scenariusze_zmysł_dotyku_i_wzroku1.pdf

(1675 KB) Pobierz
53659963 UNPDF
Zabawy rozwijające zmysł dotyku i wzroku
I. Tajemnicza skrzynia
1. Cele: rozwój zmysłu dotyku, nauka rozpoznawania faktury poszczególnych prze­
dmiotów, ćwiczenie pamięci.
2. Czas trwania: 30 minut.
3. Miejsce realizacji: przedszkolna sala lub zabawa na świeżym powietrzu.
4. Pomoce i rekwizyty: drewniana skrzynia lub duży karton zamykany od góry;
przedmioty o zróżnicowanym ciężarze, stopniu twardości i fakturze.
5. Opis: Do skrzyni dzieci wrzucają różne przedmioty: gładki, szorstki, miękki, twar­
dy, śliski, matowy itd. Przedmioty te wcześniej oglądają, dotykają ich i mają za
zadanie zapamiętać je. Następnie, wkładając rękę do skrzyni bez patrzenia na
nią, muszą odgadnąć, jaki przedmiot został przez nie wylosowany.
II. Odgadywanie zwierzątek
1. Cele: rozwój zmysłu dotyku i wzroku, kształtowanie precyzji ruchu ręką, nauka
rozpoznawania zwierząt występujących w klimacie zimnym i gorącym, ćwiczenie
pamięci.
2. Czas trwania: 20­30 minut.
3. Miejsce realizacji: przedszkolna sala.
4. Pomoce i rekwizyty: naczynie z kostkami lodu; naczynie z piaskiem; opaska
do przewiązania oczu; kredki dla każdego dziecka; szablony zwierząt (służące do
odrysowania kształtów) spotykanych w klimacie zimnym (np. niedźwiedź polarny,
pingwin, mors, foka) i gorącym (np. wielbłąd, lew, słoń, żyrafa); puste kartki bloku,
na których dzieci odrysują, a następnie pokolorują zwierzęta.
5. Opis: Nauczyciel opowiada dzieciom o poszczególnych zwierzętach występują­
cych w klimacie zimnym i gorącym, a następnie rozdaje szablony tych zwierząt,
prosi o odrysowanie ich konturów i pokolorowanie obrazka. Kiedy rysunki zwie­
rząt są już gotowe, nauczyciel kolejno zawiązuje dzieciom oczy i prosi je o wło­
żenie na chwilę rączek do jednego z dwu naczyń (z piaskiem lub kostkami lodu).
Po wyjęciu rąk dziecko powinno wskazać, czego dotykało i podać nazwę jednego
ze zwierząt występujących odpowiednio w klimacie zimnym lub gorącym. Po wy­
mienieniu nazwy danego zwierzątka można stawiać jego rysunek w widocznym
miejscu i dodatkowo prosić dzieci o podawanie w następnych etapach zabawy
tylko tych nazw zwierząt, które wcześniej nie zostały wymienione, ani których ry­
sunki nie widnieją jeszcze w oznaczonym miejscu. Dzięki temu obraz i nazwy
zwierząt bardziej utrwalą się w pamięci dzieci.
6. Uwagi: Zabawę można dodatkowo urozmaicić, puszczając dzieciom z kasety
odgłosy wydawane przez poszczególne zwierzęta.
53659963.075.png 53659963.085.png 53659963.094.png 53659963.105.png
 
53659963.011.png 53659963.022.png 53659963.033.png
 
53659963.046.png
 
53659963.047.png
 
53659963.048.png 53659963.049.png
 
53659963.050.png 53659963.051.png 53659963.052.png 53659963.053.png
 
53659963.054.png 53659963.055.png 53659963.056.png 53659963.057.png 53659963.058.png
 
53659963.059.png 53659963.060.png 53659963.061.png
 
53659963.062.png
 
53659963.063.png
 
53659963.064.png
 
53659963.065.png 53659963.066.png 53659963.067.png
 
53659963.068.png
 
53659963.069.png
 
53659963.070.png
 
53659963.071.png
 
53659963.072.png
 
53659963.073.png
 
53659963.074.png 53659963.076.png 53659963.077.png
 
53659963.078.png 53659963.079.png 53659963.080.png 53659963.081.png 53659963.082.png 53659963.083.png 53659963.084.png
 
53659963.086.png
 
53659963.087.png
Zabawy rozwijające zmysł smaku, wzroku i dotyku
III. Bufet smakowy
1. Cele: rozwój zmysłu smaku i wzroku, ćwiczenie pamięci.
2. Czas trwania: 20 minut.
3. Miejsce realizacji: przedszkolna sala.
4. Pomoce i rekwizyty: opaska służąca do przewiązania oczu; produkty spo­
żywcze o różnych smakach – słonym (np. paluszki), kwaśnym (np. kawałki cytry­
na, kiszona kapusta, kwaśne żelki Haribo – Frytki, Kwaśne Języczki), gorzkim (np.
grejpfrut), słodkim (np. truskawka, miód, żelki Haribo Złoty Miś).
5. Opis: Na stole znajduje się jedzenie, które podzielone jest na kilka grup smako­
wych. Dzieci próbują zawartości każdego z bufetów. Następnie zawiązujemy im
po kolei oczy i dajemy do spróbowania produkty w każdym ze smaków. Dzieci
muszą rozpoznać smak i podać nazwy kosztowanych produktów.
6. Uwagi: Czas trwania zabawy zależy od liczebności grupy dzieci.
IV. Znajdź truskawkę (inny owoc)
1. Cele: rozwój zmysłu smaku, wzroku i dotyku, nauka rozpoznawania kształtów,
ćwiczenie pamięci.
2. Czas trwania: 30 minut.
3. Miejsce realizacji: przedszkolna sala.
4. Pomoce i rekwizyty: kilka talerzyków z pokrojonymi owocami (Kształt poszcze­
gólnych kawałków powinien w miarę możliwości odpowiadać kształtowi całych
owoców. Jeśli po pokrojeniu uległby zmianie, można zostawić niewielkie owoce
w postaci nie pokrojonej); jeden cały owoc wszystkich tych gatunków, które re­
prezentowane są wśród owoców ułożonych na talerzykach w postaci kawałków;
opaski do przewiązania dzieciom oczu (jedna opaska dla każdego dziecka).
5. Opis: Nauczyciel pokazuje dzieciom poszczególne owoce oraz opisuje ich kształt
– okrągły (np. jabłko, truskawka, arbuz), podłużny (np. banan), owalny (np. cytryna,
śliwka). W trakcie opisu zwraca także uwagę na smak poszczególnych owoców.
Następnie rozdaje dzieciom talerze z pokrojonymi owocami. Dzieci mogą spróbo­
wać wybranych przez siebie kawałków oraz upewnić się co do nazwy ich smaku.
Następnie nauczyciel podaje smak i kształt owocu, który dzieci powinny odnaleźć
(np. znajdźcie owoc okrągły i słodki lub znajdźcie kawałek banana), a potem prosi
wszystkich o zawiązanie oczu i podchodzi do każdego dziecka z talerzykiem peł­
nym pokrojonych owoców. Dzieci, próbując leżących na talerzykach kawałków,
wybierają spośród nich te właściwe i biorą je do ręki. Kiedy wszystkie dzieci doko­
nają już wyboru, nauczyciel prosi o jednoczesne odsłonięcie oczu. Te dzieci, które
znalazły właściwy owoc, mogą dostać nagrodę. Po zakończeniu zabawy nauczy­
ciel może wykonać z dziećmi owocową sałatkę na podwieczorek, wykorzystując
wcześniej nie pokrojone owoce, które służyły do zademonstrowania wyglądu.
53659963.088.png 53659963.089.png 53659963.090.png 53659963.091.png 53659963.092.png 53659963.093.png 53659963.095.png 53659963.096.png 53659963.097.png 53659963.098.png 53659963.099.png 53659963.100.png 53659963.101.png 53659963.102.png 53659963.103.png 53659963.104.png 53659963.106.png 53659963.107.png 53659963.108.png 53659963.109.png 53659963.110.png 53659963.111.png 53659963.112.png 53659963.113.png 53659963.114.png 53659963.115.png 53659963.001.png 53659963.002.png 53659963.003.png 53659963.004.png 53659963.005.png 53659963.006.png 53659963.007.png 53659963.008.png 53659963.009.png 53659963.010.png 53659963.012.png 53659963.013.png 53659963.014.png 53659963.015.png 53659963.016.png 53659963.017.png 53659963.018.png 53659963.019.png 53659963.020.png 53659963.021.png 53659963.023.png 53659963.024.png 53659963.025.png 53659963.026.png 53659963.027.png 53659963.028.png 53659963.029.png 53659963.030.png 53659963.031.png 53659963.032.png 53659963.034.png
Zabawa rozwijająca zmysł słuchu i wzroku
V. Zgadnij co to
1. Cele: rozwój zmysłu słuchu, wzroku, kształtowanie precyzji ruchu ręką, ćwiczenie
pamięci.
2. Czas trwania: 15 minut.
3. Miejsce realizacji: przedszkolna sala lub zabawa na świeżym powietrzu.
4. Pomoce i rekwizyty: szablony zwierząt (służące do odrysowania kształtów)
przedstawiające np. pisklę, psa, kota, słonia; puste kartki bloku, na których dzieci
odrysują, a następnie pokolorują zwierzęta; karteczki z małymi rysunkami tych
samych zwierząt, które mają zostać narysowane przez dzieci (do losowania); po­
jemnik na losy; opaska służąca do przewiązania oczu.
5. Opis: Nauczyciel opowiada dzieciom o poszczególnych zwierzętach występu­
jących w różnych klimatach, a następnie rozdaje szablony tych zwierząt. Dzieci
odrysowują ich konury i kolorują obrazki. Kiedy rysunki są już gotowe, nauczyciel
podnosi je po kolei do góry i prosi ochotników, by wydali kilka odgłosów charak­
terystycznych dla pokazywanych zwierząt. Następnie dzieci siadają po turecku
w kole – jeden z przedszkolaków zajmuje miejsce w środku koła i przewiązuje
oczy opaską. Dziecko rozpoczynające zabawę proszone jest o wylosowanie ry­
sunku jednego zwierzątka. Następnie podchodzi do osoby siedzącej pośrodku
i stukając ją delikatnie w plecy, naśladuje odgłos charakterystyczny dla wylosowa­
nego zwierzątka. Dziecko siedzące w środku ma za zadanie rozpoznać, z jakim
dźwiękiem miało do czynienia oraz głos której z koleżanek lub którego z kolegów
słyszało. Nawet jeśli dziecku nie uda się odgadnąć odgłosu lub rozpoznać właści­
wej osoby, wraca do koła, a rolę osoby odgadującej naśladowane odgłosy przej­
muje kolejny przedszkolak.
6. Uwagi: jeśli przedszkole nie dysponuje szablonami zwierząt ani ich rysunkami,
we wstępie do zabawy można zastosować opis i rozmowę na ich temat. Zabawę
można dodatkowo urozmaicić, puszczając dzieciom z kasety odgłosy wydawane
przez poszczególne zwierzęta.
53659963.035.png 53659963.036.png 53659963.037.png 53659963.038.png 53659963.039.png 53659963.040.png 53659963.041.png 53659963.042.png 53659963.043.png
mors
www.haribo.com
53659963.044.png
foka
www.haribo.com
53659963.045.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin