 8., 9.
5. akapit 10.
6. akapit 11.
2 p. – za poprawne przyporządkowanie numerów akapitów wszystkim punktom planu
artykułu
1 p. za poprawne przyporządkowanie czterech lub pięciu numerów akapitów
poszczególnym punktom planu artykułu
Zadanie 13. (0–2)
Korzystanie z informacji
Odczytanie sensu fragmentu; przetworzenie informacji
(wyodrębnienie definicji, przeciwstawienia, wniosku)
Przykładowa odpowiedź:
1. definiowanie
2. przeciwstawienie
3. wnioskowanie
2 p. – za poprawne uzupełnienie trzech zdań
1 p. – za poprawne uzupełnienie dwóch zdań
Zadanie 14. (0–2)
Korzystanie z informacji
Oddzielenie informacji od opinii
Przykładowa odpowiedź:
1. informacja
2. opinia
3. opinia
4. opinia
2 p. – za cztery poprawne wskazania
1 p. – za trzy poprawne wskazania
983549304.046.png 983549304.047.png 983549304.049.png 983549304.050.png 983549304.051.png 983549304.052.png 983549304.053.png 983549304.054.png 983549304.055.png 983549304.056.png 983549304.057.png 983549304.058.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin