test nr 1.pdf

(526 KB) Pobierz
gm_torun
WPISUJE UCZEÑ
UZUPE£NIA ZESPÓ£
NADZORUJ¥CY
KOD UCZNIA
DATA URODZENIA UCZNIA
miejsce
na naklejkê
z kodem
dzieñ
miesi¹c
rok
dysleksja
EGZAMIN
W TRZECIEJ KLASIE GIMNAZJUM
Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW
MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZYCH
CZERWIEC 2002
Instrukcja dla ucznia
1.
Sprawd, czy zestaw egzaminacyjny zawiera 14 stron.
Ewentualny brak stron
lub inne usterki zg³o nauczycielowi.
2.
Na tej stronie i na karcie odpowiedzi wpisz swój kod i datê urodzenia.
Czas pracy:
120 minut
3.
Czytaj uwa¿nie wszystkie teksty i zadania.
4.
Rozwi¹zania zapisuj d³ugopisem lub piórem z czarnym lub granatowym
tuszem/atramentem. Nie u¿ywaj kor
Liczba punktów
do uzyskania: 50
ektora.
5.
W zadaniach od 1. do 25. s¹ podane cztery odpowiedzi: A, B, C, D.
Odpowiada im nastêpuj¹cy uk³ad kratek na
karcie odpowiedzi:
A
B
C
D
Wybierz tylko jedn¹ odpowied i zamaluj kratkê z odpowiadaj¹c¹ jej
liter¹
-
np. gdy wybra³e odpowied "A":
6. Stara
j siê nie pope³niaæ b³êdów przy zaznaczaniu odpowiedzi, ale je¿eli
siê pomylisz,
b³êdne zaznaczenie otocz kó³kiem
i
zaznacz inn¹ odpowied.
7.
Rozwi¹zania zadañ od 26. do 37. zapisz czytelnie i starannie
w wyznaczonych miejscach.
Pomy³ki przekrelaj.
8.
Redaguj¹c odpowiedzi do zadañ, mo¿esz wykorzystaæ miejsca opatrzone
napisem Brudnopis
i oceniane.
. Zapisy w brudnopisie nie bêd¹ sprawdzane
GM-A2-021
88942639.049.png 88942639.050.png
Czy wiesz, ¿e
W celu okrelenia odczynu wodnych roztworów wprowadzono czternastostopniow¹ skalê pH,
która pozwala oceniæ kwasowoæ roztworu. Woda i roztwory wielu soli posiadaj¹
odczyn
pH = 7.
Oto skala, na której podano pH
, dla które
go wartoæ
niektórych p³ynów.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
a
b
c d
f
e
a –
sok ¿o³¹dkowy
b – coca-cola
c – woda sodowa
d – pot
e – woda mydlana
f – woda i wiele roztworów soli
Zadanie 1. (0-1)
Okrel wartoæ pH coca
-
coli, wykorzystuj¹c podan¹ skalê.
A. 3,2 B. 2,8 C. 9,8 D. 5,5
Zadanie 2. (0-1)
Najni¿sza wartoæ pH wiadczy o:
A.
najwiêkszym stê¿eniu jonów wodorowych
B.
najwiêkszym stê¿eniu jonów wodorotlenkowych
C. na
jmniejszym stê¿eniu cz¹steczek wody
D.
obecnoci tylko cz¹steczek wody
Zadanie 3. (0-1)
W tablicach geograficznych 1
podano nastêpuj¹ce okrelenia roku:
Rok
Definicja
Czas trwania
dni godziny minuty sekundy
odstêp czasu miêdzy kolejnymi przejciami
S³oñca przez punkt Barana
zwrotnikowy
365
5
48
46
odstêp czasu miêdzy kolejnymi przejciami
S³oñca przez to samo miejsce na tle gwiazd
gwiazdowy
365
6
9
10
Brudnopis
A. o 1h 39 min 36 s
B. o 1h 57 min 56 s
C. o 57 min 36 s
D. o 20 min 24 s
Tablice geograficzne. Wydawnictwo Adamantan, Warszawa 1998
Strona 2 z 14
obojêtny
Wybierz odpowied na pytanie: o ile rok gwiazdowy jest d³u¿szy od zwrotnikowego?
1
88942639.051.png 88942639.052.png 88942639.001.png 88942639.002.png 88942639.003.png 88942639.004.png 88942639.005.png 88942639.006.png 88942639.007.png 88942639.008.png 88942639.009.png 88942639.010.png 88942639.011.png 88942639.012.png
Zadanie 4. (0-1)
Zmiany stanów sku pienia wody przedstawione na poni¿szym schemacie zaliczamy do:
topnienie
parowanie
lód
woda
para wodna
krzepniêcie
skraplanie
A. reakcji chemicznych B. procesów rozk³adu
C. przemian metabolicznych
D. zjawisk fizycznych
Zadanie 5. (0-1)
Przeanalizuj dane
przedstawione na
mapie i wska¿ trzy
europejskie pañstwa
o najwiêkszym
procentowym udziale
uszkodzonych lasów.
2
(liczby na mapie oznaczaj¹ stan uszkodzeñ lasów
w Europie w %)
A. Niemcy, Polska,
Rosja
B.
S³owacja, Ukraina,
Bia³oru
C. Czechy, Ukraina,
Mo³dawia
D.
Czechy, W³ochy,
Polska
0 400 800km
granice pañstw
1 cm
2
ród³o:
Lasy w Polsce
(wg opracowañ PIO), [w:] Aura nr 4/1998
Zadanie 6. (0-1)
Okrel skalê liczbow¹ mapy z zadania 5. (Skorzystaj z legendy.)
A. 1: 400
B. 1 : 800
C. 1 : 400 000
D. 1 : 40 000 000
jedyny polski park
narodowy jest wpisany na Listê wiatowego Dziedzictwa Ludzkoci UNESCO.
A. wiêtokrzyski Park Narodowy B. Bieszczadzki Park Narodowy
C.
Bia³owieski Park Narodowy D. Tatrzañski Park Narodowy
Strona 3 z 14
Zadanie 7. (0-1)
Sporód podanych parków narodowych wska¿ ten, który jako
88942639.013.png
Zadanie 8. (0-1)
Drzewostany iglaste s¹ mniej odporne na zanieczyszczenia ni¿ lasy liciaste. Ustal, które
z poni¿szych zdañ prawid³owo okrela jedn¹ z g³ównych przyczyn tej ró¿nicy.
A.
Licie drzew iglastych (ig³y) maj¹ cieñsz¹ skórkê, a licie drzew liciastych grubsz¹.
B.
Licie drzew iglastych pozostaj¹ na drzewie kilka lat, a liciastych s¹ zrzucane na zimê.
C.
Drzewa iglaste rosn¹ wolniej ni¿ liciaste.
D.
Drzewa iglaste maj¹ mniejsz¹ ³¹czn¹ powierzchniê lici ni¿ drzewa liciaste.
Zadanie 9. (0-1)
Wska¿ cz
ynnik, który praktycznie nie ma
wp³ywu na przebieg procesu fotosyntezy.
A. temperatura B. intensywnoæ wiat³a
C. stê¿enie tlenu D. stê¿enie dwutlenku wêgla
Zadanie 10. (0-1)
Przyjrzyj siê schematowi, który przedstawia obieg materii w przyrodzie na przyk³adzie
ekosystemu lasu.
wiewiórka
l
zwi¹zki
i
i
Owalem oznaczono organizmy pe³ni¹ce wa¿n¹ rolê w obiegu; miêdzy innymi bakterie
i grzyby. Organizmy te nazywamy:
A. producentami B. konsumentami
C. paso¿ytami
D. reducentami
Zadanie 11. (0-1)
Za autobus, wynajêty na wycieczkê do lasu, nale¿a³o zap³aciæ 276 z³. Jaki by³ koszt
przejazdu dla ka¿dej z 23 wyje¿d¿aj¹cych osób?
A. 6,75
B. 11,25
C. 12
D. 72
Strona 4 z 14
88942639.014.png 88942639.015.png 88942639.016.png 88942639.017.png 88942639.018.png 88942639.019.png 88942639.020.png 88942639.021.png 88942639.022.png 88942639.023.png 88942639.024.png 88942639.025.png 88942639.026.png 88942639.027.png 88942639.028.png 88942639.029.png 88942639.030.png 88942639.031.png 88942639.032.png 88942639.033.png 88942639.034.png 88942639.035.png 88942639.036.png 88942639.037.png 88942639.038.png 88942639.039.png 88942639.040.png 88942639.041.png 88942639.042.png 88942639.043.png 88942639.044.png 88942639.045.png
ch³opców. Na postoju zosta³y w autobusie
dwie dziewczynki i jeden ch³opiec. Pozostali uczniowie udali siê na polanê. Na polanê
posz³o trzy razy wiêcej dziewczynek ni¿ ch³opców. Który z uk³adów równañ prawid³owo
przedstawia opisan¹ sytuacjê?
A.
ì
x
+
y
=
23
y
B.
ì
x
+
y
=
23
3
x
-
2
=
y
-
1
x
-
2
=
3
-
1
C.
ì
x
+
y
=
23
y
.
ì
x
+
y
=
23
y
x
-
1
=
3
-
1
3
x
-
2
=
-
1
Zadanie 13. (0-1)
Podczas wycieczki uczniowie zbli¿ali siê, g³ono krzycz¹c, do ciany gêstego lasu.
Odpowiada³o im echo. Ucho ludzkie odró¿nia dwiêki dochodz¹ce co 10
1
sekundy.
Prêdkoæ dwiêku w powietrzu to 340
m
.
s
W jakiej odleg³oci od ciany lasu przestan¹ uczniowie s³yszeæ echo?
A. 170 m
B. 34 m
C. 17 m
D. 340 m
Wybierz zdanie, które wyjania, dlaczego pozostawiona w lesie szklana
butelka mo¿e byæ przyczyn¹ po¿aru.
A.
Butelka pe³ni rolê soczewki skupiaj¹cej. Je¿eli skupiona w ognisku
soczewki wi¹zka promieni s³onecznych padnie na ció³kê len¹, to
zapali j¹.
B.
Butelka pe³ni rolê soczewki rozpraszaj¹cej. Je¿eli rozproszona w ognisku soczewki
wi¹zka promieni s³onecznych padnie na ció³kê len¹, to zapali j¹.
C.
Powietrze zgromadzone w butelce pod wp³ywem promieni s³onecznych nagrzeje siê,
butelka wybuchnie i rozproszone szk³o zapali ció³kê len¹.
D.
Szk³o butelki pod wp³ywem promieni s³onecznych nagrzeje siê i zacznie samo siê paliæ.
Zadanie 15. (0-1)
Ile butelek
rednio zebra³ ka¿dy uczeñ, je¿eli wiadomo, ¿e:
-
piêciu uczniów zebra³o po 4 butelki,
-
szeciu uczniów zebra³o po 3 butelki,
-
czterech uczniów zebra³o po 2 butelki,
-
omiu nie znalaz³o ¿adnej butelki?
A. 1 butelkê
B. 2 butelki
C. 3 butelki
D. 4 butelki
Strona 5 z 14
Zadanie 12. (0-1)
Wród 23 uczniów by³o x dziewczynek i y
Zadanie 14. (0-1)
Nastêpnie uczniowie pozbierali le¿¹ce na polanie butelki.
88942639.046.png 88942639.047.png 88942639.048.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin