1
Zdrowotny programy edukacyjny w oparciu o procedurę Fundacji Dreyfus’a
"Uczę się zdrowo i bezpiecznie żyć w rodzinie, w przedszkolu i w środowisku"
xx
Nr albumu x
studia magisterskie
Fizjoterapia
semestr 1
grupa x
I Definiowanie problemu zdrowotnego
Przedszkole nr 1 w Kurowie stara się o zdobycie certyfikatu "Przedszkola promujące zdrowie" i dlatego postanowiłyśmy opracować program zdrowotny, aby nasze działania były zaplanowane i zaakceptowane przez wszystkich pracowników naszej placówki oraz rodziców naszych wychowanków."Chcemy wychować zdrowe, aktywne, wrażliwe, odporne psychicznie i fizycznie dziecko w zdrowym środowisku." Zdrowie dziecka jest podstawowym warunkiem pomyślnego procesu wychowawczego. Dzieciństwo to okres w życiu człowieka, w którym kształtują się jego postawy determinujące aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Utrwalone wówczas przyzwyczajenia i nawyki decydują o jego późniejszym stylu życia. Edukację zdrowotną należy rozpoczynać jak najwcześniej, wspólnie z rodzicami dzieckaII Wybór priorytetów
1. Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych.
2. Propagowanie zdrowego stylu życia (fizycznego oraz psychicznego).
3. Kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych, bezpieczeństwo w życiu codziennym.
4. Wyposażenie w podstawowe wiadomości dotyczące zdrowia, zapoznanie z tym co sprzyja a co zagraża zdrowiu.
5. Kształtowanie właściwych relacji między członkami rodziny i społeczności.
6. Ukazanie wartości zdrowia jako potencjału, którym dysponujemy – korzystanie z opieki zdrowotnej.
7. Kształtowanie właściwej postawy wobec otaczającego środowiska.
Cele te będą realizowane wokół aspektów życia dziecka
· "Ja i troska o mnie"
· "Ja i moje relacje z innymi"
· "Ja i moje środowisko"
·
III Definiowanie rozwiązaniaNasze przedszkole położone jest na osiedlu domków jednorodzinnych, wyposażone jest w funkcjonalny i bezpieczny plac zabaw. Mamy dogodne warunki do realizacji założeń naszego programu. Niedaleko znajduje się łąka, park, rzeka, pola uprawne, ekologiczna oczyszczalnia ścieków. Współpracujemy z różnymi instytucjami promującymi zdrowy styl życia: ośrodek zdrowia, nadleśnictwo, Liga Ochrony Przyrody, koordynator do spraw przeciwdziałania wszelkim uzależnieniom przy Urzędzie Miasta i Gminy Kurów. Program nasz jest ściśle skorelowany z programem "ABC… program wychowania przedszkolnego XXI wieku" A. Łady-Grodzickiej oraz zgodny z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego.
Schemat „dobrego pytania” według Fundacji Dreyfus’s
CZY ZROBIENIE
CZEGO?
Czy wykonanie założonych priorytetów w programie;
- propagowanie zdrowego stylu życia
- kształtowanie właściwych relacji między ludzkich
- kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych
- kształtowanie właściwej postawy wobec otaczającego środowiska
- kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych
spełni założenia programu?
Z KIM?
Czy organizując spotkanie z stomatologiem, policjantem, pielęgniarką, leśniczym spełnimy założenia programu?
GDZIE?
Czy osiągniemy zamierzone cele organizując zajęcia w salach dydaktycznych, zabawy na świeżym powietrzu, wycieczki do lasu ,straży pożarnej?
W JAKIM CZASIE?
Czy uda nam się zrealizować założony program w czasie jednego roku szkolnego?
DOPROWADZI DO ROZWIĄZANIA KONKRETNEGO PROBLEMU
Czy doprowadzi to nas do wychowania zdrowych i aktywnych dzieci w zdrowym środowisku i zdobycia certyfikatu "Przedszkola promującego zdrowie"?
Formy i metody Treści edukacji zdrowotnej w przedszkolu powinny być wprowadzone w zabawie i poprzez zabawę. Ukazuje ona zjawiska w nowych barwach, porusza wyobraźnię, budzi uczucia, pokazuje co dobre, zachęca do działania. Do najczęściej stosowanych metod realizacji tych zadań należą:
· metoda organizacji środowiska (dbałość o estetykę i funkcjonalność otoczenia)
· metoda przekazu wiedzy (sposób informowania, wyjaśniania i instruktażu)
· metoda pobudzania zachowań sprzyjających zdrowiu (czystość ciała, jego hartowanie, konieczne profilaktyczne zabiegi zdrowotne)
· metoda utrwalania pożądanych zachowań i przyzwyczajeń zdrowotnych (powtarzanie pewnych czynności oraz zachowań w określonych sytuacjach edukacyjnych)
· metody aktywizujące (drama, narracja, burza mózgów, techniki twórczego myślenia)
· konkursy i techniki plastyczne
IV Konstruowanie planu działania
Chcemy wychować zdrowe, aktywne, wrażliwe, odporne psychicznie i fizycznie dziecko w zdrowym środowisku." Zdrowie dziecka jest podstawowym warunkiem pomyślnego procesu wychowawczego. Dzieciństwo to okres w życiu człowieka, w którym kształtują się jego postawy determinujące aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Utrwalone wówczas przyzwyczajenia i nawyki decydują o jego późniejszym stylu życia.
Konstrukcja planu Środki realizacji Zamierzone osiągnięcia
1. Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno- zdrowotnych.
o Realizacja
o codzienne zabiegi higieniczne (mycie rąk, buzi, mycie zębów)
o opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia
o opanowanie umiejętności samodzielnego ubierania się
o dostosowanie ubioru do okoliczności, wykonywanych czynności i temperatury otoczenia
o samodzielne i umiejętne wykonywanie czynności higienicznych (wycieranie nosa, korzystanie z toalety)
o kontrolowanie swojego wyglądu (fryzura, czystość ubrania)
o dbałość o czystość zabawek i miejsc do zabawy oraz półki indywidualne) - zabawy na świeżym powietrzu niezależnie od pogody – hartowanie organizmu
o Osiągnięcia
o dziecko rozumie i przestrzega konieczności codziennych zabiegów higienicznych
o dziecko potrafi kulturalnie zjeść posiłek
o dziecko potrafi samodzielnie ubrać się
o dziecko potrafi dostosować ubiór do temperatury otoczenia
o dziecko potrafi prawidłowo wytrzeć nos i korzystać z toalety
o dziecko kontroluje swój wygląd
o dziecko przestrzega porządku i ładu wokół siebie
o dziecko potrafi umiejętnie i świadomie przeciwdziałać zmarznięciu i przegrzaniu oraz chronić skórę przed promieniami słonecznymi
2. Propagowanie zdrowego stylu życia (fizycznego oraz psychicznego)
o prowadzenie ćwiczeń gimna- stycznych różnymi metodami (Labana, Orffa, Kniessów, Sherborne, Dalcrozea)
o umożliwienie uczestniczenia w ćwiczeniach korekcyjnych dzieciom z wadami postawy
o organizowanie zabaw na świeżym powietrzu (plac przedszkolny, park, łąka, las)
o organizowanie zabaw na śniegu jako formy aktywnego wypoczynku (jazda na sankach, lepienie bałwana, zorganizowanie kuligu)
o przestrzeganie zasady "mówimy umiarkowanym głosem" w trakcie zabaw dowolnych i organizowanych przez nauczycielkę
o zabawy z komputerem dostosowane do możliwości dziecka
o oglądanie bajek na kasetach VHS (nie częściej niż 1 raz w tygodniu)
o słuchanie utworów literackich o wymowie moralnej – nazywanie stanów emocjonalnych, próby uzasadnienia swoich sądów moralnych
o współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Kurówie w celu objęcia opieką dzieci wymagających opieki psychologa
o dziecko chętnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
o dziecko wie, że musi dbać o prawidłową postawę ciała
o dziecko wie, że ruch na świeżym powietrzu to zdrowie
o dziecko zna różne formy aktywnego wypoczynku
o dziecko potrafi unikać nadmiernego hałasu
o dziecko rozumie szkodliwość wielogodzinnego korzystania z komputera oraz oglądania telewizji
o dziecko wie jak wyrażać swoje stany emocjonalne w sposób społecznie akceptowany
o
o poznanie zasad bezpiecznego poruszania się na terenie przedszkola, placu zabaw
o bezpieczna droga do przedszkola – poznanie podstawowych zasad ruchu drogowego, spotkanie z policjantem
o poznanie reguł współżycia w grupie w celu bezpiecznej zabawy z rówieśnikami
o bezpieczne posługiwanie się przyborami codziennego użytku (nożyczki, sztućce)
o rozumienie potrzeby zachowania ostrożności w kontaktach z osobami "obcymi" – próby znalezienia wyjścia z określonej trudnej sytuacji, poznanie numerów telefonów policji, straży pożarnej, pogotowia ratunkowego
o kształtowanie czynnej postawy wobec zagrażającego niebezpieczeństwa własnego i innych (szkodliwość żartów w rodzaju: podstawianie nogi, wydawanie ostrych dźwięków w pobliżu ucha, upadek spowodowany odsunięciem krzesła, mocno rozbujana huśtawka itp.)
o wycieczka do straży pożarnej – zdawanie sobie sprawy z niebezpieczeństw zabawy zapałkami
o dziecko zna zasady bezpiecznego zachowania się w przedszkolu
o dziecko zna podstawowe zasady ruchu drogowego
o dziecko zna reguły współżycia w grupie
o dziecko potrafi bezpiecznie dla siebie i innych posługiwać się przyborami
o dziecko wie do kogo zwrócić się o pomoc w razie zgubienia się w tłumie
o dziecko potrafi znaleźć wyjście z określonej trudnej sytuacji
o dziecko wie, że nie wolno robić "głupich żartów"
o dziecko rozumie zakaz zabawy zapałkami oraz zbliżania się do przedmiotów grożących oparzeniem
o lubimy owoce i warzywa – częste spożywanie owoców i warzyw oraz udział w przygotowaniu zdrowych posiłków
o czy to co jem jest zawsze dobre dla zdrowia (umiar w jedzeniu słodyczy, chipsów, picie coca-coli, żywienie się w barach szybkiej obsługi)
o wycieczka do szklarni – rozumienie potrzeby spożywania zdrowych roślin jako źródła witamin w okresie zimy, zielone hodowle w "kąciku przyrody"
o kształtowanie nawyku zdrowego odżywiania się – codzienne zjadanie owoców, jogurtów, picie soków owocowych i warzywnych (podwieczorek w przedszkolu)
o rozumienie szkodliwości przebywania w zadymionym środowisku, w pomieszczeniach oraz szkodliwości palenia papierosów dla zdrowia człowieka
o przestrzeganie zakazu prowokowania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu
§ ślizgania się na zamarzniętych zbiornikach wodnych
§ kąpania się w miejscach do tego wyznaczonych w obecności ratowników
§ zbliżania się do nieznanych zwierząt
§ ...
Czarek25F