ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ
TEMAT:
Stan krajowych małych i średnich przedsiębiorstw
w zakresie jakości
1
Współcześnie w zakresie realizacji procesów wytwórczych, jak i usługowych, coraz większe znaczenie mają przedsiębiorstwa małej i średniej wielkości. Przyjmują one i realizują szereg funkcji poddostawców, bądź także są dostawcami finalnymi.
Przedsiębiorstwa małe i średnie stają się powoli dominującą grupą przedsiębiorstw w skali kraju, przy czym ich możliwości techniczne, organizacyjne i finansowe są jednak znacznie mniejsze w porównaniu z przedsiębiorstwami dużymi.
Przedsiębiorstwa te, biorąc pod uwagę uwarunkowania gospodarki wolnorynkowej, muszą spełniać także określone wymagania jakościowe w zakresie procesów projektowania, wytwarzania, normy itp.
Powyższe wymagania w zakresie zapewnienia jakości zawarte w normach ISO serii 9000, zarządzania środowiskiem (norma ISO 14001), są już spełnione przez większość takich przedsiębiorstw w państwach Unii Europejskiej, a biorąc pod uwagę docelową konieczność sprzężenia naszej gospodarki z gospodarką państw Unii Europejskiej - również winny być możliwie szybko spełniane przez krajowe przedsiębiorstwa tej wielkości.
Opracowanie i wdrożenie systemu zapewnienia jakości w tych przedsiębiorstwach podlega takim samym zasadom, jak w przedsiębiorstwach o większej wielkości. Natomiast dokumentacja opisująca system zapewnienia jakości, jak i system organizacji - z uwagi na małą wielkość analizowanych przedsiębiorstw, winna być bardziej zwartą, adekwatną do pełnionych funkcji zarządzania działalnością organizacji.
W pracy przedstawiono wyniki badań poświęconych aktualnemu stanowi problematyki jakościowej w krajowych przedsiębiorstwach malej i średniej wielkości.
PROCES WDRAŻANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI ZGODNIE Z NORMAMI ISO SERII 9000
Analiza procesu wdrażania systemów zapewnienia jakości była już przedmiotem szeregu badań i analiz.
Przyjmuje się, że kolejność postępowania w trakcie tego procesu powinna zasadniczo przebiegać w czterech etapach, a to:
ü diagnoza stanu istniejącego;
ü proces ustawicznego szkolenia w zakresie problematyki jakościowej;
ü budowa systemu wraz z opracowaniem dokumentacji systemowej;
ü wdrażania systemu, jego badanie w trakcie auditów wewnętrznych i certyfikacja.
I tak diagnoza systemu winna odpowiedzieć na pytanie-w jakim stadium pod względem systemu zapewnienia jakości znajduje się analizowane przedsiębiorstwo i jaki model systemu będzie modelem optymalnym. Należy przy tym uwzględnić fakt, iż normy ISO serii 9000 podlegają ciągłej nowelizacji i rozwojowi (rys. 1).
Rys. 1. Rozwój norm ISO serii 9000
Podjęcie decyzji o opracowaniu i wdrożeniu systemu zapewnienia jakości inicjuje jednocześnie proces ustawicznego szkolenia w zakresie problematyki jakościowej całej załogi przedsiębiorstwa.
Należy przy tym podkreślić, że budowa systemu zapewnienia jakości zgodnie z normami ISO serii 9000 jest przedsięwzięciem żmudnym i pracochłonnym. Z reguły wymaga ona reorganizacji struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa, wprowadzenia do Zarządu Centrum Zarządzania Jakością oraz opracowania dokumentacji opisującej system zapewnienia jakości w układzie hierarchicznym (rys. 2).
Z dotychczasowych doświadczeń wynika, iż generalnie ten etap tworzenia systemu powinien być tworzony siłami własnymi z ewentualną pomocą konsultantów.
Etap IV to wdrożenie zbudowanego systemu, jego analiza i weryfikacja na drodze auditów wewnętrznych, które winny być realizowane siłami własnymi, jak i z pomocą zewnętrzną oraz w przypadku stwierdzenia spełnienia wymagań zawartych w przyjętym modelu normy ISO serii 9000 - poddania się procesowi certyfikacji. Powyższe znajduje potwierdzenie w praktyce.
Rys. 2. Piramida dokumentacji.
Przeprowadzone badania obejmowały analizę stanu i program działania krajowych przedsiębiorstw malej i średniej wielkości - w odniesieniu dla spełnienia wymagań Unii Europejskiej w zakresie jakości.
Dla uzyskania wymienionych danych posłużono się metodą ankietyzacji. Opracowana dla potrzeb badania ankieta obejmowała oprócz formalnych danych o przedsiębiorstwie, m.in. takie dane, jak:
ü liczbę osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie,
ü wykształcenie personelu i jego znajomość problematyki jakości z uwzględnieniem nowej filozofii jakości,
ü pytania z zakresu wyboru i wdrażania norm ISO serii 9000, ISO 14001 i filozofii TQM,
ü obecność w strukturze przedsiębiorstw laboratoriów badawczych lub pomiarowych,
ü udział kadry i pracowników w procesie wdrażania systemu jakości,
ü wyboru jednostki certyfikującej,
ü innych zagadnień.
WYNIKI BADAŃ l ICH ANALIZA
Zakres ankietowanych przedsiębiorstw małej i średniej wielkości obejmował wszystkie województwa w kraju, przy czym nie uzyskano odpowiedzi z 16 województw.
Ankietowane przedsiębiorstwa reprezentowane były głównie przez branże: produkcyjną (61%), usługową (20%) i handlową (19%)
Ich wielkość pod względem zatrudnienia w stosunki do analizowanej populacji przedstawiono na rysunku 4 W badanej populacji dominującą grupę stanowiły przedsiębiorstwa zatrudniające od l do 250 osób. Resztę ankietowanych przedsiębiorstw stanowiły przedsiębiorstwa zatrudniające ponad 250 osób (35%).
Z danych wynika, iż tylko część z ankietowanych przedsiębiorstw (32 przedsiębiorstwa), poza posiadającymi już certyfikaty (19 przedsiębiorstw), zamierza wdrożyć lub wdraża u siebie przyjęty model systemu zapewnienia jakości zgodnie z normą ISO 9001 lub ISO 9002. Jest to nieznacznie powyżej polowy przedsiębiorstw, które poddały się ankietyzacji i świadczy o niedostatecznej wiedzy tych przedsiębiorstw w zakresie nowej filozofii jakości, jak i o przewidywanych trudnościach natury obiektywnej o ewentualnym procesie budowy i wdrażania systemu zapewnienia jakości. Wśród przedsiębiorstw posiadających już certyfikaty systemu zapewnienia jakości -certyfikaty były w większości uzyskane w jednostkach zagranicznych.
w ankietowanych przedsiębiorstwach
Lp.
Ogółem
PCBC - Polska
5
3
BVQI - Wielka Brytania
2
7
RW TUV - Niemcy
8
GL - Niemcy
11
SGS - ICS - Wielka Brytania
15
SO - QAR - Wielka Brytania
16
SAI - Irlandia
Razem
19
Przeprowadzone badania znajomości problematyki jakościowej wśród kadry kierowniczej zgodnie z nową filozofią jakości - wykazały, że brak znajomości tej problematyki występuje wśród około 1/4 respondentów. Największą znajomością tej problematyki charakteryzowała się kadra kierownicza przedsiębiorstw produkcyjnych. Znacznie mniejszą i porównywalnie kadra przedsiębiorstw handlowych i usługowych.
...
keitii18