NOWE PRAWO z 3 stycznia 12 (nr 2).pdf

(649 KB) Pobierz
768793187 UNPDF
Wtorek 3 stycznia 2012, nr 2 (3140) gazetaprawna.pl
NOWE PRAWO
prenumerata
Rejestry sądowe
Od 1 stycznia aktualne informacje z Krajowego
Rejestru Sądowego będą bezpłatne D6
Bezpieczeństwo wodne
Do 5 tys. zł grzywny zapłaci osoba, która
korzysta z basenu po spożyciu alkoholu D6
spis treści
Śmiecie zamiast do lasu
trafi ą do spalarni
Przepisy
Rewizja fi nansowa.
Od stycznia biegłych
obowiązuje kodeks
etyki wydany przez
Międzynarodową
Federację Księgową. D2
Finanse publiczne. Kierownik
jednostki nie poniesie
odpowiedzialności, jeżeli
pozwolą na to przepisy
obowiązujące przed
nowelizacją. D2
Ubezpieczenia rolników.
Należności z tytułu składek
ulegają przedawnieniu
po upływie 5 lat. D4
Ochrona zdrowia.
Od 1 stycznia obowiązuje
nowy wzór recepty. D4
Cudzoziemcy. Zezwolenie
na pobyt czasowy
w Polsce jest udzielane
na dwa lata. D6
Gospodarka odpadami Gminy będą pobierały opłaty od mieszkańców za wywóz śmieci.
Z pieniędzy tych sfi nansują zbiórkę i przetwarzanie odpadów
Łukasz Sobiech
lukasz.sobiech@infor.pl
że w ciągu 14 dni właściciel
nieruchomości będzie mu-
siał poinformować gminę
o zmianie danych będących
podstawą ustalenia opłaty
za gospodarowanie odpada-
mi lub ilości odpadów ko-
munalnych powstających na
danej nieruchomości.
Dane do gminy będą prze-
kazywane w formie deklara-
cji. Ich wzory uchwalą radni.
To oni również zdecydują,
czy mieszkańcy zostaną zo-
bowiązani do potwierdzenia
danych zawartych w dekla-
racji wskazanymi w uchwale
dokumentami. Gdy dekla-
racja o wysokości opłaty
nie trafi do urzędu bądź
dami komunalnymi. Te zaś
obejmą m.in. odbieranie,
transport, zbieranie, odzysk
i unieszkodliwianie odpa-
dów komunalnych, tworze-
nie i utrzymanie punktów
selektywnego zbierania od-
padów komunalnych oraz
obsługi administracyjnej
tego systemu.
Szczegółowy sposób i za-
kres świadczenia usług w za-
kresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli
nieruchomości i zagospoda-
rowania tych odpadów po-
winna określać uchwała rad-
nych. To w niej mieszkańcy
znajdą informacje m.in. na
temat ilości odpadów odbie-
ranych od właściciela nie-
ruchomości, częstotliwości
ich odbierania oraz sposo-
bu świadczenia usług przez
punkty selektywnego zbie-
rania odpadów komunal-
nych. Same stawki opłat za
gospodarowanie odpadami
będą weryfikowane przez
radę gminy corocznie.
ruchomości, na terenie któ-
rych prowadzona jest dzia-
łalność, w związku z którą
powstają te odpady. Jeśli
właściciele takich nieru-
chomości nie zostaną zo-
bowiązani do ponoszenia
opłat na rzecz gminy, będą
musieli udokumentować
korzystanie z usług wyko-
nywanych przez przedsię-
biorcę posiadającego ze-
zwolenie na prowadzenie
działalności polegającej na
opróżnianiu zbiorników
bezodpływowych i transpor-
cie nieczystości ciekłych lub
przedsiębiorcę wpisanego do
rejestru działalności regulo-
wanej odbierającego odpa-
dy komunalne. W tym celu
muszą przedstawić w urzę-
dzie gminy stosowną umo-
wę i dowód uiszczania opat
za te usługi.
Zgodnie z nimi rady gmin
najpóźniej w terminie 12
miesięcy od dnia wejścia
w życie ustawy, a więc do
końca 2012 roku muszą pod-
jąć uchwały określające:
n stawki opłaty za gospoda-
rowanie odpadami komu-
nalnymi od mieszkańca
oraz pojemnika o określo-
nej pojemności,
n wzór deklaracji o wyso-
kości opłaty za gospoda-
rowanie odpadami skła-
danej przez właścicieli
nieruchomości,
n termin, częstotliwość i tryb
uiszczania opłaty za go-
spodarowanie odpadami
komunalnymi,
n szczegółowy sposób i za-
kres świadczenia usług
w zakresie odbierania
odpadów komunalnych
od właścicieli nierucho-
mości.
Uchwały te muszą wejść
w życie nie później niż 18
miesięcy od wejścia nowe-
lizacji w życie, czyli do 1 lip-
ca 2013 r.
Rady gmin od 1 stycznia
mogą już podejmować
uchwały określające zasady
gospodarowania odpadami
komunalnymi. Umożliwia to
nowelizacja ustawy o utrzy-
maniu czystości i porządku
w gminach, która tego dnia
weszła w życie. Na jej podsta-
wie lokalne samorządy zosta-
ły właścicielami produkowa-
nych przez nas śmieci.
Praktyka
Wysokość emerytury.
Skarga kasacyjna jest
niedopuszczalna, jeśli wartość
przedmiotu zaskarżenia
jest zbyt niska. D5
Nieruchomość wspólna.
Uchwała wspólnoty
nie wystarczy do wpisania
zmiany powierzchni lokalu
w księdze wieczystej. D7
Ochrona zwierząt.
Obowiązujące od 1 stycznia
2012 r. przepisy zabraniają
odstrzału wałęsających się
po lesie psów. D7
Wymiar sprawiedliwości.
Można wyłączyć sędziego,
który przyjaźni się z dziećmi
powoda. D7
Obowiązkowa deklaracja
Właściciele nieruchomości
nie będą już sami decydo-
wali, co zrobią ze śmieciami.
Ważne Do końca 2012 roku rady gmin muszą podjąć
uchwały określające m.in. stawki opłaty za gospodarowa-
nie odpadami komunalnymi oraz wzór deklaracji o wyso-
kości opłaty za zagospodarowanie odpadów
Nowe przepisy nakładają na
nich obowiązek złożenia do
wójta, burmistrza lub pre-
zydenta miasta deklaracji
o wysokości opłaty za gospo-
darowanie odpadami komu-
nalnymi. Będą mieli na to
14 dni od dnia zamieszka-
nia na danej nieruchomo-
ści pierwszego mieszkańca
lub powstania na niej od-
padów komunalnych. Tak-
gdy powstaną uzasadnione
wątpliwości co do zawartych
w niej danych, należną gmi-
nie opłatę w drodze decyzji
ustali szef gminy.
Wdrożenie ustawy
Wejście w życie nowych
przepisów nie oznacza, że
będą one od razu stosowa-
ne w każdej gminie. Nowa
regulacja przewiduje prze-
pisy przejściowe, które po-
zwolą na zorganizowanie
funkcjonowania zmoderni-
zowanego systemu gospo-
darki odpadami indywidual-
nie w każdym samorządzie.
Konieczna umowa
Rada gminy – w drodze
uchwały – może zdecydo-
wać, czy odpady będą od-
bierane wyłącznie z go-
spodarstw domowych, czy
również od właścicieli nie-
Dochód samorządu
Opłaty będą stanowiły do-
chód samorządu. To właśnie
z nich gmina pokryje kosz-
ty funkcjonowania syste-
mu gospodarowania odpa-
Podstawa prawna
Ustawa z 1 lipca 2011 r. o zmia-
nie ustawy o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach oraz niektó-
rych innych ustaw (Dz.U. nr 152,
poz. 897).
Jak odwołać się od podwyższonej opłaty za użytkowanie wieczyste
Czytelnik otrzymał
pismo o podwyższeniu
opłaty za użytkowanie
wieczyste w 2012
roku. Wysokość nowej
opłaty wielokrotnie
przekracza
dotychczasową
stawkę. Pyta,
gdzie może złożyć
odwołanie. Chce
też wiedzieć,
czy po złożeniu
odwołania
musi uiszczać
podwyższoną opłatę,
czy dotychczasową,
która obowiązywała
w 2011 roku
Teresa Siudem
teresa.siudem@infor.pl
twa (w odniesieniu do nieru-
chomości stanowiących od-
powiednio własność gminy,
powiatu, województwa). Cię-
żar dowodu, że istnieją prze-
słanki do aktualizacji opłaty
w tym przypadku, spoczy-
wa na właściwym organie.
To on musi wykazać, że war-
tość gruntu uległa zmianie.
cia ugody zostanie ustalona
nowa wysokość opłaty rocz-
nej, obowiązuje ona, począw-
szy od 1 stycznia roku nastę-
pującego po roku, w którym
wypowiedziano wysokość
dotychczasowej opłaty (np.
wypowiedzenie dostarczo-
ne przed 31 grudnia 2011 r.,
uznało wniosek za zasadny
– na wniosek użytkownika
wieczystego przyznaje zwrot
kosztów i opłat od właściwe-
go organu.
ne z żądaniem przekazania
sprawy do sądu powszech-
nego właściwego ze wzglę-
du na miejsce położenia nie-
ruchomości (wniosek, który
złożył użytkownik wieczysty
do kolegium, zastępuje po-
zew). Kolegium przekazuje
sądowi akta sprawy wraz
ze sprzeciwem. Wniesienie
sprzeciwu powoduje, że orze-
czenie traci moc, nawet gdy
sprzeciw odnosi się tylko do
części orzeczenia (pod wa-
runkiem jednak, że sprzeciw
został złożony w terminie).
Zasada ta nie ma zastosowa-
nia, jeżeli sprzeciw dotyczy
wyłącznie kosztów postępo-
wania.
Czytelnik ma 30 dni od
otrzymania wypowiedze-
nia dotychczasowej opła-
ty na złożenie wniosku do
samorządowego kolegium
odwoławczego (właściwe-
go ze względu na miejsce
położenia nieruchomości)
o ustalenie, że aktualiza-
cja opłaty jest nieuzasad-
niona albo jest uzasadnio-
na w innej wysokości. Taki
wniosek składa się prze-
ciwko właściwemu organo-
wi, czyli staroście wykonu-
jącemu zadania z zakresu
administracji rządowej
(w odniesieniu do nierucho-
mości stanowiących wła-
sność Skarbu Państwa) oraz
organowi wykonawczemu
gminy, powiatu, wojewódz-
Prawo do sprzeciwu
Nie można odwołać się od
orzeczenia kolegium. Spór
Ważne W wypowiedzeniu dotychczasowej opłaty za
użytkowanie wieczyste należy wskazać sposób oblicze-
nia nowej wysokości opłaty. Dołącza się do niego informa-
cję o wartości nieruchomości oraz o miejscu, w którym
można zapoznać się z operatem szacunkowym
Wysokość opłaty
Wniosek do SKO składa się
na piśmie w dwóch egzem-
plarzach. Do chwili rozstrzy-
gnięcia przez kolegium użyt-
kownik wieczysty uiszcza
opłatę w dotychczasowej
wysokości. W przypadku od-
dalenia wniosku obowiązuje
wysokość opłaty zaoferowa-
na przez właściwy organ. Jeśli
natomiast na skutek prawo-
mocnego orzeczenia kole-
gium lub w wyniku zawar-
nowa opłata obowiązuje od
1 stycznia 2012 r.).
Na wniosek właściwego
organu kolegium przyzna-
je w orzeczeniu zwrot kosz-
tów postępowania i opłat od
użytkownika wieczystego
– jeżeli w orzeczeniu odda-
liło wniosek. Jeśli natomiast
dotyczący opłaty rocznej z ty-
tułu użytkowania wieczyste-
go jest sprawą o charakterze
cywilnoprawnym. Użytkow-
nik wieczysty może jednak
wnieść sprzeciw w termi-
nie 14 dni od dnia doręcze-
nia orzeczenia. Wniesienie
sprzeciwu jest równoznacz-
Podstawa prawna
Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospo-
darce nieruchomościami (t.j. Dz.U.
z 2010 r. nr 102, poz. 651 z późn. zm.).
PRZEPISY I PRAKTYKA
prenumerata
768793187.050.png 768793187.053.png 768793187.054.png 768793187.055.png 768793187.001.png 768793187.002.png 768793187.003.png 768793187.004.png 768793187.005.png 768793187.006.png
D2
Dziennik Gazeta Prawna, 3 stycznia 2012 nr 2 (3140)
gazetaprawna.pl
PODATKI | PRZEPISY
Opłata przejściowa
jest opodatkowana
Rewidentów obowiązuje nowy kodeks etyki
Rewizja fi nansowa Od stycznia biegłych obowiązuje kodeks etyki wydany przez Międzynarodową
Federację Księgową. Dotyczy on jednak tylko umów podpisywanych po 31 grudnia 2011 r.
VAT za dostawę
energii elektrycznej
wanie, i nie miała bezpo-
średniego wpływu na cenę
usług. W konsekwencji nie
stanowiła też obrotu pod-
legającego opodatkowaniu
VAT. W efekcie minister fi -
nansów, powołując się na
art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy
o VAT stwierdził, że spół-
ka nie ma prawa do odli-
czenia podatku naliczone-
go z faktur wystawionych
przez operatora.
Sąd przyznał rację stronie
skarżącej i uznał, że inter-
pretacja ministra narusza
prawo. Co więcej, w trak-
cie postępowania sądowe-
go stronę skarżąca poparł
nawet organ podatkowy,
który w swoim działaniu
dopatrzył się naruszenia
art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy
o VAT w związku z art. 86
ust. 1 ustawy o VAT. Mini-
ster przyznał, że w wydanej
interpretacji błędnie przy-
jął, iż opłata przejściowa nie
stanowi elementu usługi
dystrybucji. Oznacza to, że
opłata przejściowa powin-
na podlegać opodatkowaniu
VAT według zasad właści-
wych dla usługi podstawo-
wej, czyli dla usługi dystry-
bucji energii.
Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl
ne, tymczasem kodeks IFAC
nie wprowadza zakazów, a je-
dynie zaleca pewien sposób
postępowania. Przykładowo
w kodeksie analizowana jest
m.in. sytuacja, gdy rewident
otrzymuje prowizję od strony
trzeciej (np. sprzedawcy opro-
kowych np. z tytułu polecenia
innego zawodowego księgo-
wego zagraża obiektywizmo-
wi, zawodowym kompetencjom
i należytej staranności. Dlatego
też zanim biegły zdecyduje się
przyjąć prowizję, powinien do-
konać oceny znaczenia zagro-
żeń i w miarę potrzeby zastoso-
wać zabezpieczenia w celu ich
wyeliminowania lub zreduko-
wania do akceptowalnego po-
ziomu. Zabezpieczenia te mogą
być następujące:
n ujawnienie klientowi wszel-
kich ustaleń dotyczących
zapłaty/ otrzymania hono-
rarium z tytułu polecenia
pracy,
n otrzymanie od klienta
uprzedniej aprobaty ustaleń
co do otrzymywania prowizji
od sprzedaży na rzecz klien-
ta dóbr lub usług przez stro-
nę trzecią.
Kodeks etyki IFAC odnosi
się również do sytuacji, gdy
zawodowy księgowy wykonu-
jąc wolny zawód (biegły rewi-
dent) dokonuje zakupu cało-
ści lub części innego podmiotu.
Przekazana przez niego kwota
nie jest traktowana jak prowi-
zja lub wynagrodzenie z tytułu
polecenia, jeżeli płatność zosta-
nie przekazana byłym właści-
cielom podmiotu lub ich spad-
kobiercom bądź następcom.
Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
Nowy kodeks etyki zawodo-
wych księgowych w języku
polskim stanowi załącznik
uchwały Krajowej Rady Bie-
głych Rewidentów (KRBR) nr
4249/60/2011 z 13 czerwca 2011 r.
w sprawie zasad etyki zawo-
dowej. Zastąpił on obowiązu-
jący do 31 grudnia 2011 r., który
jest załącznikiem do uchwały
nr 1426/33/2009 KRBR z 3 listo-
pada 2009 r.
Jedną z regulowanych kwe-
stii przez etykę zawodową
rewidentów jest udzielanie
i przyjmowanie prowizji od
uzyskanych lub przekazywa-
nych zleceń. Polski kodeks
etyki jednoznacznie określał
takie działania za nieetycz-
Opłata przejściowa pobiera-
na przez producenta energii
elektrycznej jest obrotem
w rozumieniu ustawy o po-
datku od towarów i usług
i podlega opodatkowaniu.
Prawo do odliczenia VAT
wynikającego z faktur to
podstawowa zasada podat-
kowa. W wielu przypadkach
podatnicy mają jednak wąt-
pliwości, czy mogą odliczyć
podatek. Spór dotyczący jed-
nego z takich problemów
rozstrzygnął Wojewódz-
ki Sąd Administracyjny
w Poznaniu (sygn.akt I SA/
Po 505/11).
Spółka, którą był produ-
cent energii elektrycznej,
płaciła na rzecz operatora
energii elektrycznej opła-
tę przejściową. Zdaniem
przedsiębiorstwa opłata
ta była elementem ceny
z tytułu świadczenia usług
dystrybucji i podlega opo-
datkowaniu podatkiem od
towarów i usług. Innego
zdania był jednak mini-
ster fi nansów. W wydanej
interpretacji indywidualnej
uznał on, że opłata przej-
ściowa nie była elementem
ceny, lecz stanowiła dopła-
tę, ewentualnie dofi nanso-
Ważne Jeżeli umowa na
badanie sprawozdania
została zawarta w 2011
roku, biegły stosuje do niej
zasady etyki określone
w uchwale nr 1426/33/2009
KRBR z 3 listopada 2009 r.
gramowania komputerowe-
go) lub pobiera prowizję od
kolegi po fachu za polecenie
jego usług.
Kodeks stwierdza jedynie,
że czerpanie korzyści mająt-
Podstawa prawna
Art. 21 ust. 2 pkt 3 lit. c ustawy
z 7 maja 2009 r. o biegłych rewiden-
tach i ich samorządzie, podmiotach
uprawnionych do badania sprawozdań
fi nansowych oraz o nadzorze publicz-
nym (Dz.U. z 2009 r. nr 77, poz. 649
z późn. zm.).
Porozumienia kompensacyjnego
nie można dzielić na etapy
VAT Przejęcie wierzytelności w celu ich wyegzekwowania to usługa ściągnięcia długu, która nie
jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług
Podstawa prawna
Art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 3a pkt 2
ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku
od towarów i usług (t.j. Dz.U.
z 2011 r. nr 177, poz. 1054).
Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
układzie. Przy czym z umów-
-zleceń oraz porozumień
kompensacyjnych wynikało,
że skarżący był nie tylko orga-
nizatorem grupy podmiotów
godzących się na kompensatę
wielostronną, ale spełniał też
rolę uczestnika porozumień
kompensacyjnych. Tzn. wystę-
pował jednocześnie jako dłuż-
nik jednej ze spółek i wierzyciel
innej spółki, w interesie której
przeprowadził porozumienia
kompensacyjne. Co więcej, na
konto jednej z tych spółek ure-
gulował należność w wysokości
wskazanej w porozumieniach
kompensacyjnych, a za świad-
czone usługi potrącił sobie wy-
nagrodzenie.
Zdaniem organów podatko-
wych skarżący był pośredni-
kiem w zawieraniu wielostron-
nych umów, czyli porozumień
kompensacyjnych, których ce-
lem było wzajemne umorzenie
zobowiązań.
Spór sprowadzał się do usta-
lenia, czy czynności wykonywa-
ne przez skarżącego w ramach
prowadzonej działalności na
rzecz zleceniodawcy należy za-
liczyć jako usługi pośrednictwa
fi nansowego, które są zwol-
nione z podatku od towarów
i usług, czy też miały charakter
usług ściągania długów, które
ze zwolnienia nie korzystają.
Sąd orzekł w pierwszej ko-
lejności, że skarżący świad-
czył usługę. Uznał następnie,
że celem jego działalności było
ściągnięcie długu na rzecz in-
nego podmiotu (zleceniodaw-
cy), a nie realizacja własnych
wierzytelności. Spółka twier-
dziła bowiem, że w pierwszym
etapie nabywała wierzytelności
od innych spółek, a następnie
je realizowała już jako własne
długi. Jej zdaniem porozumie-
nie ze zleceniodawcą polega-
ło na nabyciu wierzytelności
w drodze cesji, a nie na zobo-
wiązaniu do ściągnięcia długu.
Sąd uznał takie twierdzenia za
bezzasadne, a porozumienia
kompensacyjnego nie można
dzielić na etapy.
WSA orzekł, że wykonane
przez skarżącego czynności
w ramach umowy ze zlece-
niodawcą dotyczyły ściągnię-
cia długu.
W czasie kryzysu jednym ze
sposobów regulowania wza-
jemnych zobowiązań spółek
może być kompensata na-
leżności. Problemem może
być jednak rozliczenie takich
transakcji, w których uczest-
niczy pośrednik. O tym, jak
należy postępować w takich
sytuacjach, orzekł ostatnio Wo-
jewódzki Sąd Administracyjny
w Rzeszowie (I SA/Rz 730/11).
W omawianej sprawie skar-
żący przedsiębiorca, występu-
jąc w charakterze zlecenio-
biorcy, zawarł z inną fi rmą
(zleceniodawcą) dwie umowy.
Na ich podstawie miał przepro-
wadzić porozumienia kompen-
sacyjne w trzypodmiotowym
Organizacje muszą
pilnować terminu
Sprawozdanie
Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl
pieczęcią organizacji i wy-
słane pocztą lub złożone
osobiście w siedzibie biura.
Sprawozdanie z realizacji
zadania publicznego obej-
muje:
n Część „sprawozdanie
merytoryczne”, która
powinna być składana
bezpośrednio za pośred-
nictwem systemu spra-
wozdawczości online. Po
zaakceptowaniu spra-
wozdania merytorycz-
nego przez KBPN powin-
no zostać wydrukowane
i podpisane przez osobę
upoważnioną a następ-
nie niezwłocznie przesła-
ne na adres biura.
n Część „sprawozdanie fi -
nansowe z wykonania
zadania publicznego”
– sprawozdania fi nanso-
we należy przesyłać pocz-
tą tradycyjną w podanych
powyżej terminach.
Organizacje, które nie
przekażą sprawozdań
w terminie, muszą się li-
czyć z tym, że nie otrzymają
środków na kolejny miesiąc.
Do 30 stycznia organizacje
pozarządowe realizujące
zadania zlecone z zakresu
przeciwdziałania narkoma-
ni muszą dostarczyć zlece-
niodawcy sprawozdania
merytoryczne i fi nansowe.
Organizacje pozarządo-
we, które realizują zada-
nia zlecone przez Krajowe
Biuro ds. Przeciwdziałania
Narkomanii (KBPN), są zo-
bowiązane do składania
sprawozdań merytorycz-
nych i finansowych z ich
realizacji. Jak informuje
na swojej stronie interne-
towej KBPN (www.kbpn.
gov.pl), sprawozdania za
czwarty kwartał 2011 roku
należy dostarczyć do Krajo-
wego Biura do 15 stycznia
2012 r., natomiast rozli-
czenie finansowe i mery-
toryczne za cały 2011 rok
(z całości realizacji zadań)
trzeba przekazać do 30
stycznia 2012 r.
Przesłane sprawozda-
nia powinny być podpisa-
ne przez osobę/osoby upo-
ważnione do składania
oświadczeń woli w imieniu
zleceniobiorcy, opatrzone
Podstawa prawna
Art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca
2004 r. o podatku od towarów i usług
(t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054).
Kierownik nie zawsze zostanie ukarany
Finanse publiczne Kierownik jednostki sektora fi nansów publicznych może nie ponieść
odpowiedzialności, jeśli pozwolą na to przepisy obowiązujące przed nowelizacją
Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
ruszenie dyscypliny fi nansów
publicznych. Zgodnie z art.
24 ust. 1 ustawy o odpowie-
dzialności, jeżeli w czasie
niem nie stanowi już naru-
szenia dyscypliny fi nansów
publicznych, ukaranie ulega
zatarciu z mocy prawa.
ruszenie podlegało odpowie-
dzialności. Jeśli nie, to mimo
że nowe przepisy przewidu-
ją karę, kierownik zostanie
uniewinniony.
Z kolei w przypadku gdy po
nowelizacji dany czyn nie bę-
dzie stanowił naruszenia dys-
cypliny, a kierownik jednostki
został już ukarany, to kara ta
ulegnie zatarciu. Innymi sło-
wy z mocy ustawy kara zosta-
nie uznana za niebyłą, a ob-
winiony zostanie wykreślony
z rejestru osób ukaranych.
Choć nowelizacja ustawy
o odpowiedzialności za na-
ruszenie dyscypliny fi nansów
publicznych wejdzie w życie
już 11 lutego 2012 r., to kie-
rownicy i pracownicy jed-
nostek sektora publicznego
już teraz obawiają się bardziej
rygorystycznych przepisów.
Nowych regulacji nie muszą
się jednak obawiać kierowni-
cy jednostek, którzy zostali
obwinieni o naruszenie dys-
cypliny.
Nowelizacja nie zmieniła
bowiem korzystnej zasady
określonej w art. 24 ustawy
o odpowiedzialności za na-
Ważne Nowelizacja ustawy o odpowiedzialności za naru-
szenie dyscypliny fi nansów publicznych utrzymuje zasadę,
zgodnie z którą w przypadku popełnienia czynu przed zmianą
ustawy stosuje się ustawę korzystniejszą dla sprawcy
orzekania w sprawie o na-
ruszenie dyscypliny fi nan-
sów publicznych obowiązu-
je ustawa inna niż w czasie
popełnienia tego naruszenia,
to stosuje się ustawę, która
jest łagodniejsza dla spraw-
cy. Z kolei jak wynika z ust. 2,
jeżeli według nowej ustawy
określone działanie lub za-
niechanie objęte orzecze-
Nowelizacja rozszerzyła
zakres odpowiedzialności,
np. dookreślając, jakie czy-
ny związane z dysponowa-
niem środków europejskich
stanowią naruszenie dyscy-
pliny fi nansów publicznych.
Tak więc po 11 lutego 2012 r.
komisje orzekające będą
musiały badać, czy w czasie
popełnienia czynu dane na-
Podstawa prawna
Art. 23 ustawy z 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego
i wolontariacie (t.j. Dz.U. 2010 r. nr
234, poz. 1536 z późn. zm.).
Podstawa prawna
Art. 24 ustawy o odpowiedzialno-
ści za naruszenie dyscypliny fi nansów
publicznych (Dz.U. z 2005 r. nr 14,
poz. 114 z późn. zm.).
KSIĘGOWOŚĆ
I PODATKI
W poniedziałek
Jak opodatkowana VAT jest sprzedaż działek Stawki podatku od nieruchomości obowiązujące w 2012 roku
prenumerata
768793187.007.png 768793187.008.png 768793187.009.png 768793187.010.png 768793187.011.png 768793187.012.png 768793187.013.png 768793187.014.png 768793187.015.png 768793187.016.png 768793187.017.png 768793187.018.png 768793187.019.png
 
Dziennik Gazeta Prawna, 3 stycznia 2012 nr 2 (3140)
gazetaprawna.pl
D3
PODATKI | PRAKTYKA
Jak rozliczyć podatek od środków transportu za 2012 rok
Rachunkowość
Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl
9 ust. 7 ustawy o podatkach
i opłatach lokalnych właści-
wym organem podatkowym
jest urząd gminy, na którego
terenie znajduje się:
n miejsce zamieszkania lub
siedziba podatnika lub
n zakład lub jednostka posia-
dająca środki transportowe
podlegające opodatkowaniu
– w przypadku przedsiębior-
stwa wielozakładowego lub
podmiotu składającego się
z wydzielonych jednostek
organizacyjnych.
Należy pamiętać, że przy
współwłasności środka trans-
portowego organem właści-
wym jest organ podatkowy
odpowiedni dla osoby lub jed-
nostki organizacyjnej, która
została wpisana jako pierw-
sza w dowodzie rejestracyjnym
pojazdu.
Podatek od środków trans-
portu powinien wpłynąć na
rachunek właściwej gminy
w dwóch ratach – propor-
cjonalnie do czasu trwania
obowiązku podatkowego – w
terminie do 15 lutego i do 15
września każdego roku. Przy
czym podatnik jest zobowią-
zany do samodzielnego obli-
czania podatku.
Stawki podatku od środków
transportu określa rada gmi-
ny w drodze uchwały. Jednak
nie może ona dowolnie ich
kształtować - co roku limity
tej daniny ogłasza minister
fi nansów w drodze obwiesz-
czenia w Monitorze Polskim.
Stawki obowiązujące w 2012
roku określa obwieszczenie
z 20 października 2011 r. w tej
sprawie (Dz.U. nr 95, poz. 962).
Podatek od środków trans-
portu się ewidencjonuje
w księgach rachunkowych
jako koszty działalności ope-
racyjnej. Służy do tego konto
z zespołu cztery 450 – Podatki
i opłaty.
Naliczony podatek należy
zaksięgować zapisem: stro-
na Wn konta 450 – Podat-
ki i opłaty, strona Ma konta
220 – Rozrachunki publicz-
noprawne. Natomiast w mo-
mencie zapłaty (do 15 lutego
i 15 września) ujmuje się go:
strona Wn konta 220 – Rozra-
chunki publicznoprawne, stro-
na Ma konta 130 – Rachunek
bankowy.
Ten sposób jest właściwy
dla małych kwot. W przypad-
ku gdy koszt jest istotny dla
danej jednostki, należy rozli-
czyć podatek za pomocą konta
rozliczeń międzyokresowych.
Wówczas podatek należy za-
księgować na początku roku
i co miesiąc rozliczać 1/12 tej
kwoty.
Kwotę z deklaracji należy ująć
w księgach jak powyżej. Następ-
nie należy ją zaksięgować do
rozliczenia w czasie: strona Wn
konta 640 – Rozliczenia mię-
dzyokresowe kosztów czynne,
strona Ma konta 490 – Rozlicze-
nie kosztów. Z kolei co miesiąc
odpis 1/12 wykazanego podat-
ku księguje się zapisem: stro-
na Wn konta 490 – Rozliczenie
kosztów, strona Ma konta 640
– Rozliczenia międzyokresowe
kosztów czynne.
Podatnicy podatku od środków
transportowych powinni do 15
lutego złożyć deklarację DT-1.
Jak tę daninę należy zaksięgo-
wać i rozliczyć?
Właściciele samochodów
ciężarowych, ciągników,
przyczep i innych środków
transportowych mają obo-
wiązek złożyć właściwemu
organowi podatkowemu de-
klarację podatkową od środ-
ków transportowych na dany
rok podatkowy na formularzu
DT-1. Przy czym zgodnie z art.
Podstawa prawna
Art. 2 ust. 1 pkt. 32 ustawy z 29 września
1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U.
z 2009 r. nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).
Kto może zażądać zwrotu akcyzy
Jak ująć zaliczkę na
poczet dywidendy
Procedura
Paulina Bąk
paulina.bak@infor.pl
nej. Jednak zgodnie z ustawą
o podatku akcyzowym tylko
dwie grupy podmiotów mogą
składać wniosek o zwrot ak-
cyzy w związku z dostawą
wewnątrzwspólnotową. Po
pierwsze zwrot przysługuje
tylko podmiotom, które doko-
nały zapłaty akcyzy na właści-
wy rachunek izby celnej jako
podatnicy akcyzy, a następnie
dokonały dostawy wewnątrz-
wspólnotowej, czyli wywozu
towaru do innego kraju UE. Po
drugie prawo zwrotu przysłu-
guje podmiotom, które nabyły
wyroby akcyzowe od podatni-
ka, a następnie dokonały ich
dostawy wewnątrzwspólno-
towej.
Firmy ubiegające się o zwrot
akcyzy muszą też pamiętać,
że zgodnie z przepisami zwrot
przysługuje tylko podatnikom
akcyzy i pierwszym nabyw-
com towaru akcyzowego po
zakończeniu procedury za-
wieszenia poboru akcyzy.
W efekcie uprawnionym do
zwrotu akcyzy nie jest drugi
lub każdy kolejny pośrednik
uczestniczący w obrocie wy-
robami akcyzowymi na tere-
nie kraju przed ich wywozem.
Tak więc niemiecka spółka nie
może ubiegać się o zwrot ak-
cyzy zapłaconej w Polsce przez
skład podatkowy, ponieważ za-
kupiła paliwo nie od składu,
tylko od polskiej spółki, która
nie była podatnikiem. Warto
też dodać, że aby odzyskać za-
płacony podatek, nie wystar-
czy fi zycznie wywieźć towary.
Wywóz ten musi być należycie
udokumentowany. Do wnio-
sku o zwrot akcyzy przedsię-
biorca musi dołączyć:
n dokumenty towarzyszące
przemieszczaniu wyrobów
akcyzowych,
n potwierdzenie otrzymania
wyrobów akcyzowych na
uproszczonym dokumencie
towarzyszącym lub na kopii
dokumentu handlowego,
n dokument potwierdzający
zapłatę akcyzy lub złożenie
deklaracji w państwie człon-
kowskim UE lub złożenie
zabezpieczenia albo doku-
ment potwierdzający, że ak-
cyza w danym państwie nie
jest wymagana.
Sprawozdanie za 2011 r.
Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl
zmian w kapitale własnym,
a także rachunek przepływów
pieniężnych. Przy czym w ze-
stawieniu zaliczkę na dywi-
dendę należy wykazać w po-
zycji 8 lit. c) odpisy z zysku,
natomiast wykonując rachu-
nek przepływów pieniężnych,
warto sięgnąć do krajowego
standardu rachunkowości
nr 1 – Rachunek przepływów
pieniężnych (Dz.Urz. ministra
fi nansów z 2011 r. nr 6, poz.
26). Zgodnie z wytycznymi
KSR zaliczkę na dywidendę
wykazuje się w pozycji C.II.2
– Dywidendy i inne wypłaty
na rzecz właścicieli. W pozy-
cji tej powinny znaleźć się
wydatki związane z wypła-
tą dywidendy z zysku, w tym
zaliczkowej, udziały w zysku
oraz wpłaty z zysku przedsię-
biorstw państwowych i jed-
noosobowych spółek Skarbu
Państwa.
W przypadku jednostek,
które nie mają obowiązku
badania sprawozdań, infor-
macje o zmianach kapitału
w tym zakresie zamieszcza
się w informacji dodatkowej.
Niemiecka spółka ma zamiar
kupić od polskiej paliwo i prze-
transportować je do Niemiec,
gdzie zostanie zużyte na jej po-
trzeby własne. Z kolei polska fi r-
ma zakupiła paliwo od powią-
zanego składu podatkowego,
który jest płatnikiem akcyzy. Czy
niemiecka spółka może wniosko-
wać o zwrot podatku zawartego
w cenie paliwa i zapłaconego na
terytorium Polski?
Przedsiębiorcy wywożący wy-
roby akcyzowe, za które w Pol-
sce została zapłacona akcyza,
mogą w określonych okolicz-
nościach ubiegać się o zwrot
tego podatku, jeżeli złożą
wniosek do dyrektora izby cel-
W ubiegłym roku fi rma wypłaci-
ła zaliczkę na poczet dywidendy
za 2011 rok. Jak tę operację ująć
w sprawozdaniu fi nansowym?
W księgach rachunkowych
odpisy z wyniku fi nansowe-
go bieżącego roku obrotowego
(w tym także wpłaty z zysku),
które dokonywano na podsta-
wie odrębnych przepisów,
uznaje się za podział wyniku
fi nansowego netto jednostek
w ciągu roku obrotowego.
Ponieważ kwestię wypłaty
zaliczek na poczet dywiden-
dy reguluje kodeks spółek
handlowych, to zaliczka na
dywidendę będzie ujęta za
pośrednictwem konta 820
– Rozliczenie wyniku fi nan-
sowego. Dlatego też w bilan-
sie tworzonym za 2011 rok
powinna ona być ujęta w wiel-
kości ujemnej – w pasywach
w pozycji A.IX Odpisy z zysku
netto w ciągu roku obrotowe-
go. Wypłata zaliczki na dywi-
dendę nie podlega wykazaniu
w rachunku zysków i strat.
Jeżeli jednostka jest zobo-
wiązana do badania sprawoz-
dania, musi sporządzić do-
datkowo m.in. zestawienie
Podstawa prawna
Art. 82 ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 r.
o podatku akcyzowym (tj. Dz.U. z 2011 r.
nr 108, poz. 626 z późn. zm.).
Jak stosować procedurę wpisu do rejestru
Import
Paulina Bąk
paulina.bak@infor.pl
padku zgłaszający zwolniony
jest z obowiązku przedstawia-
nia towarów w urzędzie cel-
nym, to ciąży na nim obowią-
zek składania powiadomienia
o przybyciu towarów.
Takie powiadomienia po-
winny być przesyłane w for-
mie elektronicznej w systemie
CELINA (w formacie XML).
Prawo celne przewiduje
jednak możliwość zwolnienia
z obowiązku składania każdo-
razowych powiadomień . Aby
tak się stało, przedsiębiorca
musi wystąpić z wnioskiem
do dyrektora izby celnej – wła-
ściwej ze względu na miej-
sce dokonywania czynności
wynikających ze stosowania
procedury uproszczonej – o
możliwość zwolnienia z każ-
dorazowego przesyłania po-
wiadomienia o przybyciu
towarów do miejsca stosowa-
nia procedury uproszczonej.
Do wniosku należy dołączyć
wykaz towarów wraz z ich
kodami CN, które będą obej-
mowane procedurą dopusz-
czenia do obrotu poprzez wpis
do rejestru. Niestety pozwo-
lenie może być wydane tylko
dla towarów masowych oraz
transportowanych rurocią-
gami, gazociągami i liniami
energetycznymi. Dyrektor
izby celnej w pozwoleniu na
stosowanie procedury uprosz-
czonej określa jednak terminy,
w których osoba upoważnio-
na zobowiązana jest przesyłać
zbiorcze powiadomienia o do-
konanych wpisach do rejestru,
np. raz w tygodniu.
Podatnik, który od stycznia 2012
ma zamiar importować węgiel,
uzyskał od organu celnego po-
zwolenie na stosowanie procedu-
ry wpisu do rejestru. Czy związku
z tym będzie musiał informować
organ celny o każdej dostawie to-
waru do miejsca wyznaczonego?
Procedura uproszczona po-
przez wpis towarów do reje-
stru pozwala na umieszczenie
towarów pod procedurą celną
w miejscu uznanym przez or-
gan celny. I choć w takim przy-
Podstawa prawna
Art. 53 ustawy z 29 września 1994 r.
o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2009 r.
nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).
Podstawa prawna
Art. 266 ust. 2 lit.b) rozporządzenia
Komisji (EWG) nr 2454/93
z 2 lipca 1993 r. ustanawiającego prze-
pisy wykonawcze w celu wykonania
rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92
ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks
Celny (Dz. Urz. WE L 253 z 11 paździer-
nika 1993 r. z późn. zm.).
Ujęcia zaliczki na dywidendę w ewidencji
Zaliczkę na poczet dywidendy ewidencjonuje się w księ-
gach rachunkowych zapisem: strona Wn konta 820
– Rozliczenie wyniku fi nansowego, strona Ma konta 240
– Inne rozrachunki.
Czy z kampanii informacyjnej trzeba złożyć sprawozdanie
PIT i CIT
Magdalena Majkowska
magdalena.majkowska@infor.pl
ponoszone na wymagane ustawą
kampanie edukacyjne?
Przedsiębiorcy wprowadzający
do obrotu baterie i akumula-
tory mogą zaliczać do kosztów
uzyskania przychodów opłaty
produktowe (z wyjątkiem do-
datkowej opłaty produktowej)
oraz wydatki na kampanie edu-
kacyjne. Chodzi tu o wszelkie
działania mające na celu pod-
noszenie stanu świadomości
ekologicznej społeczeństwa
w zakresie prawidłowego po-
stępowania z odpadami w po-
staci zużytych baterii i zużytych
akumulatorów oraz wspoma-
gające osiągnięcie wysokiego
poziomu selektywnego zbie-
rania tych odpadów (np. infor-
mowanie przy wykorzystaniu
środków masowego przekazu,
ulotek, broszur informacyjnych
i plakatów oraz organizowanie
konkursów, konferencji i akcji
o charakterze informacyjno-
-edukacyjnym).
Przedsiębiorca wykonując
obowiązek fi nansowania pu-
blicznych kampanii edukacyj-
nych do 15. marca następnego
roku przeznacza na nie albo
przekazuje na wyodrębniony
rachunek urzędu marszałkow-
skiego co najmniej 0,1 proc.
swoich przychodów z tytułu
wprowadzenia do obrotu ba-
terii i akumulatorów na tery-
torium kraju osiąganych w da-
nym roku kalendarzowym. Ma
również obowiązek złożyć
marszałkowi województwa
roczne sprawozdanie o wyso-
kości środków przeznaczonych
na publiczne kampanie edu-
kacyjne – termin złożenia tego
typu dokumentacji mija 15
marca roku następującego po
roku, którego sprawozdanie to
dotyczy. Nowy wzór sprawoz-
dania określa rozporządzenie
ministra środowiska z 10 lute-
go 2011 r., które wejdzie w ży-
cie 1 stycznia 2012 r.
Przedsiębiorca rozpoczyna dzia-
łalność gospodarczą polegającą
na wprowadzaniu do obrotu ba-
terii lub akumulatorów, w tym
zamontowanych w sprzęcie lub
pojazdach. Na jakich warunkach
będzie mógł zaliczać do kosztów
uzyskania przychodów wydatki
Podstawa prawna
Art. 23 ust. 1 pkt 16d ustawy z 26 lipca
1991 r. o podatku dochodowym od osób
fi zycznych (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 51,
poz. 307 z późn. zm.).
KSIĘGOWOŚĆ
I PODATKI
W poniedziałek
Najważniejsze orzeczenia z zakresu podatków w 2011 r. Nowy limit na prowadzenie ksiąg rachunkowych
prenumerata
768793187.020.png 768793187.021.png 768793187.022.png 768793187.023.png 768793187.024.png 768793187.025.png 768793187.026.png 768793187.027.png 768793187.028.png 768793187.029.png
D4
Dziennik Gazeta Prawna, 3 stycznia 2012 nr 2 (3140)
gazetaprawna.pl
PRACA | PRZEPISY
Z ofertą pracy
do jednego urzędu
KRUS będzie ścigał rolników przez pięć lat
Ubezpieczenia Z 10 do 5 lat ulega skróceniu okres, w jakim rolnicy będą mogli się domagać zwrotu
nienależnie nadpłaconych składek na ubezpieczenie społeczne
Praca za granicą
Paweł Jakubczak
pawel.jakubczak@infor.pl
ty, będą musieli wydać decyzję
z uzasadnieniem na piśmie.
Nie ma ona charakteru decy-
zji administracyjnej, dlatego
przedsiębiorca nie może od-
wołać się od niej do sądu.
Ponadto przed przyjęciem
zagranicznej oferty WUP
sprawdzi w internetowej ba-
zie, czy nie wpłynęła ona do
innego urzędu i czy nie zo-
stała wcześniej zamieszczo-
na w tym systemie. Ma to
nie dopuścić do sytuacji, gdy
ta sama propozycja pracy bę-
dzie w kilku urzędach i każdy
z nich będzie się zajmował jej
realizacją. Należy podkreślić,
iż WUP otrzymuje oferty za-
graniczne od przedstawiciela
sieci EURES albo pracodaw-
ców z państw należących do
Unii Europejskiej, z Islandii,
Liechtensteinu i Norwegii. Ta-
kie oferty urząd zamieszcza
w internecie.
Bożena Wiktorowska
bozena.wiktorowska@infor.pl
sprawę komplikuje fakt, że
bieg terminu przedawnienia
nie rozpoczyna się, a jeżeli już
do tego dojdzie to ulega zawie-
szeniu od dnia podjęcia decy-
zji o rozłożeniu należności na
raty lub odroczeniu płatności.
Termin ten jest liczony od dnia
wskazanego w decyzji do wpła-
ty ostatniej raty zaległości. Do-
datkowo rolnik znajdujący się
w takiej sytuacji musi pamię-
tać o tym, że jeżeli w ustalo-
nym terminie nie zapłacił któ-
rejkolwiek z rat, to nie można
w jego przypadku mówić o roz-
poczęciu terminu a już roz-
poczęty ulega zawieszeniu od
dnia podjęcia decyzji o rozłoże-
niu należności na raty do daty
jej wygaśnięcia. Równocześnie
wspomniany pięcioletni ter-
min zostanie zawieszony od
dnia rozpoczęcia pierwszej
czynności zmierzającej do od-
zyskania należności, o której
dłużnik został zawiadomiony,
do dnia zakończenia postępo-
wania egzekucyjnego. Dodat-
kowym problemem jest tak-
że fakt, że bieg tego terminu
przerywa dopiero ogłoszenie
upadłości co w przypadku rol-
ników oznacza utratę warszta-
tu pracy. Termin przedawnie-
nia rozpoczyna się na nowo od
dnia następującego po upra-
womocnieniu się postanowie-
nia o ukończeniu postępowa-
nia upadłościowego lub jego
umorzeniu. Przedawnienie
należności z tytułu składek
wynikających z decyzji o od-
powiedzialności osoby trzeciej
lub następcy prawnego nastę-
puje po upływie 5 lat, licząc od
końca roku kalendarzowego,
w którym decyzja została wy-
dana. W praktyce więc trudno
jest uniknąć zapłacenia zale-
głości.
rzystać osoby nie spełniające
warunków do podlegania obo-
wiązkowemu ubezpieczeniu,
dla których działalność rolni-
cza stanowi stałe i jedyne źró-
dło utrzymania. W praktyce są
to osoby prowadzące gospo-
darstwa rolne mające poniżej
hektara przeliczeniowego.
Z dobrowolnego ubezpiecze-
nia korzystają zarówno małżo-
nek, domownik a także osoby,
która będąc rolnikami prze-
znaczyły grunty prowadzone-
go przez siebie gospodarstwa
do zalesienia nie mając usta-
lonego prawa do emerytury
lub renty. Osoby takie zyskują
ochronę z tytułu ubezpiecze-
nia wypadkowego, chorobo-
wego, emerytalno-rentowego.
Ważne jest, że ubezpie-
czenie na wniosek ustaje od
pierwszego dnia, za który
składka nie została opłacona.
Nieuregulowanie jej w termi-
nie jest traktowane jako od-
stąpienie od dobrowolnego
ubezpieczenia, chyba że przed
upływem terminu płatności
należności rolnik złożył poda-
nie o jego odroczenie albo udo-
wodni, że nieopłacenie składki
w ustawowym terminie było
wynikiem zaistnienia trud-
nych do przewidzenia i nie-
zawinionych przez niego oko-
liczności (np. choroba). W tym
więc przypadku nie ma pię-
cioletniego okresu egzekucji
składek, lecz jest wyłączenie
z ich opłacania.
Reforma powszechnego sys-
temu emerytalnego wymusi-
ła zarówno na ZUS jak i KRUS
skomputeryzowanie poboru
i kontroli opłacania składek.
Już nie w papierowych archi-
wach, ale na specjalnie za-
bezpieczonych serwerach są
zapisywane informacje o ter-
minach oraz wysokości odpro-
wadzonych należności. Taki
system przechowywania da-
nych na bieżąco umożliwia
kontrolę ich odprowadzania.
Dzięki temu stało się możliwe
ograniczanie o połowę termi-
nu zarówno egzekucji należ-
ności jak też zasadności ich
opłacania.
Przedsiębiorcy będą mogli
zgłosić ofertę pracy do wo-
jewódzkiego urzędu pracy
(WUP), a on przekaże ją do
urzędu w powiecie.
Takie nowe rozwiązanie
obowiązuje od 1 stycznia
2012 r. Zostało ono przewi-
dziane w rozporządzeniu
ministra pracy i polityki spo-
łecznej z 14 września 2010 r.
w sprawie standardów i wa-
runków prowadzenia usług
rynku pracy. WUP przyjmie
do realizacji ofertę tylko wtedy,
gdy spełnia ona warunki prze-
widziane przez prawo.
Ustawa z 20 kwietnia 2004 r.
o promocji zatrudnienia i in-
stytucjach rynku pracy zabra-
nia przyjęcia oferty przez urzę-
dy w kilku przypadkach. Stanie
się tak, gdy pracodawca zawarł
w niej wymagania naruszają-
ce zasadę równego traktowa-
nia w rozumieniu przepisów
prawa pracy. Ogłoszenie nie
może też dyskryminować kan-
dydatów do pracy ze względu
na płeć, wiek czy niepełno-
sprawność. Pracownicy urzę-
du, odmawiając przyjęcia ofer-
Nadpłata do KRUS
Zdarza się, że rolnicy przez
pomyłkę dwukrotnie zapłacą
składki na ubezpieczenie spo-
łeczne. Tak nadpłacone składki
można odzyskać z KRUS pod
warunkiem, że od dnia ich
opłacenia nie upłynęło pięć
lat. Po tym terminie należno-
ści te nie podlegają zwrotowi.
Podobnie jest w przypadku nie-
należnie opłaconych składek.
Jednak rolnik tych pieniędzy
nie dostaje do ręki. Dzieje się
tak, bo podlegają one z urzę-
du zaliczeniu na poczet zale-
głych lub bieżących składek,
a w razie braku długu – na po-
czet przyszłych należności. Je-
dynym sposobem na odzyska-
nie niepotrzebnie zapłaconych
składek jest złożenie wniosku
w tej sprawie. Rolnik sam nie
musi sprawdzać co kwartał,
czy nadpłacił składki czy też
zalega z płatnościami. Do obo-
wiązków Kasy należy zawia-
domienie płatnika o kwocie
nadpłaconych lub nienależnie
opłaconych składek. Zaintere-
sowany ma 7 dni licząc od dnia
otrzymania zawiadomienia
na złożenie wniosku o zwrot
nadpłaconych lub nienależnie
opłaconych składek.
Przedawnienie składek
Zgodnie z nowelizacją ustawy
z 20 grudnia 1990 r. o ubez-
pieczeniu społecznym rolni-
ków (t.j. Dz.U. z 2008 r. nr 50,
poz. 291, z późn. zm.), należ-
ności z tytułu składek ulegają
przedawnieniu po upływie 5
lat, licząc od dnia, w którym
stały się wymagalne. Weszła
ona w życie 1 stycznia 2012 r.
Problem jednak polega na tym,
że zasada ta nie ma zastoso-
wania w każdej sytuacji. Nie
ulegają bowiem przedawnie-
niu należności z tytułu składek
już zabezpieczonych hipote-
ką. Jednak po upływie terminu
przedawnienia, czyli po upły-
wie pięciu lat, mogą one być
egzekwowane tylko z przed-
miotu hipoteki do wysokości
zaległych składek i odsetek
za zwłokę liczonych do dnia
przedawnienia. Dodatkowo
Podstawa prawna
Par. 4 ust. 2, par. 25 pkt 3, par. 30 ust. 6
i par. 31 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia
ministra pracy i polityki społecznej
z 14 września 2010 r. w sprawie stan-
dardów i warunków prowadzenia usług
rynku pracy (Dz.U. nr 177, poz. 1193).
Art. 36 ust. 5e ustawy z 20 kwietnia
2004 r. o promocji zatrudnienia i insty-
tucjach rynku pracy (t.j. Dz.U. z 2008 r.
nr 69, poz. 415 z późn. zm.).
Szpitale więcej
zapłacą za krew
Zadłużony poza KRUS
Rolnicy pozbawieni możli-
wości obowiązkowego ubez-
pieczenia w KRUS mogą zro-
bić to na własną rękę. W tym
celu dobrowolnie zgłaszają się
do ubezpieczenia w Kasie. Z
takiej możliwości mogą sko-
Podstawa prawna
Art. 2 ustawy z 16 września 2011 r.
o redukcji niektórych obowiązków
obywateli i przedsiębiorców (Dz.U.
nr 237, poz. 1412).
Ochrona zdrowia
Beata Lisowska
beata.lisowska@infor.pl
się one o 12 mln zł. Podwyżkę
odczują jednak przede wszyst-
kim szpitale. Ceny krwi są
ustalane w sposób sztywny
przez resort zdrowia, więc nie
mogą one szukać tańszych jej
Placówki szpitalne w tym
roku więcej zapłacą regional-
nym centrom krwiodawstwa
za krew i jej składniki. Wyższe
opłaty oznaczają wzrost wy-
datków Narodowego Fundu-
szu Zdrowia na ten cel.
Co roku placówki medyczne
muszą w swoich budżetach
zaplanować również wydatki
na zakup krwi i jej składników.
Ich ceny określa Ministerstwo
Zdrowia. Zgodnie z dotychcza-
sową praktyką przepisy w tej
kwestii są nowelizowane raz
na rok. Zgodnie z rozporzą-
dzeniem ministra zdrowia
z 29 września 2011 r. w spra-
wie określenia wysokości opłat
za krew i jej składniki w 2012 r.
(Dz.U. nr 220, poz. 1309) od 1
stycznia opłaty za nie wzra-
stają. I tak cena jednostki krwi
pełnej konserwowanej będzie
wyższa o 9 zł. W 2011 roku
cena wynosiła 260 zł, w tym
– 269 zł. O 6 zł podrożeje jed-
nostka koncentratu krwinek
czerwonych (ze 170 zł do 176
zł). Wzrosną także ceny świe-
żo mrożonego osocza. W 2011
roku jego jednostka kosztuje
130 zł, a po podwyżce – 135 zł.
Wzrost cen krwi i jej skład-
ników resort zdrowia argu-
mentuje infl acją oraz zwięk-
szeniem stawki VAT. Wyższe
opłaty spowodują więc wzrost
wydatków NFZ. Resort zdro-
wia oszacował, że zwiększą
Farmaceuta poprawi na recepcie dane
o odpłatności pacjenta za lek
Ważne Osoby honorowo
oddające krew mają dodat-
kowe uprawnienia w ko-
rzystaniu ze świadczeń
zdrowotnych – np. dostęp
do tańszych leków
Ochrona zdrowia Od 1 stycznia obowiązuje nowy wzór recepty. Lekarz, którzy przepisuje pacjentowi
lek refundowany, musi zamieścić na druku informację o poziomie odpłatności dla pacjenta
oferentów w przetargach. Jed-
nocześnie rozliczenia z NFZ
za krew przynoszą szpitalom
straty, bo ten nie uwzględnia
w wycenie świadczeń zdro-
wotnych podwyżek opłat za
krew i jej składniki. Poza tym
w koszcie badań pozwalają-
cych dobrać pacjentowi wła-
ściwą krew również nie jest
to ujęte w rozliczeniach z fun-
duszem Dlatego większość
szpitali nie płaci na bieżąco za
krew regionalnym centrom
krwiodawstwa i krwiolecznic-
twa (RCKiK). W efekcie wpły-
wa to na pogorszenie sytuacji
fi nansowej również tych pod-
miotów. Wzrost cen krwi jej
nie poprawi. Cały czas rosną
ich wydatki na zapewnienie
bezpieczeństwa krwi. Jej ba-
danie odbywa się przy wyko-
rzystaniu coraz droższych od-
czynników.
Beata Lisowska
beata.lisowska@infor.pl
– jak dotychczas – musi za-
wierać imię i nazwisko cho-
rego, miejsce zamieszkania,
wiek w przypadku pacjentów,
którzy nie ukończyli 18 lat,
oraz numer PESEL. Nowością
jest wpisywanie na druku ko-
dów wszystkich uprawnień
strzykawek do insuliny wraz
z igłami, tyle samo pasków
diagnostycznych oraz ilość
środka antykoncepcyjnego
niezbędnego do półrocznej
kuracji. Jeżeli jednak dopi-
sze na recepcie informacje
o sposobie dawkowania, bę-
dzie mógł przepisać choremu
większą ilość leku, wystarcza-
jącą do trzymiesięcznej kura-
cji. Nie zmienia się natomiast
zasada, zgodnie z którą lekarz
może wystawić pacjentowi
trzy odrębne recepty na mie-
sięczne następujące po sobie
kuracje.
Jeżeli lekarz popełni błąd,
ustalając poziom odpłatności
leku refundowanego, infor-
macje te będzie mógł skory-
gować farmaceuta, wydając
go w aptece. Dzięki temu pa-
cjent nie będzie musiał wra-
cać do gabinetu lekarskiego
po przepisanie nowej recep-
ty. Lekarz uniknie zaś kar fi -
nansowych, które grożą mu
za nieuprawnioną refunda-
cję leku. Aptekarz ma ponad-
to prawo dokonać poprawek
na druku, gdy został błędnie
wpisany numer identyfi ka-
cyjny oddziału wojewódz-
kiego NFZ lub kod upraw-
nień pacjenta, a także jeżeli
błąd pojawił się w postaci lub
dawce leku. Ponadto aptekarz
może wydać pacjentowi od-
pis recepty, jeżeli np. aktu-
alnie apteka nie ma danego
produktu. Chory zrealizuje
taką receptę tylko za pełną
odpłatnością i w placówce,
która wydała mu odpis re-
cepty.
Nowy wzór druku obowią-
zuje od 1 stycznia. Rozporzą-
dzenie dopuszcza stosowa-
nie dotychczasowych recept,
jednak nie dłużej niż do 30
czerwca 2012 roku.
Na nowych receptach znajdzie
się więcej niż dotychczas da-
nych na temat przepisanych
leków refundowanych, czy-
li takich, do których dopłaca
Narodowy Fundusz Zdrowia
i przez to są dla pacjentów
tańsze. Oprócz nazwy leku,
postaci i dawki, w jakiej ma
być wydany, na druku musi
znaleźć się informacja o po-
ziomie odpłatności dla pa-
cjenta. Lekarz wpisze jedno
z następujących oznaczeń: B
dla produktu wydawanego
bezpłatnie, R dla leku wyda-
wanego za odpłatnością ry-
czałtową oraz 30, 50 lub 100
proc. (w zależności od tego,
jaki limit fi nansowania został
ustalony dla danego medy-
kamentu). Na recepcie będą
wymagane także nowe infor-
macje, które dotyczą pacjen-
ta, któremu lekarz przepisu-
je lek refundowany. Recepta
8,5 mld zł
wyda w tym roku
NFZ na refundację
leków
do refundacji, które przewi-
dują przepisy prawa. Jest ich
szesnaście, każdy zgodnie
z rozporządzeniem ma swój
odrębny kod. Jeżeli pacjen-
towi nie przysługuje żadne
z uprawnień, to lekarz na re-
cepcie wpisze znak X. Jedno-
razowo może przepisać dla
pacjenta maksymalnie dwa
najmniejsze opakowania leku
refundowanego, 100 sztuk
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra zdrowia z 29
września 2011 r. w sprawie określenia
wysokości opłat za krew i jej składniki
w 2012 r. (Dz.U. nr 220, poz. 1309).
Podstawa prawna
Par. 6, 8, 15 rozporządzenia ministra
zdrowia z 23 grudnia 2011 r. w spra-
wie recept lekarskich (czeka
na publikację w Dzienniku Ustaw).
KADRY I PŁACE
W czwartek
Jak ustalić wynagrodzenie dla pracownika Przyczyna wypowiedzenia musi być precyzyjna
prenumerata
768793187.030.png 768793187.031.png 768793187.032.png 768793187.033.png 768793187.034.png 768793187.035.png 768793187.036.png 768793187.037.png 768793187.038.png 768793187.039.png 768793187.040.png 768793187.041.png 768793187.042.png
Dziennik Gazeta Prawna, 3 stycznia 2012 nr 2 (3140)
gazetaprawna.pl
D5
PRACA | PRAKTYKA
Kiedy przysługuje skarga kasacyjna
Jak liczyć godziny
nadliczbowe
Wysokość emerytury
Rafał Krawczyk
sędzia Sądu Okręgowego w Toruniu
tu zaskarżenia. Jest ona ob-
liczana w oparciu o przepis
art. 22 kodeksu postępowania
cywilnego i stanowi różnicę
między wysokością świad-
czenia wypłacanego przez
organ rentowy a wysokością
świadczenia żądanego przez
ubezpieczonego w skali jed-
nego roku (por. postanowie-
nie Sądu Najwyższego z 21
czerwca 2011 r., III UZ 12/11,
LEX 966827).
Zgodnie z treścią art. 398 2
par. 1 k.p.c. skarga kasacyjna
jest niedopuszczalna w spra-
wach o prawa majątkowe,
skarga kasacyjna przysłu-
guje niezależnie od warto-
ści przedmiotu zaskarżenia
tylko w sprawach o przyzna-
nie i o wstrzymanie emery-
tury lub renty oraz o objęcie
obowiązkiem ubezpieczenia
społecznego.
Sąd Najwyższy zwrócił
uwagę, iż nie jest jednak
tak, że nawet w przypad-
ku, w którym dojdzie do za-
kwestionowania decyzji or-
ganu rentowego wydanej
w następstwie rozpoznania
wniosku o emeryturę lub
rentę (o prawo do któregoś
przedmiot zaskarżenia, okre-
ślony w odwołaniu wszczyna-
jącym postępowanie sądowe,
stosownie do treści art. 468
par. 2 pkt. 1 i 3 k.p.c. Jeśli więc
przedmiotem tym będzie tyl-
ko wysokość emerytury lub
renty (wysokość prawa do
jednego z tych świadczeń),
wynikająca z uwzględnie-
nia elementów mających
wpływ na ową wysokość, to
taką sprawę należy traktować
jako sprawę o prawa mająt-
kowe w rozumieniu art. 398 2
par. 1 zd. 1 k.p.c.
Jeśli zatem postępowanie
zostało zainicjowane odwo-
łaniem wniesionym przez
ubezpieczonego od decyzji
organu rentowego w przed-
miocie ustalenia wysokości
emerytury, czyli od począt-
ku przedmiotem sporu po-
między stronami określonym
już w odwołaniu, a następ-
nie przedmiotem zaskarżenia
nie było prawo do emerytu-
ry, gdyż prawo to było bez-
sporne, to brak jest podstaw
do uznania, że jest to sprawa
o przyznanie prawa do eme-
rytury, w której skarga kasa-
cyjna przysługuje niezależnie
od wartości przedmiotu za-
skarżenia.
Wysokość
wynagrodzenia
zuje jednak kilka wyłączeń.
Przy obliczaniu wysokości
wynagrodzenia pracownika
nie uwzględnia się bowiem:
nagrody jubileuszowej, od-
prawy pieniężnej przy-
sługującej pracownikowi
w związku z przejściem na
emeryturę lub rentę z ty-
tułu niezdolności do pra-
cy oraz wynagrodzenia za
pracę w godzinach nadlicz-
bowych. Wynika to z art. 6
ust. 5 ustawy o minimalnym
wynagrodzeniu. Jeżeli w da-
nym miesiącu, ze względu
na terminy wypłat niektó-
rych składników wynagro-
dzenia lub rozkład czasu
pracy, wynagrodzenie pra-
cownika jest niższe od wy-
sokości minimalnej płacy,
musi nastąpić uzupełnienie
do poziomu minimalnego
wynagrodzenia w postaci
wyrównania. Wyrównanie
powinno być wypłacone się
za okres każdego miesiąca
łącznie z wypłatą wynagro-
dzenia.
Zgodnie z tymi regula-
cjami, przy ustalaniu, czy
został spełniony warunek
osiągnięcia minimalnej
płacy, nie można uwzględ-
niać wynagrodzenia za pra-
cę w godzinach nadliczbo-
wych. Bez uwzględniania
wynagrodzenia za godziny
nadliczbowe, za grudzień
czytelnik uzyskał 1300 zł,
a więc kwotę niższą niż
minimalne wynagrodze-
nie przysługujące w 2011
roku. Ma zatem prawo do
wyrównania do poziomu
minimalnego wynagro-
dzenia w wysokości 86 zł
(1386 zł – 1300 zł). Jak wska-
zano powyżej, od 1 stycznia
2012 r. minimalne wyna-
grodzenie za pracę wzro-
śnie do kwoty 1500 zł.
Czytelnik odwołał się od decy-
zji ZUS, w której przyznano mu
emeryturę. Prawo do emery-
tury jest bezsporne. Czytelnik
kwestionuje natomiast jej wy-
sokość. Odwołanie to zostało
oddalone przez sąd. Następnie
sąd odwoławczy oddalił apelację
czytelnika. Wartość zaniżonych
emerytur w skali roku wynosi
9 tys. złotych. Czy od tego orze-
czenia można jeszcze wnieść
skargę kasacyjną?
Nie. W opisanym przypadku
sporem objęta była wysokość
emerytury. Skarga kasacyj-
na jest niedopuszczalna, gdyż
wartość przedmiotu zaskar-
żenia jest zbyt niska.
Każda sprawa o emerytu-
rę lub rentę, bez względu na
to, czy przedmiotem rosz-
czenia jest w niej prawo do
tych świadczeń, czy też ich
wysokość, jest sprawą o pra-
wo majątkowe, gdyż żądanie
ubezpieczonego zmierza do
realizacji prawa mającego
bezpośredni wpływ na jego
stosunki majątkowe. Jeśli jed-
nak przedmiotem sporu nie
jest prawo do emerytury lub
renty, lecz jedynie ich wyso-
kość, to dopuszczalność za-
skarżenia wyroku sądu dru-
giej instancji uzależniona
jest od wartości przedmio-
Aldona Salamon
specjalista w zakresie
wynagrodzeń
Zgodnie z postanowieniami
umowy o pracę czytelnik (w
kolejnym roku pracy) otrzymu-
je wynagrodzenie zasadnicze
w wysokości 1300 zł. W grud-
niu 2011 roku przepracował 10
godzin nadliczbowych, za któ-
re otrzymał normalne wyna-
grodzenie i 50-proc. dodatek,
w łącznej wysokości 107,10 zł.
Czy porównując jego wyna-
grodzenie z wynagrodzeniem
minimalnym, pracodawca
ma prawo uwzględnić zapła-
tę za godziny nadliczbowe
i w związku z tym nie wypłacić
mu wyrównania?
Nie. Pracodawcy nie przy-
sługuje takie uprawnienie.
Zgodnie z ustawą z 10 paź-
dziernika 2002 r. o mini-
malnym wynagrodzeniu
za pracę, wysokość wy-
nagrodzenia pracownika
zatrudnionego w pełnym
miesięcznym wymiarze
czasu pracy nie może być
niższa od minimalnego
wynagrodzenia. Wysokość
wynagrodzenia pracownika
w okresie jego pierwszego
roku pracy nie może być
niższa niż 80 proc. mini-
malnego wynagrodzenia.
Do pierwszego roku pracy
wlicza się wszystkie okre-
sy, za które była opłacana
składka na ubezpieczenie
społeczne lub zaopatrzenie
emerytalne, z wyłączeniem
okresów zatrudnienia na
podstawie umowy o pracę
w celu przygotowania za-
wodowego. Do końca 2011 r.
minimalne wynagrodzenie
za pracę wynosi 1386 zł, a od
1 stycznia 2012 r. wzrośnie
do 1500 zł.
Przy obliczaniu wysokości
wynagrodzenia pracownika
uwzględnia się przysługują-
ce mu składniki wynagro-
dzenia i inne świadczenia
wynikające ze stosunku
pracy, zaliczane według
zasad statystyki zatrudnie-
nia i wynagrodzeń określo-
nych przez Główny Urząd
Statystyczny do wynagro-
dzeń osobowych. Obowią-
Ważne Dla określenia wartości przedmiotu zaskarżenia ka-
sacyjnego miarodajna jest wyłącznie wartość przedmiotu pod-
legającego rzeczywistemu rozpoznaniu i rozstrzygnięciu, co
wyklucza dowolność stron przy jej oznaczaniu. Sąd drugiej in-
stancji nie tylko jest uprawniony, lecz także zobowiązany do
sprawdzenia – w razie wątpliwości – wskazanej w skardze war-
tości przedmiotu zaskarżenia. Uprawnienie sądu obejmuje nie
tylko skontrolowanie danych składających się na tę wartość,
lecz także sposobu jej obliczenia, natomiast nie nakłada po-
winności jej samodzielnego ustalania (postanowienie SN z 10
marca 2011 r., III UZ 1/11, LEX 846597)
w których wartość przedmio-
tu zaskarżenia jest niższa niż
pięćdziesiąt tysięcy złotych,
w sprawach gospodarczych
– niższa niż siedemdziesiąt
pięć tysięcy złotych, a w spra-
wach z zakresu prawa pracy
i ubezpieczeń społecznych
– niższa niż dziesięć tysięcy
złotych. W sprawach z zakre-
su ubezpieczeń społecznych
z tych świadczeń), skarga ka-
sacyjna wniesiona od wyroku
sądu drugiej instancji będzie
dopuszczalna niezależnie
od wartości przedmiotu za-
skarżenia (art. 398 2 par. 1 zd.
2 k.p.c.). O dopuszczalności
skargi kasacyjnej, również
w takich sprawach, musi bo-
wiem decydować rzeczywisty
przedmiot sporu, a następnie
Podstawa prawna
Art. 398 2 par. 1 ustawy z 17 listopada
1964 r. – Kodeks postępowania cywilne-
go (Dz.U. nr 43, poz. 296 z późn. zm.).
Czy sąd może wznowić postępowanie
Przywrócenie do pracy
Rafał Krawczyk
sędzia Sądu Okręgowego w Toruniu
o terminie ogłoszenia wyro-
ku nie stanowi podstawy do
wznowienia postępowania
z powołaniem się na pozba-
wienie możności działania
strony (por. postanowienie
SN z 15 września 2011 r., II
CZ 53/11, LEX 1001289). Tyl-
ko stronie obecnej na ogło-
szeniu orzeczenia, działającej
bez zawodowego pełnomoc-
nika, przewodniczący jest
obowiązany udzielić wska-
zówek co do sposobu i ter-
minów wniesienia środków
zaskarżenia. W wypadku od-
roczenia ogłoszenia wyroku
sąd nie ma obowiązku zawia-
damiać stron nieobecnych na
rozprawie o terminie ogło-
szenia przez wezwanie (art.
149 par. 2 k.p.c.). Dotyczy to
także sytuacji, gdy termin
ogłoszenia został ponownie
odroczony (uchwała SN z 25
czerwca 1968 r., III CZP 62/68,
OSNCP 1969/3/41 oraz wyrok
SN z 25 kwietnia 2008 r., II
CSK 613/07, LEX 420867).
Art. 5 kodeksu postępowa-
nia cywilnego stanowi, że
w razie potrzeby, którą sąd
uzna za uzasadnioną, może
udzielić stronom i uczestni-
kom postępowania wystę-
pującym w sprawie bez ad-
wokata lub radcy prawnego
niezbędnych pouczeń co
do czynności procesowych.
Z przepisu tego nie wyni-
ka jednak powinność sądu
o charakterze ogólnego obo-
wiązku udzielania w każdym
wypadku pouczeń osobom
stającym przed sądem - tyl-
ko dlatego, że występują bez
zawodowego pełnomocnika.
Udzielenie pouczenia musi
być w danej sytuacji uzasad-
nione, zależy od oceny i uzna-
nia sądu. Z art. 5 k.p.c. nie da
się zatem wyprowadzić obo-
wiązku pouczenia o termi-
nach zaskarżenia wyroku ta-
kiej strony, która nie stawiła
się na rozprawie kończącej
postępowanie i z tego po-
wodu nie wiedziała o termi-
nie ogłoszenia wyroku, a co
za tym idzie o terminach do
jego zaskarżenia.
Sąd w sprawie o przywrócenie
do pracy postanowił odroczyć
ogłoszenie wyroku o dwa ty-
godnie. Pracownik nieobecny
na ostatniej rozprawie nie był
dodatkowo poinformowany
o terminie ogłoszenia wyro-
ku. Po kilku miesiącach złożył
skargę o wznowienie postę-
powania, twierdząc, że brak
pouczenia pozbawił go moż-
ności działania i złożenia ape-
lacji. Czy taka skarga może być
uwzględniona?
Nie. Brak jest do tego pod-
staw. W podobnym stanie
faktycznym Sąd Najwyższy
uznał, że brak pouczenia
Podstawa prawna
Art. 6 – 7 ustawy z 10 października
2002 r. o minimalnym wynagrodze-
niu za pracę (Dz.U. nr 200, poz. 1679
z późn. zm.).
Rozporządzenie Rady Ministrów
z 5 października 2010 r. w sprawie
wysokości minimalnego wynagro-
dzenia za pracę w 2011 r. (Dz.U.
nr 194, poz. 1288).
Rozporządzenie Rady Ministrów
z 13 września 2011 r. w sprawie
wysokości minimalnego wynagro-
dzenia za pracę w 2012 r. (Dz.U.
nr 192, poz. 1141).
Podstawa prawna
Art. 5 ustawy z 17 listopada 1964 r.
– Kodeks postępowania cywilnego
(Dz.U. nr 43, poz. 296 z późn. zm.).
Jakie są skutki pobrania składki na grupowe ubezpieczenie NW
Kwota wolna
od potrąceń
za pracę. Jego miesięczne wy-
nagrodzenie netto w grudniu
2011 roku wynosiło 1037,34 zł.
Czy w tej sytuacji pracodaw-
ca mógł dokonać potrącenia
składki?
Tak. Przysługiwało mu ta-
kie uprawnienie. Poza obli-
gatoryjnymi potrąceniami
z wynagrodzenia za pracę,
na które pracownik nie musi
wyrażać zgody, pracodawcy
dokonują niekiedy potrąceń
dobrowolnych. W przypad-
ku takich potrąceń koniecz-
na jest zgoda pracownika wy-
rażona na piśmie. Pracodawcy
dokonujący potrąceń dobro-
wolnych muszą pamiętać
o kwocie wolnej od potrąceń.
W przypadku potrąceń in-
nych niż obligatoryjne (do-
browolnych), dokonywanych
na podstawie pisemnej zgody
pracownika, wolna od potrą-
ceń jest kwota wynagrodze-
nia za pracę w wysokości:
n minimalnego wynagro-
dzenia za pracę, przysłu-
gującego pracownikom
zatrudnionym w pełnym
wymiarze czasu pracy, po
odliczeniu składek fi nan-
sowanych przez pracow-
nika oraz zaliczki na po-
datek dochodowy od osób
fi zycznych – przy potrą-
caniu należności na rzecz
pracodawcy,
n 80 proc. wskazanego wyżej
wynagrodzenia – przy po-
trącaniu innych należno-
ści niż na rzecz pracodawcy
(np. składek na dobrowol-
ne grupowe ubezpiecze-
nie pracownicze, składek
na rzecz związków zawo-
dowych).
Do końca 2011 roku wyso-
kość minimalnego wynagro-
dzenia za pracę wynosi 1386
zł. Od 1 stycznia 2012 r. wzro-
śnie ona do 1500 zł.
W sytuacji opisanej w py-
taniu pracodawca mógł do-
konać potrącenia składki.
Nie było to potrącenie na
rzecz pracodawcy, w związ-
ku z czym kwotę wolną od
potrąceń stanowiło 80 proc.
minimalnego wynagrodze-
nia netto, tj. 829,87 zł (1037,34
zł x 80 proc.). Po potrąceniu
składki pracownik otrzymał
do wypłaty kwotę 985,34 zł
(1037,34 zł – 52 zł). Była ona
wyższa niż obowiązująca
w tym przypadku kwota wol-
na od potrąceń.
Aldona Salamon
specjalista w zakresie wynagrodzeń
Czytelnik otrzymujący pensję
w wysokości minimalnego wy-
nagrodzenia za pracę przystąpił
do pracowniczego grupowego
ubezpieczenia NW. Złożył pi-
semne oświadczenie, w którym
wyraził zgodę na dokonywanie
comiesięcznych potrąceń skład-
ki na to ubezpieczenie w kwo-
cie 52 zł z jego wynagrodzenia
Podstawa prawna
Art. 91 ustawy z 26 czerwca 1974 r.
– Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21,
poz. 94 z późn. zm.).
Rozporządzenie Rady Ministrów z 5
października 2010 r. w sprawie wyso-
kości minimalnego wynagrodzenia za
pracę w 2011 r. (Dz.U. nr 194, poz. 1288).
Rozporządzenie Rady Ministrów z 13
września 2011 r. w sprawie wysokości
minimalnego wynagrodzenia za pracę
w 2012 r. (Dz.U. nr 192, poz. 1141).
KADRY I PŁACE
W czwartek
Czy można rozwiązać umowę o pracę w okresie ciąży Czy pracownik odpowiada za powierzone mu mienie
prenumerata
768793187.043.png 768793187.044.png 768793187.045.png 768793187.046.png 768793187.047.png 768793187.048.png 768793187.049.png 768793187.051.png 768793187.052.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin