Sustainable tourism strategy and action plan for the Yorkshire Dales
2013 – 2018 – summary dokument
Park Narodowy Dolin Yorkshire i Nidderdale Area of Outstanding Natural Beauty wspólnie zdobyły EUROPARC Charter for Sustainable Tourism (dokument pomagający udoskonalić zrównoważony rozwój i zarządzanie turystyką na terenach będących pod ochroną) w roku 2008. W związku ze wznowieniem tej nagrody w roku 2013, nowa strategia turystyczna nie naruszająca równowagi ekologicznej jest właśnie w trakcie tworzenia. Pełną wersję dokumentu można uzyskać u Marka Alluma (mark.allum@yorkshiredales.org.uk).
Bardzo wiele osiągnięto w Dolinach Yorkshire w ostatnich latach:
· utworzenie spółki cywilnej Dales Tourism zarządzającej rozwojem turystyki nie naruszającej równowagi ekologicznej w Dolinach Yorkshire,
· utworzenie sieci biznesowej Dales Tourism w roku 2010, w której obecnie zarejestrowanych jest 200 aktywnie działających przedsiębiorstw,
· projekt Distinctly Dales stworzony w celu wynajdowania szczególnych miejsc w okolicy i wykorzystania ich do promocji przedsiębiorstw,
· stadia przypadków - Brilliant Businesses
· otwarcie ścieżki konnej Pennine, ścieżki rowerowej "Droga Róż" oraz Szlak Sześciu Dolin,
· ulepszenie prawa do wchodzenia na teren parku oraz większa dostępność dla ludzi o ograniczonej zdolności do poruszania się,
· większy zasięg - powstało wiele różnych programów, dzięki którym osoby, które nigdy nie miałyby okazji zwiedzić parku, dostaną taką szansę,
· ochotnicy - przepracowują oni ponad 5000 dni roboczych każdego roku w Tourism Dalesto pomagając chronić naturalne i kulturalne dziedzictwo i udoskonalać prawo do wchodzenia na teren parku,
· transport nie naruszający równowagi ekologicznej - liczba pasażerów sieci Dalesbus zarządzanej przez the Dales & Bowland Community Interest Company od 2007 roku zwiększyła się trzykrotnie,
· National Park Centres - cztery Narodowe Centra Parkowe zostały uznane przez Green Tourism Business Scheme,
· energia odnawialna - od 2007 udzielono pozwolenia na budowę prawie 100 małych przedsiębiorstw oferujących energię odnawialną na terenie Parku Narodowego.
Na potrzeby nowej strategii dokonano oceny okolicy, która zawiera przegląd infrastruktury turystycznej i oferowanych usług, profil zdwiedzających oraz analizę wydajności turystycznej. W celu dokonania oceny przeprowadzono badanie wśród turystów i firm turystycznych za pomocą specjalnie przygotowanych ankiet.
Badanie pomogło wypracować wizję i szereg celów dla obszaru na okres 2013-2018. Zostały one przedstawione poniżej.
Wizja dla strategii nie naruszającej równowagi turystycznej (2013-2018) brzmi:
Doliny Yorkshire będą miejscem przeżywania i czerpania radości ze spokojnego i pełnego dramatyzmu krajobrazu wapiennego, wrzosowisk oraz pojedynczych dolin. Dzięki dużemu zaangażowaniu sektora prywatnego oraz społeczności lokalnej, obszar ten będzie dobrze zarządzanym celem podróży. Większa liczba firm będzie informować swoich klientów o tym co wyróżnia ten obszar i dostarczy szczegółowych informacji na temat możliwości zwiedzania tego terenu pieszo, rowerem lub za pomocą transportu miejskiego.
Lokale gastronomiczne oraz lokalne przedsiębiorstwa zajmujące się sztuką zdobniczą będą tętniły życiem. Przedsiębiorstwa turystyczne i zwiedzający będą starali się chronić i ulepszać środowisko i dziedzictwo za pomocą planu spłaty zwiedzającego oraz poprzez czynny udział w ochronie. Zostaną podjęte różne inicjatywy mające na celu zwiększenie liczby odwiedzających zimą i możliwości docenienia przyrody oraz dziedzictwa kulturowego Dolin.
Cel 1: Chronić i udoskonalać naturalne i kulturowe dziedzictwo na określonym terenie w sposób przynoszący korzyści zwiedzającym oraz chronić obszar przed nieodpowiednim rozwojem turystycznym.
· ochrona urokliwych krajobraz przed niepożądanym zagospodarowaniem,
· współpraca z partnerami w celu wspierania dobrego zarządzania ochroną przez rolników i właścicieli ziem,
· zaangażowanie lokalnej społeczności poprzez Parafialne Projekty Przyrodnicze,
· współpraca z partnerami, ochotnikami i grupami lokalnymi w celu przeprowadzenia ankiet dotyczących historycznych budynków i zabytków.
Cel 2: Zapewnić najwyższej jakości doświadczenia każdemu zwiedzającemu we wszystkich aspektach ich pobytu.
· wspieranie inicjatyw angażujących grupy, które zazwyczaj nie odwiedzają Dolin Yorkshire,
· zapewnienie łatwego wstępu na teren parku,
· zapewnienie "dostępu dla wszystkich" tam, gdzie to możliwe,
· utworzenie nowej i rozwijanie już istniejącej infrastruktury rekreacyjnej,
· stworzenie produktów, które pozwolą zwiedzającym szczegółowo poznać Doliny Yorkshire.
Cel 3: Skutecznie przekazać zwiedzającym informację o nadzwyczajnych cechach obszaru.
· dalszy rozwój stron internetowych, technologii mobilnej i promocji za pomocą portali społecznościowych w celu zapewnienia najwyższej jakości informacji o danym obszarze w interaktywnej formie,
· używanie marki i logo obszaru jako znaku jakości całego regionu,
· utrzymanie centrów informacji turystycznej na wyznaczonym obszarze i w okolicznych miejscowościach,
· wykorzystanie różnych wydarzeń i działań do zademonstrowania wyjątkowych cech obszaru mieszkańcom i odwiedzającym.
Cel 4: Wspierać powstawanie charakterystycznych produktów turystycznych ułatwiających odkrywanie i lepsze poznanie obszaru.
· współpraca z organizatorami licznych festiwali nad stworzeniem programu pieszych wycieczek pod kierownictwem przewodnika na terenie danego obszaru, kończących się w miejscu odbywania się tych festiwali,
· stworzenie nowych możliwości podziwiania przyrody Dolin Yorkshire,
· stworzenie i promocja produktów i wydarzeń turystycznych zachęcających do odwiedzania Dolin Yorkshire jesienią, zimą i wczesną wiosną,
· współpraca z przedsiębiorstwami turystycznymi oraz Dales Tourism Business Network nad ułatwieniem zwiedzającym planowania/rezerwacji/kupna produktów i pakietów ułatwiających bardziej dogłębne odkrywanie danego obszaru,
· zapewnienie pakietów umożliwiających aktywne podróżowanie w sposób nie naruszający równowagi ekologicznej,
· wspieranie projektów promujących produkcję i zachęcających do kupna lokalnych przysmaków i innych produktów,
· poszukiwanie współpracy z sektorem prywatnym.
Cel 5: Szerzyć wiedzę na temat danego obszaru oraz problemów związanych z równowagą ekologiczną wśród wszystkich zaangażowanych w turystykę.
· współpraca z organizacjami partnerskimi i lokalnymi przedsiębiorstwami nad zwiększeniem popularności danego obszaru,
· zwiększenie liczby przedsiębiorstw podejmujących działania służące zminimalizowaniu negatywnego wpływu na środowisko,
· promowanie możliwości wspierania projektów ochrony - na przykład poprzez projekt Trzy Szczyty,
· zwiększenie promocji i możliwości korzystania z transportu publicznego przez mieszkańców oraz odwiedzających poprzez współpracę z miastem Dita,
· zachęcanie lokalnych organizacji, przedsiębiorstw i osób prywatnych do podejmowania działań mających przynieść ekonomiczne, socjalne i ekologiczne korzyści poprzez finansowanie co najmniej 20 nowych projektów każdego roku przez Sustainable Development Funds for the National Park and Nidderdale AONB
Cel 6: Sprawić, by turystyka podnosiła, a nie obniżała poziom życia lokalnej społeczności.
· radzenie sobie z działaniami mających potencjalnie szkodliwy wpływ na wyjątkowe właściwości obszaru, takie jakie używanie "zielonych dróg" przez pojazdy zmechanizowane czy organizowane na dużą skalę wydarzenia tak, aby zminimalizować negatywne wpływy i zwiększyć korzyści dla lokalnej społeczności.
Cel 7: Zwiększyć korzyści z turystyki dla gospodarki lokalnej.
· zachęcanie przedsiębiorstw do dalszego korzystania z pakietu narzędzi zawartego w projekcie Distinctly Dales,
· współpraca z partnerami zarówno w sektorze publicznym jak i prywatnym w celu rozwijania produktów bazujących na wyjątkowych cechach Dolin Yorkshire,
· dalsze wspieranie Dales Volunteer oraz Nidderdale Volunteer w celu zapewnienia możliwości wykonywaniu świadczeń wolontariackich na danym obszarze,
· udoskonalenie całorocznej oferty Dolin Yorkshire, aby zachęcić wizytujących do odwiedzania tego miejsca jesienią, zimą i wczesną wiosną.
Ceł 8: Prowadzić stałą obserwację i wpływać na przepływ turystów w celu zmniejszenia negatywnych wpływów.
· regularne przeprowadzanie ankiet wśród odwiedzających oraz firm i dzielenie się wynikami z organizacją Dales Tourism,
· monitorowanie skuteczności działań mających na celu lepsze poznanie obszaru,
· radzenie sobie z problemami spowodowanymi czynnościami rekreacyjnymi mającymi negatywny wpływ na naturalne oraz kulturowe dziedzictwo lub na społeczność lokalną,
· monitorowanie stanu Obszarów o Szczególnym Znaczeniu dla Nauki.
Stworzony został pełen plan działań, które zostaną podjęte w ciągu następnych 5 lat w celu osiągnięcia wyżej wymienionych celów.
littleblackangel