Konspekt zajęć z terapii pedagogicznej.
Temat: Piramida ortograficzna.
Cel główny:
Utrwalenie pisowni wyrazów z trudnością ortograficzną „u”-„ó”.
Cele szczegółowe:
Uczeń potrafi:
- uzupełnić luki w wyrazach odpowiednim ortogramem: „u” bądź „ó”,
- zbudować piramidę według podanych zasad,
- ułożyć zdania z wybranymi wyrazami,
- sprawdzić pracę kolegi,
- korzystać ze słownika ortograficznego.
Działania terapeutyczne:
- ćwiczenie spostrzegawczości poprzez wyszukiwanie wyrazów i liter na trójkątach,
- analiza i synteza wzrokowa – uzupełnianie luk ortogramami.
Formy pracy:
- grupowa,
- indywidualna.
Metody pracy:
- metoda aktywizująca „piramida” - gra dydaktyczna,
- opis – instrukcja gry.
Środki dydaktyczne:
- układanka tekturowa „piramida”,
- kartka, długopis,
- słownik ortograficzny.
Przebieg lekcji:
1. Powitanie.
2. Sprawdzenie obecności.
3. Podanie tematu zajęć.
4. Zaprezentowanie „piramidy” i objaśnienie zasad gry-układanki (pozwolenie na korzystanie ze słownika ortograficznego w razie problemów z wpisaniem właściwego ortogramu w luce).
5. Grupowa praca nad ułożeniem piramidy z trójkątów. Pomoc nauczyciela - w razie potrzeby.
6. Wybór 5 wyrazów z gotowej piramidy i samodzielne układanie z nimi zdań.
7. Wzajemne sprawdzenie zdań – uczniowie wymieniają się kartkami ze zdaniami i sprawdzają pracę kolegi.
8. Uczniowie zdają nauczycielowi terapeucie relację ze sprawdzenia prac kolegów.
9. Podsumowanie pracy – ocena aktywności uczniów podczas lekcji, ocena pracy wspólnej oraz samodzielnego budowania zdań.
10. Zadanie pracy domowej.
11. Pożegnanie.
reni112