Wykład 1.docx

(19 KB) Pobierz

Wykład 1              07.10.2011

Magdalena Kraszewska, m.e.kraszewska@gmail.com, bud. VI p. A30, dyżur piątek 10-12,

tel. 22 593 41 88

Plan zajęć:

1.       Pojęcie i istota euro marketingu. Standaryzacja i adaptacja działań marketingowych w ramach eurorynku

2.       Otoczenie przedsiębiorstw działających na rynku UE

3.       Badania marketingowe w UE

4.       Strategie marketingowe wejścia przedsiębiorstw na rynki UE

5.       Dzialania marketingowe na rynkach zagranicznych

6.       Elementy strategii euro marketingu-mix

7.       Prezentacje projektow

8.       Zaliczenie zajęć (test ok. 30 pytan)

9.       Wyniki i wpisy ocen

Projekt: forma pisemna i prezentacja w trakcie zajec

Zaliczenie zajec: czy będzie zalezy od projektow i pracy na zajeciach

Literatura podstawowa:

1.       W. Grzegorczyk „Marketing na rynku miedzynarodowym”, PWE, Warszawa 2005

2.       A. Sznajder „Euromarketing” PWN Warszawa 1999

3.       M. Kumor „Euromarketing” PWN Warszawa 2000

Istota euro marketingu. Standaryzacja i adaptacja działań w ramach eurorynku.

Proces integracji gospodarczej w UE:

·         Wprowadzenie zasad Jednolitego Rynku Wewnetrznego UE – od 1993 roku

·         Wprowadzenie jednolitej waluty euro: strefa euro – 16 (01.01.1999 – transakcje bezgotówkowe; 01.01.2002 – transakcje gotówkowe)

·         Koncepcja euro marketingu pozostaje w scislej zależności od procesow unifikacyjnych, a zwłaszcza wprowadzenia w 1993 Europejskiego Rynku Wewnetrznego (ERW)

·         Urzeczywistnienie ERW stworzylo zupełnie nowa sytuacje w marketingu europejskim

·         Przedsiębiorstwa zostaly zmuszone do dopasowania się do nowych warunkow rynkowych (poprzez zastosowanie koncepcji euro marketingu)

·         Pojecie euro marketing jest ograniczone przede wszystkim do panstw członkowskich UE oraz, w mniejszym zakresie, krajow tworzących Europejska Przestrzen Gospodarcza i panstw stowarzyszonych

·         W 1951 w Paryzu szesc krajow zachodnioeuropejskich (Benelux, Francja, Niemcy i Wlochy) założyło Europejska Wspolnote Wegla i Stali, która była zalazkiem przyszlej Europejskiej Wspolnoty Gospodarczej

·         W marcu 1957 w Rzymie szesc krajow członkowskich EWWiS podpisalo traktaty rzymskie

Jako glowne cele EWG określono:

·         Usuniecie cel i ilościowych ograniczen w wymianie towarowej

·         Zlikwidowanie barier swobodnego przepływu osob, usług i kapitalu

·         Wprowadzenie wspolnych taryf celnych i wspolnej polityki celnej względem krajow trzecich

·         Wspolna polityka w dziedzinie rolnictwa i transportu

·         Ujednolicenie przepisow prawnych

·         Koordynacja polityki gospodarczej

Biala ksiega: dokończenie Rynku Wewnetrznego, zaprezentowana w lipcu 1985 przez komisje WE. Zawierala spis istniejących formalności granicznych i pozostałych barier dla przyszłego ERW. Komisja Europejska okreslila w Bialej Ksiedze 282 czynniki i srodki, za pomoca których powinny zostac usuniete do konca 1992 wszystkie istniejące wewnatrzwspolnotowe bariery.

Prawnie wiążące dla urzeczywistnienia Wewnetrznego Rynku były: Jednolity Akt Europejski (JAE) oraz traktat z Maastricht, powołujący do zycia UE. JAE miał przygotowac urzeczywistnienie czterech podstawowych swobod traktatu EWG, dotyczących swobodnego przepływu towarow, osob, usług oraz kapitalu.

W Bialej Ksiedze zostaly określone 3 rodzaje barier handlowych, których zniesienie jest niezbedna przeslanka zaistnienia JRW dla przedsiębiorstw i konsumentow:

·         Materialne – np. kontrole graniczne miedzy krajami wspólnoty, powodujące utrudnienia i wzrost kosztow

·         Techniczne – np. narodowe normy produkcyjne, przepisy techniczne, procedury rejestracyjne, zróżnicowane przepisy prawne oraz ukryte narodowe rynki zakupow publicznych

·         Podatkowe – np. podatek od wartości dodanej (VAT) i inne podatki pośrednie i bezpośrednie

Po powstaniu ERW nastąpiło:

·         Ujednolicenie przepisow, norm i standardow

·         Zniesienie barier technicznych i fiskalnych

·         Ograniczenia taryfowe i poza taryfowe

·         Nastapil tez swobodny przeplyw osob, towarow, usług i kapitalu

Doprowadzilo to do:

·         Wzrostu konkurencji

·         Rozwoju innowacji i postepu technicznego

·         Obniżenia kosztow produkcji

Społeczności krajow członkowskich maja możliwość korzystania z:

·         Większej podazy towarow i usług

·         Niższych cen

·         Swobodnego wyboru miejsca zamieszkania i pracy

Wielkie koncerny i male przedsiębiorstwa maja:

·         Dostep do nowych rynkow, technologii

·         Wieksze możliwości w zakresie lokalizacji produkcji

Funkcjonowanie ERW spowodowalo:

·         Podniesienie gospodarczego i politycznego znaczenia Wspolnoty

·         Konkurencyjność europejskiego przemyslu w stosunku do USA i Japonii

·         Rozszerzylo rynki zbytu

W zakresie polityki fiskalnej nie doszlo do zniesienia barier podatkowych. Pelne dostosowanie w dziedzinie podatkow pośrednich nie dokonalo się do dzisiaj.

Powstanie Rynku Wewnetrznego spowodowalo wprowadzenie pewnej harmonizacji podatkow (VAT) oraz minimalnych stawek podatkowych w niektórych pozostałych grupach podatkow pośrednich. Podatki bezpośrednie, np. podatek dochodowy, pozostaly dalej na poziomie duzego zróżnicowania pomiedzy poszczególnymi panstwami UE.

Euromarketing (marketing europejski): to marketing w krajach, które tworza UE; dostosowanie strategii i elementow marketingu-mix do szczególnych warunkow ERW.

Euromarketing jest zbiorem działań marketingowych charakterystycznych dla funkcjonowania firmy na rynku UE. Z euro marketingiem związane sa takie pojecia jak: euro segmenty rynkowe, euro konsumenci czy euro produkty.

Standaryzacja strategii marketingowych na eurorynku

Czynniki sprzyjające

Czynniki niesprzyjające

·         Integracja JRW i ujednolicenie warunkow działań

·         Konsumenci oczekuja produktow dobrej jakości po jak najniższych cenach

·         Standaryzacja jest strategia prostsza i tansza (oszczędność kosztow)

·         Zroznicowane zachowania i preferencje konsumentow

·         Kulturowa heterogeniczność Europy

·         Etnocentryzm konsumentow

·         Zróżnicowane uwarunkowania kosztowej strony realizacji strategii

·         Roznice w sytuacji ekonomicznej obywateli w poszczegolnych krajach członkowskich UE

 

Stopien dyferencjacji i standaryzacji działań marketingowych na obszarze eurorynku zalezy od:

·         Produktow i strategii danego przedsiębiorstwa

Od 2004 do UE przystąpiło 12 nowych krajow. W wyniku tego PKB UE jest teraz wieksze niż PKB USA. PKB w 2010 wyniosl 12 268 387 mln euro.

Handel

W UE mieszka zaledwie 7% ludności swiata a jej udzial w handlu z reszta swiata to ok. 20% globalnej wymiany handlowej.

Praca domowa: dane statystyczne – największe gospodarki swiata (mierzone PKB) w 1992, 1995, 2010 dla: Francji, Niemiec, UE, USA, Japonia, Chiny, Indie (w tabelce); należy podac źródło z jakiego korzystamy (warto zapoznac się ze strona www.europa.eu, a także ze strona EuroStatu, będzie link z Europa.eu)

Jak prezentować wyniki?

·         Przygotowanie

·         Konstrukcja

·         Prezentowanie

·         Pytania z „widowni”

·         Radzenie sobie ze stresem

Przygotowanie

Analiza sytuacji:

·         Udana prezentacja to prezentacja dobrze przygotowana

·         Przedmiot, tytul prezentacji – co jest tematem prezentacji? Jaki tytul? Jak waskie jest konkretne zagadnienie?

·         Cel prezentacji – czy chce przekonac / poinformowac etc? Z jakiego powodu zlecono prezentacje?

·         Słuchacze / odbiorcy – wiek / kim sa słuchacze / jakie maja doświadczenie, wiedze, status, z jakiej kultury pochodza? Dlaczego przychodza na prezentacje – jakie sa ich motywy, zainteresowania, oczekiwania? Co już wiedza o temacie?

·         Kim ja jestem w tej sytuacji – Czy znam wystarczająco dobrze zagadnienia? Jaki jest mój wizerunek wśród odbiorcow? Kto prezentuje – czy jest wybor?

·         Czas i miejsce – sytuacja – wielkość sali, atmosfera, wyposażenie techniczne, o ktorej godzinie powinna się zaczac i jak dlugo prezentacja powinna trwac? Czy prezentacja jest czescia skladowa jakichs wydarzen? Dogranie tych elementow

Na podstawie powyższych dobrac odpowiednia metode, styl prezentowania.

Zbieranie i selekcja materiałów:

·         Burza mozgow – wszystkie punkty widzenia, pomysły, powiazania spisane, potem wybranie tych, które mogą mieć zastosowanie, rewizja

·         Wybor materialow i pomysłów, które sa naprawde istotne

Bibliografia, odniesienia do źródeł, korzystanie ze źródeł – podejście akademickie

Konstrukcja

Trzy glowne czesci: wprowadzenie, czesc glowna i zakończenie

Wstep: przywitanie; krotkie streszczenie, podana struktura prezentacji; zaczac od cytatu, danych statystycznych, zartu, anegdoty, pytania – rozluźnienie atmosfery, nawiązanie kontaktu, zaciekawienie

Czesc zasadnicza: przedstawia się zebrane i przygotowane materialy; w tej czesci będzie realizowany cel prezentacji; konieczne jest usystematyzowanie informacji, które maja być przekazywane, istotne jest, aby trzymac się raz przyjetej linii prezentowania; kilka głównych podpunktow (4-5); krotkie podsumowania podpunktow; wyjaśnienie teorii na przykładach

Zakonczenie: podsumowanie i wnioski; czas i miejsce na pytania odbiorcow, dyskusje; ostatnie slowo należy do prowadzacego; skoncz w dobrej atmosferze, pozostaw po prezentacji dobre wrazenie

Prezentowanie

7% tresc, 38% glos którym mowimy, 55% sygnaly niewerbalne

Mowa ciala: ustawienie przodem do odbiorcow, wyprostowany, ale zrelaksowany; ramiona luzno wzdłuż ciala; kontakt wzrokowy konieczny; mimika – powinna korespondowac z wypowiadana trescia, nie zapominac o usmiechu

Zgłoś jeśli naruszono regulamin