KSIĘGOWOŚĆ I PODATKI z 9 stycznia 12 (nr 5).pdf

(3081 KB) Pobierz
768790969 UNPDF
Poniedziałek 9 stycznia 2012, nr 5 (3143) gazetaprawna.pl
KSIĘGOWOŚĆ
prenumerata
NAJNOWSZE W SERWISACH
TEMAT TYGODNIA
KSIEGOWOSC.GAZETAPRAWNA.PL
Jak rozliczyć sprzedaż nieruchomości
i prawidłowo wypełnić deklarację PIT-39
C7-10
podatki i cła
Kupione artykuły spożywcze
w celu poczęstunku kontrahentów
mogą być kosztem
Czas na PIT-12
Zmiany w akcyzie
Osoby, które w 2011 roku sprzedały mieszkanie bądź dom zakupione od 1 stycznia
2009 r., muszą do końca kwietnia 2012 r. rozliczyć dochód z tej sprzedaży w PIT-39.
Warto więc poznać wszystkie metody rozliczania, by wybrać odpowiednią i wypełnić
deklarację w sposób niebudzący podejrzeń organów podatkowych
W NUMERZE
Komentarze
Manipulowanie przy podatkach i zgłaszanie wciąż nowych
koncepcji nie służy tworzeniu dobrego wizerunku państwa C2
rachunkowość
Jak zaksięgować opłatę
skarbową
Pobierz znowelizowane KSR
Do końca stycznia trzeba
poinformować o podpisanych
umowach na badanie
egzaminy zawodowe
Jak wygląda egzamin
na doradcę podatkowego
Praktykę trzeba odbyć
we właściwym urzędzie skarbowym
Kandydaci na doradców
podatkowych muszą zdać pisemną
i ustną część egzaminu
Orzecznictwo
Montaż kuchni jest opodatkowany 23-proc. stawką VAT
C3
Interpretacje
Dojazdy fi rmowym autem nie są przychodem pracownika
sfera budżetowa
Zmiany w klasyfikacji budżetowej
od 2012 roku
C4
KADRY.GAZETAPRAWNA.PL
VAT
Tylko sprzedaż działek budowlanych przez osoby zajmujące
się zawodowo obrotem nieruchomościami podlega VAT
C5
Podatki dochodowe
Przełom roku to czas na korektę cen transferowych
C6
prawo pracy
Długie weekendy w 2012 roku
Czy zaniżenie wysokości emerytury
uprawnia do wniesienia skargi
kasacyjnej
Przerwy w pracy i okresy odpoczynku
kierowcy
Kara za wadliwy towar znajdzie odbicie w rozliczeniach
C16
Rozliczenia
Kiedy zapłacić podatek od środków transportu w 2012 roku
C11
ubezpieczenia
Czy przychody członków rad
nadzorczych są zwolnione ze składek
Czy można wyłączyć z podstawy
wymiaru składek opłacaną przez
pracodawcę składkę na fundusz
emerytalny
Poradnia podatkowa
W jaki sposób ująć straty powstałe wskutek huraganu
C13
wynagrodzenia
Czy kodeksowy termin wypłaty
wynagrodzenia dotyczy wszystkich
jego składników
Rachunkowość
Limity rachunkowe oblicza się po średnim kursie NBP
z dnia bilansowego
bhp
Uprawnienia pracownika, gdy
pracodawca odmawia sporządzenia
protokołu
C14
Interwencja
Jak prezes fi rmy korzystający z samochodu
służbowego powinien rozliczyć przejazdy prywatne
sfera budżetowa
Kiedy policjant może być zwolniony
ze służby
C15
Za tydzień Zasady zaliczania wydatków do kosztów podatkowych w orzecznictwie Jak rozliczyć wypłatę dywidendy pieniężnej i rzeczowej w spółce
I PODATKI
768790969.044.png 768790969.045.png 768790969.046.png 768790969.047.png 768790969.001.png 768790969.002.png 768790969.003.png
C2
Dziennik Gazeta Prawna, 9 stycznia 2012 nr 5 (3143)
gazetaprawna.pl
KOMENTARZE
Życzliwość
z obowiązku
ustawowego
Nigdy nie dość populizmu, czyli znów
o tzw. sprawiedliwości społecznej
Dr Janusz
Fiszer
Kancelaria Prawna
White & Case,
Uniwersytet Warszawski
obecnej skali, obejmującej
dwie stawki – 18 i 32 proc.
Tym samym więc ówcze-
sny prawicowy rząd postąpił
zgodnie z logiką tej części
sceny politycznej i obniżył
stawki podatkowe, słusz-
nie licząc, że obniżka obcią-
żeń podatkowych zwiększy
konsumpcję i tym samym
– pośrednio – napędzi ko-
niunkturę.
Teraz jednak ugrupowanie
nominalnie bardzo prawi-
cowe pragnie uszczęśliwić
polskich podatników ewi-
dentnie populistycznym
projektem podwyżki po-
datków, a więc pomysłem
z jak najbardziej lewico-
wego katalogu pomysłów
na powszechny dobrobyt.
Uzasadnienie projektu jest
też jak najbardziej popu-
listyczne, czyli – zgodnie
z oczekiwaniami – potrzeba
wprowadzenia osławionej
sprawiedliwości społecz-
nej w podatkach. Zamiast
więc konsekwentnie opo-
wiedzieć się za docelo-
wym obniżeniem stawek
podatkowych, co zawsze
poprawia koniunkturę go-
spodarczą i tym samym
prowadzi do poprawy sytu-
acji ekonomicznej wszyst-
kich podatników (prosta
zasada, że przypływ podnosi
wszystkie łódki...), pojawia
się propozycja idąca w od-
wrotnym kierunku, a więc
stwarzająca idealny bodziec
do unikania zwiększone-
go opodatkowania wszelki-
mi możliwymi sposobami.
Ale projektodawcy o tym nie
myślą, bo i po co? Budżetem
rządzi przecież ktoś inny...
Można mieć tylko nadzie-
ję, że ten pomysł szybko
umrze śmiercią naturalną,
a racjonalny ustawodaw-
ca zapewni przynajmniej
minimalną stabilność
systemu podatkowego.
I tutaj dotykamy innego,
bardzo istotnego elemen-
tu państwa prawa, jakim
jest zaufanie obywate-
li do państwa i zasada ra-
cjonalnego ustawodawcy.
Pomijając już wyrażoną me-
rytoryczną ocenę zgłoszo-
nego pomysłu, trzeba jasno
powiedzieć, że ustawiczne
manipulowanie przy po-
datkach, zgłaszanie coraz
to nowych koncepcji i wy-
woływanie kolejnych burz
w szklance wody ani nie
służy tworzeniu dobrego
wizerunku państwa i jego
systemu fi nansowego, ani
nie wzmacnia u podatni-
ków obywatelskiego poczu-
cia sensowności obciążeń
podatkowych.
Bogdan
Świąder
kierownik
działu podatki
liczyć na życzliwe
podejście pracodaw-
ców przy rozlicze-
niu rocznym należnych
fi skusowi zobowiązań. Jeśli
złożą oświadczenie PIT-12,
podatek za nich obliczy
i wpłaci do urzędu
skarbowego płatnik, czyli
pracodawca. Oczywiście
nie jest to podyktowane
nadgorliwością, ale
stanowi obowiązek, który
wynika z ustawy o PIT.
Jednak pierwszy krok
musi zrobić pracownik,
i to szybko, bo termin
właśnie upływa. Oświad-
czenie PIT-12 należy złożyć
płatnikowi przed 10 stycz-
nia. Według Ministerstwa
Finansów można je złożyć
nawet 10 stycznia i termin
będzie zachowany. Prawdę
mówiąc, to od pracodaw-
cy zależy, czy uwzględni
on wniosek pracownika,
nawet złożony po termi-
nie. Jego dobra wola jest
tutaj decydująca, bo nie ma
sankcji ustawowych (poza
tym, że płatnik nie musi
wtedy rozliczać podatku za
pracownika), gdy złożymy
PIT-12 w późniejszym ter-
minie. Przepisy określają
tylko obowiązek pracodaw-
cy, gdy oświadczenie zo-
stanie złożone w terminie.
Wtedy płatnik musi spo-
rządzić, według ustalonego
wzoru, roczne obliczenie
PIT od dochodu uzyskane-
go przez podatnika w roku.
Co więcej, plany na przy-
szłość dotyczące rozliczeń
pracowników są o wiele
bardziej obiecujące. Po-
jawiły się propozycje, aby
administracja podatko-
wa przygotowywała dla
osób fi zycznych niepro-
wadzących działalności
gospodarczej wstępnie
wypełnione zeznania, za-
wierające dane przeka-
zane administracji przez
płatników. Jednak zanim
to wejdzie w życie, jak uczy
doświadczenie, jeszcze
sporo czasu upłynie.
Patrząc na zmiany, które
dokonują się w ostatnich
latach w skarbowości,
mam wrażenie, że coraz
bardziej upodabnia się ona
do standardów istnieją-
cych w innych krajach Unii
Europejskiej. I to dobrze,
bo tam nie traktuje się
podatnika z góry jako po-
tencjalnego krętacza,
tylko partnera do rozmów
i klienta. Propozycje rozli-
czania zeznania za podat-
nika przez administrację
podatkową to z kolei wzór,
który istnieje m.in. w Wiel-
kiej Brytanii. W wielu
innych krajach rozliczać
się można też w sposób
elektroniczny. U nas
także. Organ podatkowy
lub elektroniczna skrzyn-
ka podawcza systemu
teleinformatycznego ad-
ministracji podatkowej
potwierdzają, w formie do-
kumentu elektroniczne-
go, złożenie deklaracji za
pomocą środków komuni-
kacji elektronicznej. Jest
to duże ułatwienie, które
oszczędza czas i podatni-
kom, i urzędnikom skarbo-
wym. To jednak nie koniec
zmian, które nas czekają.
Ministerstwo Finansów
chce wprowadzić jednoli-
ty strój i emblematy, logo
itp., którymi będzie się
posługiwała administra-
cja skarbowa. Myślę, że to
dobry pomysł, i od razu
trzeba zaznaczyć, że to nie
z naszych polskich podat-
ków ma być fi nansowane.
Unia Europejska ma zapła-
cić za poprawę wizerun-
ku polskiej administracji
skarbowej.
Jest dobrze, jednak jeszcze
nie najlepiej. Początek roku
wiąże się z obowiązka-
mi, które muszą wypeł-
nić podatnicy i płatnicy.
Do końca kwietnia trwa
akcja PIT, a w międzycza-
sie jest wiele czynności,
które należy wykonać, aby
być w zgodzie z fi skusem.
I tutaj właśnie brakuje
mi życzliwości tej drugiej
strony. Nadal nieodo-
sobnione są przypadki,
gdy urzędnik skarbowy
zamiast odrobinąy dobrej
woli w kontaktach z po-
datnikiem wykazuje się
niechęcią i złośliwością. To
wszystko rzutuje na po-
strzeganie jakby nie było
urzędnika państwowego
i powstawanie wzajem-
nych animozji. Skoro już
ma być poprawiony wize-
runek pracownika skar-
bówki, który będzie się
charakteryzował jednoli-
tym ubiorem i kolorysty-
ką, może warto też zadbać
o jednakowe standar-
dy obsługi podatników.
Myślę, że takie szkole-
nia z zakresu podejścia do
klienta nie zaszkodziłoby
nikomu. A wręcz przeciw-
nie, uzdrowiłyby relacje
między przedstawicielami
organów państwa a oby-
watelami, którzy w tym
państwie żyją, pracują
i płacą podatki.
miesiące temu
zakończyła się
kampania wyborcza
i przez kolejne trzy lata nie
będzie wyborów, powinien
spowodować brak nowator-
skich, zwykle tzw.
cudownych, projektów
podatkowych.
W przedświątecznym ty-
godniu okazało się jednak,
że było to złudne oczekiwa-
nie spokoju w tym zakresie.
Oto najmłodsze na polskiej
scenie politycznej ugrupo-
wanie postanowiło wystą-
pić w dawno osieroconej roli
obrońców ludu i zwolen-
ników tzw. sprawiedliwo-
ści społecznej, zgłaszając
projekt zdywersyfi kowania
skali podatkowej w podatku
dochodowym od osób fi -
zycznych przez wprowa-
dzenie czterech stawek
podatkowych, tj. 12, 18, 32
i 40 proc., przy czym ta
ostatnia miałaby mieć za-
stosowanie do dochodów
przekraczających 120 tys. zł
rocznie.
Przypomnijmy, że wpro-
wadzony od 1 stycznia
1992 r. podatek dochodo-
wy od osób fi zycznych miał
wtedy trzy stawki – 20, 30
i 40 proc. W późniejszym
Manipulowanie
przy podatkach
i zgłaszanie
wciąż nowych
koncepcji nie służy
tworzeniu dobrego
wizerunku
państwa
okresie miała miejsce pod-
wyżka stawek do 21, 33 i 45
proc., a następnie stawki
te sukcesywnie obniżano,
tak aby po 2005 r. dojść do
Jaki VAT na program telewizyjny
Bartosz
Bogdański
doradca podatkowy, starszy
menedżer w MDDP Michalik
Dłuska Dziedzic i Partnerzy
larnie rozpowszechnia-
ny, pochodzący od jednego
nadawcy – czyli popularną
ramówkę. Natomiast pro-
dukcja poszczególnych pro-
gramów telewizyjnych (np.
odcinka teleturnieju) jest
produkcją audycji telewizyj-
nej, a ta – zdaniem fi skusa
– nie jest objęta preferencyj-
ną stawką VAT
(np. interpretacja
nr IBPP1/443-442/11/AL).
Zdaniem organów podatko-
wych stosowanie defi nicji
zawartej w ustawie o radio-
fonii i telewizji jest koniecz-
ne z uwagi na brak legalnej
defi nicji programu telewi-
zyjnego w ustawie o VAT
i przepisach wykonawczych.
W efekcie takiego zabiegu,
zdaniem organów podatko-
wych, stawką 8-proc. objęta
jest jedynie produkcja całej
ramówki – usługi, która
w praktyce nie występu-
je w obrocie gospodarczym.
Praktyka ta jest błędna.
Rzeczywiście, w przepisach
podatkowych nie ma defi -
nicji produkcji programów
telewizyjnych, jak też wielu
innych defi nicji używanych
w przemyśle fi lmowym.
Jednak w takiej sytuacji
należy tego terminu używać
w takim znaczeniu, jakie
nadają mu klasyfi kacje sta-
tystyczne.
Odwołanie się z kolei do
systematyki PKWiU oraz
wyjaśnień do grupowań sta-
tystycznych publikowanych
na stronie GUS pozwala na
sensowne odczytanie defi -
nicji programu telewizyj-
nego i zastosowanie go dla
potrzeb VAT. I tak w obja-
śnieniach do grupowania
59.11 czytamy, że tym gru-
powaniem są objęte fi lmy
kinowe, nagrania wideo, pro-
gramy telewizyjne (seriale
TV, programy dokumentalne)
i reklamy telewizyjne. Z kolei
wyjaśnienia do grupowa-
nia 59.11.13.0: wskazują, że
pod tym symbolem sklasy-
fi kowane są usługi związa-
ne z produkcją pozostałych
programów telewizyjnych,
na żywo lub odtwarzanych
z nagrań, takich jak: talk
show, programy rozrywko-
we, sportowe itp.
Analiza wyjaśnień do
PKWiU prowadzi zatem
do oczywistego wniosku,
że programem telewizyj-
nym w rozumieniu PKWiU
jest jeden odcinek produkcji
telewizyjnej, który stanowi
odrębną całość ze względu
na treść, a nie ramówka
– czyli uporządkowany
zestaw audycji.
wzbudza
w ostatnim czasie
kwestia opodatko-
wania VAT usług
związanych z produkcją
programów telewizyjnych.
W szczególności pojawiły
się problemy w stosowaniu
obniżonej 8-proc. stawki
VAT na usługi produkcji
programów telewizyjnych.
Zakres stosowania obniżo-
nej stawki określa załącz-
nik nr 3 do ustawy o VAT,
który w pozycji 164 prze-
widuje stosowanie obniżo-
nej stawki VAT na usługi
związane z fi lmami, nagra-
niami wideo i programami
telewizyjnymi – wyłącz-
nie w zakresie produkcji
programów telewizyjnych
– wymienione w grupowa-
niu 59.11.1 PKWiU. Przedro-
stek „ex.” oznacza, że zakres
preferencji jest węższy niż
cały zakres usług mieszczą-
cy się w grupowaniu 59.11.1
i ograniczony jest tylko do
niektórych usług z trzech
określonych przez PKWiU
grup, tj.: usług związanych
z produkcją fi lmów, z wy-
łączeniem fi lmów rekla-
mowych lub promocyjnych
59.11.10; usług związanych
z produkcją reklamowych
lub promocyjnych fi lmów
i nagrań wideo 59.11.11;
usług związanych z produk-
cją pozostałych programów
telewizyjnych i nagrań
wideo 59.11.12.
Porównanie zakresu usług
zawartego w ustawie i prze-
pisów statystycznych pro-
wadzi do wniosku, że
z obniżonej stawki VAT ko-
rzystają usługi w zakre-
sie produkcji programów
telewizyjnych, które nie są
produkcjami reklamowymi
(np. produkcji teleturniejów
telewizyjnych, programów
informacyjnych), natomiast
stawkę 23-proc. należy sto-
sować do innych rodza-
jów produkcji, tj. produkcji
fi lmów kinowych i nagrań
wideo.
Niestety, w ostatnim czasie
organy podatkowe zaczęły
dążyć do ograniczenia sto-
sowania obniżonej stawki
VAT na usługi produk-
cji przez przyjęcie defi ni-
cji programu telewizyjnego
zamieszczonego w ustawie
o radiofonii i telewizji. Na
potrzeby tej ustawy zdefi -
niowano program telewi-
zyjny jako uporządkowany
zestaw audycji radiowych
lub telewizyjnych, reklam
i innych przekazów, regu-
Prawidłowe
odczytanie
przepisu prowadzi
do przywrócenia
możliwości
stosowania stawki
8-proc. przy
usługach produkcji
w znacznie
szerszym zakresie,
niż akceptuje
to fi skus
prenumerata
KSIĘGOWOŚĆ
I PODATKI
Redaktor prowadzący:
Ewa Ciechanowska
tel. 22 530 40 44
ewa.ciechanowska@infor.pl
F akt, że prawie trzy
P racownicy mogą
D uże kontrowersje
768790969.004.png 768790969.005.png 768790969.006.png 768790969.007.png 768790969.008.png 768790969.009.png 768790969.010.png 768790969.011.png 768790969.012.png
Dziennik Gazeta Prawna, 9 stycznia 2012 nr 5 (3143)
gazetaprawna.pl
C3
ORZECZNICTWO
Gwarancje bankowe są kosztem w momencie ich poniesienia
Wojewódzki Sąd
Administracyjny
w Olsztynie o CIT
niu robót. Gdyby spółka nie
zdecydowała się na uzyskanie
wymaganych gwarancji, nie
doszłoby do zawarcia kontrak-
tu. Gwarancje udzielane są na
różne okresy (zależnie od za-
wartych umów z inwestorem).
poniesione w latach poprze-
dzających rok podatkowy oraz
w roku podatkowym, zgodnie
z art. 15 ust. 4 ustawy o CIT, są
potrącalne w tym roku podat-
kowym, w którym osiągnię-
te zostały odpowiadające im
przychody. Jak wynika z kolei
z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT,
koszty uzyskania przychodów
inne niż koszty bezpośrednio
związane z przychodami są
potrącalne w dacie ich ponie-
sienia. Jeżeli koszty te dotyczą
okresu przekraczającego rok
podatkowy, a nie jest możli-
we określenie, jaka ich część
dotyczy danego roku podat-
kowego, w takim przypadku
stanowią koszty uzyskania
przychodów proporcjonal-
nie do długości okresu, któ-
rego dotyczą. Sąd tłumaczył,
że z powyższego przepisu
wynika, że zasadą jest kaso-
wa potrącalność pośrednich
kosztów podatkowych, czy-
li w dacie ich poniesienia,
chyba że spełnione zosta-
ną łącznie dwie przesłanki
wskazane w zdaniu drugim
tego przepisu. Wtedy usta-
wodawca nakazuje rozliczyć
dany koszt proporcjonalnie
do długości okresu, którego
dotyczy. Aby takie rozliczenie
nastąpiło – wskazał dalej sąd
– koszt pośredni musi doty-
czyć okresu przekraczającego
rok podatkowy i nie może być
możliwe określenie, jaka jego
część dotyczy danego roku po-
datkowego.
Odnosząc się do stanu fak-
tycznego przedstawionego
przez podatnika sąd orzekł, że
poniesione koszty gwarancji
bankowych czy też ubezpie-
czeniowych nie są kosztami
bezpośrednimi, ponieważ nie
można ich przypisać do okre-
ślonych przychodów. Są one
jednak racjonalnie uzasadnio-
ne, jako prowadzące do osią-
gnięcia przychodów. Należy je
więc uznać za koszty pośred-
nie i ma do nich zastosowanie
art. 15 ust. 4d ustawy o CIT.
KOMENTARZ EKSPERTA
TEZA Koszty gwarancji ban-
kowych i ubezpieczeniowych
można zaliczyć do kosztów po-
datkowych w dacie ich ponie-
sienia. Jeżeli koszty te dotyczą
okresu przekraczającego rok
podatkowy, a nie jest możliwe
określenie, jaka ich część doty-
czy danego roku podatkowego,
w takim przypadku stanowią
koszty uzyskania przychodów
proporcjonalnie do długości
okresu, którego dotyczą.
KATARZYNA SALA
prawnik, ECA Auxilium
S pór dotyczył tego, czy ponoszone przez wnioskodaw-
UZASADNIENIE Sąd nie po-
dzielił stanowiska skarżącej,
która twierdziła, że koszty
gwarancji bankowej lub ubez-
pieczeniowej są kosztami bez-
pośrednimi, ponieważ zostały
poniesione w celu zrealizowa-
nia konkretnej umowy, czy-
li konkretnego przychodu,
z konkretnego źródła.
WSA wyjaśnił, że sposób,
w jaki należy rozliczyć kosz-
ty uzyskania przychodów,
zwłaszcza te, które odnoszą
się nie tylko do roku podatko-
wego, w jakim zostały ponie-
sione, ale i do lat następnych,
zależy od tego, czy dany wy-
datek można zakwalifi kować
do kosztów bezpośrednio czy
pośrednio związanych z przy-
chodami. Koszty bezpośred-
nio związane z przychodami,
cę wydatki na uzyskanie wieloletnich gwarancji
bankowych lub ubezpieczeniowych można uznać za
koszty bezpośrednio związane z przychodem, a co za tym
idzie, czy można zaliczyć je do kosztów w roku podatko-
wym, w którym podatnik osiągnął przychód ze sprzedaży
mieszkań. Mimo że dla podatnika uzyskanie gwarancji jest
warunkiem zawarcia z inwestorem umowy budowlanej, to
jednak uiszczana przez niego opłata stanowi zapłatę
z tytułu zawarcia umowy gwarancyjnej i jako taka dotyczy
całego okresu obowiązywania gwarancji. Biorąc pod uwagę
zabezpieczający charakter gwarancji, należy więc uznać, że
między opłatą gwarancyjną a osiąganymi przez skarżącą
przychodami ze sprzedaży gotowych obiektów budowla-
nych nie występuje bezpośredni związek przyczynowy.
W rezultacie sporne wydatki będą stanowić dla spółki
koszty pośrednio związane z przychodem, a więc potrącal-
ne w dacie ich poniesienia, chyba że dotyczą okresu
przekraczającego rok podatkowy i nie można określić, jaka
ich część dotyczy danego roku podatkowego. Wówczas
wydatki te będą stanowić koszty proporcjonalnie do
długości okresu, którego dotyczą. W analizowanym
przypadku będzie to okres, na jaki udzielono gwarancji.
STAN FAKTYCZNY Spółka re-
alizuje kontrakty budowlane.
Zawierane przez nią umowy
często nakładają obowiązek
przedłożenia inwestoro-
wi gwarancji bankowej lub
ubezpieczeniowej. Gwaran-
cje mają zabezpieczyć inwe-
stora na etapie obejmującym
okres gwarancji i rękojmi,
a więc w okresie po ukończe-
Wyrok WSA w Olsztynie
z 30 listopada 2011 r., sygn.
akt I SA/Ol 669/11, nieprawomocny.
Montaż kuchni jest opodatkowany 23-proc. stawką VAT
Wojewódzki Sąd
Administracyjny
w Olsztynie o VAT
nych podmiotów. Świadczenie
polega na zaprojektowaniu,
dopasowaniu oraz trwałym
zainstalowaniu komponen-
tów meblowych. Meble są
montowane m.in. w budyn-
kach objętych społecznym
programem mieszkaniowym.
nictwa objętego społecznym
programem mieszkaniowym
określonego w ust. 12a nie za-
licza się: budynków mieszkal-
nych jednorodzinnych, któ-
rych powierzchnia użytkowa
przekracza 300 mkw., oraz
lokali mieszkalnych, których
powierzchnia użytkowa prze-
kracza 150 mkw.
Sąd wyjaśnił, że ustawa
o VAT nie defi niuje pojęć:
budowa, remont, moderni-
zacja, termomodernizacja
oraz przebudowa. Konieczne
jest więc odwołanie do prze-
pisów prawa budowlanego.
Nie można jednak przenieść
regulacji z prawa budowlane-
go wprost do prawa podatko-
wego, mają one jedynie cha-
rakter pomocniczy.
Sąd przywołał następnie
defi nicje pojęć: obiekt bu-
dowlany, budowa, przebudo-
wa, modernizacja, roboty bu-
dowlane, remont, urządzenie
techniczne.
Obiektem budowlanym
jest budynek wraz z instala-
cjami i urządzeniami tech-
nicznymi. Należy więc uznać,
że instalacje te i urządzenia
wchodzą w skład budynku
będąc jego elementami. Mię-
dzy budynkiem oraz wskaza-
nymi instalacjami i urządze-
niami musi jednak zachodzić
związek uzasadniający wnio-
sek, że elementy te są niesa-
modzielne, a jedynie składają
się na budynek. Jak wynika
z art. 3 pkt 9 prawa budow-
lanego, urządzeniem budow-
lanym jest urządzenie tech-
niczne związane z obiektem
budowlanym, zapewniają-
ce możliwość użytkowania
obiektu zgodnie z jego prze-
znaczeniem, jak przyłącza
i urządzenia instalacyjne,
w tym służące oczyszczaniu
lub gromadzeniu ścieków,
a także przejazdy, ogrodze-
nia, place postojowe i place
pod śmietniki.
Sąd rozstrzygnął, że zabu-
dowy wnękowej i kuchennej
będącej zabudową meblową
nie można uznać za instala-
cję lub urządzenie technicz-
ne budynku. Ich montaż nie
wymagał bowiem pozwolenia
na budowę, mogą być w każ-
dym czasie zdemontowane
lub wymienione. Działania te
nie są więc objęte zakresem
pojęciowym robót budowla-
nych lub przebudowy w rozu-
mieniu prawa budowlanego.
Zabudowa meblowa wnęko-
wa i kuchenna nie jest w re-
zultacie objęta regulacjami
prawa budowlanego.
WSA powołał wwsię na
językowe znaczenie powyż-
szych pojęć i stwierdził, że
pojęcie „montaż” odnosi się
do takiego sposobu działania,
w efekcie którego z nieza-
leżnie od siebie istniejących
części powstaje nowa całość.
Sąd zgodził się więc z mini-
strem fi nansów, który wydał
interpretację indywidualną,
że wykonywane przez skar-
żącą czynności nie mieszczą
się w katalogu czynności wy-
mienionych w art. 41 ust. 12
ustawy o VAT. W konsekwen-
cji montażu mebli na wymiar
nie można opodatkować ob-
niżoną, 8-proc. stawką VAT.
Sąd dodał, że opisane czyn-
ności należy uznać za robo-
ty budowlano-montażowe.
Wskazał też, że przepisy
rozporządzenia ministra fi -
nansów z 22 grudnia 2010 r.
w sprawie wykonania nie-
których przepisów ustawy
o podatku od towarów i usług
(Dz.U. nr 246, poz. 1649) oraz
obecnie obowiązującego roz-
porządzenia w tej sprawie z 4
kwietnia 2011 r. (Dz.U. nr 73,
poz. 392) wskazują, że usta-
wodawca znacznie ograniczył
zakres stosowania obniżonej
stawki VAT. Z listy usług ob-
jętych preferencyjną stawką
usunięto bowiem roboty bu-
dowlano-montażowe doty-
czące obiektów budownictwa
mieszkaniowego.
TEZA Czynności polegające
na montażu stałej zabudowy
wnękowej i kuchennej z za-
kupionych płyt meblowych,
blatów, luster i elementów
metalowych dociętych na
konkretny wymiar trwa-
le montowane w budynku
mieszkalnym od 1 stycznia
2011 r. podlegają opodatko-
waniu stawką 23 proc.
UZASADNIENIE Istota sporu
sprowadza się do określenia,
jaką stawką VAT powinno być
opodatkowane kompleksowe
świadczenie polegającego na
zaprojektowaniu, dopasowa-
niu oraz montażu trwałych
zabudów wnękowych, ku-
chennych.
Sąd wyjaśnił, że zgodnie
z art. 41 ust. 12 ustawy, 8-proc.
stawkę podatku stosuje się
do dostawy, budowy, remon-
tu, modernizacji, termomo-
dernizacji lub przebudowy
obiektów budowlanych lub
ich części zaliczonych do bu-
downictwa objętego społecz-
nym programem mieszkanio-
wym. Jak wynika z art. 41 ust.
12b ustawy o VAT, do budow-
STAN FAKTYCZNY Skarżąca
prowadzi działalność w za-
kresie dystrybucji i produk-
cji mebli. Jednym z elemen-
tów oferty jest kompleksowe
świadczenie polegające na
montażu elementów mebli
do zabudowy kuchennej, wnę-
kowej, łazienkowej itp., przy-
gotowanych na konkretny
wymiar z materiałów zaku-
pionych przez skarżącą od in-
Wyrok WSA w Olsztynie
z 8 grudnia 2011 r., sygn.
akt I SA/Ol 674/11, nieprawomocny.
Oprac. Łukasz Zalewski
PROMOCJA
Prenumerata 2012
zmiany w VAT
Wejdź na www.ksiegowosc.gazetaprawna.pl i przeczytaj o zmianach m.in. w zakresie:
kwartalnych informacji podsumowujących,
stawek VAT na odzież i dodatki odzieżowe dla niemowląt oraz obuwia dla dzieci,
stosowania zwolnienia dla prowadzenia prac konserwatorskich i restauratorskich.
Teraz Serwis Księgowy w pakiecie z Kadrowym
www.kadry.gazetaprawna.pl, www.ksiegowosc.gazetaprawna.pl
Dodatkowe informacje: 801 626 666, 22 761 30 30
www.ksiegowosc.gazetaprawna.pl, e-mail:księgowosc@gazetaprawna.pl
Od 1 stycznia 2012 r.
768790969.013.png 768790969.014.png 768790969.015.png 768790969.016.png 768790969.017.png 768790969.018.png 768790969.019.png 768790969.020.png 768790969.021.png 768790969.022.png 768790969.023.png 768790969.024.png
C4
Dziennik Gazeta Prawna, 9 stycznia 2012 nr 5 (3143)
gazetaprawna.pl
INTERPRETACJE
VAT przy organizacji wycieczki przez gminę wynosi 23 proc.
Gmina jako organizator odpłatnych wycieczek dla dzieci powinna swoje usługi opodatkować podatkiem
od towarów i usług. Do rozliczeń musi też stosować szczególną procedurę VAT marża
PROBLEM Gmina jest czynnym
zarejestrowanym podatni-
kiem VAT. Dla dzieci zamiesz-
kujących na jej terenie orga-
nizuje wycieczki (wczasy) na
terenie Polski. Gmina nabywa
w tym celu poszczególne to-
wary i usługi składające się na
wycieczkę (np. usługi noclego-
we, przejazd, bilety wstępu na
liczne atrakcje, wyżywienie
itp.) od różnych podmiotów,
otrzymując z tego tytułu fak-
tury VAT z wykazanym VAT
naliczonym.
Za uczestnictwo dzieci
w wycieczkach gmina pobiera
od ich rodziców wynagrodze-
nie, które jest zazwyczaj niż-
sze niż wydatki poniesione na
organizację wycieczki (gmina
realizuje ujemną marże).
Gmina dotychczas nie wy-
stawiała faktur VAT. Czy od-
płatne zorganizowanie wy-
cieczki za wynagrodzeniem
powinno podlegać opodatko-
waniu VAT?
fi nicji zawartych w innych
aktach. Odnajdujemy ją na-
tomiast w art. 307 dyrekty-
wy 2006/112/WE Rady z 28
listopada 2006 r. w sprawie
wspólnego systemu podatku
od wartości dodanej. Stosow-
nie do powołanego przepisu
transakcje dokonywane przez
biura podróży w zakresie re-
alizacji podróży uznawane są
za pojedynczą usługę świad-
czoną przez biuro podróży na
rzecz turysty.
W analizowanej sprawie cha-
rakter świadczonych usług
i sposób ich realizacji wska-
zuje na konieczność zasto-
sowania szczególnej proce-
dury w rozliczaniu VAT, przy
świadczeniu tych usług po-
datnik spełnia bowiem prze-
słanki zawarte w art. 119
ust. 3 ustawy o VAT (t.j. Dz.U.
z 2011 r. nr 177, poz. 1054).
W takiej sytuacji podstawą
opodatkowania będzie marża.
Usługi zakupione przez
gminę we własnym imie-
niu i na własny rachunek,
dla bezpośredniej korzyści
turysty (noclegi, przejazdy,
bilety wstępu, wyżywienie
itp.) w związku z organi-
zowaniem wycieczek, będą
podlegały opodatkowaniu
według szczególnej procedu-
ry, o której mowa w art. 119
ustawy o VAT, i będzie miała
do nich zastosowanie staw-
ka VAT w wysokości 23 proc.
Prawo do obniżenia kwoty
podatku należnego o kwotę
podatku naliczonego przy-
sługuje wówczas, gdy zosta-
ną spełnione określone wa-
runki, tzn. odliczenia tego
dokonuje podatnik podatku
od towarów i usług oraz gdy
towary i usługi, z których na-
byciem podatek został nali-
czony, są wykorzystywane do
wykonywania czynności opo-
datkowanych. Warunkiem
umożliwiającym podatni-
kowi skorzystanie z prawa
do odliczenia podatku nali-
czonego jest związek zaku-
pów z wykonywanymi czyn-
nościami opodatkowanymi.
Jednak przesłanki wynika-
jącej z art. 86 ust. 1 ustawy
o VAT, warunkujące skorzy-
stanie z prawa do odliczenia,
tj. przesłanki istnienia związ-
ku między dokonanymi zaku-
pami a czynnościami opodat-
kowanymi, nie odnoszą się
do podatników stosujących
rozliczenie świadczonych
przez siebie usług turystyki
na zasadzie tzw. VAT mar-
ża. To ograniczenie ma za-
stosowanie jedynie do usług
nabywanych od innych po-
datników dla bezpośredniej
korzyści turysty.
Ponadto obniżenia kwoty
lub zwrotu różnicy podat-
ku należnego nie stosuje się
do nabywanych przez po-
datnika usług noclegowych
i gastronomicznych, z wyjąt-
kiem nabycia gotowych po-
siłków przeznaczonych dla
pasażerów przez podatników
świadczących usługi przewo-
zu osób.
W analizowanej spra-
wie gminie nie przysługuje
prawo do odliczenia podat-
ku naliczonego przy naby-
ciu towarów i usług zwią-
zanych z organizowaniem
wycieczek.
KOMENTARZ EKSPERTA
podatnik VAT z uwagi na stosowne ustawowe
wyłączenie dotyczące organów władzy publicznej.
Interpretacja przypomina natomiast, że w niektórych
przypadkach gmina może zostać uznana za
podatnika, w szczególności gdy jej działalność wykonywa-
na jest na podstawie umowy cywilnoprawnej. W przed-
miotowej sprawie gmina działa jako organizator
odpłatnych wycieczek dla dzieci w niej zamieszkujących.
W takiej sytuacji nie tylko zobligowana jest do opodatko-
wania VAT swoich usług, ale też do zastosowania
szczególnej procedury VAT marża mającej zastosowanie
do usług turystyki. Za takowe uznane zostały komplekso-
we usługi świadczone na rzecz turysty, które obejmują
swoim zakresem cząstkowe usługi, bez których dana
impreza nie mogłaby się odbyć. W związku z zastosowa-
niem procedury VAT marża gmina nie ma co prawda
prawa do odliczenia podatku, jednak z uwagi na realizację
marży ujemnej (sprzedaż poniżej kosztów) nie jest
również zobowiązana do odprowadzania podatku
należnego. Należy pamiętać, że gmina może być zaanga-
żowana w świadczenie również innych usług, będąc
zobligowaną do rozliczenia podatku od towarów i usług,
z czym może się wiązać także prawo do odliczenia VAT
naliczonego w związku z dokonywanymi inwestycjami.
ODPOWIEDŹ IZBY Ustawa
o VAT nie zawiera defi ni-
cji usług turystyki. Nie za-
wiera także odesłań do de-
Interpretacja indywidualna
dyrektora Izby Skarbowej
w Łodzi z 9 grudnia 2011 r.
(nr IPTPP1/443-729/11-4/MW).
Od zamiany nieruchomości trzeba rozliczyć podatek
Przy zamianie nieruchomości powstaje przychód, którym jest wartość zbywanej nieruchomości wyrażona
w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia
PROBLEM Podatniczka wraz
z mężem nabyła nierucho-
mość w 2005 roku na pod-
stawie aktu notarialnego.
Nieruchomość tę w maju
2010 r. wraz z mężem za-
mieniła na budynek i lo-
kal mieszkalny. Budynek
i lokal mieszkalny nabyte
w drodze zamiany podat-
nicy sprzedali w czerwcu
i lipcu 2010 r. Wszystkie
te transakcje nie nastąpiły
w wykonaniu działalności
gospodarczej. Jak rozliczyć
podatkowo przeprowadzo-
ne przez podatników czyn-
ności?
ODPOWIEDŹ IZBY Zgodnie
z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c)
ustawy o podatku dochodo-
wym od osób fi zycznych (t.j.
Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307
z późn. zm.) jednym ze źró-
deł przychodów jest odpłat-
ne zbycie:
a. nieruchomości lub ich
części oraz udziału w nieru-
chomości,
b. spółdzielczego wła-
snościowego prawa do
lokalu mieszkalnego lub
użytkowego oraz prawa
do domu jednorodzinne-
go w spółdzielni mieszka-
niowej,
c. prawa wieczystego użyt-
kowania gruntów,
– jeżeli odpłatne zbycie
nie następuje w wykonaniu
działalności gospodarczej
i zostało dokonane przed
upływem pięciu lat, licząc od
końca roku kalendarzowego,
w którym nastąpiło nabycie
lub wybudowanie.
Aby dana czynność miała
charakter odpłatny, nie mu-
szą jej towarzyszyć świad-
czenie pieniężne i przepływ
gotówkowy. Forma bezpo-
średniej wymiany towarów,
jaką jest umowa zamiany,
w wyniku której każda ze
stron zobowiązuje się prze-
nieść na drugą stronę wła-
sność rzeczy w zamian za
zobowiązanie się do prze-
niesienia własności innej
rzeczy, również stanowi od-
płatne zbycie rzeczy. Ekwiwa-
lentem w tym wypadku jest
inna rzecz lub rzecz i kwota
pieniężna, a nie wyłącznie
wartości pieniężne. Wobec
tego zamiana nieruchomo-
ści stanowi źródło przychodu
podlegające opodatkowaniu,
jeżeli zamiana ta ma miejsce
przed upływem 5 lat, licząc od
końca roku kalendarzowego,
w którym nastąpiło nabycie.
Z uwagi na to, że nierucho-
mość została nabyta w 2005
roku, w niniejszej sprawie mają
zastosowanie przepisy ustawy
o PIT w brzmieniu obowiązu-
jącym przed 1 stycznia 2007 r.
Dokonane w 2010 roku od-
płatne zbycie w drodze za-
miany nieruchomości (naby-
tej w 2005 roku), stanowiące
źródło przychodu określone
w art. 10 ust. 1 pkt 8 usta-
wy o podatku dochodowym
od osób fi zycznych, może
korzystać ze zwolnienia od
podatku dochodowego od
osób fi zycznych na podsta-
wie art. 21 ust. 1 pkt 32a usta-
wy o PIT, jeżeli zamieniana
nieruchomość związana jest
z budynkiem mieszkalnym
lub lokalem mieszkalnym
stanowiącym odrębną nie-
ruchomość. Oznacza to, że
podatnicy unikną PIT, jeśli
w ciągu dwóch lat od dnia
zbycia nieruchomości wy-
dadzą uzyskane z tej trans-
akcji pieniądze na inny cel
mieszkaniowy. Muszą jed-
nak o tym zawiadomić urząd
skarbowy.
Interpretacja indywidualna
dyrektora Izby Skarbowej
w Łodzi z 21 grudnia 2011 r.
(nr IPTPB2/415-563/11-4/Akr).
Dojazdy fi rmowym autem nie są przychodem pracowników
Przejazdy pracowników samochodem służbowym z miejsca parkowania do siedziby spółki i z powrotem, o ile nie
służą osobistym celom pracowników, nie są nieodpłatnym świadczeniem i nie trzeba doliczać ich do przychodu
PROBLEM Spółka świadczy
na rzecz kontrahenta usłu-
gi o charakterze niemate-
rialnym polegające m.in. na
reklamowaniu, promowa-
niu farmaceutyków, w tym
w środowisku medycznym,
informowaniu o właści-
wościach farmaceutyków.
W celu wykonywania swojej
działalności spółka zatrudnia
pracowników, którzy wyko-
nują obowiązki na podsta-
wie umów o pracę. Znaczna
ich część przemieszcza się
po obszarze kraju i za gra-
nicą (w tym odbywają za-
graniczne i krajowe podróże
służbowe), korzystając z sa-
mochodów, które powierzył
im pracodawca. Spółka po-
wierzając pracownikom sa-
mochody służbow, wyrazi-
ła zgodę na to, aby pojazdy
były garażowane w miejscu
zamieszkania pracowników.
Czy w przypadku gdy pracow-
nicy korzystają z samocho-
dów służbowych na potrzeby
wykonywanej pracy, w tym
przemieszczając się pojazda-
mi z miejsca ich garażowa-
nia (parkowania) w okolicach
swojego miejsca zamieszka-
nia do miejsca, w którym
będą wykonywali pracę, uzy-
skują z tego tytułu przychód?
dzaju wypłaty pieniężne oraz
wartość pieniężną świadczeń
w naturze bądź ich ekwiwa-
lenty, bez względu na źródło
finansowania tych wypłat
i świadczeń, a w szczególno-
ści wynagrodzenia zasadni-
cze, wynagrodzenia za godziny
nadliczbowe, różnego rodzaju
dodatki, nagrody, ekwiwalen-
ty za niewykorzystany urlop
i wszelkie inne kwoty nieza-
leżnie od tego, czy ich wyso-
kość została z góry ustalona,
a ponadto świadczenia pie-
niężne ponoszone za pracow-
nika, jak również wartość in-
nych świadczeń nieodpłatnych
lub częściowo odpłatnych.
Realizacja obowiązków służ-
bowych przez pracownika nie
może generować dla tego pra-
cownika dodatkowego przy-
chodu ze stosunku pracy.
Pracownicy dojeżdżają-
cy samochodami służbowy-
mi z wyznaczonego miejsca
parkowania do siedziby spół-
ki (płatnika) oraz z siedziby
spółki do wyznaczonego miej-
sca parkowania nie uzysku-
ją przychodów ze stosunku
pracy w postaci innego nie-
odpłatnego świadczenia, w sy-
tuacji gdy miejsce parkowa-
nia samochodu służbowego
zostało im wyznaczone przez
spółkę zgodnie z obowiązują-
cą umową. Sytuacja taka wy-
stępuje wówczas, gdy płatnik
nie dysponuje zabezpieczo-
nym placem bądź garażem,
w którym można by bezpiecz-
nie parkować samochody sta-
nowiące jego własność. Zatem
przydzielenie samochodu
służbowego pracownikom
i wyznaczenie przez praco-
dawcę miejsca garażowania
w miejscu zamieszkania tych
osób gwarantuje jego bezpie-
czeństwo, stałą gotowość do
użytkowania i osiągania przy-
chodu, a tym samym dbałość
o powierzone mienie.
W konsekwencji przydzie-
lenie samochodu służbowego,
wynikające z charakteru pracy
na danym stanowisku, nie sta-
nowi przychodu pracownika
ze stosunku służbowego, o ile
samochód ten jest wykorzy-
stywany w celach służbowych.
Oznacza to, że przejazdy z oraz
do miejsca parkowania (ga-
rażowania) nie będą również
generowały przychodu ze sto-
sunku pracy. Przejazdy stano-
wią realizację celu służbowego,
jakim jest dbałość o powierzo-
ne mienie spółki wyrażająca
się przez parkowanie (gara-
żowanie) samochodu służbo-
wego w miejscu gwarantują-
cym w najwyższym możliwym
stopniu jego bezpieczeństwo,
a tym samym stałą gotowość
do użytkowania i osiągania
przychodu.
ODPOWIEDŹ IZBY Za przycho-
dy ze stosunku służbowego,
stosunku pracy, pracy nakład-
czej uważa się wszelkiego ro-
Interpretacja indywidualna
dyrektora Izby Skarbowej
w Warszawie z 20 grudnia 2011 r.
(nr IPPB4/415-814/11-2/JK2).
Oprac. Ewa Matyszewska
TOMASZ WAGNER
ekspert w Ernst & Young
G miny zasadniczo nie prowadzą działalności jako
768790969.025.png 768790969.026.png 768790969.027.png 768790969.028.png 768790969.029.png 768790969.030.png 768790969.031.png 768790969.032.png 768790969.033.png 768790969.034.png
Dziennik Gazeta Prawna, 9 stycznia 2012 nr 5 (3143)
gazetaprawna.pl
C5
VAT
Opodatkowanie sprzedaży działek
trzeba rozpatrywać indywidualnie
EKSPERCI RADZĄ
W jaki sposób rozlicza się
mały podatnik
Tylko sprzedaż działek budowlanych przez osoby zajmujące się
profesjonalnie obrotem nieruchomościami jest opodatkowana VAT
DARIUSZ SZYDEŁKO
współpracownik Instytutu Studiów Podatkowych
Modzelewski i Wspólnicy
Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
ry rozstrzygają sądy, spro-
wadza się więc do tego, czy
sprzedawca w takiej sytuacji
jest uznawany za podatnika
VAT i w konsekwencji czy od
sprzedawanych działek po-
winien odprowadzić podatek
od towarów i usług.
z którą sytuacją mamy do czy-
nienia. Ważne są jednak roz-
strzygnięcia dokonane przez
TSUE.
jednorazowo jednak w okolicz-
nościach wskazujących na za-
miar wykonywania jej w spo-
sób częstotliwy nie przesądza
automatycznie, że z tego tylko
powodu dany podmiot staje
się podatnikiem VAT. Zdaniem
sądu, konieczne jest bowiem
ustalenie, że w odniesieniu
do tej czynności występował
on w charakterze podatni-
ka, tj. jako osoba angażująca
środki podobne do wykorzy-
stywanych przez handlowca,
a nie osoba wykonująca pra-
wo własności w stosunku to
tego gruntu.
Ponadto, jak wynika z uza-
sadnienia wyroku, przyjęcie,
że dana osoba fi zyczna sprze-
dając działki budowlane dzia-
ła w charakterze podatni-
ka prowadzącego handlową
działalność gospodarczą (jako
handlowiec) wymaga ustale-
nia, że jej działalność w tym
zakresie przybiera formę za-
wodową (profesjonalną), czyli
stałą (powtarzalność czynno-
ści i zamiar wykazany obiek-
tywnymi dowodami ich kon-
tynuacji), a w konsekwencji
zorganizowaną. W efekcie nie
można uznać za działalność
handlową sprzedaży majątku
prywatnego, który nie został
nabyty w celach odsprzedaży,
lecz spożytkowania w celach
prywatnych. Nie ma znacze-
nia też, czy podatnik sprzedał
jedną działkę, czy 100 działek,
aby uznać go za podatnika VAT.
Jeśli dokonał sprzedaży będącej
zarządem prywatnej własności,
to nie jest podatnikiem.
W ocenie sądu nie ma też
znaczenia to, czy podatnik
podzielił działki przed sprze-
dażą w celu uzyskania lepszej
ceny oraz jak długo działki były
sprzedawane i jakie przychody
osiągał podatnik. Całość po-
wyższych elementów – uznał
sąd – może bowiem odnosić
się do zarządzania majątkiem
prywatnym.
Z wyroku wynika jednak, że
fakt podjęcia, np. takich czyn-
ności jak uzbrojenie terenu,
wydzielenie dróg wewnętrz-
nych oraz działania marketin-
gowe podjęte w celu sprzeda-
ży działek, wykraczające poza
zwykłe formy ogłoszenia, sta-
nowią o takiej aktywności
w zakresie obrotu nierucho-
mościami, które mogą wska-
zywać, że czynności sprze-
dającego przybierają formę
zawodową, a w konsekwencji
zorganizowaną. Na taki ro-
dzaj działalności – dodał sąd
– wskazywać mogą też takie
działania jak uzyskanie przed
sprzedażą decyzji o warunkach
zagospodarowania terenu
czy wystąpienie o opracowa-
nie planu zagospodarowania
przestrzennego dla sprzeda-
wanego obszaru, zwłaszcza
gdy sprzedawca jest już po-
datnikiem w zakresie usług
budowlanych, deweloperskich
czy innych tego rodzaju usług
o zbliżonym charakterze.
Radca prawny założył kancelarię 1 listopada 2011 r.
Rozlicza VAT kwartalnie. W jaki sposób będzie wyglądało
pierwsze rozliczenie VAT?
Opodatkowanie sprzedaży
działek nabytych do mająt-
ku prywatnego podatników,
osób fi zycznych nieprowa-
dzących działalności gospo-
darczej, budzi spory od lat.
Obecnie sądy administracyj-
ne, w tym NSA, orzekają sto-
sując wykładnię przepisów
krajowych i wspólnotowych
określoną przez Trybunał
Sprawiedliwości Unii Euro-
pejskiej. Szczególnie istotny
jest wyrok TSUE z 15 wrze-
śnia 2011 r. w sprawach po-
łączonych C-180/10 i C-181/10
(Jarosław Słaby przeciwko
ministrowi fi nansów oraz
Emilian Kuć i Halina Jezier-
ska-Kuć przeciwko dyrekto-
rowi Izby Skarbowej w War-
szawie).
Brak implementacji
Trybunał Europejski nie
rozstrzygnął, czy Polska im-
plementowała do krajowego
porządku prawnego art. 12 ust.
1 dyrektywy 112. Takiego roz-
strzygnięcia dokonały jednak
polskie sądy.
Jak stwierdził NSA w wy-
roku z 7 października 2011 r.
(sygn. akt I FSK 1289/10) TSUE
wskazał, że państwa człon-
kowskie mogą opodatkować
okazjonalną dostawę terenu
budowlanego. Na taką moż-
liwość wskazuje art. 12 ust. 1
i 3 dyrektywy 112, a wcześniej
art. 5 ust. 6 VI dyrektywy. Jak
wynika z art. 12 ust. 1 i 3 dyrek-
tywy 112, państwa członkow-
skie mogą uznać za podatni-
ka każdego, kto okazjonalnie
dokonuje transakcji związanej
z działalnością gospodarczą,
w szczególności jednej z wy-
mienionych w tym przepisie
w punkcie b), czyli dostawy te-
renu budowlanego.
Gdyby więc Polska imple-
mentowała art. 12 ust. 1 usta-
wy o VAT, to dalsze rozważania
nie byłyby konieczne. Sprzedaż
działek, nawet jednorazowa,
podlegałaby VAT bez względu
na to, czy osoba sprzedaje ma-
jątek prywatny, czy jest han-
dlowcem lub deweloperem.
NSA orzekł jednak, że w pol-
skim porządku prawnym nie
ma przepisu, który stanowił-
by implementację art. 12 ust.
1 dyrektywy 112. Sąd wskazał,
że w ustawie o VAT jest art. 15
ust. 1 i 2. Podatnikiem jest pod-
miot wykonujący samodziel-
nie działalność gospodarczą,
obejmującą wszelką działal-
ność producentów, handlow-
ców lub usługodawców rów-
nież wówczas, gdy czynność
została wykonana jednorazo-
wo w okolicznościach wska-
zujących na zamiar wykony-
wania czynności w sposób
częstotliwy.
Zdaniem NSA, ustawodaw-
ca polski dopuścił więc moż-
liwość opodatkowania czyn-
ności jednorazowej, ale tylko
w sytuacji, gdy z okoliczno-
ści sprawy będzie wynikało,
że zamiarem podmiotu było
wykonywanie tych czynności
w sposób częstotliwy.
Radca prawny rozpoczy-
nający działalność może
skorzystać z ułatwień
związanych ze statutem
małego podatnika, m.in.
z rozliczenia kwartalnego.
Małymi podatnikami są ci,
u których roczna wartość
sprzedaży brutto nie prze-
kracza w poprzednim roku
podatkowym wyrażonej
w złotych kwoty odpowia-
dającej równowartości
1,2 mln euro. W 2012 roku
limit ten wynosi 5 324 000 zł.
Radca prawny powinien
rozważyć możliwość rozli-
czania się metodą kasową,
która chroni podatnika
przed obowiązkiem zapłaty
podatku wówczas, gdy nie
otrzymał on płatności od
kontrahenta.
Zgodnie z art. 99 ust. 3
ustawy o VAT podatnicy,
którzy chcą się rozliczać
kwartalnie, muszą złożyć
zawiadomienie na druku
VAT-R do 2. dnia miesiąca
następującego po miesiącu,
w którym rozpoczęli wy-
konywanie tych czynności.
Zatem na radcy prawnym
ciążył obowiązek zawia-
domienia o wyborze tej
metody rozliczenia do
25 grudnia 2011 r. Stoso-
wanie metody kasowej jest
równoznaczne z rozlicza-
niem kwartalnym.
Radca prawny będzie zo-
bowiązany do złożenia
deklaracji VAT-7K i wpła-
cenia naliczonego podatku
na rachunek urzędu
skarbowego do 25. dnia
miesiąca następujące-
go po kwartale, w którym
powstał obowiązek podat-
kowy, czyli do 25 stycz-
nia 2012 r. Podatnikowi
przysługuje prawo do ob-
niżenia kwoty podatku
należnego o kwotę
podatku naliczonego, czyli
przede wszystkim sumę
kwot podatku określonych
na fakturach otrzymanych
przez podatnika z tytułu
nabycia towarów i usług
w IV kwartale 2011 r. MGM
Z VAT czy bez
Sądy w wyrokach (np. wy-
rok WSA w Gorzowie Wiel-
kopolskim z 1 grudnia 2011 r.,
sygn. akt I SA/Go 903/11, NSA
z 30 listopada 2011 r., sygn.
akt IFSK 1684/11 i I FSK
1734/11) podkreślają, że każ-
dą sprawę należy rozpatry-
wać indywidualnie. Tezy
wyroków sprowadzają się
jednak do dwóch general-
nych twierdzeń. Po pierw-
sze, sprzedaż działki lub na-
wet kilku działek, która jest
normalnym zarządzaniem
majątkiem prywatnym, nie
powoduje, że sprzedawca
staje się podatnikiem VAT,
a od transakcji należy od-
prowadzić podatek. Po dru-
gie, w przypadku osób, któ-
re angażują środki podobne
do wykorzystywanych przez
producentów, handlowców
i usługodawców w ramach
prowadzenia działalności go-
spodarczej, sprzedaż działek
podlega VAT, a sprzedawcy
są podatnikami podatku od
towarów i usług.
W wyrokach sądy podają
szczegółowe wytyczne, które
pozwalają na rozróżnienie,
Problem praktyczny
W praktyce problem do-
tyczy głównie działek rol-
nych, które po zmianie
planu zagospodarowania
przestrzennego stają się
gruntem budowlanym lub
przeznaczonym pod zabu-
dowę. Zmiana przeznacze-
nia gruntu przez gminę po-
woduje więc wzrost wartości
gruntu. Po tym zdarzeniu,
na które podatnik nie miał
wpływu, podejmuje on de-
cyzję o sprzedaży działki lub
podziale działki na mniejsze
i odsprzedaży. Problem, któ-
Podstawa prawna
Ustawa z 11 marca 2004 r.
o podatku od towarów i usług
(t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177,
poz. 1054).
Jaką stawkę opodatkowania
należy stosować przy
usługach szczepienia
Wyrok Trybunału Europejskiego
KALINA FIGURSKA-RUDNICKA
starszy konsultant,
MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy
W orzeczeniu w połączonych sprawach C-180/10
i C-181/10 TSUE postawił cztery tezy.
Lekarz nabywa szczepionki z 8-proc. VAT. Jaką stawkę
podatku powinien wykazywać na fakturze za wykonaną
usługę szczepienia?
Po pierwsze, dostawę gruntu przeznaczonego pod za-
budowę należy uznać za objętą podatkiem od wartości
dodanej na podstawie prawa krajowego państwa człon-
kowskiego, jeżeli państwo to skorzystało z możliwości
przewidzianej w art. 12 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/
WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu
podatku od wartości dodanej, zmienionej dyrektywą Rady
2006/138/WE z 19 grudnia 2006 r., niezależnie od często-
tliwości takich transakcji oraz od tego, czy sprzedawca
prowadzi działalność producenta, handlowca lub usłu-
godawcy, pod warunkiem że transakcja ta nie stanowi
jedynie czynności związanej ze zwykłym wykonywaniem
prawa własności.
Wykonanie szczepienia
przez lekarza jest usługą
w zakresie opieki medycz-
nej, służącą profi lakty-
ce zdrowia, świadczoną
w ramach wykonywania
zawodu lekarza, a zatem
zwolnioną z VAT na pod-
stawie art. 43 ust. 1 pkt. 19
lit. a).
Wartość nabywanej szcze-
pionki powinna zostać
wliczona do podstawy
opodatkowania VAT takiej
usługi. Lekarz wykonujący
szczepienie nie dokonu-
je jedynie wprowadzenia
szczepionki do organi-
zmu pacjenta, ale świad-
czy kompleksową usługę
z zakresu opieki medycz-
nej – m.in. przeprowadza
badanie i wywiad w celu
określenia, czy szczepionkę
można pacjentowi podać.
Dostawa szczepionki jest
elementem usługi kom-
pleksowej, którą wykonać
może jedynie przedstawi-
ciel zawodu medycznego.
Ustawa o VAT w odniesie-
niu do usług wykonywa-
nych przez lekarzy (art. 43
ust. 1 pkt 19) nie powiela
przepisu odnoszącego się
do zwolnienia usług opieki
medycznej świadczonej
przez podmioty lecznicze
(podmiotami takimi nie są
lekarze wykonujący zawód,
np. w ramach indywidu-
alnej praktyki lekarskiej
i niebędący przedsiębior-
cami).
W stosunku do usług świad-
czonych przez podmioty
lecznicze art. 43 ust. 1 pkt 18
ustawy przewiduje, że zwol-
nione są nie tylko określo-
ne usługi, ale też dostawa
towarów ściśle z nimi zwią-
zana. Minister fi nansów
w interpretacji nr
ITPP1/443-1265/10/AJ
wskazał, że dostawa szcze-
pionki podlega zwolnieniu
z VAT jako dostawa ściśle
związana z usługą szcze-
pienia.
Wydaje się jednak, że całość
świadczenia wykonywane-
go przez lekarza bądź usługi
podmiotu leczniczego po-
legająca na zaszczepieniu
powinna być rozpatrywana
jako jedno świadczenie, bez
wyróżniania samej usługi
szczepienia i dostawy
szczepionki.
Po drugie, osoby fi zycznej, która prowadziła działalność
rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem z podatku
od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany
planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od
jej woli w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można
uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w ro-
zumieniu art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 dyrektywy 2006/112,
kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeżeli sprzedaż
ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej
osoby.
Konsekwencje dla
podatników
O tym, jak należy rozstrzy-
gać sprawy opodatkowania
VAT sprzedaży działek, a co
za tym idzie, jakie są konse-
kwencje podatkowe takich
transakcji, orzekł np. WSA we
Wrocławiu (wyrok z 2 grud-
nia 2011 r., sygn. akt I SA/Wr
1513/11, nieprawomocny).
Sąd zauważył, że każdą spra-
wę trzeba rozstrzygać indywi-
dualnie. Nie jest więc możliwe
przyjęcie modelowego rozwią-
zania stosowanego w każdym
przypadku.
Co więcej, wykonanie danej
czynności (w przypadku sprze-
daży działki budowlanej lub
przeznaczonej pod zabudowę)
Po trzecie, jeżeli osoba ta w celu dokonania wspomnianej
sprzedaży podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu
nieruchomościami, angażując środki podobne do wyko-
rzystywanych przez producentów, handlowców i usługo-
dawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi dyrektywy
2006/112, należy uznać ją za podmiot prowadzący działal-
ność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za
podatnika podatku od wartości dodanej.
Po czwarte, okoliczność, że osoba ta jest rolnikiem ry-
czałtowym w rozumieniu art. 295 ust. 1 pkt 3 dyrektywy
2006/112, jest w tym zakresie bez znaczenia.
Polskie sądy, orzekając w sprawach opodatkowania sprze-
daży działek, stosują powyższe wytyczne oraz dokonują
kolejnych rozstrzygnięć.
MGM
Podstawa prawna
Art. 15 ust. 1 i 2 ustawy
z 11 marca 2004 r. o podatku
od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r.
nr 177, poz. 1054).
Podstawa prawna
Ustawa z 11 marca 2004 r.
o podatku od towarów i usług
(t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177,
poz. 1054).
Czytaj też strona 12
768790969.035.png 768790969.036.png 768790969.037.png 768790969.038.png 768790969.039.png 768790969.040.png 768790969.041.png 768790969.042.png 768790969.043.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin