logistyka wprowadz. W 1.doc

(38 KB) Pobierz
LOGISTYKA WPROWADZENIE

3

 

LOGISTYKA WPROWADZENIE

Council of Logistics Management definiuje logistykę jako :

„planowanie, sterowanie i kontrolę całokształtu czynności związanych z fizycznym obiegiem  surowców, materiałów i produktów oraz jego informacyjnych uwarunkowań od sfery zaopatrzenia aż po sferę zbytu tak, aby możliwe było jak najlepsze zaspokojenie potrzeb nabywców. Celem tych działań jest osiągnięcie możliwie najkorzystniejszych relacji pomiędzy poziomem świadczonych usług  i strukturą kosztów z tym związanych”.

Można przyjąć, że logistyka to sztuka organizowania i sterowania przepływami.

Funkcje logistyki wynikające z definicji to

1.        zapewnienie sprawnego przepływu i w konsekwencji zaspokojenie potrzeb materialnych uczestników procesu logistycznego

2.        zapewnienie efektywnego przepływu co wiąże się z optymalizacją kosztów

3.        zapewnienie odpowiedniego poziomu obsługi klienta

Ad.1 Logistyka tworząc użyteczność czasu i użyteczność miejsca  staje się czynnikiem kształtującym wartość rynkową produktu.

              Użyteczność miejsca – towar jest dostarczony do tego miejsca, gdzie jest potrzebny/oczekiwany.

              Użyteczność czasu – towar jest dostarczany w wymaganym czasie.

              Towar dostarczony w inne miejsce lub o niewłaściwym czasie nie ma dla jego odbiorcy wartości

AD2. Koszty logistyki są elementem ceny rynkowej towaru

              C = KP + KD

              C – cena towaru

              KP – koszty wytworzenia towaru

              KD – koszty dostawy czyli koszty logistyczne związane z przepływem towaru

              KD to nie tylko koszty transportu, ale wszystkie koszty logistyczne. Analiza w dalszej części wykładu.

              Optymalizacja kosztów nie oznacza ich minimalizacji!

Ad 3.  Logistyczą obsługa klienta /LOK/ ma za zadanie realizację celów pkreślonych jako 7W a ostatnio 9W

              7W  to dostarczenie:

·         Właściwych produktów

·         Właściwemu klientowi

·         We właściwej ilości

·         We właściwej kondycji

·         We właściwym czasie

·         Po właściwych kosztach

·         We właściwe miejsce

Przy rozszerzeniu do 9 W dochodzi

·         Właściwe opakowanie

·         Właściwa gałąź transportu

 

Skoro logistyka to sztuka przepływów to przedmiotem przepływów są następujące elementy:           rys. 2. – schemat przepływów

1.            towary

2.            informacja

3.            pieniądze

4.            dokumenty

Proces logistyczny to zintegrowany przepływ strumieni w/w dóbr z uwzględnieniem sprawności i efektywności przepływu.

Poziomy na jakich realizowane jest zarządzanie przepływami czyli poziomy logistyki – piramida pojęć – rys. 1.

1)     mikrologistyka - przepływy w ramach jednego przedsiębiorstwa,

2)     mezologistyka - przepływy między przedsiębiorstwami,

3)     makrologistyka - przepływy w ramach całego kraju,

4)     logistyka międzynarodowa - przepływy, gdy w grę wchodzą przynajmniej dwa państwa,

5)     eurologistyka - przepływy na obszarze EOG,

6)     logistyka globalna - przepływy w całej gospodarce światowej.

Mikrologistyka – system logistyczny przedsiębiorstwa i jego elementy :  folia 1.

       - logistyka zaopatrzenia

-          logistyka produkcji

-          - logistyka dystrybucji

Mezologistyka  -  przepływy w łańcuchu dostaw /krajowym lub międzynarodowym/. Analiza w dalszej części wykładów – Zarządzanie logistyką w łańcuchu dostaw - Wykład 2

Etapy ewolucji koncepcji i roli logistyki  - rynek kupującego    -> rynek sprzedającego, a następnie strategii marketingowej

 

1.           lata pięćdziesiąte -  funkcja pomocnicza - faza startu, budzenia się logistyki i krystalizacji jej idei. Logistyka w tym okresie była jeszcze traktowana jako funkcja pomocnicza i podrzędna wobec produkcji, a wszelkie działania logistyczne dotyczące zakupów, produkcji, magazynowania i dystrybucji rozpatrywano oddzielnie oraz podporządkowywano odrębnym celom.

2.           lata 60 – 70  dystrybucja fizyczna , logistyka jako fizyczna dystrybucja towarów,  a więc dotarcie z produktem do konsumenta. Kierunek ten opierał się na marketingowej koncepcji zarządzania, której podstawową funkcją było dotarcie do klienta z odpowiednim produktem, w odpowiednim czasie i miejscu, w odpowiedniej ilości i po odpowiedniej cenie. Fizyczna dystrybucja miała za zadanie wspierać działania marketingowe firmy.

3.           Lata 70-80 zintegrowane zarządzanie logistyczne. Logistyka zostaje zdefiniowana jako zarządzanie strumieniami przepływu materiałów i informacji w skali całego przedsiębiorstwa. Zintegrowanie zaopatrzenia ze sferą dystrybucji.

4.           lata 80-90  logistyka jako zarządzanie łańcuchem dostaw . Logistyka stała się funkcją integrującą pozostałe funkcje w przedsiębiorstwie oraz w całym łańcuchu dostaw i rynku. Zmiana strategii , polegająca na uwzględnianiu wszystkich firm uczestniczących w  dostarczaniu produktu końcowemu klientowi. Rys. Logistyczny łańcuch dostaw.

Strategia ta oparta jest na ścisłej współpracy między firmami produkcyjnymi ich dostawcami, klientami oraz innymi uczestnikami procesu logistycznego tj. firmy transportowe i magazyny.  Cel - zwiększenie szybkości przepływu  przez cały łańcuch od dostawców surowców po ostatecznych klientów, co wiąże się z eliminacją zakupów na zapas i   zrywów produkcyjnych.  Przykład Ford , Toyota.

Punkt 1 i 2 strategia push

Punkt 3 i 4 – strategia pull

Zgłoś jeśli naruszono regulamin