KOGNITYWNA REWOLUCJA.pdf

(1688 KB) Pobierz
PPTVIEW
Czy jesteśmy automatami?
Wolna wola, podmiotowość i mózg.
my automatami ?
?
, podmiotowo
podmiotowo ść
ść i m
i mó zg
zg.
odzis
odzisł aw Duch
aw Duch
Katedra Informatyki Stosowanej
Uniwersytet Miko
Uniwersytet Mikoł aja Kopernika
aja Kopernika ,
, Toru
Toruń ,
, PL
PL
Google :
: W Duch
W Duch
UG ,
, 29
29. 04
04. 2009
2009
Czy jeste
Czy jesteś my automatami
Wolna wola ,
Wolna wola
Katedra Informatyki Stosowanej
Google
UG
246892918.010.png 246892918.011.png 246892918.012.png
Kognitywna rewolucja
Wiele dziedzin nauki przechodzi
Kognitywną Rewolucję!
246892918.013.png 246892918.001.png
Neuro) kongitywizacja
kongitywizacja
Powoli udaje się nam zrozumieć naturę ludzką.
Wszystkie dziedziny ulegają „kognitywizacji”:
Psychologia (neuro)kognitywna.
Lingwistyka (neuro)kognitywna.
Neurofilozofia, filozofia umysłu.
Nowe dziedziny:
Kognitywna historia, antropologia, socjologia.
Kognitywna ekonomia i neuromarketing.
Kognitywna matematyka.
Kognitywna fizyka.
Neuroestetyka.
Neuroteologia.
Neuroetyka.
+Wiele innych dziedzin...bez zrozumienia siebie nie da się rozumieć!
( Neuro
(Neuro)kongitywizacja
246892918.002.png 246892918.003.png 246892918.004.png 246892918.005.png
Kognitywna matematyka
Prawie niczego nie można zrozumieć w pełni, ignorując
jednocześnie sam aparat poznawczy, jego ograniczenia i
możliwości.
G. Lakoff, R. Nunez , „Where Mathematics Comes From: How the
Embodied Mind Brings Mathematics into Being” opierając filozofii
matematyki na idei ugruntowania sensu pojęć w działaniu w
świecie.
Równania to metafory.
Jak rozumieć słynne równanie Eulera: e i p + 1 = 0 ? Jest tu
7 najważniejszych koncepcji matematycznych: 0, 1, +, =, p , e oraz
i.
Matematycy XIX wieku sądzili, że możemy to udowodnić, ale nie
zrozumieć, ale po przeczytaniu 70 stron poświęconych analizie
sensu tego równania daje się go zrozumieć.
Fizyka? Od ponad 70 lat ludzie spierają się o sens mechaniki
kwantowej.
Kognitywna matematyka
246892918.006.png 246892918.007.png
Pamięć i historia
Czy zawsze umysły, a w szczególności pamięć,
działały tak jak teraz? Ma to wielkie znaczenie dla
oceny wiarygodności źródeł historycznych, dla
historii, socjologii i religioznawstwa.
Jak np. działała pamięć w XI wieku i wcześniej?
Patrick J. Geary , „Phantoms of Remembrance, Memory and Oblivion
at the End of the First Millennium”. Princeton University Press
1994.
Arnold, bawarski mnich w 1030 roku odbył podróż do Panonii;
parę lat później opisał widzianego tam przez siebie i swoich
towarzyszy wielkiego smoka, głowę miał jak góra, pokryty był
łuskami, długi był na milę, wisiał na niebie przez parę godzin po
czym odleciał.
Nie ma wątpliwości, że Arnold „przypomniał” sobie to wydarzenie.
Wniosek: historia pełna jest fantomów tworzących mity; wiele
rzeczy daliśmy sobie wmówić ...
Pamięć i historia
246892918.008.png 246892918.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin