Wykład 1 07.10.2011
Magdalena Kraszewska, m.e.kraszewska@gmail.com, bud. VI p. A30, dyżur piątek 10-12,
tel. 22 593 41 88
Plan zajęć:
1. Pojęcie i istota euro marketingu. Standaryzacja i adaptacja działań marketingowych w ramach eurorynku
2. Otoczenie przedsiębiorstw działających na rynku UE
3. Badania marketingowe w UE
4. Strategie marketingowe wejścia przedsiębiorstw na rynki UE
5. Dzialania marketingowe na rynkach zagranicznych
6. Elementy strategii euro marketingu-mix
7. Prezentacje projektow
8. Zaliczenie zajęć (test ok. 30 pytan)
9. Wyniki i wpisy ocen
Projekt: forma pisemna i prezentacja w trakcie zajec
Zaliczenie zajec: czy będzie zalezy od projektow i pracy na zajeciach
Literatura podstawowa:
1. W. Grzegorczyk „Marketing na rynku miedzynarodowym”, PWE, Warszawa 2005
2. A. Sznajder „Euromarketing” PWN Warszawa 1999
3. M. Kumor „Euromarketing” PWN Warszawa 2000
Istota euro marketingu. Standaryzacja i adaptacja działań w ramach eurorynku.
Proces integracji gospodarczej w UE:
· Wprowadzenie zasad Jednolitego Rynku Wewnetrznego UE – od 1993 roku
· Wprowadzenie jednolitej waluty euro: strefa euro – 16 (01.01.1999 – transakcje bezgotówkowe; 01.01.2002 – transakcje gotówkowe)
· Koncepcja euro marketingu pozostaje w scislej zależności od procesow unifikacyjnych, a zwłaszcza wprowadzenia w 1993 Europejskiego Rynku Wewnetrznego (ERW)
· Urzeczywistnienie ERW stworzylo zupełnie nowa sytuacje w marketingu europejskim
· Przedsiębiorstwa zostaly zmuszone do dopasowania się do nowych warunkow rynkowych (poprzez zastosowanie koncepcji euro marketingu)
· Pojecie euro marketing jest ograniczone przede wszystkim do panstw członkowskich UE oraz, w mniejszym zakresie, krajow tworzących Europejska Przestrzen Gospodarcza i panstw stowarzyszonych
· W 1951 w Paryzu szesc krajow zachodnioeuropejskich (Benelux, Francja, Niemcy i Wlochy) założyło Europejska Wspolnote Wegla i Stali, która była zalazkiem przyszlej Europejskiej Wspolnoty Gospodarczej
· W marcu 1957 w Rzymie szesc krajow członkowskich EWWiS podpisalo traktaty rzymskie
Jako glowne cele EWG określono:
· Usuniecie cel i ilościowych ograniczen w wymianie towarowej
· Zlikwidowanie barier swobodnego przepływu osob, usług i kapitalu
· Wprowadzenie wspolnych taryf celnych i wspolnej polityki celnej względem krajow trzecich
· Wspolna polityka w dziedzinie rolnictwa i transportu
· Ujednolicenie przepisow prawnych
· Koordynacja polityki gospodarczej
Biala ksiega: dokończenie Rynku Wewnetrznego, zaprezentowana w lipcu 1985 przez komisje WE. Zawierala spis istniejących formalności granicznych i pozostałych barier dla przyszłego ERW. Komisja Europejska okreslila w Bialej Ksiedze 282 czynniki i srodki, za pomoca których powinny zostac usuniete do konca 1992 wszystkie istniejące wewnatrzwspolnotowe bariery.
Prawnie wiążące dla urzeczywistnienia Wewnetrznego Rynku były: Jednolity Akt Europejski (JAE) oraz traktat z Maastricht, powołujący do zycia UE. JAE miał przygotowac urzeczywistnienie czterech podstawowych swobod traktatu EWG, dotyczących swobodnego przepływu towarow, osob, usług oraz kapitalu.
W Bialej Ksiedze zostaly określone 3 rodzaje barier handlowych, których zniesienie jest niezbedna przeslanka zaistnienia JRW dla przedsiębiorstw i konsumentow:
· Materialne – np. kontrole graniczne miedzy krajami wspólnoty, powodujące utrudnienia i wzrost kosztow
· Techniczne – np. narodowe normy produkcyjne, przepisy techniczne, procedury rejestracyjne, zróżnicowane przepisy prawne oraz ukryte narodowe rynki zakupow publicznych
· Podatkowe – np. podatek od wartości dodanej (VAT) i inne podatki pośrednie i bezpośrednie
Po powstaniu ERW nastąpiło:
· Ujednolicenie przepisow, norm i standardow
· Zniesienie barier technicznych i fiskalnych
· Ograniczenia taryfowe i poza taryfowe
· Nastapil tez swobodny przeplyw osob, towarow, usług i kapitalu
Doprowadzilo to do:
· Wzrostu konkurencji
· Rozwoju innowacji i postepu technicznego
· Obniżenia kosztow produkcji
Społeczności krajow członkowskich maja możliwość korzystania z:
· Większej podazy towarow i usług
· Niższych cen
· Swobodnego wyboru miejsca zamieszkania i pracy
Wielkie koncerny i male przedsiębiorstwa maja:
· Dostep do nowych rynkow, technologii
· Wieksze możliwości w zakresie lokalizacji produkcji
Funkcjonowanie ERW spowodowalo:
· Podniesienie gospodarczego i politycznego znaczenia Wspolnoty
· Konkurencyjność europejskiego przemyslu w stosunku do USA i Japonii
· Rozszerzylo rynki zbytu
W zakresie polityki fiskalnej nie doszlo do zniesienia barier podatkowych. Pelne dostosowanie w dziedzinie podatkow pośrednich nie dokonalo się do dzisiaj.
Powstanie Rynku Wewnetrznego spowodowalo wprowadzenie pewnej harmonizacji podatkow (VAT) oraz minimalnych stawek podatkowych w niektórych pozostałych grupach podatkow pośrednich. Podatki bezpośrednie, np. podatek dochodowy, pozostaly dalej na poziomie duzego zróżnicowania pomiedzy poszczególnymi panstwami UE.
Euromarketing (marketing europejski): to marketing w krajach, które tworza UE; dostosowanie strategii i elementow marketingu-mix do szczególnych warunkow ERW.
Euromarketing jest zbiorem działań marketingowych charakterystycznych dla funkcjonowania firmy na rynku UE. Z euro marketingiem związane sa takie pojecia jak: euro segmenty rynkowe, euro konsumenci czy euro produkty.
Standaryzacja strategii marketingowych na eurorynku
Czynniki sprzyjające
Czynniki niesprzyjające
· Integracja JRW i ujednolicenie warunkow działań
· Konsumenci oczekuja produktow dobrej jakości po jak najniższych cenach
· Standaryzacja jest strategia prostsza i tansza (oszczędność kosztow)
· Zroznicowane zachowania i preferencje konsumentow
· Kulturowa heterogeniczność Europy
· Etnocentryzm konsumentow
· Zróżnicowane uwarunkowania kosztowej strony realizacji strategii
· Roznice w sytuacji ekonomicznej obywateli w poszczegolnych krajach członkowskich UE
Stopien dyferencjacji i standaryzacji działań marketingowych na obszarze eurorynku zalezy od:
· Produktow i strategii danego przedsiębiorstwa
Od 2004 do UE przystąpiło 12 nowych krajow. W wyniku tego PKB UE jest teraz wieksze niż PKB USA. PKB w 2010 wyniosl 12 268 387 mln euro.
Handel
W UE mieszka zaledwie 7% ludności swiata a jej udzial w handlu z reszta swiata to ok. 20% globalnej wymiany handlowej.
Praca domowa: dane statystyczne – największe gospodarki swiata (mierzone PKB) w 1992, 1995, 2010 dla: Francji, Niemiec, UE, USA, Japonia, Chiny, Indie (w tabelce); należy podac źródło z jakiego korzystamy (warto zapoznac się ze strona www.europa.eu, a także ze strona EuroStatu, będzie link z Europa.eu)
Jak prezentować wyniki?
· Przygotowanie
· Konstrukcja
· Prezentowanie
· Pytania z „widowni”
· Radzenie sobie ze stresem
Przygotowanie
Analiza sytuacji:
· Udana prezentacja to prezentacja dobrze przygotowana
· Przedmiot, tytul prezentacji – co jest tematem prezentacji? Jaki tytul? Jak waskie jest konkretne zagadnienie?
· Cel prezentacji – czy chce przekonac / poinformowac etc? Z jakiego powodu zlecono prezentacje?
· Słuchacze / odbiorcy – wiek / kim sa słuchacze / jakie maja doświadczenie, wiedze, status, z jakiej kultury pochodza? Dlaczego przychodza na prezentacje – jakie sa ich motywy, zainteresowania, oczekiwania? Co już wiedza o temacie?
· Kim ja jestem w tej sytuacji – Czy znam wystarczająco dobrze zagadnienia? Jaki jest mój wizerunek wśród odbiorcow? Kto prezentuje – czy jest wybor?
· Czas i miejsce – sytuacja – wielkość sali, atmosfera, wyposażenie techniczne, o ktorej godzinie powinna się zaczac i jak dlugo prezentacja powinna trwac? Czy prezentacja jest czescia skladowa jakichs wydarzen? Dogranie tych elementow
Na podstawie powyższych dobrac odpowiednia metode, styl prezentowania.
Zbieranie i selekcja materiałów:
· Burza mozgow – wszystkie punkty widzenia, pomysły, powiazania spisane, potem wybranie tych, które mogą mieć zastosowanie, rewizja
· Wybor materialow i pomysłów, które sa naprawde istotne
Bibliografia, odniesienia do źródeł, korzystanie ze źródeł – podejście akademickie
Konstrukcja
Trzy glowne czesci: wprowadzenie, czesc glowna i zakończenie
Wstep: przywitanie; krotkie streszczenie, podana struktura prezentacji; zaczac od cytatu, danych statystycznych, zartu, anegdoty, pytania – rozluźnienie atmosfery, nawiązanie kontaktu, zaciekawienie
Czesc zasadnicza: przedstawia się zebrane i przygotowane materialy; w tej czesci będzie realizowany cel prezentacji; konieczne jest usystematyzowanie informacji, które maja być przekazywane, istotne jest, aby trzymac się raz przyjetej linii prezentowania; kilka głównych podpunktow (4-5); krotkie podsumowania podpunktow; wyjaśnienie teorii na przykładach
Zakonczenie: podsumowanie i wnioski; czas i miejsce na pytania odbiorcow, dyskusje; ostatnie slowo należy do prowadzacego; skoncz w dobrej atmosferze, pozostaw po prezentacji dobre wrazenie
Prezentowanie
7% tresc, 38% glos którym mowimy, 55% sygnaly niewerbalne
Mowa ciala: ustawienie przodem do odbiorcow, wyprostowany, ale zrelaksowany; ramiona luzno wzdłuż ciala; kontakt wzrokowy konieczny; mimika – powinna korespondowac z wypowiadana trescia, nie zapominac o usmiechu
z.lola