Judaizm.pdf

(190 KB) Pobierz
23471175 UNPDF
judaizm
judaizm [łac. < gr. < hebr.], mozaizm, wyznanie moj˝eszowe, re-
ligia Żydów; także zespół wierzeń, wartości etycznych i postaw wynikający z tradycji i oby-
czajów narodu żydowskiego. Pojęcie j., używane w starożytności wśród Żydów grecko-
języcznych (gr. joudaismos ), po tym okresie nie występowało w tradycji żyd. aż do czasów
współcz.; w tradycji rabinicznej używa się terminu „Tora”, który oznacza zarówno całość
dziedzictwa rel., jak i — w węższym znaczeniu — jego podstawę, czyli 5 pierwszych ksiąg
biblijnych.
Podstawowe za∏o˝enia | Rozwój | Judaizm w okresie hellenistycznym
i rzymskim | Judaizm w Êredniowieczu | Judaizm w epoce nowo˝ytnej
zobacz te˝
Bóg
Jahwe
Biblia
Tora
karaizm
Ściana Płaczu,
Jerozolima
fot. B. Lemisiewicz
Podstawowe za∏o˝enia
J. jest jednà z najstarszych (a zarazem
ciàgle ˝ywà) religii Êwiata. Opiera si´
na 2 podstawowych za∏o˝eniach: 1) na
monoteizmie, czyli wierze w jednego, je-
dynego Boga, Stwórc´ i Pana Wszech-
Êwiata, który oczekuje od ludzi odpowie-
dzialnego i moralnego post´powania;
2) na przekonaniu o pos∏annictwie ˚y-
dów z racji przymierza, które Bóg zawar∏
z nimi jako narodem przez siebie wybra-
nym na Êwiadka. Bóg oczekuje od ˚ydów
takiego sposobu ˝ycia, który utrzymuje
pami´ç objawieƒ Boga i czyni z narodu
˝yd. „królestwo kap∏aƒskie”. Przymierze
Boga z narodem ˝yd. ma znaczenie dla
ca∏ej ludzkoÊci, bo gdy nadejdzie Mesjasz
i zapanuje powszechny pokój, ca∏y Êwiat
pozna Boga i uzna rol´ ˚ydów — w tym
wyra˝a si´ uniwersalny wymiar j.; rów-
nie˝ w mo˝liwoÊci przyj´cia wiary w je-
dynego Boga oraz w mo˝liwoÊci przyj´cia
j. przez ka˝dego cz∏owieka. Z j. wywodzà
si´ 2 inne wielkie religie monoteistyczne:
chrzeÊcijaƒstwo oraz islam.
Rozwój
Rozwój j. wià˝e si´ ÊciÊle z historià na-
rodu ˝yd.; jego powstanie jest opisane
w Êwi´tej ksi´dze j. — Biblii hebrajskiej
(w chrzeÊcijaƒstwie zw. Starym Testamen-
tem ). Wed∏ug niej poczàtki j. si´gajà pa-
triarchy Abrahama, który pierwszy g∏osi∏
wiar´ w jedynego, niewidzialnego Boga,
pragnàcego, by cz∏owiek by∏ prawy
i sprawiedliwy. W pocz. II tysiàclecia
p.n.e. mia∏ on wraz z rodzinà przyw´dro-
waç z Mezopotamii do kraju Kanaan nad
M. Âródziemnym. Potomkowie patriarchy
(zw. Hebrajczykami lub Izraelitami)
przebywali nast´pnie w Egipcie, gdzie po
417
23471175.007.png 23471175.008.png
judaizm
Chanuka, Hanukka [hebr. ha-
nukā ‘poświęcenie’], ośmiodniowe święto żyd.
obchodzone od 25. dnia miesiąca kislewa (listo-
pad–grudzień); w kalendarzu żyd. zostało ustano-
wione dla upamiętnienia zwycięstwa Machabe-
uszy (ok. 165 p.n.e.) nad rządzącą Palestyną dyn.
Seleucydów i oczyszczenia Świątyni Jerozolim-
skiej przez Judę Machabeusza po jej zbezczesz-
czeniu przez Antiocha IV Epifanesa; związane
z nim wydarzenia zostały opisane w 1 Księdze
Machabejskiej , nie wchodzącej do kanonu Biblii
hebrajskiej ; najważniejszą ceremonią podczas
Ch. jest codzienne zapalanie świec (lampek) suk-
cesywnie od 1 do 8 w ośmioramiennym świeczni-
ku (chanukowa lampka); wiąże się to z legendą
o znalezieniu dzbana z rytualną oliwą, której
w cudowny sposób starczyło na zapalenie
świecznika w Świątyni przez 8 dni.
pewnym czasie stali si´ niewolnikami.
WyjÊcie z „niewoli egipskiej” pod wodzà
Moj˝esza, przypuszczal-
nie w XIII w. p.n.e., wg
Biblii odby∏o si´ dzi´ki
bezpoÊredniej inter-
wencji Boga. Ten fakt,
a nast´pnie 40-letnia
w´drówka po pustyni
do Kanaanu, obiecanej
przez Boga „ziemi Izra-
ela”, oraz przede wszyst-
kim objawienie na gó-
rze Synaj (w tradycji
chrzeÊc. identyfikowa-
nej jako Góra Moj˝e-
sza), zawarcie przymie-
rza z Bogiem i wr´cze-
nie Moj˝eszowi tablic
z 10 przykazaniami ( Dekalog ) — stano-
wià poczàtek historii i to˝samoÊci j.
Formy kultu rozwin´∏y si´ z wierzeƒ
i praktyk koczowniczych plemion semic-
kich (do których nale˝eli staro˝. He-
brajczycy), znajdujàcych si´ pod wp∏y-
wem religii staro˝. ludów Mezopotamii
i Egiptu. Cechà wyró˝niajàcà by∏o ze-
rwanie z powszechnym wtedy wielobó-
stwem i zastàpienie go wiarà w jedyne-
go, niewidzialnego Boga, króla Izraela,
„Boga Abrahama, Izaaka, Jakuba”, które-
go imienia, zapisywanego jako tetragram
JHWH, a czytanego jako hebrajskie s∏o-
wo o znaczeniu „Mój Pan”, nie wolno
wymawiaç (Jahwe); nie jest wiadome,
jak wymawia∏ je arcykap∏an, w jednym
dopuszczalnym przez prawo rel. miejscu
i momencie — w Âwiàtyni Jerozolim-
skiej w Êwi´to Jom Kipur; wg Biblii zo-
sta∏o ono objaÊnione Moj˝eszowi jako
„Jestem, który Jestem” lub „B´d´, jaki
B´d´” (taki, jakà form´ przyjm´). Histo-
rycznie j. dzieli si´ na: j. biblijny i j. rabi-
niczny (talmudyczny), kontynuowany
do dziÊ, a od XIX w. równie˝ w formach
uwspó∏czeÊnionych.
J. biblijny rozwinà∏ si´ od ok. X w.
p.n.e., gdy powsta∏o królestwo Dawida,
którego syn Salomon wzniós∏ Êwiàtyni´
w Êwi´tym mieÊcie Jerozolimie (Âwiàty-
nia Jerozolimska); w niej umieszczono
Ark´ Przymierza; by∏o to centrum rel.,
wokó∏ którego skupia∏a si´ liczna war-
stwa kap∏aƒska sprawujàca kult ofiarny.
Przez wiele pokoleƒ trwa∏ konflikt j.
z ciàgle odradzajàcymi si´ praktykami
wielobóstwa i oddawania czci lokal-
nym bóstwom (np. Baalowi); reformy Jo-
zjasza (VII w. p.n.e.) przynios∏y centrali-
zacj´ kultu w Jerozolimie, eliminujàc
sk∏adanie ofiar poza Âwiàtynià. Wa˝nà
rol´ w utrwalaniu j. odegrali prorocy,
nawo∏ujàc Izraelitów i ich w∏adców do
dochowywania wiernoÊci przymierzu za-
wartemu z Bogiem, do przestrzegania
jego przykazaƒ oraz kultywowania spra-
wiedliwoÊci; dzi´ki prorokom i strze-
gàcym tradycji kap∏anom zniszczenie
Âwiàtyni przez Babiloƒczyków i niewola
babiloƒska (prze∏. 587 i 586 p.n.e.–539
p.n.e.) nie spowodowa∏y upadku j., ale
jego przekszta∏cenie si´ w religi´, prakty-
kowanà niezale˝nie od terytorium, na
którym ˝yli jej wyznawcy. Wype∏nianie
obowiàzków rel. (np. obrzezanie, prze-
strzeganie przepisów pokarmowych i czy-
stoÊci rytualnej, odpoczynek 7. dnia tygo-
Grób Racheli
pod Betlejem
fot. M. Berger
418
23471175.009.png
judaizm
dnia — szabat) sz∏o w parze ze wzmoc-
nieniem mesjaƒskich nadziei na odtwo-
rzenie królestwa Izraela. Po powrocie
z niewoli zosta∏a zbudowana Druga Âwià-
tynia Jerozolimska, a j. — jako religia
oparta na Prawie — sta∏ si´ podstawà ˝y-
cia kraju.
i wywodzà si´ od Moj˝esza); kodyfikacja
tradycji ustnej nastàpi∏a przez spisanie
Miszny ok. 200 n.e. przez Jud´ ha-Nasi,
zw. Rabi.
Zburzenie Drugiej Âwiàtyni Jerozolim-
skiej 70 r. n.e., po upadku powstania
˝yd. przeciwko Rzymianom, spowodo-
Wnętrze ohelu
Elimelecha
w Leżajsku
fot. A. Olej
Judaizm w okresie helleni-
stycznym i rzymskim
J. okresu hellenistycznego (IV w. p.n.e.–
II w. n.e.) odznacza∏ si´ wspó∏istnie-
niem kilku ugrupowaƒ ró˝niàcych si´
stosunkiem do kultury gr., a nast´pnie
dominacji polit. Rzymu oraz stosunkiem
do autorytetu i obowiàzywania praw
przekazywanych przez tradycj´ ustnà; od
czasu powstania Machabeuszy (165–
162 p.n.e.) wa˝nà rol´ w j. odgrywa im-
peratyw m´czeƒstwa za wiar´; w okresie
tym dzia∏a∏y równie˝ ˝yd. ugrupowania
polit.-rel., m.in. saduceusze, faryzeusze,
esseƒczycy, zeloci. Wed∏ug historyków,
w V–IV w. p.n.e. dokona∏a si´ ostateczna
kodyfikacja 2 pierwszych cz´Êci Biblii he-
brajskiej : Tory (czyli w w´˝szym znacze-
niu Pi´cioksi´gu Moj˝esza) oraz ksiàg
hist. i prorockich (Izajasza, Jeremiasza,
Ezechiela i in.); oprócz Tory pisanej
przekazywano jednoczeÊnie jej interpre-
tacje i rozwini´cia, zw. Torà ustnà (wg
tradycji j., obie Tory stanowià jednoÊç
wa∏o rozproszenie ˚ydów (diaspora
˝yd., czyli galut). Rabini, znawcy i na-
uczyciele Tory , zgromadzeni w Jawne
(Jamnii) ustalili przypuszczalnie kanon
Biblii hebrajskiej i zasady funkcjono-
wania j. bez Âwiàtyni, zapoczàtkowujàc
okres j. rabinicznego;
jego istotnymi cechami
sà dyscyplina i rytua∏
w ˝yciu codziennym,
synagoga jako oÊrodek
kultu, modlitwy w miej-
sce ofiar; centr. ele-
mentem liturgii ˝yd.
sta∏y si´ modlitwy Sze-
ma Jisrael oraz amida
( Szemone esre ); istot-
nà cz´Êcià nabo˝eƒstwa
szabatowego jest uro-
czyste, publiczne czytanie Tory w syna-
godze. J. rabiniczny jest nazywany rów-
nie˝ talmudycznym, gdy˝ nauki rabinów,
w formie komentarza do Miszny ( Gema-
ra ), zawarto w Talmudzie , który spisano
419
Gehenna [hebr. gê (ben) Hinnōm,
aram. gehinnam ‘dolina (syna) Hinnoma’, ‘dolina
jęku’], dolina w pobliżu pd.-zach. części staroż.
Jerozolimy, którą Żydzi uważali za splamioną
przez kult pogański (zwł. kult Molocha); prorok
Jeremiasz widział ją jako miejsce przyszłej kaźni
i gniewu Bożego; w końcowych partiach Księgi
Izajasza G. jest miejscem mąk i kary po Sądzie
Ostatecznym; w II w. p.n.e. i później identyfiko-
wana z szeolem; w Nowym Testamencie utożsa-
miana z piekłem jako miejscem wiecznej kary
duszy i ciała po powszechnym zmartwychwsta-
niu; pot. długotrwałe cierpienia, męczarnie.
23471175.010.png 23471175.001.png
judaizm
Âwiàtynia Jerozolimska,
w starożytności gł. ośr. kultu rel. Żydów, na
wzgórzu Moria w Jerozolimie; ok. 960 p.n.e.
zbud. przez Salomona (w pierwszej Ś.J. była
przechowywana Arka Przymierza z tablicami De-
kalogu ), 587–586 p.n.e. zburzona przez Nabu-
chodonozora II, 520–515 p.n.e. odbud., od 20 r.
p.n.e. rozbud. z inicjatywy Heroda I Wielkiego, 70
r. n.e. zniszczona przez ces. Tytusa; za najstarszy
zachowany fragment Ś.J. uchodzi tzw. Ściana
Płaczu, pozostałość zach. muru otaczającego
świątynny dziedziniec.
V–VII w. w 2 wersjach: jako obszerniej-
szy i bardziej autorytatywny Talmudba-
biloƒski oraz jako Talmudjerozolimski
( palestyƒski ). Autorami Talmudu sà na-
uczyciele i interpreta-
torzy tradycji zw. tana-
itami (np. Hilel Starszy
— I w. p.n.e., Akiwa —
II w. n.e.), których na-
uczanie jest zawarte
w Misznie , oraz póê-
niejsi rabini zw. amora-
itami, których dyskusje
sà zawarte w Gemarze .
J. w wersji talmudycz-
nej zosta∏ przyj´ty za
obowiàzujàcy w∏aÊci-
wie przez wszystkich
˚ydów; Talmudu nie
uznali Karaimi. Z wielu pràdów w j. na
poczàtku naszej ery przetrwa∏ tylko j. ra-
biniczny (chrzeÊcijaƒstwo rozwin´∏o si´
w odr´bnà religi´), stajàc si´ podstawà
wszystkich póêniejszych kierunków w j.
Judaizm w Êredniowieczu
W Êredniowieczu j. rozwija∏ si´ w 2 g∏.
nurtach: 1) sefardyjskim, w Êrodowi-
skach ˝yd. w basenie M. Âródziemne-
go, które podlega∏y wp∏ywom cywili-
zacji arabsko-muzu∏maƒskiej, z centrum
w muzu∏maƒskiej Hiszpanii; 2) aszke-
nazyjskim, w Êrodowiskach ˝yd. pod-
legajàcych wp∏ywom cywilizacji ∏ac.-
-chrzeÊc., które istnia∏y g∏. na terenie
Francji i Niemiec, a nast´pnie, od
XVI w., przesun´∏y si´ zw∏. na tereny
Polski, gdzie powsta∏y najwi´ksze skupi-
ska ˚ydów. WÊród Sefardyjczyków wielu
rabinów nale˝a∏o do elit spo∏. i bra∏o
czynny udzia∏ w ówczesnym ˝yciu nauk.
(np. Jehuda Halewi, Majmonides —
XII w.). Po wygnaniu z Hiszpanii po-
wsta∏ wa˝ny oÊrodek w Safed w Palesty-
nie (Józef Karo, Izaak Lurja — XVI w.).
Tradycja aszkenazyjska (zapoczàtkowana
przez takich rabinów, jak Gerszom Ben
Juda, Raszi — XI w.) rozwija∏a si´ naj-
pierw w ∏àcznoÊci z sefardyjskà (np.
Moj˝esz Isserles — XVI w., Kraków),
a potem osobno (np. Eliasz, zw. Gaonem
wileƒskim — XVIII w.). Talmud , kodeksy
prawa rel. (np. najbardziej wp∏ywowy
Szulchan aruch ) i inne pisma rel. by∏y
wspólne dla wszystkich ˚ydów, dzi´ki
czemu rozproszenie oraz olbrzymie
zró˝nicowanie kult. ludnoÊci ˝yd. nie
zniszczy∏o jednoÊci j.
Talmudyczne 613 przykazaƒ (248 naka-
zów i 365 zakazów), adaptowane do
zmieniajàcych si´ warunków, to podsta-
wa dyscypliny ˝ycia codziennego wy-
znawców ortodoksyjnego j.; oprócz zasa-
dy mi∏oÊci Boga i bliêniego oraz nakazu
sprawiedliwoÊci (rozwini´tego szczegó∏o-
wo w odniesieniu do stosunków wewn.
w spo∏ecznoÊci ˝yd.) nale˝à do nich obo-
wiàzki rytualne, jak modlitwy (3 razy
dziennie, grupowe w synagodze albo in-
dywidualne), posty, przestrzeganie odpo-
czynku w szabat, rozbudowane przepisy
pokarmowe (koszer), obchodzenie Êwiàt
(np. Jom Kipur, Rosz ha-Szana oraz tzw.
Êwiàt pielgrzymich: Pesach, Szawuot,
Sukot, podczas których w staro˝ytnoÊci
nale˝a∏o odbyç pielgrzymk´ do Âwiàty-
Aga Riza: Mojżesz
i Aaron , perska
miniatura z Kisas
al-anbija ( Historia
proroków )
Niszapuriego, ok.
1590–1600 —
Bibliothèque
Nationale, Paryż
Archiwm PWN
420
23471175.002.png 23471175.003.png
judaizm
ni). ˚ydzi w diasporze organizujà si´
w samodzielne gminy (w Polsce by∏y
znane p.n. kaha∏), w których autoryte-
tem w sprawach rel. jest rabin; nie jest
on kap∏anem, ale znawcà prawa rel. i jego
Judaizm w epoce nowo˝ytnej
W j. diaspory pojawia∏y si´ ró˝ne nurty
i ugrupowania; nurt mistyczny rozwinà∏
si´ w kaba∏´, z której wyros∏y nietrwa∏e
sekty, takie jak sabataizm, frankizm,
Gwiazda Dawida
na nagrobku
na Cmentarzu
Żydowskim
w Warszawie
fot. M. Kulesza
Êwi´tych ksiàg oraz nauczycielem j. Po-
tomkowie Êwiàtynnych kap∏anów (wywo-
dzàcy si´ w linii m´skiej od Aarona, brata
Moj˝esza) zachowujà poczucie dziedzic-
twa, ale nie spe∏niajà prawie ˝adnych
funkcji liturgicznych, poza udzieleniem
w trakcie niektórych modlitw b∏ogos∏a-
wieƒstwa zgromadzonym. W niektórych
krajach (W. Brytania, Francja) jest powo-
∏ywany rabin nacz. uznany przez w∏adze
paƒstwowe. We wspó∏cz. Izraelu jest
osobny nacz. rabin aszkenazyjski i osobny
sefardyjski; nie uznaje ich cz´Êç Êrodowisk
skrajnie tradycjonalistycznych, z których
najbardziej radykalne nie uznajà w ogóle
paƒstwa ˝yd., bo zosta∏o zbudowane
przez ludzi, a nie przez oczekiwanego Me-
sjasza. W j. zak∏ada si´, ˝e pisma rel. po-
winien studiowaç ka˝dy pobo˝ny ˚yd (wg
tradycji dotyczy to m´˝czyzn) — zarówno
w celu poznania tradycji i rytua∏ów, jak
i w przekonaniu, ˝e prowadzi to do moral-
nego ˝ycia, które zasadza si´ m.in. na tro-
sce o s∏abych, mi∏osierdziu, dà˝eniu do
sprawiedliwoÊci i czynienia pokoju mi´-
dzy ludêmi.
oraz pr´˝ny do dziÊ ruch rel. chasydyzm,
zapoczàtkowany w XVIII w. przez Baal
Szem Towa. Specyfikà chasydyzmu jest
m.in. rola cadyków, którzy wbrew po-
zosta∏ej tradycji j. stali si´ w pewnym
sensie poÊrednikami mi´dzy Bogiem
a swoimi wyznawca-
mi. Konflikt chasydów
z nurtem tradycyjnym
stopniowo s∏ab∏ i osta-
tecznie zosta∏ zastàpio-
ny wspólnym oporem
wobec sekularyzacji
i dà˝eƒ do reformy j.
W XVIII w. popular-
noÊç na Zachodzie zdo-
bywa∏y idee ˝yd. oÊwie-
cenia, czyli haskali,
wprowadzane przez M.
Mendelssohna, ∏àczàce
praktyk´ j. z nowo˝. racjonalizmem
(uznaniu prawa rel. towarzyszy∏a akcep-
tacja osiàgni´ç nauki). Z haskali wywo-
dzi si´ j. reformowany. Próbà z∏agodze-
nia zbyt radykalnych reform rel. by∏o
powstanie j. konserwatywnego. Oba kie-
421
Purim [hebr.], Âwi´to Lasów, w juda-
izmie święto obchodzone 14. dnia miesiąca adar
(luty–marzec), na pamiątkę ocalenia Żydów
w Persji przed prześladowaniem król. ministra
Hamana (opisane w bibl. Księdze Estery ); gł.
częścią obchodów P. jest czytanie Księgi Estery
z ręcznie przepisanego zwoju (megili) podczas
nabożeństwa w synagodze; P. jest świętem ra-
dosnym (zabawy, maskarady, obdarowywanie
się prezentami).
23471175.004.png 23471175.005.png 23471175.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin