Tworzenie w przedszkolu mini spektaklów pomaga zrealizować
zadania dydaktyczno- wychowawcze, służy uatrakcyjnieniu zajęć. Dobra ,radosna zabawa dzieci, w której można dostrzec przekazywane im wartości wychowania teatralnego może być źródłem satysfakcji tak dla dzieci rodziców jak i nauczyciela.
W toku pracy pedagogicznej w przedszkolu wyłonił się pomysł pracy opartej na edukacji teatralnej dzieci. Wieloletnie doświadczenia w przygotowywaniu dziecięcych przedstawień, teatrzyków, inscenizacji i rożnego występów utwierdzają nas w przekonaniu, iż teatr w przedszkolu to doskonała forma pracy. Pozwala on być dziecku aktorem, scenarzystą, choreografem, dekoratorem a nawet reżyserem. Mając na uwadze to, jak wiele walorów posiadają zabawy teatralne i fakt, iż sprawiają ogromną radość i przyjemność postanowiłyśmy opracować program pozwalający na szerokie wykorzystanie tej dziedziny sztuki w przedszkolu. Program autorski pozwoli na takie przybliżenie teatru, aby małe dzieci 3,4,5- letnie mogły poznać tajniki tej dziedziny sztuki.
Sądzimy, że realizacja tego programu przyczyni się również do pełniejszego zaangażowania rodziców życie przedszkola i umożliwi prezentację zdolności dzieci w środowisku lokalnym.
„Często sama zabawa w teatr jest większym sukcesem
niż sam występ przed publicznością”.
Rola inscenizacji:
- kształcenie uczuć, kształcenie postaw,
- kształtowanie wrażliwości estetycznej,
- kształtowanie świadomej dyscypliny,
- rozwijanie mowy i twórczego myślenia,
- ćwiczenie pamięci,
- rozwijanie zainteresowań czytaniem i teatrem,
- kształtowanie spostrzegawczości i umiejętności koncentracji.
Rodzaje inscenizacji:
- teatr wycinanek (sylwety),
- teatr lalek (kukiełki, pacynki, marionetki),
- teatr chiński – cieni,
- sąd nad negatywnym bohaterem,
- żywy plan – dzieci układają scenariusz,
- żywy teatr – improwizacja,
- inscenizacja utworów literackich.
Tok metodyczny – inscenizacja utworu literackiego.
1. Wybór utworu.
2. Kilkakrotne czytanie w celu zrozumienia treści.
3. Ćwiczenia w mówieniu z wyodrębnieniem wydarzeń.
4. Ćwiczenia z podziałem na role.
5. Podział ról z uwzględnieniem cech charakterystycznych przedstawionych postaci.
6. Zapamiętanie ról poprzez ćwiczeń (ćwiczenia emisji głosu – magnetofon, płyta z nagraniami).
7. Samodzielny wybór rodzaju inscenizacji.
8. Zaprojektowanie dekoracji i wykonanie jej.
9. Dobór odpowiednich rekwizytów.
10. Przygotowanie piosenek i tańców.
11. Opracowanie ostateczne scenariusza i wykonanie inscenizacji przez dzieci.
Formy pracy przygotowujące do wystąpień teatralnych:
A. Wzbogacanie słownictwa;
- rozmowy o codziennych sprawach,
- omawianie konkretnych sytuacji, ilustracji, przedmiotów,
- poznawanie synonimów wyrazów,
- układanie krótkich opowiadań.
B. Inscenizowanie sytuacji:
- np. rozmowa o modzie lub pogodzie
- rozmowa o kłopotach z dziećmi,
- dyskusja panów o samochodach.
C. Ruch:
- spontaniczne zabawy taneczne.
Metody dydaktyczne:
-werbalna( słowna): rozmowa
słuchanie utworów literackich
nauka tekstów
-czynna: gra dramatyczna ( drama)
-oglądanie spektakl teatralnych
wystąpień rówieśników
książek ,czasopism, ilustracji, zdjęć
Formy pracy
-grupowa
-zespołowa
-indywidualna
Rodzaje aktywności
-literacka
-polonistyczna
-ruchowo-plastyczna
-muzyczna
-językowa
-społeczna
Środki dydaktyczne:
Literatura dziecięca
Gry dydaktyczne
Kasety magnetofonowe z nagraniami piosenek i krótkimi tekstami literackimi
Kasety video
Drama jest metodą, która umożliwia dzieciom poznawanie świata poprzez działanie. Pozwala na uwzględnienie możliwości psycho- ruchowych dzieci w wieku przedszkolnym, szczególnie dużą potrzebę ruchu..
Drama nie jest aktorstwem, odbywa się bez scenariusza.. Udział w dramie jest możliwy dla wszystkich, jedynym warunkiem jest emocjonalne wczucie się w rolę. Wszystko dzieje się jeden raz i jest wynikiem sytuacji improwizowanej. W dramie nie chodzi o uzyskanie efektów artystycznych . Niekiedy mało efektownie odegrana rola jest silnie przeżywana i przynosi głębokie efekty wychowawcze. Drama jest sposobem poznawania świata. Jest metodą pedagogiczną, w której wchodzenie w określone role, pozwala kreować rzeczywistość.. W dramie dziecko musi wczuć się w postać, działać a nie grać (jak w teatrze).
1. Proste doświadczenia szczególnie przydatne na poziomie nauczania przedszkolnego rozwijające wrażliwość zmysłów: słuchu, wzroku, dotyku, węchu oraz wyobraźnię.
-wprawki dramowe
-ćwiczenia dramowe
-gry
2.Gry dramowe: doświadczenia oparte na improwizacji i życiu fikcją. Mają swoje miejsce akcji, sytuację wyjściową , uczestnicy wchodzą w rolę. Całość ma charakter dramowy ( np. na lotnisku oczekują rodziny na lecący samolot, który się spóźnia)
3. Teatr: zajęcia zorientowane na przedstawienia – spektakle, uczące poszukiwania)
4. Drama właściwa: zdarzenie, w skład którego wchodzą w/w trzy zajęcia. Jej celem jest zmiana nastawień i przekonań życiowych uczestników w wyniku odkrycia prawdy zawartej w sytuacjach improwizowanych.
v Rozmowa – najprostsza (bycie w roli). Polega na dawaniu i przyjmowaniu odpowiedzi
v Ćwiczenia pantomimiczne – stosowany w pracy z małymi dziećmi. Sprzyja rozwijaniu plastyki ciała, koncentracji, fantazji np. rozwijanie kwiatu, mycie się, zmaganie z wichrem.
v Improwizacje –ma miejsce, gdy uczestnicy otrzymują role, temat i próbują działać zgodnie z postawionym zadaniem, jednak bez scenariusza. Oparte są często na opowiadaniu, utworze literackim.
v Inscenizacja – ma miejsce gdy zachodzi wyraźny podział na aktorów i publiczność .
v Rzeźba – zastygnięcie w bezruchu, naśladowanie
jakiejś postaci, wymowa ciała, mimika ma komunikować uczucie lub sytuację.
v Żywe obrazy – najważniejsze wydarzenie zostaje
uchwycone w bezruchu, np. las i śmieci.
v Film – stanowi kontynuację stop – klatki, akcja przebiega w tempie zwolnionym w najbardziej dramatycznym momencie.
zwolnionym i przyspieszonym.
v Rysunek – rysunek bohaterów, wyrażanie uczuć za
pomocą technik plastycznych.
v Ćwiczenia głosowe – np. odgłosy przedmiotu, szelest kartek, skrzypienie butów, przesuwanie krzeseł.
v List. – dla dzieci starszych- forma pisemna
v Dziennik lub pamiętnik. – dla dzieci starszych- forma pisemna
BIBLIOGRAFIA
1. A. J.Rychel: Jak tworzyć programy autorskie?
2. J. Awulgowa: Dziecko widzem i aktorem. Inscenizacja dla klas przedszkolnych, świetlic i domów dziecka.
3. Jurkowski i inni: Teatr lalek.
4. Cybulska i inne: Inscenizowanie zabaw na podstawie literatury dziecięcej.
5. E.Bełczewska, A.Łada-Grodzicka : ABC...Program XXI wieku
6. M. Giermakowski: Propozycja modelu konstruowania programu autorskiego
7. J. Dorman: Zabawa dzieci w teatr.
8. M.Świecka: Drama w edukacji”
9. K. Pankowska: ,,Edukacja przez dramę
10. Way Brian: Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży.
11. J. Awulgowa, Świątek: Inscenizacje w klasach I – III
12. J. Awulgowa, Świątek: Małe formy sceniczne w pracy przedszkola.
13. K. Lenartowska: Praca z tekstem w kl. I – III.
14. A. Misiurska: Zrobimy teatrzyk lalkowy.
15. T. Kudliński: Maska i oblicze teatru.
16. H. Piaścik: Nasz teatrzyk.
17. A. Szymańska: Drama w nauczaniu początkowym.
18. Z. Wójcik: Zabawa w teatr. 1 i 2 część
19. Praca zbiorowa Edukacja w przedszkolu, Wyd. Raabe (C.1.1 s. 38, 19, 22)
20. Wychowanie w przedszkolu 7/95, 8/2001, 11/2000
21. Forum nauczycieli - moja szkoła nr 1. Teatr przy okazji
22. Dziecko 11/2000 – Domowy teatrzyk.
23. L. Rybotycka: Gry dramatyczne.
24. K. Panakowska: Drama, zabawa, myślenie
24. B.Wag: Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży
Opracowała: mgr Ewa Kamer
Nauczyciel Przedszkola nr 15
w Dąbrowie Górniczej
ewus85