Słownik symboli sabiańskich.pdf

(51 KB) Pobierz
12385505 UNPDF
Język symboli, czyli słownik podstawowych znaczeń Zrozumienie symbolu jest dość łatwe,
gdy poznamy podstawowe informacje zawarte w powtarzających się stale obrazach.
1. Kobiecość i Męskość . Prawie w każdym symbolu występuje mężczyzna albo kobieta. To
podział na dwie podstawowe energie, męską i żeńską w osobowości człowieka.
Mężczyzna- oznacza przewagę cechy Jang, ekstrawertyzm, a także wskazuje na silny wzór
ojca w dziedzinie, którą określa planeta. To aktywność, inicjatywa, zdobywczość, rola
przewódcza, siła woli, obstawanie przy swoim. Moc ego. Dziedzina określona przez symbol,
w którym występuje mężczyzna daje pole do samodzielności właścicielowi horoskopu.
Kobieta- daje przewagę cechy Jin w charakterze, introwertyzm, dominujący wzorzec matki
lub jakiejś silnej kobiecej osobowości. To intuicja, bierność, wyczekiwanie, emocje,
wyobraźnia. Określa także najbliższe otoczenie w następującym sensie: rodzina,
środowisko, publiczność, społeczeństwo, cechy narodowe i kulturowe (obyczaje, tradycje).
W dziedzinie, w której występuje symboliczna kobieta człowiek (niezależnie od płci) jest
podatny na wpływy płynące z zewnątrz i zależy od innych.
Te dwie podstawowe cechy mogą nabierać pewnych niuansów w przypadkach, gdy w
symbolu występuje np. człowiek jako ogólnie istota ludzka (neutralna polaryzacja), dziecko,
chłopiec (niedoświadczenie), młodzieniec, młoda (nadzieja na przyszłość), starzec (mądrość,
doświadczenie, refleksja).
2. Pozycja ciała i rola społeczna Pozycja ciała może być podkreślona dodatkowo przez
określenie: "nieruchoma". Nieruchoma postać żeńska, lub męska ukazuje szczególnie
potężny wzorzec-archetyp, który warunkuje właściciela horoskopu i należy się liczyć z jego
siłą i wymaganiami trwającymi całe życie. Podkreśla ona wielkie znaczenie osobowości ojca
lub matki, rzutującej na całe życie i podejmowane wybory. Często przechodzi ona we
wzorzec narodowy, państwowy, bądź religijny. Człowiek pod takim wpływem działa w
sposób uparty, jednoznaczny i mimo, iż miewa negatywne doświadczenia, zawsze pozostaje
przy tym, od czego zaczął, choć w sposób bardziej świadomy i zindywidualizowany, niż na
początku.
Pozycja:
- biegnąca (idąca) - oznacza ruch, prędkość reakcji i decyzji, nagłe, nieodwracalne zmiany,
rozwój, rewolucyjny postęp dzięki zdecydowanej i ukierunkowanej postawie życiowej.
Impulsywny pęd;
- ciągnąca coś - antycypacja zdarzeń, idei, przywódczość w sprawach ogólnych, do których
ma się osobisty stosunek, wypowiedzi na zebraniach, naradach, w grupie zainteresowanych,
poczucie misji;
- leżąca - poddanie się losowi, bierność, czekanie na impuls, klęska, a także stan wyciszenia
ciała i umysłu, stagnacja, cierpliwość, zbieranie sił, koncentracja uwagi na rzeczywistości,
która daje ostateczną ostoję emocjom i z czasem staje się źródłem energii;
- klęcząca - podległość hierarchii, szacunek dla osób i wartości wyższych, ustępliwość,
służenie, posłuszeństwo, prośba, pobożność. Zachowanie obowiązującego porządku
społecznego, podpora innych;
- odwracająca się - powrót do spraw minionych, pozostawionych za sobą, w przeszłości,
ponawianie wysiłków, refleksyjność, obawy o przyszłość, ostrożność;
- pochylona, zgięta - bagaż doświadczeń, pokora, skromność, zmienność, unik,
nieokreśloność;
- siedząca - bezpieczeństwo, pewność siebie, arbitralność, niezmienność, osiadłość, spokój,
trwanie na stałym poziomie życia, upór, konserwatyzm;
- stojąca - pomyślne wzrastanie, rozwój, silna wola, ważna rola publiczna, duma i
zwycięstwo nad przeciwnościami.
- upadająca - wielka ambicja wzniesienia się z niskiej pozycji, po czym przychodzi znów faza
upadku. Potrzeba dokonania zmiany, transformacji, zmierzenia się ze światem po swojemu,
aby coś ważnego dla siebie osiągnąć. Indywidualność kontra prawa rządzące zbiorowością.
 
Przejście różnych faz przemian,
w czasie których zachodzi proces ewolucji świadomości i można wyciągnąć jakąś
uniwersalną konkluzję filozoficzną;
- walcząca - konflikt interesów, przeciwstawienie się, ważna zmiana wywołana przymusem,
presją.
- wisząca (unosząca się, zjeżone włosy) - wzlot ducha ponad "ziemską małość", wyobraźnia,
stan zawieszenia w czasie i przestrzeni, tęsknota za wolnością, niezależnością, idealizm,
sublimacja popędów, uczuć, ambicji. "Bujanie w obłokach", unikanie odpowiedzialności,
zdolności paranormalne.
Postać z laską ukazuje autorytet mistrza, osobowego wzoru do naśladowania. Człowiek, w
którego horoskopie występuje symbol mędrca kieruje się w swoim życiu radami starszych,
doświadczonych ludzi (bądź są oni dla niego istotną przeszkodą do czasu, aż fakt swojej
zależności od nich właściwie zrozumie), szuka dla siebie moralnego autorytetu, a znalazłszy
nauczyciela pilnie go naśladuje aż do chwili, gdy przejmie jego rolę w życiu. W praktyce
może nim być na przykład policjant, sędzia, biegły, urzędnik, ksiądz, lekarz, promotor,
instruktor, trener, polityk, nauczyciel itp.
Król symbolizuje autorytet władzy, owiany prestiżem społecznym. Jego obecność w
horoskopie zapowiada tzw. "sławę imienia", czyli zyskanie społecznego uznania za twórcze
osiągnięcia, oraz nierzadko znakomitych znajomych.
Mag to człowiek o wrodzonym talencie duchowym i twórczej wyobraźni, który potrafi
"wejrzeć w niewidzialne"i nawiązać kontakt z nieświadomością po to, aby wpłynąć
pozytywnie na rzeczywistość.
3. Części ciała , ich brak lub nadmiarCzęści ciała wskazują na główne potrzeby i sposoby, w
jakich manifestuje się energia psychiczna (o polaryzacji męskiej lub żeńskiej).
Barki, ramiona- samodzielne dźwiganie ciężarów i trudów życia.
Głowa (włosy) - umysł racjonalny, zainteresowania, wyobraźnia, świadomość, poglądy.
Nogi- prędkość reakcji i podążania do obranego sobie celu.
Ogon- zakończenie procesu (cyklu), zwrot, odwrót, ucieczka, powrót, unik.
Pas- poczucie pewności siebie i własnego zdania. Wyrokowanie, osądzanie.
Plecy(tył) - odwracanie się od tego co było ku przyszłości, bądź wartościom duchowym
(niebiańskim). Upadek na plecy to powrót do tego, od czego się kiedyś odeszło.
Ręce(dłonie, ramiona) - kontakty z innymi ludźmi. Lewa ręka mówi o nieświadomości,
braniu i efektach działania oraz wszystkim co związane z fałszem, nieprawością, wrogami.
Prawa to świadomość, początek i dawanie, wiąże się z nią wszystko co prawe, sprawiedliwe,
przyjazne.
Rogi- przekonania, ideały, cele, o które ludzie instynktownie się biją, ścierając z
przeciwnikami.
Szyja- gardło, funkcja mowy, prawdomówność.
Twarz- tożsamość, identyfikacja, imię.
Usta(zęby, dziób) - wysławianie się, komunikowanie swych potrzeb.
Czasem postaciom brakuje którejś części ciała. Mówi to o uwarunkowaniach i trudnościach,
które człowiek musi pokonać, aby dojść do upragnionego celu. Jeśli jednak uda mu się to
osiągnięcie będzie wybitne, nadzwyczajne. Np. brak głowy oznacza głęboki umysł, który nie
znalazłszy odpowiedzi na podstawowe pytania bytu może osiągnąć bezpośredni wgląd
duchowy w pasjonujące go zagadnienia. Brak kończyn to konieczność tkwienia w jakiejś
nadzwyczaj trudnej sytuacji, a to uczy cierpliwości i uruchamia pomysłowość, aż do
uzyskania stanu natchnienia w działaniu.
Występują także postacie z pomnożoną liczbą kończyn: dwugłowiec, trzygłowiec,
siedmiogłowiec oraz czteronożny. Ilość kończyn wskazuje na wibrację jakiejś liczby i w niej
trzeba szukać znaczenia. Ogólnie oznacza to zdolność przeniknięcia rzeczywistości na
niewidzialnym poziomie oraz proces mnożenia, powielania czegoś w określonym czasie
 
dzięki zachowaniu stałej postawy w każdej z określonej liczbą faz cyklu. Dwie głowy to
równowaga przeciwieństw i aktywne ciało astralne, trzy głowy - otwarte trzecie oko, siedem
głów - otwarcie siódmej czakry oraz poprzez nią aktywizacja wszystkich pozostałych.
Niektóre postacie przebywają obok siebie: oznacza to zgodną harmonię dwóch cech lub
neutralność.
Walczące ze sobą ukazują opozycję i konflikt, próbę sił między dwiema sprzecznymi
cechami, z których jedną postrzega się w drugiej osobie i to na nią projektuje się własną
nieakceptowaną cechę. Zwycięstwo jednej postaci nad drugą oznacza w takim razie
zwycięstwo nad samym sobą i przyłączenie projekcji do świadomości z korzyścią dla swego
rozwoju.
Postacie stojące naprzeciw siebie, twarzą w twarz symbolizują osiągnięcie stanu,
pozwalającego rozpoznać w innych samego siebie i uświadomić sobie jakąś indywidualną
cechę własną. Mówi to także o koniecznym, a czasem trudnym do zrealizowania wyborze
pomiędzy dwiema drogami życia oraz konieczności liczenia się z opinią publiczną. Daje chęć
ukazania się światu z jak najlepszej strony.
4. Strój, broń, naczynia, instrumenty, metale, żywioły Ubranie określa status oraz
jakość wizerunku prezentowanego światu.
Biedne ubranie to prostota życia, skromność, niewyszukane potrzeby. Niewielkie możliwości
życiowe. Wyrzeczenie. Kłopoty finansowe.
Bogate ubranie podkreśla status społeczny oraz poczucie wagi reprezentowanych wartości.
Liczenie się z opinią, obyczajowością. Dziedziczenie, prestiż. Manifestacja sukcesu, który
jest ceniony przez otoczenie. Osiągnięcia w pracy, udane interesy.
Piękne ubranie to wartości estetyczne, artystyczne, kulturowe. Estetyzm, elegancja,
zainteresowanie sztuką, psychologią, budzenie sympatii, podziwu. Dobry gust, talent,
wrażliwość.
Poszarpane ubranie to gwałt zadany dobremu imieniu, skandal, pomówienia, plotki. Zdarcie
zasłon.
Buława - umiejętność wpływania na ludzi, podejmowanie decyzji za innych, rozkazywanie,
karcenie i nagradzanie. Stanowisko kierownicze.
Kij - ambicja zdobycia stanowiska, autorytetu, urzędowych świadectw.
Korona - możliwe jest zdobycie sławy dzięki twórczości, lub poparciu sławnych znajomych.
Prestiż, wysoka pozycja społeczna. Awans. Przewodzenie w grupie. Talent doceniony.
Kula - syntetyczny umysł, integracja cech, uniwersalne wartości, doskonałość. Myślenie
abstrakcyjne, globalne. Dążenie do pełni. Zdolność uogólniania.
Laska - oznaka urzędu, wysokiej pozycji społecznej, zawodowej. Autorytet,
odpowiedzialność za innych. Specjalista. Doradca.
Pas - atrybut kapłański, świadczy o wyższych dążeniach duchowych i umysłowych
człowieka. Wykształcenie. Umiejętność wartościowania. Poczucie racji, pouczanie innych.
Tiara - nimb mądrości i autorytetu, do którego ludzie zgłaszają się po radę, orzeczenie,
błogosławieństwo, bądź krytykę, naganę. Szacunek. Zaślepienie.
Zasłona (woal) - nieszczerość, nieśmiałość, wycofywanie się, wyczekiwanie na lepszą
okazję, skrytość, kamuflaż.
Zbroja (hełm) - odporność na krytykę, wojownicze zapędy, łatwe wchodzenie w spory.
Formalizm, zasadniczość. Zimny dystans. Egoizm, chłód uczuciowy, wrogość. Brak
sentymentów. Karcenie innych.
Nagość - niewinność, szczerość, uczciwość, prostota, a także odkrycie wstydliwej prawdy.
Broń, której często używają bohaterowie symboli (krogulec, proca, kamień, nóż, sztylet,
szpada, miecz, włócznia, łuk, grot, strzała, topór, bat) najczęściej wyobraża przenikliwą
inteligencję, spostrzegawczość, zdolność do formułowania argumentów i walki na ostre,
mocne słowa. Wiąże się również z bólem, krzywdą, kłótnią, ujawniającym się konfliktem,
krwią, zranieniem, operacją. Ich falliczne podobieństwo odnosi się do przejawiania libido i
ogólnie życiowej inicjatywy, agresywnej zdobywczości i pewności swoich racji.
 
Obrazy budowli ukazują system społeczny, zbiorową organizację, a także siłę rozumu, który
kontroluje rzeczywistość dzięki racjonalnej inteligencji, naukowej wiedzy i umiejętności
wcielania idei w rzeczywistość. Człowiek z takim symbolem na ogół działa w sposób
uporządkowany, planowy, trzyma się stałych reguł, przepisów i podkreśla w życiu ich ważną
rolę. Ma jasno sprecyzowane poglądy na świat oraz dąży do współpracy z ludźmi w oparciu
o organizacje publiczne, do których chętnie się ucieka, lub przynależy.
W dalszej kolejności spotykamy następujące obrazy symboliczne:
- żywioły (woda, ogień, ziemia, powietrze), które podkreślają ważną rolę danej cechy w
charakterze człowieka i wskazują na ogólne zjawiska zewnętrzne, którym podlega
jednostka; woda - zbiorowe nastawienia, wiara, nastroje; ogień - siła twórcza, kreacja i
zniszczenie, napęd życiowy; ziemia - praktyczne codzienne potrzeby, których zaspokojenie
daje poczucie bezpieczeństwa i zdrowie, osiadłość; powietrze - przepływ informacji, idei,
umysłowe zagadnienia.
- ciała kosmiczne (słońce i księżyc) wskazujące na wzorce uniwersalne i ogólnoludzki zakres
osobistych wpływów;
- metale (złoto, srebro, ołów, żelazo) ilustrują najcenniejsze wartości, które warto w życiu
kultywować;
- pojazdy wodne i lądowe (statek, barka, łódka, wóz) dają możliwość szerokich kontaktów
ze światem, a także określają interesy własne pchające do podjęcia podróży;
- narzędzia obrazują metody działania i wyuczone mechanizmy, w jakich funkcjonuje
psychika:
a) narzędzia kary (uzda, wędzidło, uprząż, kajdany, więzy, łańcuch, szubienica) symbolizują
zobowiązania, konieczności, której najlepiej dobrowolnie się poddać, aby uniknąć możliwych
kłopotów, spłacić należności, wypełnić wymagania i zyskać w ten sposób społeczne
przywileje.
b) narzędzia pracy i inne (pług, młot, wrzeciono, piła, siekiera, sierp, kij, szpadel, waga,
sakwa, tobołek, klucz, wiosła) obrazują zdolności kreatywne, poparte wiedzą i konkretnymi
umiejętnościami (metodami) radzenia sobie w życiu.
c) naczynia (kosz, moździerz, kocioł, czara, urna, kielich, puchar) obrazują miejsce
przemiany, transformacji, a także energię, czerpaną od ludzi i świata, potrzebną do
optymistycznego prosperowania. Ciało fizyczne. Potrzeba satysfakcji, emocje, wyobraźnia.
Łatwe uleganie nastrojom chwili.
d) instrumenty (książka, zwój, pióro, balon, flet, lira, kości do gry, różdżki) wskazują na
talenty artystyczne, umysłowe, psychologiczne oraz bujną wyobraźnię, zdolną wpływać na
rzeczywistość.
5. Zwierzęta , ptaki, rośliny i owady Zwierzęta w symbolach ilustrują jakiś dominujący w
charakterze instynkt, którym człowiek przede wszystkim się kieruje. Ich rodzaj uściśla
stopień pierwotności instynktu oraz zdolność adaptacji społecznej i możliwy do osiągnięcia
poziom kulturowego obrobienia, czyli uduchowienia tego, co w psychice podświadome,
pierwotne, żywiołowe, fizyczne.
Zwierzę bez człowieka ukazuje grupę ludzi połączonych jakąś wspólną cechą, interesem,
instynktownym dążeniem. W życiu współczesnym są to ruchy społeczne, stowarzyszenia,
partie, organizacje, kluby, tworzące się na bazie instynktu stadnego, czyli pragnienia
znalezienia osób podobnych sobie. Dawniej były to głównie klasy społeczne (niewolnicy,
chłopstwo, duchowieństwo, uczeni, szlachta, wojskowi, władcy).
Najważniejsze wśród nich są zwierzęta mityczne:
Duży wąż - moc libido, transformacja duchowa poprzez przezwyciężenie strachu przed winą,
złem, potępieniem. Psychoterapia, uzdrawianie. Zdolność odradzania się. Ciągłość rozwoju.
Pamięć genetyczna, lub innych inkarnacji. Magia, wiedza tajemna. Energia kundalini. Władca
żywiołu ziemi (w jej aspekcie podziemnym, kumulującym energię życia).
Wielka ryba - uduchowienie, świętość, ofiarność. Medium. Ofiara przemian
ogólnospołecznych, wpływów uniwersalnych, kosmicznych. Świat nieświadomości zbiorowej,
 
duchów pokutujących, iluzyjnych zjaw, snów. Ogrom wyobraźni i przeżyć wewnętrznych,
których nie sposób opisać i udowodnić innym ich istnienia. Kłopot z tożsamością. Władca
żywiołu wody.
Duży kogut - zwiastun świtu nowej epoki. Nadzieja na przyszłość, dodawanie innym wiary.
Radość życia, pozytywne myślenie "stroszenie piórek", chwalipięctwo, dumne opowieści.
Rozgłos. Kochliwość, płodność. Władca żywiołu powietrza w jego aspekcie kreatywnym,
roznoszącym ożywcze informacje. Charakter Słońca w Wodniku.
Duży smok - wola władzy, terror, kontrola energii i umysłów, manipulacja zbiorowymi
nastawieniami. Kłopoty z ego, podatność na opętanie. Złe duchy, demony. Strach przed
diabłem, piekłem, karą. Szantaż. Korupcja, mafia, ukryta przestępczość. Wykorzystywanie
nieświadomości otoczenia. Pasożytowanie na energii innych ludzi. Konieczność
przeciwstawienia się najgłębszym lękom, okrucieństwu świata. Mania prześladowcza.
Władca żywiołu ognia w jego aspekcie niszczącym.
Pies o otwartym pysku i wielkich uszach - zbieranie informacji. Ciekawość. Głód wiedzy.
Wierny wyznawca. Służenie wielkim osobistościom. Lojalność, pośredniczenie. Wyczulona
intuicja co do intencji otoczenia. Wietrzenie ukrytej zdrady, fałszu.
Wąż z głową smoka - wyobraźnia w stylu horror, panowanie nad strachem, przemiana w
zgodzie z wolą, odstraszanie, egzorcyzm. Efekty specjalne, imitacja. Zmiana kształtów,
form. Siła wizualizacji. Prestigitator. Mutacja.
Centaur - wola mocy. Dzikość, namiętność, duża zmysłowość. Natura pogańska,
nieujarzmiona, wolna, działająca często poza prawami klasycznie rozumianej moralności.
Przewaga podświadomych instynktów okiełznana siłą woli. Gwałtowność wrogich reakcji.
Jednorożec - inność, wyjątkowość, czystość, sublimacja, wzniosłość, fantastyczna
wyobraźnia, poetyczność, artyzm, zdolności paranormalne, jasnowidcze, wizyjne.
Mistycyzm, wtajemniczenie w sprawy niewidzialne dla innych, wybredny gust, poczucie
inności i wyższości. Zadziwiające piękno form. Platoniczne uczucia. Pokrewieństwo duchowe,
elitarność.
Ludzie, którzy w swoich horoskopach posiadają któryś z wymienionych symboli (lub
"tylko"opozycję do niego) dysponują energią nieświadomości zbiorowej i miewają wgląd w
sprawy daleko szersze, niż ich indywidualny interes. Nie zawsze oczywiście zdają sobie z
tego sprawę, lub umieją to wykorzystać. Może się jednak zdarzyć, że będą szukali
rozeznania w studiowaniu jakiejś formy wiedzy tajemnej, psychologii, psychiatrii,
zainteresują się medytacją, ufologią, astrologią, magią, fantastyką, światami snów i wizji,
lub też - gdy układy horoskopu są trudne - staną się zakładnikami sił, przerastających ich
jednostkową świadomość i możliwości zrozumienia.
Zwierzę dosiadane przez człowieka podkreśla cechy przywódcze i oznacza wybitną
indywidualność, której inni słuchają.
Baran - "przewodnik stada", wrodzone cechy przywódcze, waleczna odwaga, samodzielność
w decyzjach, zwycięskie rywalizowanie o prymat w grupie. Prowodyr, gangster. Zasada
marsowa, ognista.
Byk - szlachectwo z urodzenia, tzw. "nazwisko", więzy krwi, rasowość. Bogactwo,
zadowolenie z życia rodzinnego, stałość, potomstwo. Silny związek z ziemią, przyrodą,
narodem. Dziedziczenie. Kontynuacja tradycji. Dobrze prosperująca firma. Zasada
wenusowa, ziemska.
Koń - samochód, motocykl, samolot, częste wyjazdy, stanowisko kierownicze. Z jeźdźcem:
przywódca, podróżnik. Ambicja, potrzeba przestrzeni, działanie na społeczną skalę.
Zdobywczość. Jeśli bez jeźdźca - żywiołowa ekspansja w przestrzeń, sfery nieba, ruch
ogólnospołeczny, przynależność do jakiejś organizacji, środowiska. Zasada jowiszowa.
Koza - bierny opór, nieposłuszeństwo, domownicy. Potrzeby seksualne. Codzienne
bezpieczeństwo.
Kozioł - opozycja, sprzeciw, opór, upór, rewolucja, jurność, używki (alkohol, narkotyki
zmieniające świadomość), kult ciała, wolnego seksu. Drwina, niedowiarstwo, ateizm. Zasada
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin