m12918264,WOS-ODPOWIEDZI-ZR.pdf

(613 KB) Pobierz
KRYTERIA OCENIANIA ODPOWIEDZI
Próbna Matura z OPERONEM
Wiedza o społeczeństwie
Poziom rozszerzony
Listopad 2012
W niniejszym schemacie oceniania zadań otwartych są prezentowane przykładowe poprawne odpowiedzi.
W tego typu zadaniach należy również uznać odpowiedzi ucznia, jeśli są inaczej sformułowane, ale ich sens
jest zgodny z podanym schematem, oraz inne poprawne odpowiedzi w nim nieprzewidziane.
Numer
zadania
Liczba
punktów
Poprawna odpowiedź i zasady przyznawania punktów
1.
A. 3
B. 2
C. 4
1 pkt – podanie trzech poprawnych przyporządkowań
0 pkt – podanie dwóch lub jednego poprawnego przyporządkowania, podanie niepo-
prawnych przyporządkowań lub brak odpowiedzi
0–1
2.
1. C
2. D
3. B
2 pkt – podanie trzech poprawnych przyporządkowań
1 pkt – podanie dwóch poprawnych przyporządkowań
0 pkt – podanie jednego poprawnego przyporządkowania, podanie niepoprawnych
przyporządkowań lub brak odpowiedzi
0–2
3.
A. minimum socjalne
B. minimum egzystencji
1 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
0 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi, podanie niepoprawnych odpowiedzi
lub brak odpowiedzi
0–1
4.
A. Państwa unitarne – Dania, Francja, Holandia
Państwa złożone – Austria, Niemcy
1 pkt – poprawne przyporządkowanie wszystkich państw do obu kategorii
0 pkt – niepoprawne przyporządkowanie państw do jednej bądź obu kategorii lub
brak odpowiedzi
0–2
B. Monarchie – Dania, Holandia
Republiki – Austria, Francja, Niemcy
1 pkt – poprawne przyporządkowanie wszystkich państw do obu kategorii
0 pkt – niepoprawne przyporządkowanie państw do jednej bądź obu kategorii lub
brak odpowiedzi
5.
A. Stany Zjednoczone Ameryki (USA)
B. Kongres
C. Szwajcaria
D. Zgromadzenie Związkowe
2 pkt – podanie czterech poprawnych uzupełnień
1 pkt – podanie trzech lub dwóch poprawnych uzupełnień
0 pkt – podanie jednego poprawnego uzupełnienia, podanie niepoprawnych odpo-
wiedzi lub brak odpowiedzi
0–2
1
www.operon.pl
966046695.141.png 966046695.152.png 966046695.163.png 966046695.174.png 966046695.001.png 966046695.012.png 966046695.023.png 966046695.034.png 966046695.045.png 966046695.056.png 966046695.067.png 966046695.078.png 966046695.089.png 966046695.100.png 966046695.101.png 966046695.102.png 966046695.103.png 966046695.104.png 966046695.105.png 966046695.106.png 966046695.107.png 966046695.108.png 966046695.109.png 966046695.110.png 966046695.111.png 966046695.112.png 966046695.113.png 966046695.114.png 966046695.115.png 966046695.116.png 966046695.117.png
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Numer
zadania
Liczba
punktów
Poprawna odpowiedź i zasady przyznawania punktów
6.
A. prawo autorskie/własności intelektualnej
1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – podanie niepoprawnej odpowiedzi lub brak odpowiedzi
0–2
B. Przykładowa odpowiedź:
Ponieważ uderzała nie tylko w osoby czerpiące korzyści z piractwa, ale również mo-
gła zagrażać prywatności indywidualnych użytkowników internetu.
1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – podanie niepoprawnej odpowiedzi lub brak odpowiedzi
7.
A – Kodeks karny
B – Kodeks drogowy/prawo o ruchu drogowym
C – Kodeks rodzinny i opiekuńczy
2 pkt – podanie trzech poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
0 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi, podanie niepoprawnych odpowiedzi
lub brak odpowiedzi
0–2
8.
A. fałsz
B. prawda
C. prawda
D. fałsz
2 pkt – podanie czterech poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie trzech lub dwóch poprawnych odpowiedzi
0 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi, podanie niepoprawnych odpowiedzi
lub brak odpowiedzi
0–2
9.
1. B (Hosni Mubarak)
2. C (Muammar al-Kaddai)
2 pkt – podanie dwóch poprawnych przyporządkowań
1 pkt – podanie jednego poprawnego przyporządkowania
0 pkt – podanie wszystkich niepoprawnych przyporządkowań lub brak odpowiedzi
0–2
10.
A. c (1990)
B. Zjednoczenie Niemiec (NRD i RFN)/Przystąpienie NRD do RFN
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – podanie wszystkich niepoprawnych odpowiedzi lub brak odpowiedzi
0–2
11.
A. 1991
B. Jan Kułakowski
C. referendum (ogólnokrajowe)
2 pkt – podanie trzech poprawnych uzupełnień
1 pkt – podanie dwóch poprawnych uzupełnień
0 pkt – podanie jednego poprawnego uzupełnienia, podanie nieoprawnych uzupeł-
nień lub brak odpowiedzi
0–2
12.
A.
1. Niemcy, Dania
2. Szwajcaria, Norwegia
1 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
0 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi, podanie niepoprawnych odpowiedzi
lub brak odpowiedzi
0–3
B.
1. Argument za: ustabilizowanie dochodów, które przy obecnym inansowaniu z abo-
namentu są bardzo niepewne/malejące.
2. Argument przeciw: inansowanie z budżetu zwiększyłoby zależność mediów
publicznych od decydentów politycznych/inansowanie z budżetu zmniejszyłoby
niezależność polityczną mediów publicznych.
Uwaga: Należy uznać także inne poprawnie sformułowane odpowiedzi.
2
www.operon.pl
966046695.118.png 966046695.119.png 966046695.120.png 966046695.121.png 966046695.122.png 966046695.123.png 966046695.124.png 966046695.125.png 966046695.126.png 966046695.127.png 966046695.128.png 966046695.129.png 966046695.130.png 966046695.131.png 966046695.132.png 966046695.133.png 966046695.134.png 966046695.135.png 966046695.136.png 966046695.137.png 966046695.138.png 966046695.139.png 966046695.140.png 966046695.142.png 966046695.143.png 966046695.144.png 966046695.145.png 966046695.146.png 966046695.147.png 966046695.148.png 966046695.149.png 966046695.150.png 966046695.151.png 966046695.153.png 966046695.154.png 966046695.155.png 966046695.156.png 966046695.157.png 966046695.158.png 966046695.159.png 966046695.160.png 966046695.161.png
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Numer
zadania
Liczba
punktów
Poprawna odpowiedź i zasady przyznawania punktów
1 pkt – podanie poprawnych argumentów za oraz przeciw
0 pkt – podanie poprawnego argumentu za lub przeciw, podanie niepoprawnych
argumentów lub brak odpowiedzi
C.
1. radio publiczne
2. portale internetowe
1 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
0 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi, podanie niepoprawnych odpowiedzi
lub brak odpowiedzi
13.
A.
1. obowiązek udzielania informacji
2. obowiązek udzielania odpowiedzi na publiczną krytykę
3. nieutrudnianie zbierania materiałów krytycznych (krytyki)
1 pkt – podanie dwóch poprawnych obowiązków
0 pkt – podanie jednego poprawnego obowiązku, podanie niepoprawnych odpowie-
dzi lub brak odpowiedzi
0–2
B.
1. odpowiedzialność karna
2. odpowiedzialność cywilna
1 pkt – podanie poprawnych dwóch kategorii odpowiedzialności
0 pkt – podanie jednej poprawnej kategorii odpowiedzialności, podanie niepopraw-
nych wszystkich kategorii lub brak odpowiedzi
14.
A.
1. tzw. falk (paraliżowanie funkcjonowania redakcji przez falę korespondencji)
2. groźba wycofania intratnych zamówień na reklamy
3. proces sądowy (wykorzystywanie przepisów o tajemnicy)
1 pkt – podanie trzech poprawnych metod
0 pkt – podanie poprawnych dwóch lub jednej metody, podanie niepoprawnych
wszystkich metod lub brak odpowiedzi
0–2
B. Jest to organ stojący na straży wolności słowa/(prawa do informacji oraz intere-
su publicznego w radiofonii i telewizji)/konstytucyjny organ kontroli państwowej
i ochrony prawa.
1 pkt – poprawne określenie statusu
0 pkt – niepoprawne określenie statusu lub brak odpowiedzi
15.
A. Obowiązywanie art. 212 kk powoduje unikanie trudnych tematów przez dzienni-
karzy (z obawy przed wysunięciem przeciwko nim oskarżenia z kodeksu karnego)/
ograniczenie dostępu dziennikarzy do informacji (z powodu strachu obywateli przed
konsekwencjami)/niechęć obywateli do ujawniania nieprawidłowości lub faktów
związanych z osobami pełniącymi funkcje publiczne.
Uwaga: Należy uznać również inne poprawne odpowiedzi.
1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – podanie niepoprawnej odpowiedzi lub brak odpowiedzi
0–2
B. Nie – nadal pozostaje odpowiedzialność cywilna.
1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – podanie niepoprawnej odpowiedzi lub brak odpowiedzi
16.
A. kontrolnej/kontroli (społecznej) nad organami władzy i administracji
B.
1. Jego teksty powinny być rzetelnie przygotowane (i sprawdzone).
2. Zobowiązany jest do przestrzegania tajemnicy państwowej.
3. Powinien unikać obraźliwych epitetów.
1 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
0 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi, podanie niepoprawnych wszystkich
odpowiedzi lub brak odpowiedzi
0–1
3
www.operon.pl
966046695.162.png 966046695.164.png 966046695.165.png 966046695.166.png 966046695.167.png 966046695.168.png 966046695.169.png 966046695.170.png 966046695.171.png 966046695.172.png 966046695.173.png 966046695.175.png 966046695.176.png 966046695.177.png 966046695.178.png 966046695.179.png 966046695.180.png 966046695.181.png 966046695.182.png 966046695.183.png 966046695.184.png 966046695.002.png 966046695.003.png 966046695.004.png 966046695.005.png 966046695.006.png 966046695.007.png 966046695.008.png 966046695.009.png 966046695.010.png 966046695.011.png 966046695.013.png 966046695.014.png 966046695.015.png 966046695.016.png 966046695.017.png 966046695.018.png 966046695.019.png 966046695.020.png 966046695.021.png 966046695.022.png
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Numer
zadania
Liczba
punktów
Poprawna odpowiedź i zasady przyznawania punktów
17.
Temat 1.
0–20
Uczeń poprawnie deiniuje pojęcia „media” i „władza”.
Np.: Media to środki społecznego komunikowania się o szerokim zasięgu oddziaływa-
nia.
Władza to zdolność skutecznego wywierania wpływu przez jednostkę bądź grupę
społeczną na zachowania innych ludzi.
2 pkt – poprawne i wyczerpujące zdeiniowanie dwóch pojęć
1 pkt – poprawne i wyczerpujące zdeiniowanie jednego pojęcia
0 pkt – niepoprawne zdeiniowanie pojęć lub brak odpowiedzi
Uczeń prezentuje trzy argumenty uzasadniające określenie mediów mianem czwar-
tej władzy i je uzasadnia.
Np.: Media posiadają zdolność wywierania wpływu na poglądy i zachowania dużych
grup społecznych; mogą wpływać na politykę organów państwa; stanowią formę
społecznego nadzoru nad działaniami funkcjonariuszy państwowych.
6 pkt – podanie trzech poprawnych argumentów i ich uzasadnień
5 pkt – podanie trzech poprawnych argumentów i dwóch uzasadnień
4 pkt – podanie dwóch poprawnych argumentów i ich uzasadnień, podanie trzech
poprawnych argumentów i uzasadnienie jednego z nich
3 pkt – podanie dwóch poprawnych argumentów i jednego uzasadnienia, podanie
trzech poprawnych argumentów i brak ich uzasadnienia
2 pkt – podanie jednego poprawnego argumentu i jego uzasadnienia, podanie
dwóch poprawnych argumentów i brak ich uzasadnienia
1 pkt – podanie jednego poprawnego argumentu i brak jego uzasadnienia
0 pkt – podanie niepoprawnych wszystkich argumentów lub brak odpowiedzi
Uczeń przedstawia podstawy prawne działalności mediów, np. odnosi się do zasad
dostęu dziennikarzy do informacji i możliwości ich rozpowszechniania, odnosi się do
ochrony i przypadków naruszenia praw autorskich; prawnej ochrony i przykładów
naruszania dóbr osobistych i wizerunku.
3 pkt – podanie trzech poprawnych podstaw prawnych
2 pkt – podanie dwóch poprawnych podstaw prawnych
1 pkt – podanie jednej poprawnej podstawy prawnej
0 pkt – podanie niepoprawnych wszystkich podstaw prawnych lub brak odpowiedzi
Uczeń przedstawia zmiany na rynku mediów w Polsce, uwzględniając różnorodne
media (prasa, radio, telewizja, internet). Uczeń wskazuje na spadek znaczenia me-
diów drukowanych i silną pozycję mediów elektronicznych.
3 pkt – poprawne przedstawienie zmian uwzględniające trzy typy mediów
2 pkt – poprawne przedstawienie zmian uwzględniające dwa typy mediów
1 pkt – poprawne przedstawienie zmian uwzględniające jeden typ mediów
0 pkt – brak poprawnych odpowiedzi
Uczeń podaje wnioski dotyczące zmian w sile oddziaływania na opinię społeczną
i znaczenia przykładowych typów mediów, wskazując na ich cechy charakterystycz-
ne.
Np.: relatywnie długi czas przepływu informacji przekazywanych za pośrednictwem
mediów drukowanych; bardzo szybki przepływ informacji i atrakcyjna forma ich pre-
zentacji w przypadku mediów elektronicznych – np. telewizji; internet jako medium
szczególnie atrakcyjne ze względu na jego interaktywny charakter
3 pkt – podanie przyczyn zmian w odniesieniu do trzech typów mediów
2 pkt – podanie przyczyn zmian w odniesieniu do dwóch typów mediów
1 pkt – podanie przyczyn zmian w odniesieniu do jednego typu mediów
0 pkt – brak poprawnych odpowiedzi
Wykorzystanie materiałów źródłowych.
2 pkt – poprawne odniesienie się do dwóch źródeł
1 pkt – poprawne odniesienie się do jednego źródła
0 pkt – niepoprawne odniesienie się do wszystkich materiałów źródłowych lub brak
odpowiedzi
4
www.operon.pl
966046695.024.png 966046695.025.png 966046695.026.png 966046695.027.png 966046695.028.png 966046695.029.png 966046695.030.png 966046695.031.png 966046695.032.png 966046695.033.png 966046695.035.png 966046695.036.png 966046695.037.png 966046695.038.png 966046695.039.png 966046695.040.png 966046695.041.png 966046695.042.png 966046695.043.png 966046695.044.png 966046695.046.png 966046695.047.png 966046695.048.png 966046695.049.png 966046695.050.png 966046695.051.png 966046695.052.png 966046695.053.png 966046695.054.png 966046695.055.png 966046695.057.png 966046695.058.png 966046695.059.png 966046695.060.png
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Numer
zadania
Liczba
punktów
Poprawna odpowiedź i zasady przyznawania punktów
Poprawna forma i język wypowiedzi
1 pkt – praca napisana językiem w pełni komunikatywnym, z uporządkowanym,
logicznym wywodem
0 pkt – praca z licznymi błędami ortograicznymi, gramatycznymi i stylistycznymi,
brak uporządkowanego, logicznego wywodu
Temat 2.
0–20
Uczeń przedstawia akty prawne regulujące kwestię wolności słowa: konstytucję,
kodeks cywilny, kodeks karny, ustawę o KRRiT.
4 pkt – przedstawienie czterech poprawnych aktów prawnych
3 pkt – przedstawienie trzech poprawnych aktów prawnych
2 pkt – przedstawienie dwóch poprawnych aktów prawnych
1 pkt – przedstawienie jednego poprawnego aktu prawego
0 pkt – przedstawienie wszystkich niepoprawnych aktów prawnych lub brak odpo-
wiedzi
Uczeń przedstawia instytucje stojące na straży wolności słowa.
Np.: KRRiT (np. jako instytucja stojąca na straży wolności słowa, prawa do infor-
macji), Rzecznika Praw Obywatelskich (np. jako instytucja stojąca na straży praw
i wolności obywatelskich, w tym wolności słowa i prawa do informacji), sądów
powszechnych (np. jako instytucji orzekających w sprawach niezgodnego z prawem
ograniczania wolności słowa/naruszenia dóbr osobistych w wyniku nadużycia wolno-
ści słowa).
3 pkt – przedstawienie trzech poprawnych instytucji
2 pkt – przedstawienie dwóch poprawnych instytucji
1 pkt – przedstawienie jednej poprawnej instytucji
0 pkt – przedstawienie niepoprawnych wszystkich instytucji lub brak odpowiedzi
Uczeń omawia trzy przypadki łamania wolności słowa.
Np.: stosowanie cenzury prewencyjnej; odmowa dostępu do informacji w przypad-
ku, gdy dziennikarz ma do niej ustawowe prawo; represjonowanie dziennikarzy
3 pkt – przedstawienie trzech poprawnych przykładów
2 pkt – przedstawienie dwóch poprawnych przykładów
1 pkt – przedstawienie jednego poprawnego przykładu
0 pkt – przedstawienie wszystkich niepoprawnych przykładów lub brak odpowiedzi
Uczeń omawia trzy przykładowe przypadki nadużywania wolności słowa.
Np.: publiczne znieważanie Prezydenta RP lub innych konstytucyjnych organów RP;
dopuszczenie się publicznego pomówienia lub zniesławienia; rozpowszechnianie
treści zakazanych – np. faszystowskich, nawoływanie do zbrodni
3 pkt – przedstawienie trzech poprawnych przykładów
2 pkt – przedstawienie dwóch poprawnych przykładów
1 pkt – przedstawienie jednego poprawnego przykładu
0 pkt – przedstawienie wszystkich niepoprawnych instytucji lub brak odpowiedzi
Uczeń podaje dwa argumenty przemawiające za ograniczeniem wolności słowa.
Np.: silniejsza ochrona informacji niejawnych; silniejsza ochrona obywateli przed
skutkami takich nadużyć wolności słowa, jak pomówienie i zniesławienie
2 pkt – podanie dwóch poprawnych argumentów
1 pkt – podanie jednego poprawnego argumentu
0 pkt – podanie wszystkich niepoprawnych argumentów lub brak odpowiedzi
Uczeń podaje dwa argumenty za poszerzeniem wolności słowa.
Np.: powołanie się na wolność słowa i prawo do informacji jako na wartość nadrzęd-
ną; stosowanie szerokiej wolności słowa jako bardziej skutecznej kontroli społecznej
nad osobami sprawującymi funkcje publiczne
2 pkt – podanie dwóch poprawnych argumentów
1 pkt – podanie jednego poprawnego argumentu
0 pkt – podanie wszystkich niepoprawnych argumentów lub brak odpowiedzi
5
www.operon.pl
966046695.061.png 966046695.062.png 966046695.063.png 966046695.064.png 966046695.065.png 966046695.066.png 966046695.068.png 966046695.069.png 966046695.070.png 966046695.071.png 966046695.072.png 966046695.073.png 966046695.074.png 966046695.075.png 966046695.076.png 966046695.077.png 966046695.079.png 966046695.080.png 966046695.081.png 966046695.082.png 966046695.083.png 966046695.084.png 966046695.085.png 966046695.086.png 966046695.087.png 966046695.088.png 966046695.090.png 966046695.091.png 966046695.092.png 966046695.093.png 966046695.094.png 966046695.095.png 966046695.096.png 966046695.097.png 966046695.098.png 966046695.099.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin