Filozofia umyslu - wyklady.doc

(475 KB) Pobierz
Filozofia umysłu

WYKŁADY: Filozofia umysłu, III rok filozofii, semestr letni 2009/2010               prowadzący: dr Piotr Konderak, Zakład Logiki i Filozofii Nauki

                                                                                                                                                      

Filozofia umysłu

Co filozof może powiedzieć o umyśle, czego nie wiadomo z nauk szczegółowych: z psychologii, neurobiologii czy fizyki? Czy zagadkę świadomości, inteligencji, jakości można rozwiązać nie ruszając się z przysłowiowego fotela, niezależnie od wszelkich danych empirycznych? W trakcie wykładu przedstawione zostaną ogólne koncepcje umysłu: umysł jako zachowanie (behawioryzm: Hempel, Ryle), umysł jako stany mózgowe (teorie identyczności stanów centralnych: Place, Smart, Lewis, Armstrong), stany mentalne to stany pełniące określone funkcje w ramach umysłu (funkcjonalizm: Putnam, Fodor), podejście interpretacyjne (Davidson, Dennett), eliminatywizm (Churchland, Stich). Będziemy się zastanawiać nad problematyką świadomości (Chalmers, Searle), subiektywności i samowiedzy (Nagel, Burge), innych umysłów, źródeł treści mentalnych a także relacji między umysłem a ciałem, przyczynowości mentalnej oraz qualiów (jakości wrażeń zmysłowych). Przestawione zostaną dwa podstawowe modele umożliwiające wyjaśnianie myśli i zachowań innych: teoria teorii oraz symulacja. Ostatecznie zastanowimy się, czy filozofia umysłu nie jest przedsięwzięciem "beznadziejnym", tj. czy ludzie, posługując się umysłem są w stanie - nawet w zasadzie - wyjaśnić tajemnicę umysłu.

 

Teksty źródłowe

·         Descartes R.: Medytacje o pierwszej filozofii 

·         Ryle G.: Czym jest umysł?, Warszawa: PWN, 1970, s. 41-86.

·         Smart J.J.C.: Doznania a procesy mózgowe, [w:] Chwedeńczuk 1995, s. 247-262. 

·         Quine W.v.O.: Stany umysłu, [w:] Chwedeńczuk 1995, s. 263-267.

·         Putnam H., Umysł a ciało, [w:] Chwedeńczuk 1995, s. 185-214.

·         Fodor J., Czym nie są stany psychiczne?, [w:] Chwedeńczuk 1995, s. 59-82.

·         Churchland P., Problem umysłu i ciała, [w:] Chwedeńczuk 1995, s. 47-58. 

·         Putnam H., Psychological Predicates, [w:] Heil 2004, s. 158-167.

·         Nagel Th., Jak to jest być nietoperzem?, [w:] T.Nagel, Pytania ostateczne, s. 203-219.

·         Nagel Th., Umysł i ciało, [w:] Chwedeńczuk 1995, s. 153-185.

·         Ayer A., O poznaniu innych umysłów, [w:] Chwedeńczuk 1995, s. 85-102.

·         Davidson D., Zdarzenia mentalne, [w:] Davidson 1992, s. 163-193.

·         Davidson D., Zwierzęta racjonalne, [w:] Davidson 1992, s. 194-250.

·         Dennett D., Jakie istnieją rodzaje umysłów, [w:] Dennett 1997, s. 11-70.

·         Dennett D., Historia intencjonalności, [w:] Dennett 1997, s. 99-138.

·         Kim J., Umysł w świecie fizycznym, Warszawa: IFiS PAN, 2002, s. 9-52.

·         Putnam H., Mózgi w naczyniu, [w:] Putnam 1998, s. 295-324.

·         Searle J., Umysł na nowo odkryty, Warszawa: PIW, 1999, s. 15-48.

·         Harman G., The intrinsic quality of experience, [w:] Heil 2004, s. 641-656.

·         Searle J., Umysły, mózgi i programy, [w:] Chwedeńczuk 1995, s. 301-324.

·         Dennett D., Słodkie sny, rzdz.5: Co wie Robomaria?, Warszawa: Prószyński i s-ka, 2006, s. 145-174.

·         Russell B., własności zjawisk mentalnych, [w:] Chwedeńczuk 1995, s. 113-118.

·         Burge T., Filozofia umysłu i języka (1950 - 1990), [w:] Bronk 1995, s. 93-139.

Antologie i źródła powyższych tekstów:

Bronk A. (red.), Filozofować dziś. Z badań nad filozofią najnowszą, Lublin: TN KUL, 1995.

Chwedeńczuk B. (red.), Filozofia umysłu, Warszawa: Fundacja Aletheia - Wyd. Spacja, 1995.

Davidson D., Eseje o prawdzie, języku i umyśle, BWF, Warszawa: WN PWN, 1992.

Dennett D., Natura umysłów, Warszawa: Wydawnictwo CIS, 1997.

Fetzer J. (red.), Aspects of Artificial Intelligence, Dordrecht: Kluwer Acad. Publ. 1988. \

Heil J. (red.), Philosophy of Mind. A Guide and Anthology, New York: Oxford Univ. Press, 2004.

Putnam H., Wiele twarzy realizmu i inne eseje, BWF, Warszawa: WN PWN, 1998

 

WYKŁAD 1

 

Wszechobecna filozofia umysłu

– istota umysłu i relacja do świata pozaumysłowego

– umysł punktem wyjścia dla teorii poznania

– etyk potrzebuje pojęcia podmiotowości

– metafizyk musi znaleźć miejsce w świecie dla umysłu

 

Czy filozofia umysłu jest w stanie powiedzieć coś więcej, niż nauki szczegółowe?

 

Miejsce dla filozofii (umysłu)

– problem świadomości i inteligencji

– utożsamianie powyższych ze stanami, procesami i strukturami mózgowymi

– badania nad umysłem przejmuje neurobiologia, a gdzie miejsce dla filozofii umysłu?

– pierwszy krok – filozoficzny: zaczynamy od koncepcji umysłu

– Czy umysły są rzeczami? - błąd kategorialny (Ryle, 1949) i kolejny krok filozoficzny

 

Umysł a mózg

– jakie doświadczenia budzi obraz Moneta? [Claude Monet, Impresja, wschód słońca (1873) Musee Marmottan, Paryż]

– jakie są ich jakości? (Th. Nagel)

– Czy te doświadczenia dadzą się odnaleźć w mózgu?

 

Zasada Leibniza: jeśli A i B są identyczne, każda własność A musi być własnością B i odwrotnie

– identyczność a korelacja

 

Filozofia i nauka

– filozofów interesują pojęcia, jakimi posługujemy się w nauce

– nie podział ról, ale współfunkcjonowanie

– Historia ciepła, flogistonu i ujemnej masy: od podejścia substancjalnego do dynamicznego (Lavoisier)

– Chalmers: zmiana w pojęciach wraz z osiągnięciami nauk empirycznych pozwoli rozwiązać “ciężki problem” świadomości i zasypać “lukę eksplanacyjną” (J. Levine)

– Alternatywa: nie jesteśmy w stanie zrozumieć umysłu i jego relacji do świata

 

Filozofia umysłu a nauki

 

I. psychologia – nauka o procesach poznawczych (spór o przedmiot, metodę i język)

od psychologii eksperymentalnej (Wundt), przez psychologię filozoficzną (Meinong, Brentano), behawiorystyczną, ewolucyjną (Millikan, Pinker) po kognitywną Wygotski, Łurija, Neisser) i neuropsychologię (Broca, Wernicke, Sperry)

 

II. lingwistyka (poznawcza)

Chomsky (język jako “zwierciadło umysłu”), natywizm (o podbudowie ewolucyjnej), mentalizm (vs. materializm i empiryzm), hipoteza języka myśli Fodora

 

III. neuronauka

wpływ neuronów na przepływ informacji (Hebb), powiązanie obszarów mózgu z czynnościami poznawczymi, neuronalne podstawy świadomości (Popper, Eccles, Gazzaniga, Damasio), sieci neuronowe (Churchland, Churchland)

 

IV. sztuczna inteligencja

maszyna Turinga i obliczalność (Church), architektury poznawcze (Anderson), modelowanie zdolności poznawczych

 

Odrobina historii

– Platon rozważania dot. duszy w Fedonie:

- dusza to doskonale prosty element wchodzący w związek z ciałem w trakcie życia jednostki

- dusza przyrównana do dostrojenia liry

rozróżnienie substancja – własności; problem uniwersaliów

– Arystoteles

posiadanie umysłu to kwestia odpowiedniej organizacji ciała odczytywany jako funkcjonalista czy wręcz materialista

Odrobina historii

Locke

prawdziwą materialną substancję stanowią cząsteczki elementarne (korpuskuły); obiekty świata to modi , sposoby zorganizowania substancji

dualizm własności: odmienna od Descartesa definicja

mentalności i materialności

myślenie i rozciągłość nie muszą się wykluczać

– Hume

odrzuca substancje traktując obiekty jako wiązki własności

 

Problem umysł - ciało

Dualizm:

→ substancjalny

→ własności – interakcjonizm – paralelizm (Popper, Eccles) – epifenomenalizm

 

mentalizm: dualizm + przekonanie o “pierwotności poznawczej” umysłu

→idealizm typu Berkeleya

→monizm neutralny (Mach, James, Russell)

Problem zamknięcia przyczynowego świata fizycznego

 

Fizykalizm (Keith Campbell: relatywność materializmu):

- f. peryferyjny (behawioryzm)

- f. centralny (teoria identyczności stanów centralnych)

Stanowisko panpsychistyczne: wszelkie obiekty mają swoją stronę (aspekt, własności) mentalną

 

WYKŁAD 2 Umysł a zachowania. Behawioryzm w filozofii umysłu.

 

O stanach mentalnych

Behawioryzm to stanowisko traktujące umysł nie w kategoriach wewnętrznych mechanizmów odpowiadających za nasze zachowanie, ale jako coś w istotnym zakresie

ustanowione przez to zachowanie.

 

Zachowanie można rozumieć dwojako:

- zachowanie fizyczne

- zachowanie podmiotowe [agential behaviour]

Wąskie i szerokie rozumienie zachowań; konsekwencje dla stanowisk filozoficznych

 

Źródła behawioryzmu...

1913 Watson:

- psychologia nauką obiektywną

- cel: przewidywanie zachowania i sterowanie nim

- świadomość nie ma znaczenia w wyjaśnianiu

- ludzie i inne istoty żywe stanowią ciągłość

- mechanizmy odpowiedzialne za zachowanie dają się rozłożyć na mechanizmy prostsze (ostatecznie do S-R)

Świadomość w najlepszym przypadku jest epifenomenem

 

Wątpliwości behawiorystów

- CUN i mózg nie mają szczególnej roli w wyjaśnianiu zachowań

- opis bodźców i reakcji: język mentalistyczny czy fizykalny?

- stosunek do tego, co mentalne:

- eliminatywizm,

- nawet jeśli dopuścimy stany mentalne, są one nieistotne

- przekładalność terminów mentalnych na fizykalne

Behawioryzm filozoficzny

zainteresowany:

- znaczeniami terminów psychologicznych

- problemem przypisywania stanów mentalnych

 

Jan myśli o Krakowie

 

Co się dokładnie dzieje z Janem, że prawdą jest, że myśli o Krakowie?

 

Behawioryzm eliminatywny...

...odrzuca w odniesieniu tego, co mentalne całą zdroworozsądkową ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin