m12918251,HISTORIA-ARKUSZ-ZP.pdf
(
19403 KB
)
Pobierz
Miejsce na identyikację szkoły
ARKUSZ PRÓBNEJ MATURY
Z OPERONEM
HISTORIA
LISTOPAD
2012
POZIOM PODSTAWOWY
Czas pracy: 120 minut
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 22 strony (zadania 1.–36.).
Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu nadzorującego eg-
zamin.
2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy każdym zadaniu.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym tuszem/atra-
mentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
Życzymy powodzenia!
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
100 punktów
.
Wpisuje zdający przed rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
Arkusz opracowany przez Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON.
Kopiowanie w całości lub we fragmentach bez zgody wydawcy zabronione. Wydawca zezwala na kopiowanie zadań przez dyrektorów
szkół biorących udział w programie Próbna Matura z OPERONEM.
Historia. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Zadanie 1. (
4 pkt
)
Na podstawie fotografii starożytnego zabytku architektonicznego i własnej wiedzy wykonaj
polecenia.
a) Podaj nazwę starożytnego miasta, w którym znajdowała się przedstawiona na ilustracji
budowla.
.............................................................................................................................................................
b) Rozstrzygnij, które z podanych w tabeli zdań dotyczących budowli są prawdziwe, a które
fałszywe. Obok każdego ze zdań wpisz
prawda
lub
fałsz
.
A. Przedstawiona na ilustracji budowla powstała w starożytnej Mezopotamii.
B. Przedstawiona na ilustracji budowla była częścią murów obronnych bronią-
cych dostępu do cytadeli zbudowanej przez Greków.
C. Powstała na jednej z wysp Morza Egejskiego, by uchronić mieszkańców
przed najazdami Persów.
2
Historia. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Zadanie 2. (
2 pkt
)
Spośród wymienionych władców starożytnych wybierz panującego najwcześniej i oznacz go
literą A. Władcę panującego najpóźniej oznacz literą B.
a) Aleksander III Wielki
b) Kserkses
c) Hammurabi
d) Marek Aureliusz
e) Neron
Zadanie 3. (
2 pkt
)
Na rysunkach przedstawiono plany dwóch bitew stoczonych w starożytności. Obok każdego
z planów wpisz wiek, w którym stoczono daną bitwę.
I faza
II faza
Lib.
du˝y obóz
Rzymian
Lib.
ma
y obóz
Rzymian
II obóz
Hannibala
Kanny
I obóz
Hannibala
a) ..............................
Salamina
Prz
ylądek
Kynos
ura
Psyttaleia
b) ..............................
3
Historia. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Zadanie 4. (
3 pkt
)
Rozpoznaj cesarzy rzymskich na podstawie informacji biograficznych i opisu ich stosunku do
religii chrześcijańskiej. Do tabeli obok każdego opisu wpisz imię cesarza.
a) Urodził się w 37 r. jako syn Agrypiny Młodszej. Cesarzem został w 54 r.
Jego wychowawcą był Seneka Młodszy, lecz gdy ten zmarł, władca rozpoczął
despotyczne i okrutne rządy. Zamordował m.in. brata, matkę i dwie kolejne
żony. Według Tacyta obarczył winą za pożar Rzymu zamieszkujących w tym
mieście chrześcijan, co stało się przyczyną fali krwawych represji.
b) Urodził się ok. 282 r. jako syn Konstancjusza I Chlorusa. Cesarzem został
w 306 r. Wprowadził równouprawnienie chrześcijaństwa. Zezwolił chrze-
ścijanom na swobodę wyznawania ich religii jako jednej z wielu funkcjo-
nujących w imperium rzymskim.
c) Urodził się w 347 r., a cesarzem został w 379 r., początkowo jednak pa-
nował tylko na Wschodzie. Dopiero w 394 r. zjednoczył całe cesarstwo.
Zwołał Sobór Konstantynopolitański I. Zakazał sprawowania poganom
ich kultów. Przez to chrześcijaństwo stało się jedyną religią, którą można
było wyznawać w cesarstwie.
Zadanie 5. (
3 pkt
)
Przeanalizuj fragmenty opracowań naukowych, a następnie wykonaj polecenia.
Oktawian rządził sam państwem rzymskim od roku 30 p.n.e. do 14 r. n.e. Był on twórcą ustroju
[…]
, który utrzymał się w Rzymie do końca II wieku n.e. Władza Oktawiana
[…]
była w istocie
kontynuacją koncepcji Cezara, ale w nieco zmodyfikowanej postaci.
[…]
Jego twórca liczył się jednak
w większym stopniu niż Cezar z siłą tradycji, z interesami społecznymi warstwy, która była podstawą
republiki.
[…]
System
[…]
czerpał swą siłę z umiejętnego zespolenia elementów starych i nowych,
z wykorzystaniem potęgi ideologicznej starego ustroju, która miała teraz wspierać nowy ustrój.
M. Jaczynowska,
Historia starożytnego Rzymu
, Warszawa 1986, s. 204.
Po zakończeniu wojny domowej w 29 r. Oktawian jako cenzor
[...]
ułożył listę senatu, na której
znaleźli się tylko jego stronnicy. Jako pierwszy na liście (princeps senatus) figurował Cezar Oktawian.
[...] Istotą władzy cesarskiej była siła opierająca się na armii, kompetencje prawne samego cesarza
były natomiast nie dość jasno określone i często wieloznaczne.
[...]
August starał się w tworzeniu
wewnętrznej terminologii pryncypatu nawiązywać do popularnych funkcji republikańskich, unikając
wszelkich form drażniących społeczeństwo rzymskie.
M. Jaczynowska,
Historia starożytna
, Warszawa 2009, s. 500–501.
a) Podaj nazwy wprowadzonego przez Oktawiana ustroju politycznego oraz formy jego rządów.
Ustrój polityczny –
.....................................................................................................................................
Forma rządów –
..........................................................................................................................................
b) Wyjaśnij, jak należy rozumieć słowa dotyczące władzy Oktawiana:
była w istocie kontynuacją
koncepcji Cezara, ale w nieco zmodyfikowanej postaci
.
.............................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................
4
Historia. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
.............................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................
Zadanie 6. (
1 pkt
)
Spośród podanych niżej zaznacz przyczynę upadku cesarstwa zachodniorzymskiego.
a) Najazdy plemion germańskich
b) Klęski armii rzymskiej w bitwach nad rzeką Ticinus, nad Jeziorem Trazymeńskim i pod
Kannami
c) Powstania niewolników
d) Osłabienie znaczenia chrześcijaństwa w państwie rzymskim
Zadanie 7. (
4 pkt
)
Przeanalizuj fragment uproszczonego drzewa genealogicznego i rozstrzygnij, które z podanych
w tabeli zdań są prawdziwe, a które – fałszywe. Obok każdego ze zdań wpisz
prawda
lub
fałsz
.
Ludolf
(✝866)
ksià˝´ saski
Henryk I
(
✝
936)
ksià˝´ saski, król Niemiec
Otton I Wielki
(✝973)
król Niemiec, cesarz
Henryk
(✝955)
ksià˝´ Bawarii
Ludgarda
(
✝
953)
˝ona ksi´cia Lotaryngii
Otton II
(
✝
983)
król Niemiec, cesarz
Henryk II K„ótnik
(
✝
995)
ksià˝´ Bawarii
Konrad II
(✝1039)
król Niemiec, cesarz
Otton III
(✝1002)
król Niemiec, cesarz
Henryk II
(✝1024)
ksià˝´ Bawarii, król Niemiec, cesarz
Henryk III
(
✝
1056)
król Niemiec, cesarz
a) Dynastia Ludolingów jest znana w historiograii jako dynastia saska.
b) Pierwszym królem Niemiec z tej dynastii był Henryk I.
c) Otton I, syn Henryka I, został koronowany na cesarza i odtąd tytuł
cesarski przyjmowali władcy panujący w Niemczech.
d) Henryk II Kłótnik był wnukiem Ottona I.
5
Plik z chomika:
danusia_14
Inne pliki z tego folderu:
m12918254,HISTORIA-ODPOWIEDZI-ZR.pdf
(351 KB)
m12918253,HISTORIA-ODPOWIEDZI-ZP.pdf
(330 KB)
m12918252,HISTORIA-ARKUSZ-ZR.pdf
(2651 KB)
m12918251,HISTORIA-ARKUSZ-ZP.pdf
(19403 KB)
Inne foldery tego chomika:
J.polski
Matematyka
WOS
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin