stuki-zawiecha.pdf

(1570 KB) Pobierz
zaw poziom
Forum Bravo/Brava/Marea
Dzia∏ stuk-puk
Zebra∏ i opracowa∏ Przemax
zweryfikowa∏ Duke/Kondziu
Stuki-puki generowane przez zawieszenie
aktualizacja 02.01.2003
Wst´p i FAQ
Stabilizator - Marea
Zlikwidowa∏em stukanie z przodu.
Lekkie stuki zawiechy-rozwiazanie
Trzeszczace zawieszenie
Dziwne... (wahacze)
CoÊ mi posz∏o w zawieszeniu
Stukanie przy pe∏nym obcià˝eniu.
Ot. Nast´pny wydatek
Ile wytrzymujà ∏o˝yska w kolumnie McPersona
Wreszcie znalaz∏em êród∏o stukania
Poratujcie!!!!
CoÊ ∏upie w przednim zawieszeniu
Wahacz
O metodzie ∏omowej.
Mocowanie wachacza
CoÊ dupn´∏o
Przednie wahacze
Dlaczego mamy takie g∏oÊne zawiechy?
Ten mróz...
Problem z zawieszeniem (przod) - Marea
Wahacz orgina∏ czy zamiennik?
Moja Bravcia jest jak nowa :-) nareszcie
Nakretka na mocowanie amorka - jak zdjàç ?
¸ozyska amorkow
Trzeszczenie...
Stuk w prawym przodzie
Sie urwalo...
Drà˝ek kierowniczy
Disclaimer:
StaraliÊmy si´ wyeliminowaç zauwa˝one b∏´dy i przek∏amania, tym niemniej nie ponosimy odpowiedzialnoÊci, jeÊli stosujàc si´ do zawartych tu rad zrobisz
krzywd´ sobie lub pojazdowi ;). W szczególnoÊci dotyczy to postów, zawierajàcych subiektywne poglàdy autorów.
Ortografia, interpunkcja i stylistyka postów nie by∏a poprawiana poza bardzo nielicznymi przypadkami. Posty zosta∏y przyci´te tak, aby zawieraç wy∏àcznie treÊci
merytoryczne.
Zastosowanie pliku typu PDF oraz formatu A4 wynika z ch´ci u∏atwienia wydruku.
36352398.002.png
Baza BBM. Stuki-puki generowane przez zawieszenie strona 2
Stuki-puki to jedna z najcz´strzych dolegliwoÊci w BBM, wyst´pujàca w zdecydowanej
wi´kszoÊci egzemplarzy (ale nie we wszystkich - szcz´Êliwcy). Zlikwidowaç ca∏kowicie chy-
ba jej si´ nie da, troch´ stukaç b´dzie zawsze. Jak pisze jeden z forumowiczów taka auta
natura: postuka, postuka, wytrze si´ porzàdnie i b´dzie widaç, co stuka∏o. Jak zaÊ pisze in-
ny (nieoceniony DOHC ;): jeden s∏aby punkt zawiechy rozk∏ada w tempie logarytmicznym
pozosta∏e. Trzeba wi´c nauczyç si´ odró˝niaç stukanie potencjalnie niebezpieczne (wa-
hacz) od tego, które jest konstrukcyjnà niedoróbkà w BBM. Niedoróbka ta wynika z ma∏ej
sztywnoÊci a za to du˝ej wagi nadwozia, oraz starej konstrukcji zawieszenia i kiepskim wy-
ciszeniem wn´trza. Efekt niestety s∏ychaç :(.
Uwaga wst´pna: luzy zawieszenia znacznie lepiej jest sprawdzaç na szarpakach, ni˝ ∏omem - wy-
∏azi wtedy prawie wszystko (szarpaki to takie hydrauliczno/pneumatyczne ustrojstwo przechyla-
jace kola we wszystkie strony, mo˝na je znaleêç najcz´Êciej w ASO). Nie chodzi przy tym o stan-
dartowe badanie np. si∏y tlumienia amorka; trzeba opisaç objawy i samochod musza wytrzepac
pod kàtem stuków. Szarpakami mo˝na zlokalizowaç luzy wahaczy, drà˝ków i koƒcówek stabili-
zatora. Gorzej gdy jest to np. maglownica, drà˝ek, czy poduszki (∏o˝yska) amortyzatorów, tu po-
mo˝e doÊwiadczony mechanik.
Acha - przed badaniem posprzataj i opró˝nij auto z wszystkich gad˝etow, narz´dzi, odkr´ç i wyj-
mij nawet ko∏o zapasowe, z∏ó˝ tylnà kanap´. Mo˝e si´ okazaç, ˝e to wcale nie zawieszenie stuka ;).
Wnioski i cytaty z postów – FAQ
1. Przy wymianie amortyzatorów trzeba wymieniaç równie˝ ich poduszeczki (∏o˝yska). Na
nowych amorkach zwi´ksza si´ praca poduchy wi´c i tak za chwile trzeba jà zmienic - wymia-
na amorka bez poduszki to daremna robota. Czasem te˝ poduszki, zw∏aszcza tylnego amorty-
zatora, lubià siadaç, choç sam amorek jest jeszcze OK.
9. Metaliczne stukanie w przednim zawieszeniau moze byç powodowane przez luz w mo-
cowaniu ∏o˝yska McPhersona. ¸o˝ysko osadzone jest we wk∏adce gumowej na stalowym ∏o-
˝u, ∏o˝e to przykr´cone jest do karoserii trzema Êrubami, które mogà byç lekko odkr´cone,
a muszà byç mocno dociàgni´te. Ale uwaga - bez przesady, te Êruby mo˝na zerwaç przy u˝y-
ciu nadmiernej si∏y! Moment serwisowy to 40Nm. Przy okazji mo˝na sprawdziç czy nakr´tka,
która ma za zadanie przytrzymywaç amortyzator z góry nie jest za luêna.
2. Amortyzator czasem potrafi poluzowaç si´ na Êrubie dolnej - dokr´ciç i po sprawie.
3. Stukaç mogà zbyt twarde spr´˝yny/amorki (wymieniane na niestandartowe), i zbyt mi´k-
kie do nich poduszki amortyzatora. Wymieniç amorki lub poduszki albo si´ przyzwyczaiç. Taki
efekt akustyczny zapewniajà np. olejowo-gazowe sachsy.
10. Stukanie przy pe∏nym obcià˝eniu - wjedz autem na podnosnik, element obcierajacy po-
wien byc porysowany. Najprawdopodobniej jest to uderzanie kól o nadkola. Mo˝na si´ tylko
przyzwyczaiç ;) Rada na przysz∏oÊç - nie zakladaj kosmicznych laczkow od nie wiadomo cze-
go ktore z regu∏y sa przycznà takich przypadlosci.
4. Koƒcówki/drà˝ek stabilizatora. Mogà byç po prostu niedok∏adnie dokr´cone. Przyczynà
stuków mo˝e byç te˝ mocowanie stabilizatora. Stabilizatora, jeÊli to on stuka, w ca∏oÊci wy-
mieniaç nie trzeba, wystarczy wymieniç tylko drà˝ki reakcyjne (∏àczàce stabilizator z amo-
rem). Wg niektórych mo˝na wymieniç tak˝e same gumy na drà˝ku stabilizatora, inni mówià
˝e elementy gumowe na drazku stabilizatora sa niezdejmowalne. Zale˝y od mechanika.
11. JeÊli ha∏asy s∏ychaç kiedy ruszasz po ∏uku lub jedziesz po ma∏ym promieniu - to naj-
prawdopodobniej przeguby nap´dowe (strzelanie, stukanie i dziwne gruchoto-zgrzytanie). Po-
znaç mo˝na po tym, ˝e ha∏asu nie ma przy jeêdzie na wprost. Konieczna wymiana - niestety
przeguby sà doÊç kosztowne :(
5. Stukaç mogà „p∏ywajàce“ w zaciskach klocki hamulcowe, bàdê êle ulo˝one tarcze -
sprawdziç i poprawiç.
12. Nieco podobny efekt mo˝e powodowaç rdzewiejàce ∏o˝ysko w górnym mocowaniu
amorka. ¸o˝ysko blokuje si´ wtedy, a lekko przesuwa si´ spre˝yna w gnieêdzie na amorku. Mo-
˝e pomóc obfite spryskanie lo˝yska w górnym mocowaniu WD-40.
6. Przyczynà mogà byç po prostu zbyt s∏abo dokr´cone ko∏a: dokr´ciç r´cznie, byle nie
urwaç Êruby ;). Serwisowy moment to 86Nm.
13. Pierwszà oznakà ze cos niedobrego sie dzieje w zawieszeniu sà wylewy z amortyza-
torow. Zjawisko to z reguly zaczyna sie od tzw. „pocenia sie“ amortyzorow (mokry brud) ktore
po jakimÊ czasie przeradza sie w kapanie i koƒczy calkowitym „zlaniem si´“ amortyzora. Z po-
càcym amorkiem mo˝na jezdzic (ma z regu∏y dobre wyniki t∏umienia) nalezy go jednak moni-
torowac. Bez oleju w amorku nie da sie jezdziç. ;)
7. Âmieszna rzecz - stukaç mogà plastikowe kapsle na os∏onach piast, jeÊli na nich znajdu-
jà sie ko∏paki. Gdy jedziesz po bruku lub po drobnych nierównoÊciach to te os∏onki zamieniajà
si´ w grzechotk´. Wywaliç w choler´.
8. Mo˝e stukaç wyrobiony sworzeƒ kulisty na wahaczu. WczeÊnie zdiagnozowany problem
mo˝na rozwiàzaç aplikacjà zestawu naprawczego (wymiana tulejek), jeÊli stuka od dawna i g∏o-
Êno, pozostaje tylko wymiana ca∏ego wahacza, najepiej na orygina∏. Czasem wahacz mo˝e byç
tylko êle dokr´cony, wi´c bez paniki.
14. Przyczynà uszkodzeƒ (badê szybkiego zu˝ywania si´) zawieszenia jest stan polskich
dróg badê zdarzenia drogowe (uderzenia). Prewencyjnie po kazdym przypadku np. pogiecia
felgi nalezy zawiech´ obejrzec pod kàtem ewentualnych uszkodzeƒ. Nawet bez wyraênego ude-
rzenia felgi potrafià si´ trwale odksztalcic. Dobrze jest wi´c (nawet gdy ma si´ 2 komplety kó∏) raz
w roku dac je obejrzec fachowcowi na wywa˝arce, pod kàtem widocznego bicia poprzecznego.
36352398.003.png
Baza BBM. Stuki-puki generowane przez zawieszenie strona 3
kondziu
lekkie stuki zawiechy-rozwiazanie
post z 27/05/2002 14:31
Poniewa˝ idzie weekend, to mo˝e znajd´ troch´ czasu, ˝eby samemu zajrzeç pod samochód.
Jakie proste czynnoÊci wykonaç i jakich efektów oczekiwaç, ˝eby zdiagnozowaç usterk´?
jakis czas temu pisalem ze po zmianie amortyzatorow fabrycznych na gazowe sachsa pojawi-
ly sie lekkie stuki (jak mialem „olejowe“ to stukow praktycznie nie bylo) dochodzace z przed-
niej czesci samochodu (glownie w czasie jazdy po b malych nierownosciach). myslalem ze
mam jakies luzy w zawieszeniu- choc bylo pare razy sprawdzane .
dzis podjechalem do ASO pogadac z zaprzyjaznionym mistrzem i co sie okazalo- opisalem mu
problem (zaznaczajac ze mam sprezyny H&R nowe amorki gazowe itp)- stwierdzil ze ma taki
sam problem u siebie (tez ma twarde sprezyny ) -stwierdzil ze winne sa za „miekkie“ poduszki
amortyzatora, polecil wymienic na twardzsze. skad takowe wytrzasnac? od HGT/GT?
kondziu
podniesiesz furke na podnosniku i zagladniesz pod - powinno byc widac czy jest cala sprezy-
na
polo
JeÊli by∏a by to spr´˝yna to wydaje mi si´ ˝e bryczka powinna byç troch´ przechylona. No bo
w koƒcu co jà trzyma. A mo˝e masz uszkodzony amorek ale to by by∏o s∏ychaç stuki podczas
jazdy po dziurach. Wi´c jeÊli te elementy sà ok to pewnie wahacz.
duke
znaczy co? odbijacze? moze masz niedograne amorki ze sprezynami ale co to sa poduchy
amortyzatora?
kondziu
czesci: http://www.automotosklep.home.pl/cgibin/shop∏show=6IJM&sid=028a851e
RJankowski
No wi´c w weekend zrobi∏em ogl´dziny. I co zobaczy∏em? Na spr´˝ynie nie widaç go∏ym okiem
˝adnych usterek. Szarpanie r´czne samochodem nic nie daje - nie jestem w stanie doprowa-
dziç do tego, aby coÊ j´kn´∏o tak, jak podczas jazdy. Na pewno amorki mam do wymiany. Oba
sà zachlapane zaschni´tym b∏otem, ale na jednym b∏oto jest wyraênie ciemniejsze - amorek ju˝
si´ wyla∏, a by∏o to chyba ju˝ jakiÊ czas temu. Nic wi´cej nie by∏em w stanie zobaczyç, bo chy-
ba ci´˝ko na oko stwierdziç krzywizn´ wahacza.
A jeszcze z tym stukaniem to jest tak, ˝e wydaje si´ ono byç niezale˝ne od jazdy po dziurach.
Jak jad´ po nierównoÊciach, to nie stuka, a na równym potrafi... Co to mo˝e byç? Jak rozu-
miem, to czeka mnie wizyta w warsztacie, gdzie ten samochód wytrz´sà na porzàdnym sprz´-
cie, tak?
kondziu
odbijacze=odbojniki (mniemam ze o to Ci chodzilo ) ale to nie to (odboje mam nowe ). Amory od
gory sa przyczepione poprzez poduchy do nadwozia (kielichy). Amorki i sprezyny sa do siebie
dobrane, widac amor sachsa jest troche twardszy od serii
duke
eeeee.... i niby ta blacha sie ugina pracujac z twardszym amortyzatorem? Jezeli by tak bylo
to juz by ci wyszly przez maske do gory, nie wiem na ile cykli cos takiego jest liczone ale je-
zeli sie trwale odksztalca (co slyszysz) to dlugo nie wytrzyma. Gdyby ten kielich byl niedokre-
cony albo amorek by w nim skakal to by zrozumial ale tak sam z siebie... nie brzmi to praw-
dopodobnie
kondziu
poduszka jest gumowa a nie metalowa - wiec ona sie moze zbyt uginac . bron Boze jesli kieli-
chy zaczelyby „pracowac“
kondziu
„trzepak/szarpak“ chyba bedzie najlepszym i najszybszym rozwiazaniem bo szybko da sie
zdiagnozowac luzy w zawieszeniu
RJankowski
CoÊ mi posz∏o w zawieszeniu
post z 10/05/2002 15:02
FULLWYPASS
Ile wytrzymujà ∏o˝yska w kolumnie McPersona
post z 06/11/2002 20:49
Stawiam na tylnà lewà spr´˝yn´. Objawy: lekkie stuki przy hamowaniu bàdê ruszaniu - taki po-
jedyƒczy metaliczny trzask. Do tego wyraênie widaç, ˝e samochód lekko jest opuszczony w tym
miejscu (b∏otnik ni˝ej nad ko∏em ni˝ po prawej stronie).
OczywiÊcie do koƒca nie jestem przekonany, ˝e to spr´˝yna (jedna osoba mi podpowiedzia∏a,
˝e mog∏a p´knàç). Co to mo˝e byç innego? Wahacz? JakieÊ inne mocowanie? Wahacz pewnie
by∏ dawno nie zmieniany, a po prawej stronie by∏ z ty∏u zmieniony 15kkm temu.
I teraz od razu pytanie - jeÊli to spr´˝yny, to gdzie i jakie w W-wie najtaniej kupiç takowe - w mia-
r´ normalne, nie jakieÊ obni˝one? Czy te˝ u Roziego? A jeÊli wahacz, to te˝ gdzie (firmowy to
ju˝ wiem) najtaniej dostaç?
Czy po 70 kkm mogà byç ju˝ zu˝yte?
Lars
Ja mam 77000 i wszystko OK
FULLWYPASS
Pytam bo zdecydowa∏em si´ jednak dalej jeêdziç samochodem i szukam przyczyny g∏uchych
stuków z przodu. Wymieni∏em amorki, wahacze, ∏àczniki stabilizatora. Mam wra˝enie, ˝e d˝wi´k
dochodzi z górnej cz´Êci zawieszenia - mo˝e zawiasy maski albo coÊ.
36352398.004.png
Baza BBM. Stuki-puki generowane przez zawieszenie strona 4
duke
gdzie tam jest lozysko? to gorne mocowanie?
musialo ci sie zdarzyc w cos przywalic... albo to te nasze drogi slynne... a co sie wogle stalo?
maiki
Ja mailem taki sam problem objawial si´ wlasnie tylko przy raptownym hamowaniu, myslalem
ze mam urwana jakas lape od silnika albo poduszke. Pojechalem do mechaniola najpier si´ dar
ze jestem przewrazliwiony (bo tydzien wczesniej wymienial mi lozystko) ale okazalo si´ ze jest
walniety wahacz. Przy okazji okazalo si´ jeszcze ze wyleciala mi jedna sruba nie potrafie powie-
dziec od czego ona by∏a ale chyba od mocowania silnika olbo skrzyni biegow (lokalizacja - lek-
ko przesunieta od srodka autka pod nogi kierowcy zaraz za komora silnika).
Niewiem od czego by∏y te stuki ale po wymianie wahacza i wkreceniu tej sruby znikly i do dzis
o nich nie slychac.
Lars
Ja doszed∏em do wniosku ˝e ten typ tak ma coÊ tam s∏ysz´ ale u mnie jest wszystko OK jak za-
cznie t∏uc jak przy uszkodzonej koƒcówce drà˝ka to wtedy b´d´ kombinowa∏. najlepsze lekar-
stwo to jeêdziç wolniej w city i uwa˝aç na dziury
kondziu
to moga byc amorki. Jakiej firmy posiadasz?
Luteczek
Moze klocki „plywaja“ w zaciskach... ja tak mam przy pierwszym hamowaniu do przodu i do ty-
lu... ake zawsze tak bylo.
DOHC
A wy co ? Przecie˝ to w porównaniu z cenà amortyzatorów kosztuje grosze Powinno si´ to zmie-
niaç razem z amortyzatorami, chyba, ˝e si´ fczeÊniej rozklepa∏o Moje na razie 93000 i luzik
DOHC
Dokr´ç ko∏a, r´cznie
kondziu
lozysko z poducha to koszt ok 100zl (firma pirelli)
Adam_2001
Tez myÊla∏em, ale przy przyspieszaniu tez sie zdarza ∏up, tylko duzo mniejsze, adekwatnie do
przecià˝eƒ.
chucherek
mam przejechane 80 tys i wraz z amorkami wymienilem poduszeczki! qrde u mnie nie bylo wyj-
scia! bo na nowych amorkach zwieksza sie praca poduchy wiec i tak na nowych pewnie po mie-
chu musial bym zmienic poduche! a moze ktos powie ile sprezyni sportowe kosztuja bo amorkia
mam juz kayaba biale wiec tylko sprezynki i zawiecha juz nic sobie! i zakrety beda moje!!!
Adam_2001
No w∏aÊnie, jak sprawdziç ów stabilizator?
Mechanik, który robil mi zawieszenie jakkolwiek doÊwiadczony to zwykl by∏ grzebaç w samo-
chodach niemieckich, gdzie co stakiego po prostu sie nie psuje; tuleje i sworzeƒ wahacza do
wymiany i spoko na kolejne 50kkm. Z rysunków widz´ ze tulejki drazka skretnego sa przymo-
cowane do belki zawieszenia od gory, czyli trzeba by jà odkrecic zeby popatrzec, czyli od cho-
lery roboty. Znowu wladowac 800 w wahacze po tym jak juz wladowalem przeszlo 1000 w za-
wieszenie zeby dalej stukaly jakoes tulejki na dràzku?? A moze by tak stjuningowaç w kierun-
ku resora :-)
Adam_2001
CoÊ ∏upie....
post z 28/07/2002 09:08
nie w krzy˝u, ale w przednim zawieszeniu. Przy hamowaniu jak samochód zaczyna nurkowaç
s∏ychaç pojedyƒcze lub podwójne ∏up. Raczej nie s∏ychaç tego ∏upania przy jezdzie po dziu-
rach. Zaznaczam, ze zdazylem juz wymienic amorki, z odbojami i górnymi mocowaniami, tule-
je wahaczy, a ostatnio jeszcze pr´ty Êciskowe (∏àczà wahacz z drà˝kiem skr´tnym) i towarzy-
szàce im gumki.
Po wymianie amorków i tuleji wahaczy, by∏o przez 500 km spoko, a potem stopniowo zaczelo
sie nasilac to ∏upanie.Co jeszcze mozna wymieniç, ˝eby nie ∏upa∏o i ile jeszcze musze wydac
na przód ˝ebym w koƒcu móg? zaczàç odk∏adaç na remoncik tylniego zawieszenia??
kondziu
Z rysunków widz´ ze tulejki drazka skretnego sa przymocowane do belki zawieszenia od gory?
chyba pomylilo ci sie ze stabilizatorem (przykrecany do wahacza) wytlumacz mi jak drazek
skretny moze byc przymocowany do belki? predzej do zwrotnicy
jedyne co moge poradzic to jak zawsze pojechac na szarpaki do jakiegos warsztatu inaczej
trudno bedzie Ci cos znalezc- mozemy tu gdybac o wahaczach, tulejkach, drazkach, amorkach
i calej reszcie. a na takiej maszynie (maja to w wiekszosci ASO fiat) w jednej rece facet trzyma
sterownik szarpaka (ustawia jak ma szarpac) druga reke kladzie np na wahaczu- wylazi wtedy
najdrobniejszy luz
kondziu
moze zle dokrecili Ci koncowki stabilizatora? mi tak kieds zrobili i zaczelo stukac (zle zal. pod-
kladke) albo te regenerowane wahacze tlucza
Adam_2001
> chyba pomylilo ci sie ze stabilizatorem
No ja nie wiem, ale tak fiat w katalogu nazywa coÊ co jest przymocowane na sztywno z jednej
strony do belki z drugiej do wahacza i w Êrodku jeszcze dwiema tulejkami do tej˝e belki. (czeÊç
nr 7760366). Cudo które skr´ca ko∏em nazwali drà˝kiem kierowniczym (nr 9947438 lub 7591216
w zale˝noÊci od strony samochodu). A co do szarpaków, to ile taka przyjemnoÊç kosztuje??
duke
stawial bym na wahacze... ale ktos tu opowiadal kiedys o stabilizatorze.... to rownie prawdopo-
dobne... jedz do tych co ci robili zawieche...
36352398.005.png
Baza BBM. Stuki-puki generowane przez zawieszenie strona 5
DOHC
Qrna jakie szarpaki Jedê normalnie do jakiegoÊ szfarcenegera na podnoÊnik, niech weêmie ∏om
i wsadzi gdzie trzeba Ja to zlecam co przeglàd, facet podk∏ada dêwigni´ i naciàga to i owo oce-
niajàc luzy. Ma doÊwiadczenie i potrafi wykryç nadmierny luz wahacza, stabilizatora czy czegoÊ
tam. To nie wali dopóki naprawd´ si´ nie zluzuje, lub nie zostanie kiepsko zmontowane.
Ale najpierw dokr´ç ko∏a
duke
mysle ze do ASO tylko gluchych przyjmuja bo regularna odpowiedz to „ja nic nie slysze“. pod-
stawowa metoda to szarpaki czyli takie hydrauliczne/pneumatyczne ustrojstwo przechylaja-
ce/przeginajace kola. Rzeczywiscie wiekszosc rzeczy daje sie tam wylapac. Podobno te naj-
drobniejsze luzy wylapuje sie lomem... nie wiem nigdy mi nikt auta lomem nie traktowal ale mo-
ge to sobie wyobrazic...
kondziu
nie raz widzialem jak na lomie nie bylo luzow a na szarpakach juz cos lekko stukalo
Rostek
Proponuje abys znalazl mechanika, u ktorego bedziesz naprawial samochod i jemu dokladnie
powiedz co stuka a wtedy bedziecie razem dochodzic co to... Ja znalazlem takiego, ktory na-
prawia wszystko - malo tego - jesli wymieni czesc a okaze sie, ze to nie ona byla przyczyna wy-
mienia ja z powrotem na stara i nie bierze za to ani grosza.
ja uwazam, ze tylko ten kto jezdzi samochodem mozne dokladnie wiedziec gdzie co puka i wla-
snie metoda na ucho... bo kto inny jak nie kierowca moze wiedziec lepiej co puka... i na jakim
typie dolkow... wierz swoim uszom i mow o tym mechanikowi.
kondziu
nie mam pojecia jaki koszt. ostatnio byly za free na promocyjnym przegladzie
a tak pewnie kolo 60-80 zl jak za diagnostyke zawieszenia
najlepiej zadzwon do ASO i Ci powiedza- powiedz ze cos stuka i ile koszt. sprawdzenie
Adam_2001
Ko∏a dokr´ci∏em, tzn. sprawdzi∏em ze nie sà niedokrecone.
Nie wiem tylko jak mechanior ma sprawdzic brecha one tulejki przymocowane na belce zawie-
szenia (7760425). Przeciez ich nawet nie widac.
drabinek
Ja osobiÊcie wychodz´ z za∏o˝enia, ˝e zawiecha musi troch´ stukaç. W koƒcu to nie hydro-
pneumatyka. Postuka, postuka, wytrze si´ porzàdnie to i b´dzie widaç co stuka∏o . W sumie to
najwa˝niejsze sà przeguby kulowe wahaczy i jak to jest sprawne to reszta niech sobie stuka na
zdrowie .
A dowolny mechanik powie ci ˝eby zmieniç co si´ da, ale nie da ˝adnej gwarancji na usuni´-
cie stuków . Mnie osobiÊcie po lekturze archiwum nasuwa si´ spostrze˝enie, ˝e wi´kszoÊç stu-
ków, to mocowanie stabilizatora , które w Bravie rozwiàzane jest mocno oryginalnie
Simatic
O metodzie ∏omowej.
post z 31/10/2002 13:28
Mam pytanie do tych co walczyli ze stukami w zawieszeniu (w aucie, nie wyroku). Wiem, ˝e to
temat rzeka (przeglàda∏em archiwum) i nie oczekuj´ z∏otego rozwiàzania.
Moje pytanie jest takie: czy metodà ∏omowà da si´ zdiagnozowaç luzy (êród∏a stuków) w zawie-
szeniu ? Czy pewne rzeczy wychodzà tylko na ucho ? Od pewnego czasu mam wra˝enie, ˝e
s∏ychaç i czuç stuki w przednim zawieszeniu. By∏em w ASO (auto na gwarancji). Pojeêdzili - nic
nie s∏yszeli, pogmerali ∏omem i stwierdzili, ˝e absolutnie nic nie ma prawa stukaç. Niby byli
uprzejmi i zaanga˝owani ale nie wiem czy im wierzyç. Dalej wydaje mi si´, ˝e coÊ lekko stuka.
BTW: Jak wspomnia∏em przeglàdnà∏em archiwum i nasuwa mi si´ jedno spostrze˝enie - temat
stuków w zawieszeniu jest chyba jedynym tematem, który nie jest jednoznacznie rozwiàzany.
Wielu Kolegów ma z tym problemy, wielu proponuje rozwiàzania ale po zsumowaniu wynika
jedno: wymieniç wszystko to MO˚E b´dzie lepiej. Mo˝e ktoÊ ma pomysl jak diagnozowaç ten
problem ? Mo˝e wspólnie opracowaç schemat post´powania ?
msob
Przednie wahacze
post z 02/09/2002 23:39
Gdzie i za ile mo˝na wymieniç wahacze w W-wie. Pierwsze przejecha∏y 55kkm ( i wymiana tyl-
ko dlatego bo by∏ du˝y dzwon z lewej strony ). Drugie orginalne w autoryzowanym jeszcze
mniej bo 35kkm . Trzecie nie orgina∏y tyle samo . Mam teraz prawie 110kkm i nie dojad´ na nich
do 120kkm juz walà.JakieÊ porady ? W∏asne doÊwiadczenia?
Luteczek
Jesli orginalne nie wytrzymaly 35kkm to moze powinienes sprawdzic amortyzatory? Czesto
przyczyna stukow jest drazek stabilizatora.... w Fiacie kosztuje podobno ok 500pln... ale podob-
no regenerowany z robocizna to ok. 150pln.
apb77
Na ucho? Ci´˝ko jest namierzyç. W ASO powinni mieç szarpaki do lokalizacji luzów, a nie ∏om...
Szarpakami mo˝na zlokalizowaç luzy wahaczy, drà˝ków i koƒcówek, stabilizatora. Gorzej gdy
jest to np. maglownica, czy poduszki lub ∏o˝yska amortyzatorów.
> wymieniç wszystko to MO˚E b´dzie lepiej.
No coÊ Ty. Ile by to kosztowa∏o. Na szarpakach mo˝na wykluczyç pewne rzeczy, z resztà b´-
dzie gorzej. Generalnie ja staram si´ na kanale wydobyç ten niepokojàcy dêwi´k. Ju˝ dwie rze-
czy tak namierzy∏em.
brachu_
Troche NNT ale zauwazylem ze ten temat ma ostatnio spore powodzenie. Czyzby kazdemu sie
ostatnio sypaly. Nie powiem bo sam mam do wymiany i to na dniach wiec chetnie poczytam
DroZDi
tak BTW, gdzie kolega jeêdzi ˝e ju˝ 3 razy wymienial komplet wahaczy? przeca to trzeba nie-
z∏ej si∏y, ˝eby pokrzywiç lub porobic luzy
36352398.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin