Uczę się zdrowo i bezpiecznie żyć w rodzinie, w przedszkolu i w środowisku Zdrowotny programy edukacyjny w oparciu o procedurę Fundacji Dreyfus’a -.docx

(34 KB) Pobierz

1

 

Zdrowotny programy edukacyjny w oparciu o procedurę Fundacji Dreyfus’a

dla dzieci w wieku przedszkolnym.

Miejskiego Przedszkola nr 1 w Kurowie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"Uczę się zdrowo i bezpiecznie żyć w rodzinie, w przedszkolu i w środowisku"

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                 xx

                                                                                           Nr albumu x

                                                                                         studia magisterskie

                                                                                                       Fizjoterapia         

                                                                                                         semestr 1

                                                                                                            grupa x

 

 

"Uczę się zdrowo i bezpiecznie żyć w rodzinie, w przedszkolu i w środowisku"



I Definiowanie problemu zdrowotnego


     Przedszkole nr 1 w Kurowie stara się o zdobycie certyfikatu "Przedszkola promujące zdrowie" i dlatego postanowiłyśmy opracować program zdrowotny, aby nasze działania były zaplanowane i zaakceptowane przez wszystkich pracowników naszej placówki oraz rodziców naszych wychowanków.
"Chcemy wychować zdrowe, aktywne, wrażliwe, odporne psychicznie i fizycznie dziecko w zdrowym środowisku." Zdrowie dziecka jest podstawowym warunkiem pomyślnego procesu wychowawczego. Dzieciństwo to okres w życiu człowieka, w którym kształtują się jego postawy  determinujące aktualne  i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Utrwalone wówczas przyzwyczajenia i nawyki decydują  o jego późniejszym stylu życia. Edukację zdrowotną należy rozpoczynać jak najwcześniej, wspólnie z rodzicami dziecka

II Wybór priorytetów

1.      Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych.

2.      Propagowanie zdrowego stylu życia (fizycznego oraz psychicznego).

3.      Kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych, bezpieczeństwo w życiu codziennym.

4.      Wyposażenie w podstawowe wiadomości dotyczące zdrowia, zapoznanie z tym co sprzyja a co zagraża zdrowiu.

5.      Kształtowanie właściwych relacji między członkami rodziny i społeczności.

6.      Ukazanie wartości zdrowia jako potencjału, którym dysponujemy – korzystanie z opieki zdrowotnej.

7.      Kształtowanie właściwej postawy wobec otaczającego środowiska.

Cele te będą realizowane wokół aspektów życia dziecka

·         "Ja i troska o mnie"

·         "Ja i moje relacje z innymi"

·         "Ja i moje środowisko"

·          

III Definiowanie rozwiązania
Nasze przedszkole położone jest na osiedlu domków jednorodzinnych, wyposażone jest w funkcjonalny i bezpieczny plac zabaw. Mamy dogodne warunki do realizacji założeń naszego programu. Niedaleko znajduje się łąka, park, rzeka, pola uprawne, ekologiczna oczyszczalnia ścieków. Współpracujemy z różnymi instytucjami promującymi zdrowy styl życia: ośrodek zdrowia, nadleśnictwo, Liga Ochrony Przyrody, koordynator do spraw przeciwdziałania wszelkim uzależnieniom przy Urzędzie Miasta i Gminy Kurów.
     Program nasz jest ściśle skorelowany z programem "ABC… program wychowania przedszkolnego XXI wieku" A. Łady-Grodzickiej oraz zgodny z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego.
 

Schemat „dobrego pytania” według Fundacji Dreyfus’s

 

CZY ZROBIENIE

 

CZEGO?

Czy wykonanie założonych priorytetów w programie;

- propagowanie zdrowego stylu życia

- kształtowanie właściwych relacji między ludzkich

- kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych

- kształtowanie właściwej postawy wobec otaczającego środowiska

- kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych

spełni założenia programu?

 

Z KIM?

Czy organizując spotkanie z stomatologiem, policjantem, pielęgniarką, leśniczym      spełnimy założenia programu?

GDZIE?

Czy osiągniemy zamierzone cele organizując zajęcia w salach dydaktycznych, zabawy na świeżym powietrzu, wycieczki do lasu ,straży pożarnej?

 

W JAKIM CZASIE?

Czy uda nam się zrealizować założony program w czasie jednego roku szkolnego?

 

DOPROWADZI DO ROZWIĄZANIA KONKRETNEGO PROBLEMU

Czy doprowadzi to nas do wychowania zdrowych i aktywnych dzieci w zdrowym środowisku i zdobycia certyfikatu "Przedszkola promującego zdrowie"?


Formy i metody
     Treści edukacji zdrowotnej w przedszkolu powinny być wprowadzone w zabawie i poprzez zabawę. Ukazuje ona zjawiska w nowych barwach, porusza wyobraźnię, budzi uczucia, pokazuje co dobre, zachęca do działania. Do najczęściej stosowanych metod realizacji tych zadań należą:

·         metoda organizacji środowiska (dbałość o estetykę i funkcjonalność otoczenia)

·         metoda przekazu wiedzy (sposób informowania, wyjaśniania i instruktażu)

·         metoda pobudzania zachowań sprzyjających zdrowiu (czystość ciała, jego hartowanie, konieczne profilaktyczne zabiegi zdrowotne)

·         metoda utrwalania pożądanych zachowań i przyzwyczajeń zdrowotnych (powtarzanie pewnych czynności oraz zachowań w określonych sytuacjach edukacyjnych)

·         metody aktywizujące (drama, narracja, burza mózgów, techniki twórczego myślenia)

·         konkursy i techniki plastyczne

IV Konstruowanie planu działania

 

Chcemy wychować zdrowe, aktywne, wrażliwe, odporne psychicznie i fizycznie dziecko w zdrowym środowisku." Zdrowie dziecka jest podstawowym warunkiem pomyślnego procesu wychowawczego. Dzieciństwo to okres w życiu człowieka, w którym kształtują się jego postawy  determinujące aktualne  i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Utrwalone wówczas przyzwyczajenia i nawyki decydują  o jego późniejszym stylu życia.


Konstrukcja planu Środki realizacji Zamierzone osiągnięcia

1.      Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno- zdrowotnych.

o        Realizacja

o        codzienne zabiegi higieniczne (mycie rąk, buzi, mycie zębów)

o        opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia

o        opanowanie umiejętności samodzielnego ubierania się

o        dostosowanie ubioru do okoliczności, wykonywanych czynności i temperatury otoczenia

o        samodzielne i umiejętne wykonywanie czynności higienicznych (wycieranie nosa, korzystanie z toalety)

o        kontrolowanie swojego wyglądu (fryzura, czystość ubrania)

o        dbałość o czystość zabawek i miejsc do zabawy oraz półki indywidualne) - zabawy na świeżym powietrzu niezależnie od pogody – hartowanie organizmu

o        Osiągnięcia

o        dziecko rozumie i przestrzega konieczności codziennych zabiegów higienicznych

o        dziecko potrafi kulturalnie zjeść posiłek

o        dziecko potrafi samodzielnie ubrać się

o        dziecko potrafi dostosować ubiór do temperatury otoczenia

o        dziecko potrafi prawidłowo wytrzeć nos i korzystać z toalety

o        dziecko kontroluje swój wygląd

o        dziecko przestrzega porządku i ładu wokół siebie

o        dziecko potrafi umiejętnie i świadomie przeciwdziałać zmarznięciu i przegrzaniu oraz chronić skórę przed promieniami słonecznymi

2.      Propagowanie zdrowego stylu życia (fizycznego oraz psychicznego)

o        Realizacja

o        prowadzenie ćwiczeń gimna- stycznych różnymi metodami (Labana, Orffa, Kniessów, Sherborne, Dalcrozea)

o        umożliwienie uczestniczenia w ćwiczeniach korekcyjnych dzieciom z wadami postawy

o        organizowanie zabaw na świeżym powietrzu (plac przedszkolny, park, łąka, las)

o        organizowanie zabaw na śniegu jako formy aktywnego wypoczynku (jazda na sankach, lepienie bałwana, zorganizowanie kuligu)

o        przestrzeganie zasady "mówimy umiarkowanym głosem" w trakcie zabaw dowolnych i organizowanych przez nauczycielkę

o        zabawy z komputerem dostosowane do możliwości dziecka

o        oglądanie bajek na kasetach VHS (nie częściej niż 1 raz w tygodniu)

o        słuchanie utworów literackich o wymowie moralnej – nazywanie stanów emocjonalnych, próby uzasadnienia swoich sądów moralnych

o        współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Kurówie w celu objęcia opieką dzieci wymagających opieki psychologa

o        Osiągnięcia

o        dziecko chętnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych

o        dziecko wie, że musi dbać o prawidłową postawę ciała

o        dziecko wie, że ruch na świeżym powietrzu to zdrowie

o        dziecko zna różne formy aktywnego wypoczynku

o        dziecko potrafi unikać nadmiernego hałasu

o        dziecko rozumie szkodliwość wielogodzinnego korzystania z komputera oraz oglądania telewizji

o        dziecko wie jak wyrażać swoje stany emocjonalne w sposób społecznie akceptowany

3.      Kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych, bezpieczeństwo w życiu codziennym.

o        Realizacja

o         

o        poznanie zasad bezpiecznego poruszania się na terenie przedszkola, placu zabaw

o        bezpieczna droga do przedszkola – poznanie podstawowych zasad ruchu drogowego, spotkanie z policjantem

o        poznanie reguł współżycia w grupie w celu bezpiecznej zabawy z rówieśnikami

o        bezpieczne posługiwanie się przyborami codziennego użytku (nożyczki, sztućce)

o        rozumienie potrzeby zachowania ostrożności w kontaktach z osobami "obcymi" – próby znalezienia wyjścia z określonej trudnej sytuacji, poznanie numerów telefonów policji, straży pożarnej, pogotowia ratunkowego

o        kształtowanie czynnej postawy wobec zagrażającego niebezpieczeństwa własnego i innych (szkodliwość żartów w rodzaju: podstawianie nogi, wydawanie ostrych dźwięków w pobliżu ucha, upadek spowodowany odsunięciem krzesła, mocno rozbujana huśtawka itp.)

o        wycieczka do straży pożarnej – zdawanie sobie sprawy z niebezpieczeństw zabawy zapałkami

o        Osiągnięcia

o        dziecko zna zasady bezpiecznego zachowania się w przedszkolu

o        dziecko zna podstawowe zasady ruchu drogowego

o        dziecko zna reguły współżycia w grupie

o        dziecko potrafi bezpiecznie dla siebie i innych posługiwać się przyborami

o        dziecko wie do kogo zwrócić się o pomoc w razie zgubienia się w tłumie

o        dziecko potrafi znaleźć wyjście z określonej trudnej sytuacji

o        dziecko wie, że nie wolno robić "głupich żartów"

o        dziecko rozumie zakaz zabawy zapałkami oraz zbliżania się do przedmiotów grożących oparzeniem

4.      Wyposażenie w podstawowe wiadomości dotyczące zdrowia, zapoznanie z tym co sprzyja a co zagraża zdrowiu.

o        Realizacja

o        lubimy owoce i warzywa – częste spożywanie owoców i warzyw oraz udział w przygotowaniu zdrowych posiłków

o        czy to co jem jest zawsze dobre dla zdrowia (umiar w jedzeniu słodyczy, chipsów, picie coca-coli, żywienie się w barach szybkiej obsługi)

o        wycieczka do szklarni – rozumienie potrzeby spożywania zdrowych roślin jako źródła witamin w okresie zimy, zielone hodowle w "kąciku przyrody"

o        kształtowanie nawyku zdrowego odżywiania się – codzienne zjadanie owoców, jogurtów, picie soków owocowych i warzywnych (podwieczorek w przedszkolu)

o        rozumienie szkodliwości przebywania w zadymionym środowisku, w pomieszczeniach oraz szkodliwości palenia papierosów dla zdrowia człowieka

o        przestrzeganie zakazu prowokowania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu

§         ślizgania się na zamarzniętych zbiornikach wodnych

§         kąpania się w miejscach do tego wyznaczonych w obecności ratowników

§         zbliżania się do nieznanych zwierząt

§    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin