R. 1.doc

(131 KB) Pobierz
DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA – ROZDZIAŁ 1 (s

Rozdział 1

Pojęcie, przedmiot i proces diagnozowania.

 

Diagnozowanie:

- to czynność poznawcza obejmująca integrowanie informacji, podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, wykorzystani wiedzy i doświadczenia, wnioskowanie i uzasadnianie

- to sytuacja społeczna (i tutaj wchodzi w grę kwestia zniekształceń obrazu osób badanych)

- to sytuacja komunikacyjna (główna aktywność to komunikowanie werbalne i pozawerbalne)

- to złożony proces rozwiązywania problemów i przetwarzania danych

- to działanie przygotowawcze i staje się podstawą interwencji (komplementarność diagnozy i terapii)

 

Komunikowanie wyników działań diagnostycznych:

- często przybiera formę pisemnego raportu             

- pełni funkcje: wyjaśniającą, legitymizującą, perswazyjną lub rozwijającą

 

Cel diagnozowania:

- określenie aktualnego poziomu funkcjonowania jednostki i natury jej problemu

- wskazanie przyczyn problemu i konsekwencji

- weryfikowanie hipotez odnośnie istoty problemu i jego uwarunkowań

- prognozowanie zachowania

- tworzenie planu interwencji

- monitorowanie postępów interwencji i ocena jej efektów

Istotą procesu diagnozowania jest określenie problemu osoby badanej.

Proces ten ma charakter iteracyjny, hipotezy diagnostyczne weryfikuje się w nim cyklicznie, w pętlach „optymalizującego sprzężenia zwrotnego”.

 

Dwa znaczenia pojęcia diagnozy:

- proces określania stanu (aktualnego; przyszłego – prognoza; przeszłego - retrognoza)

- efekt tego procesu

 

DEFINICJA:

Diagnoza to rozpoznanie istoty i uwarunkowań złożonego stanu rzeczy na podstawie obserwacji jego cech (objawów) oraz znajomości ogólnych prawidłowości panujących w danej dziedzinie.

Wiedza potrzebna do wyjaśniania uzyskiwana jest w sposób pośredni – znamy objawy, a poszukujemy przyczyn, źródeł, okoliczności i uwarunkowań analizowanego zjawiska.

 

Podstawowe kroki procesu diagnozowania:

- rozpoznanie problemu

- identyfikacja przyczyn

- planowanie interwencji

- implementacja (wdrożenie) planu interwencji

 

Funkcje:

- deskryptywno-ewaluatywna (Jak jest?)

- eksplanacyjna (Dlaczego tak jest?)

- predykcyjna (Dlaczego będzie tak a nie inaczej?)

- korekcyjna (Co zrobić by uzyskać pożądany stan?) – ta funkcja podkreśla celowy charakter diagnozy

Diagnoza obejmuje także kontekst, jest holistyczna i dynamiczna, poszukuje całości i analizuje proces(y).

 

 

Trzy obszary problemowe diagnozowania:

- identyfikacji albo badania (co rzeczywiście jest?)

- decyzji (co i jak ma być zrobione?)

- działania (przybliżanie od pierwszego do drugiego)

 

Diagnozowanie jest I etapem określania pożądanego przyszłego stanu rzeczywistości, pozwalającym określić w jakim stopniu aktualny stan się od niego odchyla. Jest to proces AKTYWNEGO poszukiwania i przetwarzania danych potrzebnych do podjęcia decyzji o działaniach, które zmienia aktualny stan. Jest inicjowany przez dyskomfort jednostki albo dyskomfort jej społecznego otoczenia.

Diagnozowanie jest też modelowaniem – modelowaniem osobowości osoby badanej i jej środowiska w umyśle diagnosty.

 

Rodzaje diagnoz:

A. Frączek:

- formalna – ma charakter konkretny i dotyczy opisu zachowania się osoby badanej podczas diagnozowania

- interpretacyjnaokreśla znaczenie otrzymanego zestawu danych (faktów) z pkt. widzenia np. problemu z jakim przyszedł klient, częstsza w praktyce

 

Aspekty diagnozy (tzw. diagnozy cząstkowe):

S. Ziemski

- klasyfikacyjna (typologiczna; co to jest?)

- genetyczna (skąd się to wzięło?)

- funkcjonalna (celu; po co to jest?)

- fazy rozwoju (na jakim etapie to jest?)

- prognostyczna (jak będzie?)

- różnicowa (nozologiczna) – pozwala odróżniać osoby z zaburzeniami od osób zdrowych (I-stopnia) oraz rozróżniać osoby chore ze względu na rodzaj zaburzenia ( II-stopnia)

 

Negatywne skutki diagnozy nozologicznej:

- reifikacja (uważanie czegoś za rzecz) obiektu

- dostrzeganie choroby a nie osoby

- etykietowanie

- pozorne wyjaśnienie, samospełniające się proroctwo

- zachowanie diagnosty i osoby badanej może stać się zgodne z zasadą Rumpelstilzchena (sic!) a jest to zjawisko magicznej wiary w wartość słowa użytego w sformułowaniu diagnozy klasyfikacyjnej

- przeniesienie odpowiedzialności na formułującego diagnozę i poczucie zwolnienia ze współpracy ze strony osoby badanej

 

 

 

 

Klasyfikacyjna - polega na poszukiwaniu wzorca wiążącego obserwowane objawy

 

-Genetyczna (kauzalna) – koncentruje się na pochodzeniu aktualnego stanu a diagnozowanie jest wykrywaniem i identyfikowaniem łańcuchów specyficznych czynników przyczynowych ulokowanych w przeszłości

 

-Prognostyczna – jest jej swoistym przeciwieństwem genetycznej; poszukuje tych stanów w przyszłości które daje się wprost wyprowadzić ze stanu aktualnego (takie przewidywanie może zakładać albo zmianę albo brak zmiany działania czynników kontekstowych [-> ekstrapolacja – tendencje które miały miejsce w przeszłości będą występowały także w przyszłości])

 

- Funkcjonalnaposzukujemy sensu wyodrębnionych elementów ze względu na całość z jakiej pochodzą i funkcje jakie w niej pełnią, oraz jej zmian pod wpływem działania całości

 

- Rozwojowa (fazy; rozwoju) – koncentruje się na poszukiwaniu odchyleń od obrazu typowego dla danej fazy rozwoju albo na identyfikowaniu fazy, w jakiej jednostka się znajduje; jej celem powinny być nie tylko deficyty rozwojowe, ale także obszary rozwoju, w których jednostka jest zaawansowana i właściwości psychiczne oraz elementy środowiska mające pozytywne znaczenie dla jednostki (d. pozytywna)

 

Model CPSS (Contex, Phase, Stage and Style) – stawia pytanie także o kulturowe, społeczne, towarzyskie i rodzinne konteksty, w których funkcjonuje jednostka, bo SA one jednym ze źródeł znaczeń jakie nadaje ona swoim działaniom w otoczeniu; bierze pod uwagę zaangażowanie, poziom wiedzy, styl funkcjonowania, podkreśla bardziej rolę zapobiegania kryzysom i wspomaganie rozwoju niż usuwanie już istniejącej dysfunkcji

 

-Interakcyjna (psychospołeczna) – to proces uzgadniania zarówno definicji problemu pacjenta jak i sposobów jego rozwiązywania miedzy psychologiem a osobą badaną lub jej najbliższym otoczeniem; stawia na współdziałanie w procesie zmian dzięki udziałowi pacjenta w diagnozie

 

-Protodiagnozarozpoznanie problemu jednostki przez jej najbliższe otoczenie i podjęcie działań zmierzających do tego by jednostka zgłosiła się po profesjonalną pomoc; diagnoza społeczna; wstępna; efekt działania mechanizmu kontroli społecznej

 

Thorne – podział ze względu na metakategorie, do których diagnosta może się odwołać:

- kliniczna diagnoza procesuopis stopniowego rozwijania się np. choroby; progu dezintegracji; dynamiki patologii, zwraca uwagę na konieczność poszukiwania mechanizmu stabilizującego patologiczne przystosowanie; diagnosta stara się zrozumieć jakie czynniki doprowadziły do szukania profesjonalnej pomocy (= przekroczenia progu dezintegracji) oraz jakie dotychczas klienta od tego powstrzymywały.

- koncepcja psychologii zintegrowanejpodstawowa potrzebą ludzi jest utrzymywanie najwyższego stopnia integracji, podstawy poczucia tożsamości

- diagnozowanie integracji – na podstawie oceny stopnia scalenia i wewnętrznego powiązania życia psychicznego, jego złożoności organizacyjnej

- diagnoza zarządzania życiem- poszukiwanie czegoś na kształt pojęcia sensu życia; struktury zadań indywidualnych, generalnego celu lub wartości do jakiej się jednostka odwołuje

 

Diagnoza psychologiczna często omawiana jest w opozycji do tzw. medycznego modelu diagnozy – obejmuje on symptomy, dysfunkcje, przewidywany przebieg i prognozę choroby

 

Testowanie:

- jako jedna z metod zbierania danych w procesie diagnozy

- zorientowane jest na pomiar (diagnozowanie – na problemie)

- to obiektywny i wystandaryzowany pomiar próbki zachowania nastawiony na poszukiwanie indywidualnych różnic między ludźmi

- czasem test może być wykorzystany przez diagnostę do zainicjowania takich zachowań u osoby badanej które mogą dostarczyć potrzebnych info i wtedy to już diagnozowanie a nie testowanie jako takie

 

Model diagnozowania Paluchowskiego

 

Etapy procesu diagnozowania:

- etap prediagnostyczny – obejmuje wszystko to co wyprzedza w czasie właściwe diagnozowanie i z czym badany i badający wchodzą w interakcję; kontakt ma charakter niesymetryczny; działania mają charakter planowy; relacja ma charakter formalny; pkt. wyjścia działań jest zasada dobroczynności względem klienta realizowana we wzajemnym zaufaniu, kontrakt psychologiczny

 

- etap badania diagnostycznego – identyfikacji; interakcji, w której liczy się komunikowanie (osoby badanej) i odbiór oraz decydowanie o użyteczności informacji (przez diagnostę; użyteczność diagnostyczna, warunkowa, informacyjna); analiza problemu, poszukiwanie objawów psychopatologii -> Orientacja patogenetyczna – diagnoza powinna koncentrować się na poszukiwaniu przyczyn zaburzeń (Sęk, 2005),

 

Patogenetyczny model zaburzeń:

* czynniki chorobotwórcze

* predyspozycje podmiotowe

* czynniki środowiskowe

* czynniki ryzyka

 

Orientacja salutogenetyczna (A. Antonovsky) – komplementarna...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin