Bilard.docx

(39 KB) Pobierz

Ósemka
Rozpoczęcie rozgrywki

Ustawienie bil: Bile do rozbicia powinny być ustawione tak ściśle jak to możliwe, w formie trójkąta; na punkcie głównym stołu ma się znaleźć bila stanowiąca wierzchołek trójkąta, bila "8" w jego środku. W dolnych wierzchołkach trójkąta powinny znajdować się bile z różnych grup. Pozostałe bile muszą być ustawiane losowo, z wyłączeniem jakiegokolwiek świadomego ich umieszczania w wybranym, konkretnym miejscu trójkąta (patrz Regulacje, 4. Ustawianie bil do rozbicia / „nabijanie" stołu).

Mecz rozpoczyna się walką o rozbicie. Obaj zawodnicy uderzają kule wzdłuż dłuższej bandy, odbijając je od góry stołu tak by zatrzymały się jak najbliżej bandy przy której stoją.

Aby uderzenie rozbijające mogło być uznane za prawidłowe muszą być spełnione następujące wymogi:

·                     bila biała musi być zagrywana z pola bazy,

·                     nie wymagane jest nominowanie bili, nie ma znaczenia, która bila zostanie uderzona jako pierwsza,

·                     jeśli zostanie wbita jakakolwiek bila, zagrywający kontynuuje grę, stół jest wtedy „otwarty" ,

·                     jeśli żadna bila nie zostanie wbita, przynajmniej cztery bile numerowane muszą dotknąć bandy lub band; w przeciwnym wypadku jest to błąd nieprawidłowego rozbicia, a przeciwnikowi przysługuje prawo:

·                                zaakceptowania pozycji bil na stole i zagrywania,

·                                powtórnego ustawienia bil do rozbicia i wykonania uderzenia rozbijającego,

·                                powtórnego ustawienia bil do rozbicia i nakazania powtórnego wykonania uderzenia rozbijającego,

·                     wbicie bili "8" w trakcie poprawnie wykonanego uderzenia rozbijającego nie jest faulem. Jeśli się to zdarzy zawodnik rozbijający ma do wyboru:

·                                repozycjonować bilę "8" i kontynuować grę akceptując pozycję bil na stole,

·                                powtórnie ustawić bile do rozbicia i wykonać uderzenie rozbijające,

·                     jeśli zawodnik rozbijający wbije bilę "8" i bilę białą jest to błąd rozbicia. Przeciwnik ma do wyboru:

·                                repozycjonować bilę "8" i kontynuować grę z pozycji „biała z ręki" z pola bazy, akceptując pozycję bil na stole,

·                                powtórnie ustawić bile do rozbicia i wykonać uderzenie rozbijające,

·                      jeśli jakakolwiek bila obiektowa zostanie wybita poza stół w trakcie uderzenia rozbijającego (nie wraca ona do gry, z wyjątkiem bili "8", która jest repozycjonowana) jest to faul. Zawodnik przejmujący prawo zagrywania (zwany dalej „zawodnikiem wchodzącym") ma do wyboru:

·                                              zaakceptować pozycję bil na stole i zagrywać,

·                                              zagrywać z pozycji „biała z ręki" z pola bazy akceptując pozycję bil na stole,

·                      jeśli w trakcie uderzenia rozbijającego popełniony zostanie faul nie ujęty w powyższym zestawieniu, zawodnik wchodzący ma do wyboru:

·                                              zaakceptować pozycję bil na stole i zagrywać,

·                                zagrywać z pozycji „biała z ręki" z pola bazy akceptując pozycję bil na stole.

Po prawidłowym rozbiciu – niezależnie od tego czy wpadły jakiekolwiek kolorowe bile – stół pozostaje "otwarty". Jeśli wpadła choć jedna kolorowa bila – grę kontynuuje zawodnik rozbijający. Stół otwarty – oznacza sytuację w której dozwolone jest uderzenie białej bili o dowolną inną bilę (połówka, pełna)

Stół będzie "zamknięty" (zostanie dokonane przydzielenie połówki/pełne do zawodnika) w chwili gdy przynajmniej jedna bila zostanie prawidłowo wbita w osobnym uderzeniu (po rozbiciu).

Faule

Każdy faul karany jest "bilą z ręki" dla przeciwnika. Oznacza to, że zawodnik, który dochodzi do stołu ma prawo ustawić bilę białą w dowolnym miejscu na stole. Jeśli faul popełniony jest przy rozbiciu (na przykład wpada bila biała), zawodnik dochodzący do stołu ustawia bilę białą na polu bazy i musi zagrać bilę znajdującą się poza tym polem. Za faul uznawane są następujące sytuacje:

·                     Kiedy zawodnik nie trafi bilą białą w żadną bilę;

·                     Kiedy zawodnik trafi bilą białą w bilę czarną lub w bilę przeciwnika jako pierwszą;

·                     Kiedy zawodnik wbije bilę białą;

·                     Kiedy zawodnik wbije bilę czarną w trakcie gry, wybije ją poza stół lub wbije ją do niezadeklarowanej łuzy (ten faul skutkuje przegraniem partii). Jeśli jednak bila czarna wpadnie przy rozbiciu, zawodnik, który znajduje się przy stole podejmuje decyzję – może nakazać ponowne ustawienie bil i rozbić lub ustawić bilę czarną na punkcie głównym stołu lub linii powrotów (jeśli ten punkt jest zajęty) i kontynuować grę;

·                     Kiedy żadna bila po zbiciu bili białej z zagrywaną nie zaliczy bandy (wyjątkiem jest sytuacja, w której któraś z bil wpada do łuzy – wtedy banda nie musi być zaliczona);

·                     Kiedy któraś z bil opuści stół;

·                     Kiedy zawodnik dotknie ręką, kijem, ubraniem jakiejkolwiek bili na stole.

 

Piętnastka
Używane bile

Zestaw bil do ósemki: piętnaście ponumerowanych kolejno od 1 bil oraz bila biała.

Ustawienie początkowe

Bile kolorowe ustawione są w trójkącie: 15 z przodu, wysokie numery blisko bili nr 15. Białą bilę otrzymuje rozbijający do ustawienia w polu bazy.

Cel gry

Zdobyć co najmniej 61 punktów.

Zasady

Gracze na zmianę podchodzą do stołu i starają się wbić najwięcej bil, kończą turę po faulu, bądź po niewbiciu bili. Za wbitą bile otrzymuje się ilość punktów równoważną numerowi bili. Wygrywa osoba z największą ilością punktów (suma punktów to 120).

Partya Polska

Bile i punktacja:
Na stole są rozgrywające (białe), po jednej na zawodnika, rozróżnione czarną i czerwoną kropką,

·         za wbicie do łuzy bili rozgrywającej przeciwnika – 2 pkt.

·                     niebieska bila (zwana matką), za wbicie jej do łuzy – 6 pkt.

·                     bila czerwona, za wbicie jej do łuzy – 3 pkt.

·                     bila żółta, za wbicie jej do łuzy – 4 pkt.

Rozgrywanie:
Po wpadnięciu bili do łuzy, bila wraca na stół.

Zawodnik traci kolejkę, jeśli:

·                     jego uderzenie nie wbije do łuzy żadnej bili,

·                     wbije swoją bilę rozgrywającą.


Killer
Używane bile

Zestaw piętnastu bil kolorowych oraz biała bila rozgrywająca.

Ustawienie początkowe

Biała bila z ręki w polu bazy, bile kolorowe w trójkącie.

Cel gry

Pozostać ostatnim graczem posiadającym chociaż jedno życie.

Zasady

Rozbijającego wyznacza się przez losowanie. Rozbicie nie liczy się do rozgrywki, tzn. jeśli podczas rozbicia gracz nie wbije żadnej bili nie traci życia. W swej kolejce gracz musi wbić bilę, jeśli tego nie zrobi traci życie (jedno). W kolejce jest tylko jedno uderzenie tzn. po wbiciu bili zawodnik odchodzi od stołu. Po wbiciu wszystkich bil na stole trójkąt ustawia się ponownie. Przegrywa martwy, tzn. osoba, która straci wszystkie trzy życia. Martwy gracz odchodzi od stołu, a w dalszej grze pomija się jego tury. Dla wyrównania szans powinno rozegrać się tyle rund ilu jest zawodników, tak aby rozbijającym była zawsze inna osoba.

Podstawowa strategia

Przy wbiciu bili ważne jest, gdzie zatrzyma się bila biała. W miarę możliwości gracz stara się, aby po jego turze bila rozgrywająca stanęła w miejscu utrudniającym dalszą grę (np. pomiędzy łuzą narożną, a pozostałymi bilami).


Trójka
Używane bile

Używa się czterech bil: białej, oraz trzech oznaczonych numerami od 1 do 3.

Ustawienie początkowe

Bile numerowane ustawia się w czubku trójkąta, białą ustawia gracz w polu bazy.

Cel gry

Wbić wszystkie trzy bile w jak najmniejszej ilości uderzeń.

Zasady

Gracz w swej turze rozbija, a następnie wbija wszystkie bile. Zmiana tury następuje dopiero po wbiciu przez gracza wszystkich bil. Po faulu gracz nie otrzymuje białej bili do ręki, zamiast tego dopisuje się mu dodatkowe uderzenie. Po wbiciu białej bili gracz musi ustawić ją w polu bazy a następnie musi uderzyć tak aby bila biała przed kontaktem z innymi bilami lub bandą minęła linię bazy. Gracz z najmniejszą liczbą uderzeń wygrywa.


 

Dziewiątka

Zasady i cel gry

Celem gry w dziewiątkę jest wbicie do łuzy bili nr 9. Zawodnik wbija po kolei bile - od najniższego numeru. Po prawidłowym wbiciu bili do łuzy, zawodnik ma prawo do kolejnego uderzenia. Zawodnik może pozostać przy stole tak długo, aż nie uda mu się prawidłowo wbić żadnej bili, spowoduje faul lub zakończy partię.

Przebieg gry

Na początku partii bile ułożone są w charakterystyczny romb, na szczycie którego umieszczona jest bila nr 1, a bila 9 jest w środku pomiędzy innymi bilami. Położenie pozostałych bil jest dowolne, jednak tak, aby się ze sobą stykały. Biała bila jest umieszczona w dowolnym miejscu pola bazy po przeciwnej stronie stołu.

Rozbicie

Przy rozbiciu muszą zostać spełnione następujące warunki:

·                     biała bila musi uderzyć jako pierwszą bilę nr 1

·                     co najmniej jedna kolorowa bila wpadnie do łuzy, lub co najmniej cztery kolorowe bile odbiją się od band

Jeżeli nie zostaną one spełnione, rozbicie uznawane jest za faul. Ponadto faulem jest:

·                     wbicie białej bili do łuzy

·                     wybicie którejkolwiek bili poza stół

Kolorowe bile wybite poza stół nie wracają do gry. Wyjątek stanowi tylko bila nr 9, która po opuszczeniu stołu jest na nim ponownie umieszczana. Po faulu następuje zmiana zawodnika.

Po prawidłowym rozbiciu zawodnik znajdujący się w tym momencie przy stole ma prawo wykonać specjalny strzał - tak zwany "push out". Przy tym strzale zawodnik nie ma obowiązku zaliczenia bili ani bandy. Aby to zagranie mogło być wykonane, przed strzałem zawodnik ma obowiązek zgłoszenia sędziemu lub przeciwnikowi, że ma zamiar zagrać "push out". Zawodnik dochodzący do stołu decyduje - może zaakceptować sytuację na stole i kontynuować grę lub nakazać dalszą grę zawodnikowi, który wykonał "push out".

Wbijanie bil

Bile kolorowe mogą być wbijane do łuz w dowolnej kolejności, jednak zawodnik nie może uderzyć bezpośrednio białą bilą dowolnej bili kolorowej, a tylko tę, która ma aktualnie najniższy numer na stole. Gra kończy się wraz z prawidłowym wbiciem bili z numerem 9.

Faule

W następstwie faulu następuje zmiana zawodnika przy stole. Zawodnik wchodzący do gry rozpoczyna z pozycji "biała bila w ręce", co oznacza, że może ją umieścić w dowolnym miejscu stołu. Możliwe faule w dziewiątce:

·                     uderzenie jako pierwszej bili nie mającej najniższego numeru na stole

·                     żadna z kolorowych bil nie została wbita do łuzy, a biała bila, ani żadna z kolorowych po pierwszym zderzeniu z białą, nie dotknęła bandy stołu

·                     biała, lub kolorowa bila została wybita poza stół (z zastrzeżeniem, że bile kolorowe, z wyjątkiem bili nr 9, nie wracają po takim wybiciu do gry)

Jeżeli w obrębie jednej partii gracz popełni trzy faule z rzędu, nie wykonując pomiędzy nimi prawidłowego uderzenia, przegrywa on partię (tzw. zasada trzech fauli). Po drugim faulu sędzia powinien udzielić ostrzeżenia.

 

Bank pool

Używane bile

Standardowy zestaw dziewięciu (opcjonalnie piętnastu) bil kolorowych ponumerowanych kolejno od 1 do 9 (opcjonalnie od 1 do 15) oraz bila biała.

Ustawienie początkowe

Gra rozpoczyna się od ustawienia trójkąta identycznie jak w dziewiątce (opcjonalnie w ósemce).

Cel gry

W grze wygrywa ten gracz, który wbije pięć (opcjonalnie osiem) bil.

Zasady

Gracz w swym ruchu deklaruje bilę. Aby bila została prawidłowo wbita, biała musi jako pierwsza dotknąć deklarowanej bili (odbicie od bandy też się liczy), a ta musi wpaść bez kontaktu z innymi bilami do deklarowanej łuzy. Wszelkie inne wbicia bil (również w legalnym ruchu) wracają na stół po turze gracza. Gracz kończy turę gdy popełni faul lub nie wbije prawidłowo bili.

 

One-pocket
Używane bile: Zestaw piętnastu bil kolorowych oraz bila biała.

Ustawienie początkowe: Jak do ósemki.

Cel gry: Być pierwszym graczem, który wbije osiem bil do swej łuzy.

Zasady: Gracze przed rozpoczęciem wybierają własną łuzę. Pierwszy gracz najpierw rozbija, potem wbija bile do swej łuzy. Warunkiem kontynuowania tury jest wbicie (bez faulu) dowolnej bili do swojej łuzy. Kto jako pierwszy zdobędzie osiem bil w swej łuzie - wygrywa.

Chicago

Zasady

Chicago jest oparta na ósemce oraz dziewiątce. Jest rozgrywana na stole oraz przy użyciu bil od ósemki (ewentualnie od czternaście plus jeden) – piętnaście bil ponumerowanych od 1 do 15. Chicago jako gra barowa była rozgrywana głównie o pieniądze.

Rozbicie bil należy przeprowadzić tak, żeby biała uderzyła najpierw w bilę z numerem 1, ustawioną na samym szczycie trójkąta. W Chicago nie ma zasady podziału na bile całe i połówkowe, tak jak w ósemce. Po rozbiciu gracz musi wbijać bile do łuz w kolejności (od bili z numerem 1, kończąc na bili z numerem 15). Za wbicie bil z numerami 1, 5, 8, 10, 13 oraz ostatniej, 15, są przyznawane pieniądze. Wygrywa ten gracz, który wbił więcej z tych właśnie bil.

Przed grą obaj zawodnicy ustalają, ile warta jest każda tzw. "bila pieniężna" (tj. bila z numerem 1, 5, 8, 10, 13 i 15). Po meczu, przegrany płaci wygranemu tą właśnie sumę pomnożoną przez różnicę bil pieniężnych, które wbili obaj gracze (np. kiedy gracz A wbił 5 bil pieniężnych, a gracz B tylko jedną i przegrał mecz, płaci on graczowi A ustaloną sumę pomnożoną razy cztery). Kiedy obaj gracze wbiją po trzy bile pieniężne, następuje remis żaden nie płaci drugiemu.

Z powodu gry na pieniądze Chicago jest uważana za grę hazardową. Znane jest także Chicago w wersji niehazardowej – zamiast pieniędzy gracze otrzymują punkty.

Ponieważ Chicago jest głównie grą ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin