kolejnosc_wykonywania_dzialan_drzewka.pdf
(
116 KB
)
Pobierz
mgr Lucyna Lemańczyk
Zespół Szkół Publicznych nr 1
w Kościerzynie
SCENARIUSZ LEKCJI
TEMAT: Kolejność wykonywania działań – drzewka.
1. Cele lekcji:
a) uczeń zna:
- kolejność wykonywania działań,
b) uczeń umie:
-
stosować zasady dotyczące kolejności wykonywania działań,
-
obliczać wartość wyrażenia arytmetycznego za pomocą drzewka i bez niego,
-
obliczać wartości wyrażeń arytmetycznych wielodziałaniowych z uwzględnieniem
kolejności działań, nawiasów,
-
zapisać wyrażenie dane drzewkiem,
-
rysować drzewko do danego wyrażenia,
-
wyjaśnić zasady tworzenia drzewka.
2. Metody pracy:
naprowadzająca, pisemna.
3. Formy pracy:
zbiorowa, indywidualna, w grupach.
4. Środki dydaktyczne:
podręcznik – M. Dobrowolska, P. Zarzycki,
Matematyka 4.
Podręcznik dla klasy czwartej szkoły podstawowej,
Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe,
Gdańsk 1999; zeszyt ćwiczeń – S. Wojtan, P. Zarzycki,
Matematyka 4. Liczby naturalne.
Zeszyt ćwiczeń dla klasy czwartej szkoły podstawowej,
Gdańskie Wydawnictwo
Oświatowe, Gdańsk 1999; zeszyt, mazaki, arkusze papieru A3, magnesy, gazetka o
tematyce „Liczby i działania”.
5. Ogólny plan lekcji z bilansem czasu:
a)
wstęp (część nawiązująca) : 10 minut
b)
rozwinięcie (część właściwa) : 30 minut
c)
zakończenie (część powtórzeniowa) : 5 minut
1
6.
Przebieg lekcji:
I. Wstęp
1.
Przywitanie się z klasą i sprawdzenie obecności.
2.
Nawiązanie do poprzedniej lekcji – przypomnienie reguł związanych z kolejnością
wykonywania działań (załącznik nr 1).
3.
Sprawdzenie zadania domowego - zad. 4 str. 14 - zeszyt ćwiczeń.
Zapisz i wykonaj działania:
a)
Sumę liczb osiem i siedem pomnóż
przez dziesięć
(8 + 7) * 10 = 150
c)
Do iloczynu liczb pięć i sześć dodaj
iloczyn liczb trzy i osiem.
5 * 6 + 3 * 8 = 54
d)
Od iloczynu liczb osiem i sześć
odejmij trzydzieści dziewięć.
8 * 6 - 39 = 9
b)
Różnicę liczb sto i dwadzieścia
osiem podziel przez dziewięć.
(100 - 28) / 9 = 8
4. Podanie tematu lekcji: Kolejność wykonywania działań – drzewka.
II. Rozwinięcie
1. Zapisywanie wyrażeń danych drzewkiem oraz rysowanie drzewka do danego wyrażenia.
Uczniowie pracują indywidualnie. Każdy uczeń otrzymuje kartę pracy w której uzupełnia
drzewka, zapisuje wyrażenia nimi zilustrowane, rysuje oraz uzupełnia drzewka do podanych
wyrażeń.
KARTA PRACY
Zad.1.
Rysunek obok, tzw. drzewko ilustruje następujące wyrażenie: (4 + 8) * (12 - 9).
Uzupełnij to drzewko.
+ –
*
2
Zad.2.
a) Zapisz wyrażenia które ilustrują podane drzewka.
4
11
27
9
2
4
5
– + +
: *
b) Narysuj i uzupełnij drzewka ilustrujące następujące wyrażenia:
A) 45 : 9 – 6 * 5 =
B) 36 – 6 * 2 =
2. Podział klasy na 3 osobowe grupy i wybór lidera w każdej z nich. Każda grupa otrzymuje
od nauczyciela arkusz papieru A3 oraz kolorowy mazak.
Uczniowie wykonują wspólnie w zeszytach wszystkie przykłady z zadania 1 str. 28
(podręcznik), rysując i uzupełniając drzewka. Do prezentacji przygotowują oni plakat z
jednym wylosowanym przykładem. Wybrany uczeń – lider grupy przedstawia plakat oraz
omawia sposób rozwiązania przykładu.
Zad. 1 str. 28.
Oblicz:
a) 5 * 12 – 8
b) (23 + 41) : 2
* +
– :
3
c) 3 * (9 * 3 – 10)
d) (26 – 18) * (3 + 7)
* – +
– *
*
e) (5 + 8) * 2 + 2 * 7
f) 72 : 9 – (32 – 24)
+
* * : –
+ –
III. Zakończenie
1. Podsumowanie lekcji – zad. 9 str. 15 – zeszyt ćwiczeń.
Oblicz:
a)
(3 + 3) * (3 * 3 – 3 * 2) =
6 * (9 – 6) = 6 * 3 = 18
b)
8 + 6 * 2 - 4 =
8 + 12 – 4 = 20 – 4 = 16
c)
(14 – 4 * 2 + 3 * 5) : 7 =
(14 – 8 + 15) : 7 = 21 : 7 = 3
2. Podanie zadania domowego: Zad. 4 str. 28 – podręcznik.
4
Plik z chomika:
sir_matin
Inne pliki z tego folderu:
2.JPG
(572 KB)
kolej wyk dział.docx
(29 KB)
kolejnosc_wykonywania_dzialan_drzewka.pdf
(116 KB)
Kolejność działań - krzyżówka.pdf
(92 KB)
liczby i działania.pdf
(114 KB)
Inne foldery tego chomika:
II SYSTEM ZAPISYWANIA LICZB
III DZIAŁANIA PISEMNE
IV FIGURY GEOMETRYCZNE
V UŁAMKI ZWYKŁE
VI UŁAMKI DZIESIĘTNE
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin